Maarten skrev:Ja såklart! Man bör ju följa Mäster Samuels vägledning!

Moderator: Redaktörer
Maarten skrev:Ja såklart! Man bör ju följa Mäster Samuels vägledning!
I-or skrev:Fördelarna är att man får färre antal lådor och ett slutsteg mindre (samt frånvaro av aktivt filter om man inte utnyttjar en receiver som du). Vissa kanske även finner en stor trevägare mer estetiskt tilltalande.
sammel skrev:Skälet att jag valde trevägs är att det var något jag inte testat, och att det kunde va trevligt med en högtalare med tillräcklig( för mig) kapacitet i basen och inte måsta ha subb.
Nu vart det ju det i alla fall , jag var ju lite rädd för att det skulle bli så
I-or skrev:Om det hade funnits tydliga ljudande fördelar så hade dessa naturligtvis kommit först i min uppräkning.![]()
Möjligen kan man påstå att flexibiliteten generellt sett för den undre delningsfrekvensen blir något större och att det blir enklare att dra nytta av en stor baffel, men i ditt fall så står ju topparna på basarna.
Maarten skrev:Jag håller på med portoptimering, trodde du också gjorde det? Istället för dämpning av resonanser med sand, kör vi med fint makadam, 11/16.
Maarten skrev:Tankar? Något vi missat?
Röd kurva på andra mätningen i Maartens inlägg utgör närfältsmätning av konen, eller syftade du på något annat?Calleberg skrev:Maarten skrev:Tankar? Något vi missat?
Ja-a Konutslaget såklart.
johaneriksson skrev:Röd kurva på andra mätningen i Maartens inlägg utgör närfältsmätning av konen, eller syftade du på något annat?Calleberg skrev:Maarten skrev:Tankar? Något vi missat?
Ja-a Konutslaget såklart.
Maarten skrev:Calleberg, alla vet ju att det är minst Dejton Rss390 som gäller eller hur ! :-
Calleberg skrev:15" är nästan alltid är bättre än 12"
smile skrev:Jag saknar aktiviteten i den här spännande tråden...
paa skrev:smile skrev:Jag saknar aktiviteten i den här spännande tråden...
Ja, vart tog jonasp vägen?
Glebster skrev:paa skrev:smile skrev:Jag saknar aktiviteten i den här spännande tråden...
Ja, vart tog jonasp vägen?
LinkedIn skvallrar om Nordamerikaaktiviteter...
Vilken diskant och mellanregister planerqr du att använda?Kurben skrev:Försöker att bumpa upp denna tråd lite...
Är ute efter att bygga nya LCR men tycker att basarna som simulerats är lite i dyraste laget för min budget. Springer ju iväg lite med tre Satori wo24 så tänkte komma med ett alternativ kanske?
Kollade på SB26SFCL38-4, de ser ut att hyffsade prestanda med någorlunda bra känslighet och den simulerar bra för basreflex.
Har dock inte sett några distorsions mätningar på detta element men SB acoustics brukar ju vara hyffsade. Däremot så är effekt tåligheten ganska låg.
Även Dayton DCS255-4 simulerar hyffsat med lådor i denna storlek, bra känslighet och bättre effekt. Går dock inte lika djupt med fs på 37.7. Även lite dyrare, men billigare än satori.
Element är wo24p-4, sb17cac/nbac samt sb26cdc/adc med och utan vågledare.
Ett billigare och nästan lika fullgott alternativ till wo24p-4 är sb23nrxs75-4. Det simulerar mycket lika, har lite högre känslighet men inte riktigt lika låg distorsion under 100-150 Hz.
Diskussionsunderlag, här utgående från en DFT-light med sb26cdc/adc utan och med vågledare, sb17cac/nbac samt wo24p-4 alt sb23nrxs75-4: ...