Moderator: Redaktörer
jockewe skrev:Tack Peter för att din tråd är så bred att det finns en oändlig kunskap att suga i sig här!
Strålande I-or, precis perfekt!
jockewe skrev:Peter, det är en rätt lång text så jag postade den på min "presentation" istället https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?p=2317757#p2317757
Jag vill betona att det är väldigt olika från person till person och att det som varit en återvändsgränd för mig kan vara dörren för en annan människa!
Det bästa jag kan bidra med i ämnet är, för att citera en underbar läkare på Rosenlund, man hör med hjärnan, inte med öronen.
petersteindl skrev:Jag vill dock påpeka några saker. De visar en tonkurva på OD11. I texten därunder står det: "OD-11 frequency response curve measured at 0 DB in a regular room."
Dels står det DB, vilket är fel om man menar dB. Det skall stå dB.
Det stora felet är dock att mätningen skulle ha skett vid 0 dB. Tippar att det snarast kan röra sig om 90 dB.
RogerGustavsson skrev:petersteindl skrev:Jag vill dock påpeka några saker. De visar en tonkurva på OD11. I texten därunder står det: "OD-11 frequency response curve measured at 0 DB in a regular room."
Dels står det DB, vilket är fel om man menar dB. Det skall stå dB.
Det stora felet är dock att mätningen skulle ha skett vid 0 dB. Tippar att det snarast kan röra sig om 90 dB.
Är inte den tonkurvan för den nuvarande OD11? Tycker omfånget nedåt i basen inte stämmer med Stig Carlssons OD11.
Wiki skrev:An illusion is a distortion of the senses, which can reveal how the mind normally organizes and interprets sensory stimulation. Although illusions distort the human perception of reality, they are generally shared by most people.
Harryup skrev:Föreslår du att man borde införa mera absorption i Taj Mahal?Eller kanske en kombo med ett sänkt innertak?
Diavolo skrev:@harryup,![]()
Peter, ytterst intressant om tid.
Men något jag alltid förundrats över är hur uppfattningen av tid kan förändras. Som t.ex.
varför uppfattar vi tid som så mycket snabbare när vi blir äldre jämfört när vi är barn?
Varför har personer med någon av de tre olika ADHD-diagnoserna något som kallas för "time blindness", där tiden kan fullständigt upphöra (två timmar blir "just nyss")?
Varför upplever man som försjunken i en smartphone at tiden stannat men det har plötsligt gått väldigt mycket tid enligt klockan?
Varför kan olika droger förändra tidsuppfattningen så att några timmar är ett par dagar, eller några timmar är tiotalet minuter?
Speciellt om vi inte har en inbyggd klocka.
Har du några invecklingar kring detta?
Att en timme är uppdelad på 60 minuter anses härstamma från sumererna, vars talsystem baserades på talet 60. Systemet inspirerade senare babylonierna, som förde det vidare till bland annat grekerna.
petersteindl skrev:Den där timmen måste vara den akademiska kvarten med 4 föreläsningar per dag.![]()
Annars är det väl sömn och speciellt måltidernas tidpunkter per dygn som sätter en slags rytm eller synkronisering.
Mig veterligen har vi inte någon absolut inre klocka.
Människans tidsindelning: timindelning, dygnsindelning, veckoindelning, månadsindelning och även årsindelning har varit ganska likartad under årtusenden. Det tycker jag är lite förvånande. Det vittnar om en naturlighet och om någon form av intelligent logisk tidsvarseblivning. Natt och dag och därmed dygn är en naturlig indelning. Men veckan som är 7 dagar och månaden som är 30-31 dagar kan man ju förundras över.
En cyklisk sak är kvinnors menstruation. Veckan och 7 dagar är en tidsrytm från Genesis i Bibeln.
Solens bana på himmelen torde vara årsvis cykliskt återkommande förutom på ekvatorn.
Soluret är nog en gammal uppfinning, minst några 1000 år.
Men varför 60 minuter och 60 sekunder? Det finns säkert en enkel förklaring.
Från Wiki:Att en timme är uppdelad på 60 minuter anses härstamma från sumererna, vars talsystem baserades på talet 60. Systemet inspirerade senare babylonierna, som förde det vidare till bland annat grekerna.
Ok, men hur gammal är sekundindelningen. Hade Newton sekunder som tidsindelning? Hade Sokrates sekundindelning?
Och var kommer Rydberg in i bilden?
”Tiden är ur led” har jag läst i någon bok.
Tippar att soluret inte uppfanns av folket som bor närmast Nordpolen.
Mvh
xmag skrev:Ja, hur är det ens möjligt! Är ett bra ordval i detta sammanhang.
Men, i exempelvis en inspelning eller direktsänd konsert har reflexer och efterklang redan tillförts. Bord då inte sådant ljud avlyssnas i ett väl dämpat rum så att inga fler reflexer eller efterklang tillförs?
Nu var det en liten kuggfråga för jag har redan gjort en sådan lyssning och det låter extremt avhugget. Varför gör det det, allt finns ju med i inspelningen? Kanske skulle man i så fall ha ljudstrålare utplacerad på exakt samma platser som reflexer och efterklang kommer ifrån med exakt nivå från dem. Kanske är ändå ett vanligt lyssningsrum tillräckligt bra trots eget tillägg av efterklang och reflexer?
petersteindl skrev:xmag skrev:Ja, hur är det ens möjligt! Är ett bra ordval i detta sammanhang.
Men, i exempelvis en inspelning eller direktsänd konsert har reflexer och efterklang redan tillförts. Bord då inte sådant ljud avlyssnas i ett väl dämpat rum så att inga fler reflexer eller efterklang tillförs?
Nu var det en liten kuggfråga för jag har redan gjort en sådan lyssning och det låter extremt avhugget. Varför gör det det, allt finns ju med i inspelningen? Kanske skulle man i så fall ha ljudstrålare utplacerad på exakt samma platser som reflexer och efterklang kommer ifrån med exakt nivå från dem. Kanske är ändå ett vanligt lyssningsrum tillräckligt bra trots eget tillägg av efterklang och reflexer?
Det är jättebra frågor och väldigt normala sådana, man har erfarenheter som inte korresponderar med vanllig normal akustik som fysik betraktat eller gängse psykoakustik. Det är just detta faktum som visar på att verkligheten inte är som hittills tänkt,
En avgörande skillnad är den nuvarande och gammaldags tänkande angående ljud som en skalär företeelse då det i själva verket är en vektoriell företeelse med riktning som ny ingrediens.
Jag kommer återkomma till frågeställningen gällande inspelad efterklang A kontra uppspelad efterklang A + Uppspelningsrummets efterklang B. Vad tillför B?
Denna fråga är kanske hela Ljudindustrins känsligaste fråga.
xmag skrev:EDIT:
Wikipedia är bra men gör fel ibland. Om Kjell Stensson står det beskrivet vad han jobbade med och andra bragder, dvs att han bla jobbade på Radiotjänst senare Sveriges Radio som tekniker osv. Men ute i högerspalten står det att han var skådespelare....?
https://sv.wikipedia.org/wiki/Kjell_Stensson
xmag skrev:Wikipedia är bra men gör fel ibland.
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 18 gäster