Peter Steindl?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
jockewe

Re: Peter Steindl?

Inläggav jockewe » 2024-07-25 18:26

Jag förstår!
Anledningen att jag kommenterade är att det troligen inte finns någon över 20 år som har precis samma jämna "hörselkurva" på båda öronen.
Hjärnan hjälper säkert till att jämna ut vid högtalarlyssning men med lurar blir det ju en annan sak, plötsligt.

Så ett ljudsvep i lurar vid t.ex ca 60dB (eller nå't bättre) antaget efter tidigare nämnd "princip" som man kan jämna ut själv för varje öra för sig.
Tänker mig "sliders" med två oktaver i taget 1-2, 2-3, 3-4 etc. (många "filter" blir det) Sparas som ens egen eq-kurva som preferens för den specifika lur man jobbat med.

(Lite som att equa ett dåligt rum?)

I min hjärna blir det då 'något' mindre viktigt att luren själv har en helt jämn kurva även om det såklart vore toppen.
- - -
Kika in på min hemsida om du har lust

http://www.violinist.nu

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2024-07-26 11:34

Ja, som jag skrev ovan kan man ekvalisera nästan vilken "bensinstationslur" som helst till häpnadsväckande välljud. Det går dock inte att utnyttja ett konstant frekvenssvep eller liknande, då hörselns känslighet varierar kraftigt med frekvensen. För egen del brukar jag lyssna mig fram med musik, oftast efter att först ha mätt med konsthuvud för att finna en utgångspunkt och spara lite tid (det är dock fullt möjligt att hoppa över steget med konsthuvudet). Det senare är speciellt hjälpfullt för att man ska kunna ekvalisera vänster och höger kanal separat. Speciellt billiga hörlurar uppvisar ofta ganska stora skillnader mellan kanalerna.

Griesinger använder en metod för ekvalisering till konstant subjektiv nivå med brussignaler först för högtalarna och sedan för hörlurarna. Korrekt ekvalisering för hörlurarna är sedan skillnaden mellan dessa två kurvor: http://www.davidgriesinger.com/headphones.htm

För övrigt fungerar hörselns självkalibrering på ett liknande sätt oavsett om det handlar om högtalarlyssning eller hörlurslyssning, då variationerna i mekanisk och neurologisk känslighet är desamma.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
jockewe

Inläggav jockewe » 2024-07-26 12:04

Tack Peter för att din tråd är så bred att det finns en oändlig kunskap att suga i sig här!
Strålande I-or, precis perfekt!
- - -

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2024-07-28 01:15

jockewe skrev:Tack Peter för att din tråd är så bred att det finns en oändlig kunskap att suga i sig här!
Strålande I-or, precis perfekt!

Hej jockewe, jag har medvetet försökt att få en bredd i tråden som ändå kan bindas ihop till någon form av gemensam punkt.

Just nu är jag väldigt nyfiken på just din resa med din hörsel och speciellt från en mängd tinnitus till noll eller nära noll tinnitus.

Om du har möjlighet, vilja och i mån av tid samt kunskapen att beskriva det medicinska förloppet, så vore jag väldigt tacksam. Du är ett levande praktexempel eftersom du är professionell musiker i orkester som heter duga och kan lyssningsbedöma saker som få andra.

Det är själva metodiken och dess ingående arbetsmoment som är intressant samt din upplevelse av varje ingående moment.

På något sätt har någon audiolog/öronläkare gjort någon form av undersökning/mätning av tinnitusljud hos dig som patient relaterat till dina respektive öron.
Vilken typ av mikrofon användes?
Mikrofonavstånd?
Är mätning utförd i hörselgången nära trumhinnan?
Var hörselgången i så fall sluten mot yttervärlden?
Men innan dess har något konstaterats av audiologer som föranledde en noggrann mätning?
Hur konstaterades i så fall detta något och vad var detta något för något?

Efter mätning så gjordes säkert dels analys för att få någon form av resultat som man ansåg sig kunna åtgärda.
Vilket var resultatet/diagnosen?
Vilken typ av metodmoment användes efter diagnos?
Hur verifierades sedan resultatets riktighet?
Var man tvungen att iterera sig fram på något sätt för att öka noggrannhet?
På något sätt tog sedan tinnitus-avprogrammeringen 12-18 månader? Om jag förstått saken rätt.
Hur skedde detta? Arbetsmetod?

Försvann din tinnitus successivt eller plötsligt?
Om successivt, ändrades avprogrammeringsprogrammet successivt?

Hela denna arbetsprocedur med att få bort din tinnitus är, som jag ser det, som en nyckel till ett helande av en åkomma som möjligtvis kan appliceras på 100-tals miljoner människor med mer eller mindre hellyckat resultat.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
jockewe

Inläggav jockewe » 2024-07-28 18:38

Peter, det är en rätt lång text så jag postade den på min "presentation" istället https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?p=2317757#p2317757

Jag vill betona att det är väldigt olika från person till person och att det som varit en återvändsgränd för mig kan vara dörren för en annan människa!

Det bästa jag kan bidra med i ämnet är, för att citera en underbar läkare på Rosenlund, man hör med hjärnan, inte med öronen.
- - -

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2024-07-28 20:57

jockewe skrev:Peter, det är en rätt lång text så jag postade den på min "presentation" istället https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?p=2317757#p2317757

Jag vill betona att det är väldigt olika från person till person och att det som varit en återvändsgränd för mig kan vara dörren för en annan människa!

Det bästa jag kan bidra med i ämnet är, för att citera en underbar läkare på Rosenlund, man hör med hjärnan, inte med öronen.

:D Jättebra! Stort tack. Jag har läst en gång och skall läsa igen. Har jag därefter frågor, så postar jag frågorna i din medlemstråd.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2024-07-30 05:01

Jag har tidigare börjat titta på en intervju av Elon Musk. Intervjuare är Jordan Peterson. Den var på Utube. Dock blev den borttagen/censurerad vid 2 tillfällen.

Jag har egentligen inte riktigt gillat Elon vid de tillfällen jag hört honom prata. Lite för mycket självhävdelse och ytlighet för min smak.

Men jag tycker denna intervju är synnerligen lyckad där diskussionen verkar vara helt spontan. Jordan ställer frågor som Elon måste fundera på och Elon är inte förberedd och då svarar fritt ur hjärtat. Samtalet är allt annat än ytligt.
De första sekunderna är Elon ungefär som vanligt, möjligtvis lite lugnare, men efter ett väldigt annorlunda skämt från Jordan efter ungefär 1 minut där Elon inte kunde hålla sig för skratt, så blev atmosfären väldigt öppen och trevlig.

Då blir det ett väldigt lyckat möte. Jag har ännu inte hunnit se hela utan enbart vissa delar d v s långt mindre än hälften. Kommer dock att se hela eftersom det är ganska fundamentala saker som diskuteras.
I skriverier angående denna diskussion har jag mestadels sett positiva ordalag från publiken. Jag är inte ensam som varit frågande till Elon Musk och heller inte den enda som genom denna intervju svänger i uppfattning gällande Elon. Han vinner otroligt mycket på att inta en ödmjukare profil än vad jag sett honom ha tidigare. Han är intressant eftersom han de facto har lyckas med flera konststycken att generera en ofattbar mängd pengar för att förverkliga sina idéer. Det är mycket få förunnat. Själv ser jag hans idéer som något udda och är lite ambivalent. Just detta faktum gör honom intressant.
Det finns vissa likheter med Steven Jobs och kanske även lite med Bill Gates. Det är inte många personer på planeten som inte dagligen använder något av deras alster.
Då kan man i mitt tycke säga att de åstadkommit något som kan ses som milstolpe för människor i sitt leverne.

Här är en länk till intervjun. Spola fram till 18:50. Det är då det börjar. https://x.com/jordanbpeterson/status/1815427698703090085

Jag upplever intervjun/samtalet som rätt djup och den tar därför en del energi. Ibland får jag spola tillbaka för att lyssna igen för att analysera det som sägs d v s göra en omfattande konsekvensanalys av deras tänkande.

MvH
Peter

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2024-07-30 11:59

Ska kolla senare... har dock uppfattningen att väldigt många skapat sig en uppfattning om honom som är onyanserad... kanske läst för många tweets eller bara sett de stora shownummerna vid produktreleaser... Men ser man honom gå en rundtur med en rymdnörd och få lite oplanerade frågor så blir det mer på detta hållet. Han är i mitt tycke otroligt skicklig att skapa sig en uppfattning eller ett svar om något, men unnar sig också tillräckligt tid att tänka till först. Och ta åt sig en idé han inte redan haft om frågan var bra nog.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2024-08-04 18:11

Hittade denna annons i mina gömmor. Den är från Hifi&Musik 5-82.

Bild

Jag vet att vi på Ljudbutiken på Scheelegatan från början var helt ensamma i Sverige med att sälja OA-51.
Vi var första butik och vi var ensamma i någon/några månader och sedan blev det 2 eller 3 butiker till, men inte fler, under någon månad. Sedan blev det en mängd butiker i Sverige som började sälja OA-51
Jag har för mig att vi fick de första paren redan under Q4-1981. Kan ha varit oktober.

Jag har nu sett att det finns en elegant formgiven hemsida angående stig Carlsson och Carlssonhögtalare av teenage engineering på https://teenage.engineering/products/od-11/carlssonstory

Jag vill dock påpeka några saker. De visar en tonkurva på OD11. I texten därunder står det: "OD-11 frequency response curve measured at 0 DB in a regular room."
Dels står det DB, vilket är fel om man menar dB. Det skall stå dB.
Det stora felet är dock att mätningen skulle ha skett vid 0 dB. Tippar att det snarast kan röra sig om 90 dB.

Lite längre ner på deras sida finns en bild på 6 stycken vitlackerade Carlssonhögtalare genom åren. Ovanför bilden finns det datum gällande modellerna. Där är det inte en siffra rätt utom för OD11.

Jag korrigerar nu siffrorna. Siffrorna nedan gäller begynnelsen på marknadsföring. Dock vill jag nämna att jag har en Sonabbroschyr från 1975 där OA2212 var med. Så det officiella datumet 1976 kan debatteras.
OA-14 - 1973
OA-5 typ II - 1970
OA-50 - 1984
OA-116 - 1975 (vill påpeka att Stig spelade hemma på OA-116 redan 1973 d v s innan Stig flyttade till huset vid Torkel Knutssonsgatan. Då fanns OA-12 och OA-14)
OD-11 - 1974
OA-2212 - 1976

I texten står även följande. "OD is an acronym for ortho directional". Detta är med största sannolikhet fel.
Stig nämnde aldrig denna akronym/beteckning, varken i skrift eller i tal, inget som jag hört i vart fall.
Däremot har jag pratat med Lars Lallerstedt i frågan. Det var Lars Lallerstedt som formgav/designade OD11 och han sa att Stig gav högtalaren beteckningen OD som betyder Orto Dynamisk eller Ortho Dynamic. Detta var Lars helt säker på. Han sa det helt spontant såsom det var självklart.

Sedan står det: "the OD-11 is engineered especially with stereo sound output in mind."
Detta bör förtydligas. OD11 var inte enbart framtagen för vanlig stereo d v s 2 kanaler, utan även med tanke på 4-kanalsstereo som det hette på den tiden.
På den tiden var 4-kanalsstereo, på engelska Quadraphonic det nya formatet som var tänkt att ersätta 2-kanalsstereo. De två största formaten på marknaden hette QS och SQ. Då var det LP som gällde.

Även OA12 och OA14 utvecklades med 4-kanalsstereo i tankarna. Till de bakre kanalerna i sådana system kunde man behålla och använda OA6 typ-II eller OA5 typ-II.

MvH
Peter

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2024-08-04 18:45

petersteindl skrev:Jag vill dock påpeka några saker. De visar en tonkurva på OD11. I texten därunder står det: "OD-11 frequency response curve measured at 0 DB in a regular room."
Det stora felet är dock att mätningen skulle ha skett vid 0 dB. Tippar att det snarast kan röra sig om 90 dB.

Är inte den tonkurvan för den nuvarande OD11? Tycker omfånget nedåt i basen inte stämmer med Stig Carlssons OD11.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2024-08-04 19:13

RogerGustavsson skrev:
petersteindl skrev:Jag vill dock påpeka några saker. De visar en tonkurva på OD11. I texten därunder står det: "OD-11 frequency response curve measured at 0 DB in a regular room."

Är inte den tonkurvan för den nuvarande OD11? Tycker omfånget nedåt i basen inte stämmer med Stig Carlssons OD11.

Jo, den frekvenskurvan är för deras nuvarande OD-11. Den är med intern EQ.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2024-08-08 21:54

Genom åren har jag noterat att det ofta pratas eller filosoferas om illusioner gällande fysikaliska ting, som om saken i sig skulle vara en slags illusion. D v s man särskiljer inte på verkligheten kontra illusionen och på så vis tillskriver man verkligheten egenskaper som om verkligheten i sig vore en illusion. Därmed har ordet illusion i så fall förlorat sin betydelse.

Wiki skrev:An illusion is a distortion of the senses, which can reveal how the mind normally organizes and interprets sensory stimulation. Although illusions distort the human perception of reality, they are generally shared by most people.

Oftast sker sådan förväxling i brist på kunskap gällande objektet där man tillskriver fysiska egenskaper på ting som tingen inte har.
Av och till dyker det upp resonemang gällande ’tiden’ som ett mystiskt mytomspunnet abstrakt och metafysiskt ting som inte ens existerar eller existerar i form av en illusion.

Då det gäller entiteten Tid, så har inte människan någon inbyggd klocka och ej heller något sensoriskt organ som känner av något externt ur.
Vi får rätta os efter solens gång på himlen och månens samt stjärnors rörelser. På 14-hundratalet kom de första urverken.

I ett alltigenom statiskt system där ingen rörelse existerar eller ens kan existera så är acceleration = 0 och kraft = 0. Går man dessutom vidare och sätter att hastighet = 0 och att ingen förflyttning sker, så kan man förmoda att man troligtvis fryst allt till en slags stillbild och då har man i så fall möjligtvis även fryst tiden som företeelse, ingen rörelse kan ske, inte ens på atomär nivå, exempelvis vid absoluta nollpunkten, förutom i kvantfysiken, d v s vid temperaturen noll grader Kelvin.

Då existerar troligtvis heller ingen energi, eller åtminstone ingen energi som jag är familjär med, och i så fall existerar inget egentligt termodynamiskt system. Energin i ett termodynamiskt system är oförstörbar och är därmed konstant. Energi finns dock i olika former och kan överföras från en form till en annan. Om det finns en energiform vid noll grader K vet jag inte. Det enda som möjligtvis återstår är en slags kvantmekanisk energi, vad nu det är för något?

Energi är = Effekt summerad över en tid. Enheten för energi blir då wattsekund Ws.

Själv ser jag tiden som en dimension i ett godtyckligt system där själva systemet kan betraktas som ett linjärt system som i sig inte är i rörelse, d v s utan krökt rums-tid. Det handlar då om en linjär tids-dimension som ges storheten t eller koordinaten (t). Enheten är sekund. Saker kan röra sig i systemet men själva systemet är fast förankrat.

I ett system med 3 rums-dimensioner med koordinaterna (x,y,z) och 1 tids-dimension fås ett 4-dimensionellt system med koordinaterna (x,y,z,t).

Det betyder t.ex. att en fysikalisk ’entitet’ som förflyttar sig i rumsdimensionerna från en punkt till en annan punkt får en ny och annan rums-koordinat i ett fast förankrat koordinatsystem. Det är en väsentlig och essentiell egenskap i ett dynamiskt system.

Redan här har ett skeende inträffat som innebär en fysisk fysikalisk händelse d v s ingen illusion. Förflyttningen från en punkt A till en annan punkt B innebär att förflyttningen (på engelska displacement) har riktning som fysikalisk fysisk egenskap och därmed är skeendet en vektorstorhet d v s en vektor har uppstått.

En vektor har en specifik riktning och en specifik längd. Riktningen beskrivs genom rumskoordinater och längden på vektorn är magnituden hos skeendet/händelsen.

OBS! En vektor har exakt samma riktning oavsett vilket koordinatsystem som används för att beskriva vektorn. Vektorns längd är också konstant, oberoende av vilken värdeskala eller gradering som används på koordinataxlarna.
Detta får till följd att om man ritar 10 streck på ett papper där samtliga dessa streck är parallella, så har samtliga streck antingen exakt identiskt samma riktning eller exakt motsatt riktning! Om dessa sträck även har samma längd så är alla 10 linjer med samma längd samma vektor, om de inte har exakt motsatt riktning, trots att de är ritade parallella på olika platser. Början och slutet på respektive vektor kan vara på helt olika ställen på pappret, men de skall vara åt samma håll. Slutet på respektive vektor kan markeras med en pil och början på varje vektor kan markeras med ett litet kryss. Om man förlägger krysset i Origo i ett givet koordinatsystem, så kan man istället för ett kryss markera denna punkt med en liten ring.

De 10 linjerna med samma längd och samma riktning är fortfarande identiskt samma vektor även fast de är ritade på olika ställen på pappret! Nu kan man summera dessa 10 vektorer och då fås 1 summavektor med identiskt samma riktning samt med 10 ggr dess enskilda vektors längd, d v s magnituden hos summavektorn är 10 ggr större.

I vågrörelse måste man även ta hänsyn till fas eller polaritet då man summerar. Återkommer till detta.

Vi har nu summerat 10 parallella vektorer och summeringen har kunnat göras linjärt enligt givna matematiska formler inom vektoralgebra. Eftersom det varit 10 likadana vektorer har en enkel multiplikation kunnat utföras. Det kan även kallas för skalärprodukt. Själva Magnituden hos vektorer är en skalär.

Det finns dock som sagt en förutsättning för att detta med summering och multiplikation skall kunna ske — vektorerna måste tillhöra det man kallar vektor space eller linear space d v s ett linjärt rum.

Man kan i ett linjärt rum byta koordinatsystem hur som helst, bara man bibehåller linjäritet i koordinatsystemen samt tidsinvarians, d v s egenskapen hos den fysiska entiteten skall inte kunna ha flera olika värden vid olika tidpunkter om alla indata är identiskt lika. Det man håller sig till är tidsinvarianta linjära system. Man befinner sig i linjära rum eller så kallade vektorrum, på engelska s.k. Linear Space or Vector Space. Jag återkommer till definitionerna och egenskaperna hos sådana linjära rum.

Eftersom den akustiska entiteten Ljud är en energiform där energin alltid transporteras bort från ljudkällan genom vågrörelse i mediet den transporteras i, så har vågrörelsen och entiteten Ljud specifik riktning och därigenom är Ljud en vektor. Om vågrörelsen sker i luft, så sker vågrörelsen på visst specifikt sätt som följer naturlagar. Detta fenomen bör noggrant belysas för förståelse och för att kunna beräknas. Då måste fenomenet ’Ljud’ analyseras. Jag återkommer till det.
I-or och jansch har snabbt gett sina respektive konstruktiva och förtjänstfulla förslag hur de enklast förstår ljudvågsutbredning.

Jag skall snabbt ge ett teoretiskt tanke-exempel utifrån min horisont:
Om man har en ljudkälla i en punkt eller i ett litet område/yta som alstrar ljud i form av en impuls med en varaktighet på 10 ms d v s 0,01 sekund, så förflyttas denna impuls bort från ljudkällan.

Om man drar en mycket lång linje från denna punkt och har en mikrofon A på 1 meters avstånd från ljudkällan och mäter impulsens toppvärde till 100 dB SPL och dessutom har 1 mikrofon B på 342 meters avstånd från mikrofon A längs med samma linje, så tar det 1 sekund för denna impuls att förflyttas från ljudkällan till mikrofon B. Utstrålningen från ljudkällan är sfärisk. Det betyder att ljudtrycket minskar till halva värdet med fördubblat avstånd längs med denna linje.
Ljudvåg i luften_72.jpg
Ljudvåg i luften_72.jpg (504.92 KiB) Visad 4072 gånger

Eftersom vi har en mätning som visar på 100 dB SPL vid mikrofon A och mikrofon A är på 1 meters avstånd från ljudkällan, så skulle man kunna ha mikrofoner på 2 respektive 4 och 8 och 16 och 32 och 64 och 128 och 256 och 512 meters avstånd där ljudtrycket för varje mikrofon är -6 dB lägre än hos mikrofonen dessförinnan.

Nu står mikrofon B på 343 meters avstånd från ljudkällan och 342 meter från mikrofon A.
Ljudtrycksnivån i mikrofon B hamnar då på ungefär 50 dB.

Man kan se varje enskild mikrofon som varandes på en sfärisk yta där varje respektive mikrofonavstånd är radien på respektive sfär.

Den totalt utstrålade Energin från ljudkällan sprids sfäriskt och fördelas på respektive sfärs yta. Energin per ytenhet minskar då med ytans storlek. Jag utelämnar än så länge egenskaperna effekt och intensitet.

Så, nu har vi ett scenario. Impulsen varar i 10 ms och impulsen färdas under en sekund fram till mikrofon B.

Framför impulsen och bakom impulsen råder jämviktsläge i luften och är viloläge d v s atmosfärstryck.
Impulsen är då själva Ljudet. Transporten genom luften till mikrofon B sker med vågrörelse där vågens utbredningshastighet är 343 meter per sekund. Det betyder även att impulsen, som är själva ljudet, färdas med hastigheten 343 meter per sekund.

Vågen har en hastighet/velocity. Hastighet/velocity i sig är en vektor och har riktning. Det betyder att vågutbredningen är i form av vektorer. Själva ljudtrycket är dock skalär storhet d v s utan riktning. Däremot visar SPL längden/amplituden hos en vektor, men inte dess riktning.

På 1 sekund har ljudtrycket blivit –50 dB.
För att relatera detta till något så kan nämnas att man mäter efterklangstid i rum enligt normen T60 d v s den tid det tar för ursprungsljudet att minska SPL med 60 dB. Det motsvarar 1024 meter som ljudvågor tillryggalägger för att nå –60 dB.

I ett vanligt bostadsrum har man ungefär en efterklangstid på 0,5 sekunder. Det skulle motsvara 500 meter som ljudvågor färdas till T60 uppnåtts.

Eftersom det är ett slutet utrymme så fås andra konsekvenser att ta hänsyn till, nämligen absorption.
Om man i stället tittar på den indiska byggnaden Taj Mahal så har den en T60 på 28 sekunder. Det motsvarar 12,4 km som ljudvågorna tillryggalägger för att uppnå T60.
Då bör man kunna förstå dels storleken på rummen samt vad absorption gör. Det är vanliga formler framtagna av Sabine. Han levde mellan 1868-1919. Han sysslade med byggnadsakustik, på engelska Architectural Acoustics. Skulle dock säga att det ändå rör sig om ganska olika akustiska grenar. Översättningen kan vara missvisande.

Taj Mahal ser ut så här.
Taj mahal 1200.jpg
Taj mahal 1200.jpg (920.96 KiB) Visad 4072 gånger

På insidan.
Bild

Video angående Taj Mahal.

Sedan finns det musik inspelat där med jazzflöjtisten Paul Horn. Jag hade den först på LP. Nu har jag skivan på CD.

Jag har alltid gillat denna inspelning.

Fortsättning följer gällande Ljud . . .

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2024-08-09 11:05

Föreslår du att man borde införa mera absorption i Taj Mahal? :) Eller kanske en kombo med ett sänkt innertak?

Diavolo

Inläggav Diavolo » 2024-08-09 13:11

@harryup, :mrgreen:

Peter, ytterst intressant om tid. Men något jag alltid förundrats över är hur uppfattningen av tid kan förändras. Som t.ex. varför uppfattar vi tid som så mycket snabbare när vi blir äldre jämfört när vi är barn? Varför har personer med någon av de tre olika ADHD-diagnoserna något som kallas för "time blindness", där tiden kan fullständigt upphöra (två timmar blir "just nyss")? Varför upplever man som försjunken i en smartphone at tiden stannat men det har plötsligt gått väldigt mycket tid enligt klockan? Varför kan olika droger förändra tidsuppfattningen så att några timmar är ett par dagar, eller några timmar är tiotalet minuter? Speciellt om vi inte har en inbyggd klocka. Har du några invecklingar kring detta?
Nuprime DAC-9
2st bryggade Nuprime STA-9
LTS 3v-f1
2st SVS PC-13 Ultra

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2024-08-09 16:49

Harryup skrev:Föreslår du att man borde införa mera absorption i Taj Mahal? :) Eller kanske en kombo med ett sänkt innertak?

Taj Mahal är väl bra som den är. Tänk om man skulle bygga en identisk kopia av Taj Mahal i Stockholm i området där Dramaten ligger. Det är bara att riva och bygga en Taj Mahal.

Det skulle nog kosta en hel del. Tippar att minst 10 miljoner kronor nog skulle gå åt.

Mvh
Mellan tummen och pekfingret

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2024-08-09 17:35

Diavolo skrev:@harryup, :mrgreen:

Peter, ytterst intressant om tid.

Men något jag alltid förundrats över är hur uppfattningen av tid kan förändras. Som t.ex.
varför uppfattar vi tid som så mycket snabbare när vi blir äldre jämfört när vi är barn?
Varför har personer med någon av de tre olika ADHD-diagnoserna något som kallas för "time blindness", där tiden kan fullständigt upphöra (två timmar blir "just nyss")?
Varför upplever man som försjunken i en smartphone at tiden stannat men det har plötsligt gått väldigt mycket tid enligt klockan?
Varför kan olika droger förändra tidsuppfattningen så att några timmar är ett par dagar, eller några timmar är tiotalet minuter?
Speciellt om vi inte har en inbyggd klocka.
Har du några invecklingar kring detta?

Så här är mina tankar.
Ju mer man tänker på tiden eller låter tiden diktera ens liv, d v s med möten eller fullbokad almanacka, desto kortare upplevs den. Tidsplanering är ofta förknippad med ekonomi. Stress med taskig ekonomi.

Time blindness har jag inte hört talas om. Men blindness förknippas med att inte se verkligheten. Frågan är i så fall hur verkligheten ser ut.

Tror inte ungarna bryr sig om tiden. De vill ha roligt och äta pannkakor eller hamburgare eller helst glass och godis då de blir hungriga. Ju roligare de har det, desto mindre hungriga. Vem bryr sig om tiden? Fråga kattungar eller björnungar eller pandaungar eller människobarn. Detta faktum är ungarnas verklighet. Fråga ungarna vad de gjorde igår kl 14. 8O Vem bryr sig. Verkligheten är nu med en förhoppning om en bättre verklighet imorgon.

Det finns olika sätt att koppla bort tiden eller snarast tidsupplevelsen.

Ju mera saker man måste göra under dagen och veckan och månaden och året och åren desto kortare blir tiden. Ta bort alla måsten inklusive att ta igen saker man inte gjort.

1000 år är som 1 dag eller 1 dag som tusen år, står det i en bok.

Om även klockan skulle försjunka sig i en smartphone så vore klockan synkad med människan i smartphonen.

Det handlar kanske om synkronisering. Synkar man sig själv med tiden som en oändlig egenskap så blir man oändlig. :)
Så, nu har vi löst det.

MvH
∮δ(Peter)/δt

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2024-08-10 11:48

dåliga länkar se nedan istället
Senast redigerad av Harryup 2024-08-10 11:54, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2024-08-10 11:53

Tidsaspekten är också väldigt intressant att lägga på olika arkeologiska fynd. Om man först har bestämt hur lång tid det tog att bygga pyramiderna och sedan dividerar med antalet stenblock så inser man att det om man jobbar dygnet runt så måste ett stenblock bli installerat var 5:e minut i 27 år. Och dom väger runt minst 2 ton styck. Och det blir problem oavsett större steninstallation att förstå hur dom hann med. Och Stonehenge började byggas runt 5000 f.kr till 1600 f.kr, hur kan man få politiska och religiösa ledare i nästan 4000 år tycka att det är viktigt att bli klart. Tänk om det kommit en ledare som sagt " Jag har tänkt om, vi skall tillbedja en gud som är nöjd med att vi använder ett träd som samlingspunkt. Så vi får lite mer fritid istället". Påskön är också något som invånarna la lite tid på att fixa till för att göra den mera hemkär. Där forskarna på MAD fick rätt https://www.pinterest.com/pin/mad-predicted-the-easter-island-statues039-bodies-years-ago--211528513726995068/ vilket senare kunde bevisas https://www.ainews.zone/behover-historien-skrivas-om/. Men kunde det inte räckt med ett huvud och mera fritid istället?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2024-08-11 02:42

Pyramidernas tillkomst är fortfarande en gåta. De är gjorda för respektive överstekungs/Faraos sista vila. På den tiden var överstekungen rikets Guds son och därmed jämställd med deras Gud. Det är en viloplats och man får förmoda att det är respektive kungs egen önskan som viloplats. Därmed sker byggandet inom 1 generation.

Då måste många saker ske parallellt och troligtvis med en hel drös av elefanter som hjälp samt en ofattbart stor mängd arbetare/slavar.

Det är ofattbara byggnader med mycket hög precision. Fascinerande.

MvH
Peter

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2024-08-21 12:16

Lite tankar så här på en onsdag och då krig råder lite här och var.

Jag har varit i Moskva 2004, i Kina 2009/12, Hongkong 2009/12/16, Ukraina 2005/06 och i DDR 1985 och Cuba 2016.

DDR 1985 var direkt obehagligt att vistas i. Moskva var inget ställe där jag skulle vilja bo. Ukraina likaså. Hongkong kändes någorlunda ok då. Tror läget är förändrat sedan dess. Cuba var lite mixed bag.

Har svårt att känna en frihetskänsla i länder med totalitärt styre. Det fungerar som ett fängelse med landets gränser som fängelsemur och där den politiske Ledaren är Fängelsedirektören och fängelseväktarna är polisväsendet och övervakarna.

Ukraina hade precis gått igenom Orange revolution, men det var ett samhälle där överlevnadsinstinkten byggde på lurendrejeri. Detta fenomen var konstant överallt. Väldigt konstigt. Cuba var motsatsen. Cuba och Ukraina var fattigt.

Tror att pandemin Covid19 har förändrat hela världsbilden ända in i benmärgen och synen på medmänniskor. I en pandemi blir alla medmänniskor potentiella livshotande fiender. Då ändras tänkandet från grunden. Döden har smugit sig på runt knuten. Bäst att passa på att ta för sig inför den tid som återstår. Så ser det i princip ut på nyhetssidorna.

I princip finns ett före och efter 2020/22. Fast, förutom krig, så är det klimatet som är dödsfienden. De som bidrar till CO2 är potentiella massmördare. Vänta bara.

Det är lite svårt att beskriva de grundläggande känslor som infinner sig på olika ställen i världen. Som turist är det annorlunda än som att leva på ort och ställe. Har dock alltid gjort utflykter där jag försökt att tänka mig in i hur människorna har det och hur det vore att leva där.

I vilket land jag än varit i, öst eller väst, så är skillnaden på arbetarklass och akademikerklass stor. Kanske minst i Skandinavien. Det verkar som om skola och utbildning ökar människors tankeförmåga och även fri tankeförmåga.

Det kanske viktigaste ämnet i skolan är språkutbildning. Att lära sig ord och deras betydelse och definition och att kunna kombinera ord till tydliga meningar som inte bör kunna missförstås är en grundläggande förutsättning för fruktbar kommunikation. Det är även en förutsättning för att kunna göra tvärtom d v s för att kunna ge information som bidrar till att mottagaren själv måste kunna tyda och med logik kunna lösa problemställningen. Till det krävs fritt tänkande, out of the box. Det är då som matematik, att lära sig räkna är till stor hjälp i att föra och tyda logiska resonemang blir viktigt tillsammans med att behärska språket.

Vill man dessutom förstå naturvetenskapliga samband och fenomen så är den grundläggande fysiken porten till utökat tänkande.
T.ex. att bena upp vad fenomenet Ljud är för filur.

En annan sak som ger värde är respekten för medmänniskor och för sig själv samt att förstå samspelet mellan sig själv och andra och synen på sin egen och på andras personliga integritet. Där kommer kollektivism in i samspelet mellan människor. Det är lätt att ens egen integritet suddas ut då kollektivism blir dominant.

I samhällen som bygger på rofferi d v s där mutor, bestickning, bedrägeri och lögn ingår och annan verksamhet i syfte att lura och stjäla från andra, så blir krig ett slags arbete/kneg för att kunna ta byte från förloraren. Det är evolutionens spelregler. Vikingatiden. Utvandringen till USA. Antikens krig. Erövring av länder. Erövring av slavar. Survival of the fittest.

Fritt tänkande människor i kombination med språkbegåvning är egenskaper som makthavarna i rofferiländer anser tillhöra de potentiellt farligaste individerna. De är visserligen tillgångar, men, vän eller fiende, fågel eller fisk? Det är då som ledarna i Ryssland får ångest och vidtar skyddsåtgärder. Stalin och nu Putin.

Är botten nådd? Knappast. Hur skall det sluta? Den som lever får se.

Mvh
Peter

jansch

Inläggav jansch » 2024-08-21 15:37

Men!

Vi människor har ju en inbyggd klocka!

Och så även troligtvis allt levande, åtminstone råttor, insekter, bakterier mm har bevislingen det. Det cirkadiska systemet/rytmen har varit känt i åtminstone 100 år och det finns massor av forskning som visar att det är skadligt försöka förändra dyngsrytmen i större omfattning.
Vår mänskilga klocka har dock förmågan att vilja dra sig sådär 1 timme per dygn. Varför finns inget tydligt svar på, d vs om det är fördelaktigt av något skäl..Ca 25 timmarsdygn är vanligt om vi inte "kalibrerar"/justerar klockan dagligen. Detta sker bl.a med ljus/mörker och melatoninnivån i kroppen är styrande.

Kroppen delar också in dygnet i flera intervaller, alltså inte bara en "dygnspuls" utan snarare på nivå motsvarande 1-2 timmar.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2024-08-21 18:42

Den där timmen måste vara den akademiska kvarten med 4 föreläsningar per dag. :)

Annars är det väl sömn och speciellt måltidernas tidpunkter per dygn som sätter en slags rytm eller synkronisering.

Mig veterligen har vi inte någon absolut inre klocka.

Människans tidsindelning: timindelning, dygnsindelning, veckoindelning, månadsindelning och även årsindelning har varit ganska likartad under årtusenden. Det tycker jag är lite förvånande. Det vittnar om en naturlighet och om någon form av intelligent logisk tidsvarseblivning. Natt och dag och därmed dygn är en naturlig indelning. Men veckan som är 7 dagar och månaden som är 30-31 dagar kan man ju förundras över.

En cyklisk sak är kvinnors menstruation. Veckan och 7 dagar är en tidsrytm från Genesis i Bibeln.

Solens bana på himmelen torde vara årsvis cykliskt återkommande förutom på ekvatorn.
Soluret är nog en gammal uppfinning, minst några 1000 år.

Men varför 60 minuter och 60 sekunder? Det finns säkert en enkel förklaring.

Från Wiki:
Att en timme är uppdelad på 60 minuter anses härstamma från sumererna, vars talsystem baserades på talet 60. Systemet inspirerade senare babylonierna, som förde det vidare till bland annat grekerna.

Ok, men hur gammal är sekundindelningen. Hade Newton sekunder som tidsindelning? Hade Sokrates sekundindelning?

Och var kommer Rydberg in i bilden?

”Tiden är ur led” har jag läst i någon bok.

Tippar att soluret inte uppfanns av folket som bor närmast Nordpolen.

Mvh

jansch

Inläggav jansch » 2024-08-21 23:08

petersteindl skrev:Den där timmen måste vara den akademiska kvarten med 4 föreläsningar per dag. :)

Annars är det väl sömn och speciellt måltidernas tidpunkter per dygn som sätter en slags rytm eller synkronisering.

Mig veterligen har vi inte någon absolut inre klocka.

Människans tidsindelning: timindelning, dygnsindelning, veckoindelning, månadsindelning och även årsindelning har varit ganska likartad under årtusenden. Det tycker jag är lite förvånande. Det vittnar om en naturlighet och om någon form av intelligent logisk tidsvarseblivning. Natt och dag och därmed dygn är en naturlig indelning. Men veckan som är 7 dagar och månaden som är 30-31 dagar kan man ju förundras över.

En cyklisk sak är kvinnors menstruation. Veckan och 7 dagar är en tidsrytm från Genesis i Bibeln.

Solens bana på himmelen torde vara årsvis cykliskt återkommande förutom på ekvatorn.
Soluret är nog en gammal uppfinning, minst några 1000 år.

Men varför 60 minuter och 60 sekunder? Det finns säkert en enkel förklaring.

Från Wiki:
Att en timme är uppdelad på 60 minuter anses härstamma från sumererna, vars talsystem baserades på talet 60. Systemet inspirerade senare babylonierna, som förde det vidare till bland annat grekerna.

Ok, men hur gammal är sekundindelningen. Hade Newton sekunder som tidsindelning? Hade Sokrates sekundindelning?

Och var kommer Rydberg in i bilden?

”Tiden är ur led” har jag läst i någon bok.

Tippar att soluret inte uppfanns av folket som bor närmast Nordpolen.

Mvh

Jag googlade med tanke på vad du skriver....
Cirkadiska systemets kartläggning gav bl.a ett Nobelpris. Som jag skrev är det melatoninnivån och därmed ljus/mörker som synkroniserar inre klockan, inte matvanor etc
Intressant är att "klockan" ur ett långtidsperspekt är synnerligen exakt, d v s max någon timme fel under hela vår livstid*.
Detta förutsatt att vi lever som urtidsmänniskan. Reser vi anpassas klockan efter LÅNG tid. "Jetlag" påverkar under mycket länge tid än vad vi spontant upplever som störning av sölmnrytm.

En artikel från Karolinska Institutet hittar man bl.a snabbt när man googlar - lättläst och intressant.

* Klockan verkar inte anpassa sig till sommar/vintertid speciellt bra, däremot finns en "skolårstid/tonårstid" där hela systemet ruckas..... om man undrar varför tonåringen är så morgontrött.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2024-08-22 19:36

Måste sticka emellan med ärtor och gurkor. De diggar musik.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/gurkor-gillar-klassisk-musik-ny-spellista-ska-ge-battre-skord

Köper bara ärtor som diggar Beethoven och Bach.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2024-08-31 21:07

Det har pratats om efterklangstid och i samband med tidiga reflexer. Det är egentligen två helt väsensskilda fenomen som inte bör förväxlas med varandra.

Efterklangstiden är en rumsegenskap och beror helt och hållet på volymen i rummet. Större rumsvolym ger längre efterklangstid.
Sedan har vi absorptionen i rummet som kommer in och kortar ned efterklangstiden. Det innebär att man kan få samma efterklangstid i olika stora rum. Man kan även få kortare efterklangstid i ett större rum men med tillräckligt stor mängd absorption kan efterklangstiden T60 bli kortare än i ett mindre rum med mindre mängd absorption i.

De tidiga reflexerna beror dels på ljudkällans avstånd till begränsningsytorna som bildar rummet, dels på observatörens position till samma begränsningsytor i rummet, där observatörens avstånd till begränsningsytorna är den helt dominerande faktorn. Det är observatörens koordinatsystem och referensram man använder. Ju mindre rum desto högre är sannolikheten att de tidiga reflexerna kommer tidigare, men ju mindre avstånd observatören har till begränsningsytorna desto tidigare infinner sig de tidiga reflexerna och det är inte volymsberoende.

Tidiga reflexer definieras entydigt som den första reflexen från respektive begränsningsyta d v s i ett vanligt normalt rum är de från golv, tak och respektive vägg. Det blir totalt 6 stycken tidiga reflexer. Ibland kallas dessa 6 stycken tidiga reflexer för första reflex. Första reflex är definitionsmässigt således inte första förstareflex.

Man skiljer helt och hållet på efterklang kontra första reflexer.

Diagram kan se ut enligt följande bilder nedan. Det man dock skall ha helt klart för sig är att definitionen på T=0 sekunder är inte samma för efterklangsmätning kontra tiden för de tidiga reflexerna.
T=0 är, vid efterklangsmätning d v s T60 i rum, den tidpunkten som är en begynnelsetid för utstrålat ljud i rummet d v s utstrålad ljudenergi.
Beroende på mätningens utförande kan det istället för impulsmätning vara en vald tidpunkt efter det att man anser att ljudenergin har fyllt rummet helt i alla vinklar och vrår.
Använder man högtalare så tillför man således en viss mängd elektrisk energi till högtalarna som överför energin till mekanisk energi i högtalarelementen som överför denna mekaniska energi till akustisk energi till rummet.
Då mäter man ljudtrycket SPL i lämpliga positioner eller i lämplig position och det görs efter mättnad i rummet. SPL kan exempelvis vara 110 dB eller 100 dB. Därefter avslutar/avbryter man tillförd energi och håller ett öga på hur energin minskar i nivå i tiden, d v s i det här fallet då ljudtrycket i SPL har fallit 60 dB efter en viss uppmätt tid. Det kan vara totala ljudtrycket eller ljudtrycket vid vissa respektive frekvenser. Då fås ett T60 diagram som funktion av frekvens och tid.

Detta går bra i stora rum där rumsresonanser inte kommer in över ungefär 20 Hz, typ i konsertsalar. I bostadsrum kommer rumsresonanser in i bilden och dominerar mätresultat på T60 under schroederfrekvensen.

För tidiga reflexer gäller att t=0 är direktljudets tid vid mätpunkt d v s hos observatören i dennes referensramverk/Inertialsystem, då det handlar om att bestämma de tidiga reflexernas ankomsttid hos observatören i form av tidsfördröjning i förhållande till direktljudet.
Det är observatörens referensram som även benämns Frame of Reference eller Inertialsystem.

Det som alla vill åskådliggöra med sina bilder nedan är att det blir en rak fallande linje i det som kallas Decay och tillhör reverberation, d v s efterklang.
Problemet med samtliga kurvor är att de egentligen inte förklarat något som helst. Det saknas information. Varför blir det just en rak fallande sluttande linje? Varför inte exponentiellt fallande? Eller på något annat sätt fallande?
Jo, det har sin förklaring i att Y-axeln visar Amplitud och den ges en logaritmisk skala där enheten är i dB och X-axeln som visar Tiden har getts en linjär skala där enheten är sekund.
Det är enkom under denna explicita förutsättning med valda skalor på referensaxlarna, där uppmätt/simulerad Decay blir en rak fallande/sluttande linje.
Efterklangstiden T60 definieras som att Decay-kurvan skall ha fallit 60 dB i rummet. Tiden till mättnad åskådliggöres i bild 2 nedan.

Vid efterklangsmätning är det ofta ljudenergi man vill mäta. Energi är effekt multiplicerat med tid.
För att kunna göra detta så måste man först fylla hela rummet med ljudenergi som jag tidigare nämnt.
Man måste således först mätta hela rummet med ljudenergi. Se bild 2. Då har man uppnått det tillstånd som man kan kalla Steady State.
Därefter stänger man av tillförd ljudenergi och registrerar hur ljudenergin i rummet minskar med tiden. Då fås decay-kurvan. Är rummet mättat så är de tidiga reflexerna för länge sedan helt överspelade.
De tidiga reflexerna kommer innan rummet är mättat och innan någon efterklang ens kunnat uppstå.

Så, det handlar egentligen om två helt skilda mätningar och företeelser. Dessa olika företeelser skiljer hörseln åt från varandra på ett häpnadsväckande sätt.
Tidiga reflexer är en typ av mätning medans efterklang är en helt annan typ av mätning.

De kräver oftast nästan två helt olika mätutrustningar, eller i vart fal två helt olika mätinställningar för respektive mätning.

Det intressanta är att hörseln hos observatören är just en sådan mätutrustning/mätinstrument som kan separera tidiga reflexer från efterklang på ett minst sagt häpnadsväckande sätt.
Varje enskild tidig reflex behandlas separat av hörseln d v s separat från varandra d v s detaljanalys sker och därefter sker en syntes d v s summering till en och endast en upplevelse som upprepas kontinuerligt i tiden.
Efterklangen behandlas däremot i stort sett som en summerad mängd som egentligen inte kan detaljanalyseras av hörseln. Den behandlas direkt som en syntes och egentligen filtreras/maskeras bort av direktljud inkl tidiga reflexer.
Denna maskeringseffekt är ett synnerligen intressant kapitel och behöver sin egen analys. Den är svårare och mer genomgripande än som ryms i detta inlägg, men inte desto mindre oväsentlig.

Man befinner sig i tidsdomän med tiden på X-axeln. Men eftersom ljudenergins avklingning inte är frekvenslinjär så behövs även ett åskådliggörande i frekvensdomän för att mer kunna förstå lokalens akustiska skeende.
Antingen gör man en 3-dimensionell bild där man inför en Z-axel för frekvens. Eller så kan man visa en skara kurvor.

Bild

Bild

Bild

En fördel med att välja skalorna för att åskådliggöra denna raka decay-linje d v s att få en linje d v s att gå in i ett Mode som är linjärt, är att man kan mäta T30 istället för T60. Vid T30 har amplituden fallit 30 dB SPL.
Då behöver man inte ha så hög dynamik på mätförfarandet d v s man mäter ovan brusgolvet. Se bild nedan. Man börjar mätningen efter att man anser att man kommit förbi området med tidiga reflexer d v s vid -5 dB där det linjära området börjar. Då parametern T30 har mätts upp och getts korrekt värde, så multiplicerar man helt enkelt T30 med en faktor 2 för att få T60. Detta kan göras med linjär kurva på decay.

Bild

Om man istället koncentrerar sig på de tidiga reflexerna, så syns dessa tydligare i bilderna nedan.

Bild

Bild

Det finns en total och entydig parameter gällande reflexer som är den enskilt dominanta parametern vid hörande och det är korrelationen/korrelationsfaktorn mellan reflexer och direktljudet.
Hela hörseln är uppbyggd för att detektera korrelation. Det är, som jag ser det, den enskilt viktigaste parametern inom akustiken och psykoakustiken. Tyvärr är det också den parameter som det nästan aldrig talas om.
De tidiga reflexerna har ofta en korrelationsfaktor överskridande 0,9 d v s 90 %. Efterklangsreflexerna, d v s sena reflexer har en korrelationsfaktor med direktljudet som ligger under 0,15 d v s under 15%.

Det är den enskilt viktigaste faktorn för hörselns funktion. Man skulle nästan kunna säga att det är den enda faktorn som ligger till grund för människans hörande då det inte handlar om frifält. Det betyder att det därmed inte existerar någon annan faktor eller parameter.

Så enkelt är det dock inte. Men, till min förvåning är att den inte nämns oftare vilket är ett entydigt och klart bevis på att ljud och hörsel ännu inte har förståtts och där kunskapen inte ens ligger i närheten av någon som helst förståelse för hörselns problematik och vad ljud egentligen är för något. Så ser jag på saken.

Men, forskning efter år 2010-2015 verkar gå mot vissa och klara genombrott.
Det betyder att de senaste vetenskapliga böcker som skrivits gällande hörseln ger helt ny och väsentlig information, d v s om bokens copyright är efter år 2019/20. Inom skolundervisningen och i utbildningslitteratur kommer ny info först om 20-40 år. Det verkar ta den tiden för undervisningsmaterial. Det handlar då om 1 - 2 generationers tidsfördröjning efter att kunskapen först kommit i dagen.

Exempel: Tar man t.ex. en stor symfoniorkester eller ännu hellre en mindre orkester med akustiska instrument där varje instrument har sin explicita position i rummet och har lyssnare/observatörer i sina explicita givna positioner så anländer dels direktljud till respektive lyssnares respektive öra/trumhinna, dels första reflexer till respektive öra/trumhinna dels första reflexer till respektive öra/trumhinna.
Egentligen är det dock helt ointressant med tidpunkt vid öra eller vid trumhinna.
Det är tidpunkten för första initiala nervimpulserna från hårcellerna till CNS som sätter hörselns tidsdomän, vilket är från direktljudet.
Det är från denna punkt som allt efterkommande ljud synkroniseras i CNS och hjärna. Det är direktljudets första nervimpulser/aktionspotentialer samt de första reflexernas initiala nervimpulser/aktionspotentialer som ger en mycket dominant informationsmängd till hörseln.

Så, varje enskilt akustiskt musikinstrument i symfoniorkestern ger sitt respektive direktljud samt sina respektive förstareflexer.

Hörseln kan nu analysera och detektera respektive musikinstruments direktljud och dessutom analysera och detektera respektive musikinstruments första reflexer dels i tiden och dels dessas riktningar samt summera respektive musikinstruments direktljud med reflexer som ger varje respektive musikinstrument dess specifika klang. Utan korrelation fungerar inte detta alls. Allt fallerar och blir till ett sammelsurium som en efterklangssvans. Denna svans hörs förövrigt efter slutackordet då direktljudet upphört och korrelationen är borta.

Mycket mer finns att säga gällande detta och speciellt hur hörseln handskas med respektive första reflex som tillhör respektive direktljud och hur hörseln kan totalseparera allt som egentligen redan summerats på respektive trumhinna. Har man 20 olika musikinstrument som t.ex. violiner, (första violiner, andra violiner), viola, cello, kontrabas, klarinett, flöjt, oboe, fagott, valthorn, trombon, tuba, trumpet, slagverksinstrument, harpa, gitarr, piano, celesta, saxofon, röster/sång, osv. så kan hörseln segregera varje ton och frekvens från varje instrument på respektive instruments direktljud samt dessutom segregera varje enskilt instruments respektive första reflex och summera respektive instruments reflexer korrekt på respektive instruments direktljud. Det är en smått ofattbar sorteringsprocess där varje ton känns igen och kan sorteras korrekt i CNS och hjärna.

Varje instruments klang separeras för sig korrekt. Men inte nog med det, varje instruments tidiga reflexer bär på en för hörseln viktig information gällande varje instruments position i rummet och i förhållande till varandra i konsertsalen. Resultatet blir en upplevd 3D-ljudbild med separata musikinstrument i en akustisk miljö som kan höras och detekteras, inte enbart 3D utan med ett akustiskt rumsperspektiv med s.k. Vanishing point/flyktpunkt. Detta kan enkom ske med akustisk konvergens.

Bild

Utan detta fås istället en rätvinklig parallellepiped, som inte ger konvergens mot ett djup d v s ett akustiskt perspektiv på korrekt sätt.
Bilden nedan är 3D, men utan perspektiv. Akustiskt korrekt perspektiv är nästintill ouppnåeligt inom gängse normal stereo.
Bild

På trumhinnorna är allt ljud blandat som om ljudet gått genom en blender. Sedan går ljudinformationen vidare genom 3 benbitar och vidare till en inkompressibel vätska i inneröron och sedan vidare mot hårceller som delar upp hela konkarongen i olika frekvensband och frekvenser som därefter likriktas. Det finns inga negativa ljudinformationer i nervsystemet, som t.ex. en sinustons peak to peak.

Efter allt detta segregeras varje enskild ton från varje enskilt instrument och varje infallsvinkel till lyssnaren från varje respektive musikinstruments förstareflexer från väggar, golv och tak och varje instrument får sin egen respektive specifika korrekta reflex tilldelad och summerad till sitt respektive specifika direktljud och allt sker momentant, kontinuerligt och synkront mellan höger och vänster inneröron i mikrosekundsområdet!!! Det är tamejf-n ett mirakel. Hur är det ens möjligt, men så är det.

MvH
Peter

Användarvisningsbild
xmag

Inläggav xmag » 2024-08-31 23:30

Ja, hur är det ens möjligt! Är ett bra ordval i detta sammanhang.

Men, i exempelvis en inspelning eller direktsänd konsert har reflexer och efterklang redan tillförts. Bord då inte sådant ljud avlyssnas i ett väl dämpat rum så att inga fler reflexer eller efterklang tillförs?
Nu var det en liten kuggfråga för jag har redan gjort en sådan lyssning och det låter extremt avhugget. Varför gör det det, allt finns ju med i inspelningen? Kanske skulle man i så fall ha ljudstrålare utplacerad på exakt samma platser som reflexer och efterklang kommer ifrån med exakt nivå från dem. Kanske är ändå ett vanligt lyssningsrum tillräckligt bra trots eget tillägg av efterklang och reflexer?
Mer av detta finns här: https://www.xmag.se/
Människan värmer upp Jorden, nu måst vi se till att stoppa uppvärmningen innan det går riktigt illa.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2024-09-01 00:09

xmag skrev:Ja, hur är det ens möjligt! Är ett bra ordval i detta sammanhang.

Men, i exempelvis en inspelning eller direktsänd konsert har reflexer och efterklang redan tillförts. Bord då inte sådant ljud avlyssnas i ett väl dämpat rum så att inga fler reflexer eller efterklang tillförs?
Nu var det en liten kuggfråga för jag har redan gjort en sådan lyssning och det låter extremt avhugget. Varför gör det det, allt finns ju med i inspelningen? Kanske skulle man i så fall ha ljudstrålare utplacerad på exakt samma platser som reflexer och efterklang kommer ifrån med exakt nivå från dem. Kanske är ändå ett vanligt lyssningsrum tillräckligt bra trots eget tillägg av efterklang och reflexer?

Det är jättebra frågor och väldigt normala sådana, man har erfarenheter som inte korresponderar med vanllig normal akustik som fysik betraktat eller gängse psykoakustik. Det är just detta faktum som visar på att verkligheten inte är som hittills tänkt,

En avgörande skillnad är den nuvarande och gammaldags tänkande angående ljud som en skalär företeelse då det i själva verket är en vektoriell företeelse med riktning som ny ingrediens.

Jag kommer återkomma till frågeställningen gällande inspelad efterklang A kontra uppspelad efterklang A + Uppspelningsrummets efterklang B. Vad tillför B?
Denna fråga är kanske hela Ljudindustrins känsligaste fråga.

Användarvisningsbild
xmag

Inläggav xmag » 2024-09-01 07:41

petersteindl skrev:
xmag skrev:Ja, hur är det ens möjligt! Är ett bra ordval i detta sammanhang.

Det är jättebra frågor och väldigt normala sådana, man har erfarenheter som inte korresponderar med vanllig normal akustik som fysik betraktat eller gängse psykoakustik. Det är just detta faktum som visar på att verkligheten inte är som hittills tänkt,

En avgörande skillnad är den nuvarande och gammaldags tänkande angående ljud som en skalär företeelse då det i själva verket är en vektoriell företeelse med riktning som ny ingrediens.

Jag kommer återkomma till frågeställningen gällande inspelad efterklang A kontra uppspelad efterklang A + Uppspelningsrummets efterklang B. Vad tillför B?
Denna fråga är kanske hela Ljudindustrins känsligaste fråga.

Exakt!
Jag har funderat på detta sedan mitten av 70-talet och testat en del. Jag tror att en av ingredienserna är att vår hjärnas hörselfunktion är mer avancerad än vi tidigare trott, jag tror att hjärnan kompenserar, inom rimliga gränser, för vissa felaktigheter. Exempelvis hör jag musik lika bra som när jag var ung, min tinnitus stör inte alls och jag hör de högsta diskanttonerna. Jag vet dock att jag inte kan höra de högsta tonerna och jag vet att jag har en störande tinnitus, har mätt detta flera gånger. Men ändå hör jag ingen skillnad nu på musik mot när jag var ung och hade en hörsel som en kristallklar fjällbäck.
Har för mig att han med "dragspelsfiltret" också nämnt detta med hjärnans "hörselminne" någon gång eller om det var "nylonstrumpan" Kjell Stensson, minns inte nu.

EDIT:
Wikipedia är bra men gör fel ibland. Om Kjell Stensson står det beskrivet vad han jobbade med och andra bragder, dvs att han bla jobbade på Radiotjänst senare Sveriges Radio som tekniker osv. Men ute i högerspalten står det att han var skådespelare....?
https://sv.wikipedia.org/wiki/Kjell_Stensson
Mer av detta finns här: https://www.xmag.se/
Människan värmer upp Jorden, nu måst vi se till att stoppa uppvärmningen innan det går riktigt illa.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2024-09-01 08:16

xmag skrev:EDIT:
Wikipedia är bra men gör fel ibland. Om Kjell Stensson står det beskrivet vad han jobbade med och andra bragder, dvs att han bla jobbade på Radiotjänst senare Sveriges Radio som tekniker osv. Men ute i högerspalten står det att han var skådespelare....?
https://sv.wikipedia.org/wiki/Kjell_Stensson

Röstskådespelare hade varit mer exakt. Han var viss radioröst i en film och gjorde svenska rösten till larven in Disneys Alice i Underlandet. Men en annan titel hade varit mer passande, ja.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2024-09-01 08:35

xmag skrev:Wikipedia är bra men gör fel ibland.

Wikipedia gör väl inget utan de som skriver där? Jag har vid några tillfällen ändrat i texten.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi