Vilken DAC ska konvertera?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Diavolo

Vilken DAC ska konvertera?

Inläggav Diavolo » 2024-08-04 13:24

Tjo, mer frågor dyker upp nu när jag flyttar stereon. Saker jag inte ens tänkt på innan.
1. I Bluesound N130 som jag har som streamer sitter ju en DAC o i min förförstärkare Nuprime DAC-9 sitter en. Den ena designad typ 2018 o den andra cirka 2013. Det måste ju inte innebära att den ena är bättre än den andra men tänkte kolla här vad ni tycker. I ena sitter en AK4490EQ och i den andra (N130) en TI PCM5242. Jag gissar att jag inte kommer märka skillnad utan att det är främst källan och högtalarna i mitt enorma lyssningsrum (200m3) som gör skillnaderna?

1.1 Jag kanske kan/ska slopa Nuprime DAC-9 helt och använda Bluesound’en som förförstärkare (går det?), med RCA-kabel från analoga utgångarna på den till förstärkarna? Men fan, nu inser jag… eftersom jag kör med Dirac Live processor på Mac numera, så kan jag ju slopa Bluesounden helt o köra AirPlay 2 till MacBooken (för att kunna styra musiken (Lossless) via tfn), alternativt direkt från MacBook (om jag ändå lyssnar seriellt) utan AirPlay 2 som i sin tur går in i USB-B-ingången på Nuprime DAC-9’an. Men skulle ju så klart kunna gå till Bluesounden via USB-A istället, eller? Ahhh, denna värld….

2. Jag kör två bryggande förstärkare och ett par Jenving 2m XLR till förförstärkaren/DAC’en. Vad ger bäst förutsättningar för utrustning och ljud? Långa balanserade kablar och korta högtalarkablar eller tvärtom? Mina högtalarkablar är av Elgigantenstandard, 4m just nu men kan kortas t 40cm om förstärkarna står på högtalaren.

3. Om jag nu går för korta högtalarkablar, är förstärkare ok att sätta ovanpå LTS’erna, en på varje högtalare? Eller är de bättre att ha i skåpet mellan högtalarna?
Nuprime DAC-9
2st bryggade Nuprime STA-9
LTS 3v-f1
2st SVS PC-13 Ultra

Användarvisningsbild
guldfisk

Re: Vilken DAC ska konvertera?

Inläggav guldfisk » 2024-08-04 16:43

Rent användarmässigt: Hur vill du bekvämast och tryggast styra volymen?

Har du enbart strömmande digitalt ljud som källa? CD? LP?
...perspektiv...

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2024-08-04 18:03

Diavolo skrev:1. I Bluesound N130 som jag har som streamer sitter ju en DAC o i min förförstärkare Nuprime DAC-9 sitter en. Den ena designad typ 2018 o den andra cirka 2013. Det måste ju inte innebära att den ena är bättre än den andra men tänkte kolla här vad ni tycker. I ena sitter en AK4490EQ och i den andra (N130) en TI PCM5242.

Det är mer en implementationsfråga men Bluesound N130 DAC:en mäter mediokert (se ASR). Din DAC-9 vet jag inte.

Diavolo skrev:2. Jag kör två bryggande förstärkare och ett par Jenving 2m XLR till förförstärkaren/DAC’en. Vad ger bäst förutsättningar för utrustning och ljud? Långa balanserade kablar och korta högtalarkablar eller tvärtom?

Långa balanserade signalkablar och korta högtalarkablar.
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Diavolo

Inläggav Diavolo » 2024-08-04 20:22

Inga andra källor just nu. Tror inte det blir några heller. För bekvämt m strömning. Har en CD-spelare i skåpet men orkar inte släpa upp CD’na från källaren.

Jaså N130 mätte mediokert. Ok då säljer jag den o kör med Macen mot DAC-9’n även om den med 6 fler år på nacken säkert mäter mediokert den också.
Tack, högtalarkablarna är nu 2,5m kortare. De blev 1m drygt. Satte en förstärkare på varje sida av skåpet.

(Nä, basen är inget vidare nu när jag flyttade dem från kortsidan i rummet till långsidan med två dörröppningar på 220x100cm o bara den ena går att stänga. Hela rummet är skitsvårt. Märkte nu när jag gjorde om utflyttade sonens rum till Tv-rum o flyttade in väldigt mediokra Sonos Arc och IKEA Symfonisk in i det rummet så ökade välljudet med minsta samma koefficient som relationen mellan vardagsrummets storlek och hans fd sovrum. 55 vs 18kvm.)
Btw, dwn gula är lyssningsfåtöljen och flyttas t där jag tagit fotot.
Bilagor
IMG_8995.jpeg
IMG_8995.jpeg (1.56 MiB) Visad 5999 gånger
Nuprime DAC-9
LTS 3v-f1
2st SVS PC-13 Ultra

Tell

Inläggav Tell » 2024-08-04 23:26

Du lär inte märka nån skillnad mellan DACarna, för även om den kanske mäter objektivt "dåligt" så är dina öron inte i närheten lika känslig som mätinstrument. Det du om något ser ut att ha problem med är absorbering, rummet är ju lite kalt :)

Kermit116

Inläggav Kermit116 » 2024-08-05 00:12

Tell skrev:Du lär inte märka nån skillnad mellan DACarna, för även om den kanske mäter objektivt "dåligt" så är dina öron inte i närheten lika känslig som mätinstrument. Det du om något ser ut att ha problem med är absorbering, rummet är ju lite kalt :)

Tell, jag köper mycket av Dina resonemang om hur saker mäter o vad vi hör o inte hör. Jag känner Dig dock inte och vet därför inte med vilken bakgrund Du kan vara så tvärsäker på att Diavolo inte hör skillnader. Hur många olika DACar har Du själv utsatt Dig för i någorlunda vettigt genomförda jämförande lyssningar? DACen i Node 130 lämnar en del övrigt att önska om man söker en så transparent återgivning som möjligt.
" ... probably the best loud-speaker in the world"

Diavolo

Inläggav Diavolo » 2024-08-05 00:43

Tell, justdärgör jag redan skrivit som jag gjort. Ja rummet lämnar en del att önska. 200m3 format som ett L, med fem dörröppningar, varav en alltid är öppen. 360cm i tak, ingen stuckatur, rosett, listverk att tala om, o så på det olik smak vad särbon har så det blir inte lätt att döda reflexer. Hell, bara en vettig matta kostar ju en förmögenhet i det rummet. Funderade på att göra en mossvägg men jisses det kostar 3-6000kr/kvm.
Nuprime DAC-9
LTS 3v-f1
2st SVS PC-13 Ultra

Tell

Inläggav Tell » 2024-08-05 01:35

Kermit116 skrev:
Tell skrev:Du lär inte märka nån skillnad mellan DACarna, för även om den kanske mäter objektivt "dåligt" så är dina öron inte i närheten lika känslig som mätinstrument. Det du om något ser ut att ha problem med är absorbering, rummet är ju lite kalt :)

Tell, jag köper mycket av Dina resonemang om hur saker mäter o vad vi hör o inte hör. Jag känner Dig dock inte och vet därför inte med vilken bakgrund Du kan vara så tvärsäker på att Diavolo inte hör skillnader. Hur många olika DACar har Du själv utsatt Dig för i någorlunda vettigt genomförda jämförande lyssningar? DACen i Node 130 lämnar en del övrigt att önska om man söker en så transparent återgivning som möjligt.

Har ingen utbildning eller jobb inom ljud om det är det du frågar om, däremot har jag haft ett stort ljudintresse sen barnsben där jag experimenterat, lekt, byggt och läst på en väldans massa.
När det gäller DACar så kan dom låta olika beroende på filtter där vissa av dom påverkar frekvensgången i toppen av omfånget, men gör den det är den något felkonstruerad imo. Men å andra sidan är det lättfixat med EQ ändå :)

Diavolo skrev:Tell, justdärgör jag redan skrivit som jag gjort. Ja rummet lämnar en del att önska. 200m3 format som ett L, med fem dörröppningar, varav en alltid är öppen. 360cm i tak, ingen stuckatur, rosett, listverk att tala om, o så på det olik smak vad särbon har så det blir inte lätt att döda reflexer. Hell, bara en vettig matta kostar ju en förmögenhet i det rummet. Funderade på att göra en mossvägg men jisses det kostar 3-6000kr/kvm.

Ja 200 kvadrat låter som ett rejält vardagsrum, själv skulle jag få torgskräck av det, alternativt bygga om till festlokal så den verkligen skulle få komma till användning. Men ja inte så mycket att göra, men går ju att sätta sig nära högtalarna som gärna har nån panel för dom tidiga reflektionerna åtminstone.

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2024-08-05 09:33

pLudio skrev:Det är mer en implementationsfråga men Bluesound N130 DAC:en mäter mediokert.

Bild

https://www.audiosciencereview.com/foru ... mer.25578/

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2024-08-05 09:43

Diavolo skrev:Men fan, nu inser jag… eftersom jag kör med Dirac Live processor på Mac numera, så kan jag ju slopa Bluesounden helt o köra AirPlay 2 till MacBooken (för att kunna styra musiken (Lossless) via tfn), alternativt direkt från MacBook (om jag ändå lyssnar seriellt) utan AirPlay 2 som i sin tur går in i USB-B-ingången på Nuprime DAC-9’an. Men skulle ju så klart kunna gå till Bluesounden via USB-A istället, eller? Ahhh, denna värld….

Om du skall processa digitalt i MacBooken så finns det ju ingen anledning att gå till analogt innan den. Alla extra konverteringar är ju av ondo.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Diavolo

Inläggav Diavolo » 2024-08-05 21:22

Tell, 200m3 står det :). 200kubikmeter. 3,60m i tak, 55kvm.
Nuprime DAC-9
LTS 3v-f1
2st SVS PC-13 Ultra

Tell

Inläggav Tell » 2024-08-05 22:30

pLudio skrev:
pLudio skrev:Det är mer en implementationsfråga men Bluesound N130 DAC:en mäter mediokert.

[ Bild ]

https://www.audiosciencereview.com/foru ... mer.25578/

Brusgolvet ligger nere vid -110dB så den där SINADen är dist-dominerad, och det är en dist som fortfarande ligger under ditt rums brusgolv när du spelar musik i säg 100dB, alltså inget som dom flesta människor kan höra. Så att kalla DACen för "medioker" är en grov överdrift.

https://www.klippel.de/listeningtest/
Du kan ju testa själv hur lätt du hör dist. Efter testet får du även se hur du ligger till med andra där genomsnittet ligger på runt -60dB.

Diavolo skrev:Tell, 200m3 står det :). 200kubikmeter. 3,60m i tak, 55kvm.

Ja där läste jag snabbt, men jag gjorde nog det eftersom jag trodde man mätte rum i kvadratmeter ;)

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2024-08-05 22:51

Tell skrev:Brusgolvet ligger nere vid -110dB så den där SINADen är dist-dominerad, och det är en dist som fortfarande ligger under ditt rums brusgolv när du spelar musik i säg 100dB, alltså inget som dom flesta människor kan höra. Så att kalla DACen för "medioker" är en grov överdrift.

Den presterar mediokert för att vara en nutida produkt och man vill ha god marginal i den för att kunna använda den som försteg med digital volymreglering.

Tell

Inläggav Tell » 2024-08-06 00:27

pLudio skrev:
Tell skrev:Brusgolvet ligger nere vid -110dB så den där SINADen är dist-dominerad, och det är en dist som fortfarande ligger under ditt rums brusgolv när du spelar musik i säg 100dB, alltså inget som dom flesta människor kan höra. Så att kalla DACen för "medioker" är en grov överdrift.

Den presterar mediokert för att vara en nutida produkt och man vill ha god marginal i den för att kunna använda den som försteg med digital volymreglering.

I absolut prestanda så presterar den inte mediokert nej. Det är få som hör skillnad mellan den och en state of the art DAC.

Kermit116

Inläggav Kermit116 » 2024-08-06 03:42

Tell skrev:...
Det är få som hör skillnad mellan den och en state of the art DAC.

Har Du själv varit med och försökt göra en sådan jämförelse?

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2024-08-06 08:24

Tell skrev:I absolut prestanda så presterar den inte mediokert nej.

Sämre än CD-formatet är inget annat än mediokert idag även om N130 duger för din tillämpning.

Tell

Inläggav Tell » 2024-08-06 08:43

Kermit116 skrev:
Tell skrev:...
Det är få som hör skillnad mellan den och en state of the art DAC.

Har Du själv varit med och försökt göra en sådan jämförelse?

Nej men efter att ha gjort och läst div andra blindtester s jag vet vilka nivåer jag och andra generellt hör, och kollar man på mätningar av N130 så ser man att den ligger väldigt bra till för att låta bra för dom flesta. Visst hade den kostat audiofil-priser så hade jag klagat, men nu ligger Bluesounden på relativt normal prisnivå och därför ser jag inte varför man ska bry sig om skillnader man troligtvis inte hör mycket av.

pLudio skrev:

Sämre än CD-formatet är inget annat än mediokert idag även om N130 duger för din tillämpning.

... den MER än duger för dom allra flesta tillämpningar. Varför ska du jämföra som du gör när det i praktiken inte spelar någon roll? Är det så att du i framtiden också kommer tycka att en SINAD på 120dB är "mediokert" när det råkar finnas prylar som ligger på 160dB?

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2024-08-06 08:46

Tell skrev:
pLudio skrev:

... den MER än duger för dom allra flesta tillämpningar. Varför ska du jämföra som du gör när det i praktiken inte spelar någon roll? Är det så att du i framtiden också kommer tycka att en SINAD på 120dB är "mediokert" när det råkar finnas prylar som ligger på 160dB?

Ja, det kommer jag när man kan förvänta sig bättre prestanda, men en SINAD på 87 är heller inte så bra när N130 används som digital volymkontroll.

Tell

Inläggav Tell » 2024-08-06 09:10

pLudio skrev:
Tell skrev:
pLudio skrev:Sämre än CD-formatet är inget annat än mediokert idag även om N130 duger för din tillämpning.

Ja, det kommer jag när man kan förvänta sig bättre prestanda, men en SINAD på 87 är heller inte så bra när N130 används som digital volymkontroll.

Hade väl kanske varit ett litet problem om SINADen hade varit dominerad av brus, men det är den inte utan brusgolvet ligger nere vid -110dB, det lär gå utmärkt att använda den som digital volymkontroll om man vill det.

Jag gillar iaf Amirs tester eftersom dom tydligt visar det dom visar, men det är trist att se hur det har blivit lite av en religion när folk blint går på att SINAD ska vara så hög som möjligt när det i praktiken ofta inte spelar någon roll. Det är nästan lika skadligt för branschen som alla dessa högt subjektiva flumtester som finns överallt. Var finns den rationella mittenvägen egentligen? Ingenstans verkar det som, utan det ska alltid gå till extremer överallt :\

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2024-08-06 09:25

Tell skrev:Jag gillar iaf Amirs tester eftersom dom tydligt visar det dom visar, men det är trist att se hur det har blivit lite av en religion när folk blint går på att SINAD ska vara så hög som möjligt när det i praktiken ofta inte spelar någon roll.

Jag håller med om att folk har en ohälsosam fixering vid SINAD-värdet vilket blir tydligast vid tester av bättre konstruktioner runt klass D chip amps med PFFB där de presterar väldigt bra vid 1 kHz och hamnar högt upp på listorna men tittar man på grafen med distorsion över flera frekvenser så ser det inte alls så bra ut vid 10 kHz.

Tell

Inläggav Tell » 2024-08-06 10:32

pLudio skrev:
Tell skrev:Jag gillar iaf Amirs tester eftersom dom tydligt visar det dom visar, men det är trist att se hur det har blivit lite av en religion när folk blint går på att SINAD ska vara så hög som möjligt när det i praktiken ofta inte spelar någon roll.

Jag håller med om att folk har en ohälsosam fixering vid SINAD-värdet vilket blir tydligast vid tester av bättre konstruktioner runt klass D chip amps med PFFB där de presterar väldigt bra vid 1 kHz och hamnar högt upp på listorna men tittar man på grafen med distorsion över flera frekvenser så ser det inte alls så bra ut vid 10 kHz.

Jamen då var vi åter där igen om vad som spelar roll i praktiken ;\ Du och så gott som alla andra grovt överskattar eran hörsel, men visst vill du dreggla över meningslös SINAD på 120dB++ så kör hårt, bara ta det försiktigt att sprida det till mindre kunniga ljudintresserade.

Kermit116

Inläggav Kermit116 » 2024-08-06 12:54

Tell skrev:
pLudio skrev:

Jamen då var vi åter där igen om vad som spelar roll i praktiken ;\ Du och så gott som alla andra grovt överskattar eran hörsel, men visst vill du dreggla över meningslös SINAD på 120dB++ så kör hårt, bara ta det försiktigt att sprida det till mindre kunniga ljudintresserade.

Tell,
Läs vad pLudio skriver innan Du raljerande avfärdar det han skriver.

Det som tjafsas om i denna tråd skulle jag vilja sätta i perspektiv. På annan plats på detta forum har konstaterats att musiken låter bättre hemma i grottan än i konsertlokalen. Så är det tyvärr många gånger. Det hindrar dock inte många musikintresserade på detta forum att fortsätta med också söka bästa möjliga teknik för musikuppspelningen hemma. För några utan hänsyn till budget men för de flesta av oss inom budgetramar. "Jakten på det perfekta ljudet" är för många en inte oväsentlig del i intresset med hifi&musik. I en värld med hot mot miljö o demokrati samt med krig nära oss och våld, elände o misär in på knuten så kan ju även det mesta kring hifi i ett större sammanhang synes vara futtigt och då utan att vi för den skull går in på vad som är "meningslöst" beträffande SINAD eller andra mätvärden.

För min egen del har jakten under senaste decenniet inneburit en fine-tuning som, i synnerhet de senaste åren, inte hade kunnat göras till den relativt låga kostnad det inneburit om jag inte sneglat på de mätningar och kommentar som man finner på ASR och med samtal och korrespondens med kunniga forummedlemmar här på faktiskt, några kanske "guldöron" andra kanske inte, några känsliga för distorsion andra kanske inte.

Håller Du till i 08:a eller västra Mälardalen så är Du välkommen att PM:a så hittar vi ett tillfälle att försöka återskapa min anläggning "före" och jämföra med nuläget (till den del det de är möjligt då jag lyckats sälja av lite förstärkare och bytt mot andra). Tycker Du inte att något händer med hur Du upplever den uppspelade musiken med en Sonos Connect rakt in i slutsteget jämfört med att hänga på en budgetdac däremellan så vore jag mycket förvånad. Dacen i Bluesound Node 130 är bättre än i Sonos Connect men inte vad jag tycker man kan begära för en manick som idag kostar 6-7 papp ny, och 4 begagnad, när Du kanske betalar 600 kronor för en Connect på blocket. Även med Bluesounden händer det grejor med en budgetdac. Skicka PM.

Tell

Inläggav Tell » 2024-08-06 13:07

Kermit116 skrev:
Tell skrev:
pLudio skrev:Jag håller med om att folk har en ohälsosam fixering vid SINAD-värdet vilket blir tydligast vid tester av bättre konstruktioner runt klass D chip amps med PFFB där de presterar väldigt bra vid 1 kHz och hamnar högt upp på listorna men tittar man på grafen med distorsion över flera frekvenser så ser det inte alls så bra ut vid 10 kHz.

Tell,
Läs vad pLudio skriver innan Du raljerande avfärdar det han skriver.

Det som tjafsas om i denna tråd skulle jag vilja sätta i perspektiv. På annan plats på detta forum har konstaterats att musiken låter bättre hemma i grottan än i konsertlokalen. Så är det tyvärr många gånger. Det hindrar dock inte många musikintresserade på detta forum att fortsätta med också söka bästa möjliga teknik för musikuppspelningen hemma. För några utan hänsyn till budget men för de flesta av oss inom budgetramar. "Jakten på det perfekta ljudet" är för många en inte oväsentlig del i intresset med hifi&musik. I en värld med hot mot miljö o demokrati samt med krig nära oss och våld, elände o misär in på knuten så kan ju även det mesta kring hifi i ett större sammanhang synes vara futtigt och då utan att vi för den skull går in på vad som är "meningslöst" beträffande SINAD eller andra mätvärden.

För min egen del har jakten under senaste decenniet inneburit en fine-tuning som, i synnerhet de senaste åren, inte hade kunnat göras till den relativt låga kostnad det inneburit om jag inte sneglat på de mätningar och kommentar som man finner på ASR och med samtal och korrespondens med kunniga forummedlemmar här på faktiskt, några kanske "guldöron" andra kanske inte, några känsliga för distorsion andra kanske inte.

Håller Du till i 08:a eller västra Mälardalen så är Du välkommen att PM:a så hittar vi ett tillfälle att försöka återskapa min anläggning "före" och jämföra med nuläget (till den del det de är möjligt då jag lyckats sälja av lite förstärkare och bytt mot andra). Tycker Du inte att något händer med hur Du upplever den uppspelade musiken med en Sonos Connect rakt in i slutsteget jämfört med att hänga på en budgetdac däremellan så vore jag mycket förvånad. Dacen i Bluesound Node 130 är bättre än i Sonos Connect men inte vad jag tycker man kan begära för en manick som idag kostar 6-7 papp ny, och 4 begagnad, när Du kanske betalar 600 kronor för en Connect på blocket. Även med Bluesounden händer det grejor med en budgetdac. Skicka PM.

Huh? Vad i min post är raljerande? Det är ju snarare han som raljerande avfärdar det jag skriver i sin tro om att han har nån slags laserhörsel som kan detektera skillnader lika bra som err mätinstrument. Det är möjligt att han skulle lyckas höra nån liten fjuttig skillnad mellan en Node130 och säg en Topping D90, men OM han skulle höra den skillnaden så skulle den som sagt vara väldigt liten med en distnivå nästan 90dB under huvudsignalen vilket innebär att han måste spela i 120dB för att disten ens ska komma över brusnivån i ett normaltyst rum, det är alltså HÖGT. Så att gå runt att kalla DACen i Node130 för medioker är både orimligt och överdrivet.
Att folk säger sig höra skillnad mellan div DACs beror högst troligtvis på att det inte lyssnas blint, man lyssnar alltså med mer än bara öronen vilket skapar div biases hit och dit. Just därför litar jag betydligt mer på mätvärden och dom rimliga trösklar som finns i vilka nivåer människor faktiskt kan höra div fel.

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2024-08-06 13:19

Tell skrev:Jamen då var vi åter där igen om vad som spelar roll i praktiken ;\ Du och så gott som alla andra grovt överskattar eran hörsel, men visst vill du dreggla över meningslös SINAD på 120dB++ så kör hårt, bara ta det försiktigt att sprida det till mindre kunniga ljudintresserade.

Jag gjorde nyligen en enkel beräkning på en DAC med SINAD på 116 dB som visar att den duger som digitalt försteg hemma hos mig. viewtopic.php?f=9&t=74037&p=2316568#p2316568

Tell

Inläggav Tell » 2024-08-06 14:33

pLudio skrev:
Tell skrev:Jamen då var vi åter där igen om vad som spelar roll i praktiken ;\ Du och så gott som alla andra grovt överskattar eran hörsel, men visst vill du dreggla över meningslös SINAD på 120dB++ så kör hårt, bara ta det försiktigt att sprida det till mindre kunniga ljudintresserade.

Jag gjorde nyligen en enkel beräkning på en DAC med SINAD på 116 dB som visar att den duger som digitalt försteg hemma hos mig. viewtopic.php?f=9&t=74037&p=2316568#p2316568

Som sagt, SINADen på Node130 är dominerad av dist medans bruset ligger på -110dB, vilket bara är runt 7dB sämre än din SMSL SU-1 och dess -117dB, du kan med andra ord använda både så gott som lika bra för ditt digitala volymkontrollerande.
Själv kör jag MiniDSP2x4HD med digital volymkontroll som har ett brusgolv som är ännu 10dB sämre än Node130, men trots att det så hör jag ingen tillstymmelse av brus såvida jag inte sätter huvudet rakt i högtalaren.

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2024-08-06 15:56

Tell skrev:Som sagt, SINADen på Node130 är dominerad av dist medans bruset ligger på -110dB, vilket bara är runt 7dB sämre än din SMSL SU-1 och dess -117dB, du kan med andra ord använda både så gott som lika bra för ditt digitala volymkontrollerande.
Själv kör jag MiniDSP2x4HD med digital volymkontroll som har ett brusgolv som är ännu 10dB sämre än Node130, men trots att det så hör jag ingen tillstymmelse av brus såvida jag inte sätter huvudet rakt i högtalaren.

Din miniDSP 2x4 HD har i alla fall 10 dB bättre SINAD (med Toslink) än Node 130 och distorsionen är högre än bruset för alla nämnda produkter. Med en teoretisk marginal på min sida så behöver jag varken lyssna eller tänka mer på signalen som går in i förstärkaren (i det avseendet, jag ekvaliserar förstås).

miniDSP 2x4 HD Measurements
Bild

Tell

Inläggav Tell » 2024-08-06 18:19

pLudio skrev:
Tell skrev:Som sagt, SINADen på Node130 är dominerad av dist medans bruset ligger på -110dB, vilket bara är runt 7dB sämre än din SMSL SU-1 och dess -117dB, du kan med andra ord använda både så gott som lika bra för ditt digitala volymkontrollerande.

Din miniDSP 2x4 HD har i alla fall 10 dB bättre SINAD (med Toslink) än Node 130 och distorsionen är högre än bruset för alla nämnda produkter. Med en teoretisk marginal på min sida så behöver jag varken lyssna eller tänka mer på signalen som går in i förstärkaren (i det avseendet, jag ekvaliserar förstås).

miniDSP 2x4 HD Measurements
[ Bild ]

Jovisst, men att bara stirra på SINAD när det gäller volymkontroll och EQ blir rätt missvisande då disten inte direkt är av intressant där. MiniDSPn har ju högre SINAD just tack vare lägre dist, men den har fortfarande högre brusgolv och därför är den objektivt sett sämre för volymkontroll och EQ än Node130, men ändå så gör den det med bravur.
Kontentan är alltså fortfarande att ditt påstående att Node130 har en medioker DAC pga volymkontroll eller vad det nu var är överdriven. Men visst är det gött med headroom för att vara på den säkra sidan, meeen spana istället in mängd dist i högtalare, bakgrundsbrus i rum och frekvensgångsavvikelserna i dom båda så inser du snabbt att val av DAC verkligen är extremt oviktigt i jämförelse.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2024-08-06 21:32

Bild
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.
Audioföl & apparat runkare som älskar haj-end och riktigt feta kablar.

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2024-08-06 21:33

Tell skrev:Jovisst, men att bara stirra på SINAD när det gäller volymkontroll och EQ blir rätt missvisande då disten inte direkt är av intressant där.

Det är här våra åsikter verkligen går isär tror jag även om distorsion är enklare att leva med än brus.
Senast redigerad av pLudio 2024-08-06 21:42, redigerad totalt 1 gång.

Tell

Inläggav Tell » 2024-08-06 21:41

pLudio skrev:
Tell skrev:Jovisst, men att bara stirra på SINAD när det gäller volymkontroll och EQ blir rätt missvisande då disten inte direkt är av intressant där.

Det är här våra åsikter verkligen går isär tror jag.

Lust att förklara på vilket sätt du anser att dist i en DAC spelar spelar roll för volymkontroll och EQ?

Nästa

Återgå till Generellt om hifi