Varför alls (blind)testa kablar?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Hetsporren
Spolar Kröken!

Varför alls (blind)testa kablar?

Inläggav Hetsporren » 2004-01-12 09:23

I en mastodonttråd följer jag debatten mellan i första hand Thomas_A och Rydberg, där den sistnämnde hävdar att skillnader finns mellan kablar och att han gärna prövar sin sak i ett blindtest. En sak tycker jag dock blindtestförespråkarna har missat, varför jag gärna vill se en kommentar av er här.

Mina personliga och högst ovetenskapliga erfarenheter (15 år) säger även mig att skillnader mellan kablar finns (placebo finns oxå men jag har lärt mig skillnaden utan att forska) men - och detta är viktigt - att skillnaderna inte är generella! Dvs att skillnaderna mellan kabel X och Y kan vara mkt olika beroende på i vilken konfiguration de jämförs.

F.ö. kan jag till tillägga att jag helt slutat jämföra/testa kablar och apparater alls, varken blint eller öppet. Istället har jag genom åren skaffat mig en rutin* som gör att jag snart "känner" när det låter "rätt" (inte ofärgat) och således enkelt kan avgöra om en kabel eller apparat passar i kombination med min anläggning och med mitt ljudideal...

*) Jag använder då referensmusik som jag spelat på många olika anläggningar, i en frekvensrak studio etc.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2004-01-12 09:29

Well,

en anledning är väl att det finns 40,000:- att kamma hem om man lyckas...

T

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2004-01-12 10:13

Det är lurigt det här med vad man hör och vad man bara tror sig höra!

I princip anser jag att blindtester är en intressant testmetod som har sitt berättigande i flera sammanhang. Inte minst för att kunna nivåbestämma de "enorma, stora, jordbävningslika, etc" skillnader som påstås existera mellan olika kablar, CD-spelater, etc. ( :wink: )

Men...

Jag hävdar att, åtminstone för mig, är det så att jag kan höra skillnader på förändringar i en anläggning som jag sedan ej kan detektera i ett normalt blindtest.

För ett antal år sedan läste jag en artikel om att det spelade roll för ljudet hur nätkontakten var vänd. Det hade något med läckströmmar (eller något annat tekniskt jag inte förstod) att göra.

Jag började vända på mina kontakter - och jag märkte ingenting först. Efter några dagar tyckte jag mig höra skillnad på någon av apparaterna. Så småningom (det kanske hade gått ett par månader av kontaktvändande litet då och då) tyckte jag mig märka skillnader på försteg, slutsteg, radiodel, CD-spelare och skivspelare. Jag hörde ingen skillnad på kassettdäcket.

Skillnaderna skulle jag vilja beskriva som att när kontakten var vänd åt ena hållet (fel håll) så kändes ljudbilden något större och oroligare. Vänd åt andra hållet, blev musiken mer fokuserad och tight. Närmast kan man likna skillnaderna vid de som uppstår när man kopplar fel fas på högtalarkabeln.

Riktigt intressant blev det när jag köpte mig en s.k. faspenna i en elbutik. När jag mätte fasen där hemma visade sig att alla nätkablarna var rättvända (=minsta läckström (eller vad det heter)) på de apparater där jag hört skillnad!

Det hela kan liknas vid ett (tidmässigt) gigantiskt blindtest där fem apparater av fem prickats in. Detta, tillsammans med metoden som sådan, gör att jag utesluter slumpfaktorn. Jag kan alltså konstatera att det är hörbar skillnad på hur nätkontakten vänds.

Nu, när jag visste vad som var rätt håll (jag tog och märkte kablarna också) så var det lätt att höra skillnad när jag vände kablarna åt ena eller andra hållet. Det var till och med en stor skillnad. Men - grundlig som jag är (ibland :wink: ) så ville jag veta hur stor och tydlig skillnaden egentligen var.

Jag tog hjälp av en kompis som slumpvis vände (ibland och ibland inte!) kontakterna medan jag försökte detektera "rätt" och "fel". I början hörde jag skillnader. Problemet var bara att de inte överensstämde med hur kontakten var vänd!!! Efter en stund var jag så förvirrad att jag inte hörde någon skillnad alls. Jag kan alltså kontatera att jag inte hörde någon skillnad på hur kontakten var vänd.

En slutsats jag drar av detta är därför att "åtminstone för mig, är det så att jag kan höra skillnader på förändringar i en anläggning som jag sedan ej kan detektera i ett normalt blindtest".

En annan slutsats jag drar är att, åtminstone för mig, spelar placeboeffekten en stor roll. Den stora skillnad jag ansåg mig höra när jag visste vad som var rätt och fel, reducerades till ingen skillnad alls vid ett blindtest!

Hälsn. Michael

Dr_Tinnitus

Inläggav Dr_Tinnitus » 2004-01-12 10:47

MichaelG:

Ett trevligt inlägg, men hur menar du nu egentligen. Du motsäger ju liksom dig själv rätt rejält i slutklämmen....?

Dina tester är dessutom, även om de är intressanta, inte helt korrekt upplagda för att slump eller människa skall kunna påverka resultatet.

Lite om att vända kontakter.

Rent tekniskt så kan man förklara detta så det låter mycket trovärdigt, jag skulle faktiskt tro att det stämmer i vissa fall, alltså kan fungera. Å andra sidan så beror ju verkan av att vända kontakten en hel del på vad som sen sker inne i apparaten, alltså hur lindningarna är kopplade mm. Dessutom så dyker nya funderingar upp om vad som händer om flera apparater står tillsammans, är då ev störningar som går mot varandra att föredra då de ev tar ut varandra!?

Sen har vi det lilla logiska tänkandet igen, nåt jag gärna förespråkar. Inte för att det alltid är den allenarådande sanningen, men sällan helt ute i det blå heller...

Omnu rättvänd nätkontakt ger en påtaglig förbättring av ljudet, eller påtaglig förbättring på något vis som är av vikt för produktens välmående eller störningskarakteristik, både inkommande och utgående. Varför har då inte tillverkarna av apparaterna tydligt märkt upp hur kabeln skall anslutas till nätet eller tydligt angett vad som gäller i det avseendet!? Det vore väl en ytterst billig åtgärd för att få sina produkter att prestera bättre, och det vill man väl??

Vanligtvis brukar det bara stå "Den grova kontakten med två stift kopplas till vägguttag och den lilla kontakten till apparatens nätingång" typ.......

Nåt att grunna på kanske....?

Dr Tinnitus

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Re: Varför alls (blind)testa kablar?

Inläggav Naqref » 2004-01-12 12:49

Hotspur skrev:Dvs att skillnaderna mellan kabel X och Y kan vara mkt olika beroende på i vilken konfiguration de jämförs.

Mycket intressant och viktig synpunkt. Det stämmer att så kan det vara. Kablar lastar ner de apparater som driver dem och den last kabeln utgör kan få försärkaren att bete sig annorlunda (vilket påverkar ljudet även om överföringen i själva kabeln är oförändrad).

Hur man kommer runt och kan konstatera vilka kombinationer som är minst påverkade av detta (om vi ens vill det) kan man ju göra med olika B-tester... :wink:
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2004-01-12 13:01

Mycket intressant och viktig synpunkt

Tack, Nagref... Men eftersom det är min synpunkt så ignoreras
den förstås av de som inte tycker att jag har något att tillföra!

Elusive

Inläggav Elusive » 2004-01-12 14:45

Om man sysslat med Hifi i över 15 år bör man rimligen har uppnåt tillräcklig personlig mognad för att kunna uppvisa någon form av ödmjukhet när man argumenterar med människor som har samma intresse.

Det är ingen annan än du själv som avgör om du tänker bli förbannad när folk skriver om blindtester och mätningar. Skulle jag jag skriva att du är en obildad tönt som inte fattar elementär fysik bara för att du inte tycker som mig - bör du väl kunna inse att du inte måste "reagera".

Har man bestämt sig för att man inte är intresserad av apparater som mäter perfekt utan hellre lyssnar, förstår jag inte riktigt varför man skriver "fientliga" inlägg som respons till människor som väljer en annan filosofi. Åsikter är åsikter och inte fakta. Om du väljer att presentera dina åsikter som fakta är det liksom konstigt om de inte ifrågasattes.

Mitt tips till dig är försöka se bortom självbelåtenheten i det vetenskapliga tänkande som så vanligt demonstreras på detta forum.

Snälla, lägg ner den jobbiga attityden.

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2004-01-12 15:54

Ett trevligt inlägg, men hur menar du nu egentligen. Du motsäger ju liksom dig själv rätt rejält i slutklämmen....?

Då har jag uttryckt mig otydligt! Jag säger å ena sidan att jag under några månaders byte av polaritet tyckte mig höra en skillnad som sedemera bekräftades av en mätning av polariteten. Att det tog några månader, berodde på att skillnaden var så oerhört liten (för mina öron).

Jag säger vidare att när jag väl fått skillnaden bekräftad via fasmätning så tyckte jag att skillnaden var stor. Min hypotes var att jag helt enkelt lärt mig att lyssna efter rätt saker.

Men när jag utsatte min hörsel för ett enklare blindtest, så visade det sig att skillnaden inte alls var så stor som jag trodde! Den var så liten så att jag inte kunde detektera den under dessa former.

Orsaken till varför jag inte hörde skillnaden i detta blindtest vet jag inte, men jag har en hypotes:

- Den mycket lilla skillnad som jag lärt mig höra under flera månaders (tålmodig) lyssning visade sig vara mycket mindre än jag trott. Sedan jag mätt och märkt kablarna tyckte jag att skillnaden var stor, eftersom jag visste vad som var rätt och fel. Detta (att det var en stor skillnad) var då en placeboeffekt. Och eftersom jag inte lyssnade efter den mycket lilla skillnad som trots allt fanns, så hörde jag den inte heller. Kanske var någon timmes vändande av kontakten allför litet för att bestämt kunna höra skillnaden?

Dina tester är dessutom, även om de är intressanta, inte helt korrekt upplagda för att slump eller människa skall kunna påverka resultatet.

Det vetenskapliga värdet har jag ingen aning om. Men jag tror nog att resultatet efter några månaders vändande är mer än "intressant" med tanke på att en mätning av fasen helt bekräftade mina lyssningsintryck. Utan denna bekräftande mätning, så hade (anser jag) mina lyssningsintryck haft ett mer begränsat värde. Tilläggas kan att den apparat jag inte lyssningsmässigt kunde bestämma rätt eller fel håll på (kassettdäcket), ej heller mätmässigt uppvisade ett "rätt" eller "fel". Det var ungefär lika stora läckströmmar oavsett hur kontakten vändes. Medan det på de andra fem apparaterna var en relativt stor mätmässig skillnad.

Å andra sidan så beror ju verkan av att vända kontakten en hel del på vad som sen sker inne i apparaten, alltså hur lindningarna är kopplade mm.

Precis! Det är nog här orsaken finns till varför apparater såväl mätmässigt som ljudmässigt påverkas av fasvändning.

Omnu rättvänd nätkontakt ger en påtaglig förbättring av ljudet, eller påtaglig förbättring på något vis som är av vikt för produktens välmående eller störningskarakteristik, både inkommande och utgående. Varför har då inte tillverkarna av apparaterna tydligt märkt upp hur kabeln skall anslutas till nätet eller tydligt angett vad som gäller i det avseendet!?

Helt enkelt därför att tillverkarna inte vet hur mina väggurtag är vända! De vet inte om det är höger eller vänster hål i mina väggurtag som det kommer ström ur. Så även om de märker upp kontakterna (så att jag vet vilken pinne som skall till ström) så måste mina väggurtag också mätas. Och har du verktyg för att göra det, så kan du lika gärna mäta apparaten också! :wink:

Mvh, Michael

Användarvisningsbild
Jesper
Redaktör

Inläggav Jesper » 2004-01-12 16:07

Hotspur skrev:
Mycket intressant och viktig synpunkt

Tack, Nagref... Men eftersom det är min synpunkt så ignoreras
den förstås av de som inte tycker att jag har något att tillföra!

Nej, det beror snarare på att det är allmänt kännt redan att RCL hos en kabel kan ge upphov till hörbara förändringar. Speciellt tydligt blir detta med högohmig drivning (dvs, apparatberoende).

Dr_Tinnitus

Inläggav Dr_Tinnitus » 2004-01-12 19:17

MichaelG

Ah... Då tror jag att jag hängde med i dina funderingar bättre.

I övrigt tycker jag du redan i första inlägget hade en trevlig och ödmjuk hållning till fenomenet i sig, vad du anser dig ha hört, och även till dig själv ang medvetenheten av allas vårt gissel, placebovålnaden. Och jag hävdar inte att det omöjligt skulle kunna vara en förbättring att sno kontakterna.

Jag har faktiskt själv en sådan där El-Fix liggandes, som enbart köptes för att det skulle kunna ge förbätringar ljudmässigt att kolla upp mina apparaters elanslutningar. Så gjordes ochså för några år sedan, och även jag tyckte mig höra skillnader om än små. Ja de var så små att jag inte riktigt brydde mig om att försöka få örnkoll på om det var Placebo eller inte. Det hela föll mer eller mindre i glömska med tiden, och idag är de uppmärkta kontakterna snurrade mer än en gång och alla lär inte sitta "rätt" längre.

Jag har funderat någon gång på mina försök med El-Fixen, och summerat det med att jag fick någon timmes trevligt pyssel med nästan ryggskott av allt krypandes på golvet med röven i vädret som en femstjärnig muslim.... Det var väl det enda negativa för kalaset kostade ju bara styvt hundringen.

Nu när du drog upp detta igen, så kanske man skulle leka muslim igen och göra ett nytt försök, undrar om jag har nåt fräsht 9V batteri hemma..... 8)

Dr Tinnitus

Användarvisningsbild
grannilsson

Inläggav grannilsson » 2004-01-12 19:25

Hallå !

Hotspur skrev:

Mina personliga och högst ovetenskapliga erfarenheter (15 år) säger även mig att skillnader mellan kablar finns (placebo finns oxå men jag har lärt mig skillnaden utan att forska)

Hur vet du det, om du varken har forskat eller lyssnat blint på kablar hur kan du då vara så säker på att det finns skillnader ?

Om skillnaderna är olika beroende på i vilken konfiguration (kringutrustning) byt kringutrustning , en kabels egenskap
ändras INTE för att kringutrustning byts ut.

Hotspur skrev :
F.ö. kan jag till tillägga att jag helt slutat jämföra/testa kablar och apparater alls, varken blint eller öppet. Istället har jag genom åren skaffat mig en rutin* som gör att jag snart "känner" när det låter "rätt" (inte ofärgat) och således enkelt kan avgöra om en kabel eller apparat passar i kombination med min anläggning och med mitt ljudideal...

Va bra då kan du ju köpa vilken kabel som helst, eller ?
hur ser den där frekvensraka studion ut ?,
jag har aldrig sett eller hört en frekvensrak studio, eller har någon annan gjort det?

det är väl egenskaperna som studion TILLSAMMANS med övrig utrustning som är intressant eller ?.

Hotspur Skrev:
*) Jag använder då referensmusik som jag spelat på många olika anläggningar, i en frekvensrak studio etc.

Du säger att du har använt olika anläggningar i en frekvensrak studio, hur menar du ? har du släpat in fler olika anläggningar i samma studio eller ? förklara så jag förstår, jag fattar inte hur du menar.

Hotsour Skrev:
Jag roas av hifi och musik, inte av vetenskap eller argumentationsteknik

jag tror att dom flesta här också roas av MUSIK (Återgivning) och inte HiFi ,och för att nå dit MÅSTE apparaterna vara åtminstone rimligt Vetenskapligt ihopsatta av dess konstruktörer.

Vh Göran Nilsson
Alias grannilsson

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2004-01-12 19:53

I övrigt tycker jag du redan i första inlägget hade en trevlig och ödmjuk hållning till fenomenet i sig, vad du anser dig ha hört, och även till dig själv ang medvetenheten av allas vårt gissel, placebovålnaden.

Tack! Du verkar själv ha en "avslappnad" inställning i dina inlägg. :wink:

Nu när du drog upp detta igen, så kanske man skulle leka muslim igen och göra ett nytt försök, undrar om jag har nåt fräsht 9V batteri hemma.....

Observera bara (men det vet du säkert redan...) att du måste koppla ur alla signal- o eventuella högtalarkablar från den apparat du skall mäta innan du börjar. Lycka till!

//Michael

Dr_Tinnitus

Inläggav Dr_Tinnitus » 2004-01-12 23:27

MichaelG>

Ärligt talat så var det så oerhört längen sen jag var muslim sist, att jag nästan inte har en aning om hur fan jag gjorde då. Jag minns bara att jag följde en anvisning jag läst i någon tidning som tog upp detta med El-Fixen. Ja det var nog då den först gången dök upp hos ljudfetischisterna.

Jag skulle bli glad om du orkade dra en kort resumé hur jag bör förfara.

Dr Tinnitus

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2004-01-13 09:02

Hej Goran!

Du verkar ha missuppfattat allt jag skrev, med vilje eller inte...
Du säger att du har använt olika anläggningar i en frekvensrak studio, hur menar du ? har du släpat in fler olika anläggningar i samma studio eller ? förklara så jag förstår, jag fattar inte hur du menar.

Nej, det säger jag absolut inte. Jag säger att jag har spelat musiken i olika anläggningar samt i en "frekvensrak studio". Med det sistnämnda menar jag att man i mixerposition erhåller frekvensrak återgivning (+/-2dB), studion heter Nacksving och ligger i Gbg.

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2004-01-13 09:46

Dr_Tinnitus skrev:Jag skulle bli glad om du orkade dra en kort resumé hur jag bör förfara.
Dr Tinnitus

1. Välj apparat du skall mäta.
2. Koppla bort samtliga kablar utom nätkabeln från denna apparat.
3. Sätt på strömmen till apparaten.
4. För din faspenna (el-fix) mot apparaten till den ger utslag. (Min faspenna lyser rätt i spetsen, el-fix gör kanske något annat.)
5. Notera (i minnet eller på annat sätt) hur långt ifrån apparaten faspennan gav utslag.
6. Slå av strömmen.
7. Vänd på nätkontakten.
8. Slå på strömmen.
9. Upprepa punkterna 4 och 5.
10. Det håll på nätkontakten som gav minst utslag (=närmast apparaten) är rätt (=minsta läckströmar (eller vad det nu är...)).
11. Märk väggurtaget och kabeln (för att spara tid i framtiden...)
12. Upprepa proceduren med nästa apparat.
13. Koppla ihop alltihop.
14. Njut! :wink:

Observera att ibland kan skillnaden i utslag vara små. Då kan det vara idé att mäta på flera ställen på apparaten enligt punkt 4 för att få en bild av vilket som är bäst.

Mvh, Michael

Sladd

Inläggav Sladd » 2004-01-13 12:37

Jo, skillnad om man vänt kontakten fel i väggen är tydlig. En modell att arbeta efter finns på http://www.hificonsult.se/justera.html

Mikael G:s upplevelse är rolig att läsa. Att ha 5 apparater som man utan annan ledhjälp än lyssningstest (synnerligen blint sådant) efter några månader klarar att fasa rätt är imponerande.

Att man sen har svårt att höra skillnaden i blindtest är inte så konstigt. Man hör ganska lite skillnad i dessa arrangerade situationer varför de är dåliga ledsagare till en bra anläggning i mina ögon/öron.

Skillnaden är allt från liten till stor beroende på anläggning och lyssnarvana, dessutom är tweaket gratis. Finns väl inget att tweka på?

mvh

sladd

,

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-01-14 20:16

Sladd skrev:Att man sen har svårt att höra skillnaden i blindtest är inte så konstigt.
Man hör ganska lite skillnad i dessa arrangerade situationer varför
de är dåliga ledsagare till en bra anläggning i mina ögon/öron.

- A*nser det vara jättekonstigt 8O!?
A*ldrig faktiskt.se ens sett argumentation emot dolda tester, förutom i just
Esoteriska HifikabelSammanhang!! Att dessa högpresterande kablar vidare
enbart fungerar för "hifikabelfantaster" medan ex stora företag (med årliga
omsättningar överstigande hela hifikabelbranchen´s) helt oförklarligt inte
utnýttjar dessa kabel-inventioner, att ex producenter av mätapparatur tiofalt
dyrare än den dyraste stärkaren ej ens byggd än inte heller de nyttjar dessa
kalasbra kablar, osv, etc - är ju även det 1st smula... jättekonstigt`!?

Mvh A*

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2004-01-14 20:22

Rent filosofiskt kan man ju svara på frågan "Varför blindtesta kablar?".

Svaret är lika enkelt som genialiskt: "Varför inte?"

T

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-01-14 20:48

Sladd skrev:
Att man sen har svårt att höra skillnaden i blindtest är inte så konstigt. Man hör ganska lite skillnad i dessa arrangerade situationer varför de är dåliga ledsagare till en bra anläggning i mina ögon/öron.
mvh

sladd

,

Håller inte alls med om ovanstående, tvärtom är det ofta lätt att höra skillnad i kontrollerade blondtester, förutsatt att en fysikalisk skillnad de facto finns. Så är ingalunda fallet om man jämför två ytterst likvärdiga kablar tex. Din inställning är föga förvånande då du ju torgför bland annat kablar, vars prislapp är i paritet med priset för en ny tysk fin bil med puts&stuts :wink:

mvh\Morello 8)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
brumel

Inläggav brumel » 2004-01-14 22:56

Främst av ekonomiska skäl anser jag. Nu hör jag inga skillnader i öppna tester heller som får mig att suckta efter dyra kablar varför det hela liksom går bort.
Men rent principiellt kan det vara av intresse att jämföra blint. Jag ser inga metodiska problem med förfarandet i sig.
Personligen använder jag mig inte av blindtest när jag ska till att handla hifi. Jag försöker då hitta ett ljud som överträffar det jag hade innan på ett antal punkter. Viktigt är också mekanisk stabilitet och hållbarhet.
Let forever be

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-01-14 23:04

Sladd skriver:

Att man sen har svårt att höra skillnaden i blindtest är inte så konstigt.

Max skriver: Hmm, att det är svårt att höra skillnader i blindtester SKULLE kunna bero på att skillnaderna är så små att dom är svara att upptäcka.
Skillnaderna borde ava små om inte kablarna skiljer sig mycket åt rent fysiskt.

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2004-01-14 23:12

Max_Headroom skrev:Sladd skriver:

Att man sen har svårt att höra skillnaden i blindtest är inte så konstigt.

Max skriver: Hmm, att det är svårt att höra skillnader i blindtester SKULLE kunna bero på att skillnaderna är så små att dom är svara att upptäcka.
Skillnaderna borde ava små om inte kablarna skiljer sig mycket åt rent fysiskt.

Sakupplysning (eftersom det är jag som apostroferas av Sladd);

Det var inte små skillnader på kablarna! Det var samma kabel!! Som jag vände fasen på!!! :wink: Vilket jag alltså hörde (blint) över lång tid, men inte klarade av att detektera i ett (enklare) arrangerat blindtest.

Att därifrån dra slutsatsen att arrangerade blindtester är dåliga ledsagare får emellertid stå för Sladd. :wink:

//Michael

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-01-14 23:18

OK, jag missförstod. Glöm förra inlägget.

Sladd

Inläggav Sladd » 2004-01-17 00:35

Om vi undantar de tvångsmässiga anfallen på mig (eftersom jag bara vill tjäna pengar på godtrogna stackare som skall slanta pengar i klass med en ny bil etc....) Hifibranchen är genomrutten och alla mutas och vii är änglar.....

Så är Michael G:s berättelse alldeles utmärkt tydlig. Blindtest är inget bra vilket ju hans berättelse alldelses tydligt - i mina ögon och enligt min erfarenhet - berättar. Det ÄR som regel små skillnader på att vända sladden fel eller rätt i väggen. Det är dessutom apparatberoende, olika apparater ger olika mycket belöning på att vända fasen.

Jag har gjort det där själv. Har man 3 apparater att börja med och man vet inte utgångsläget så krävs det lyssningsvana och en hel del tid innan man får rätsida på det hela. Att hitta rätt med 5 ! apparater enbart genom lyssning säger mig att det inte sker på slump. Att han sedan inte kan höra skillnaden i blindtest bekräftar enbart för mig att metoden är kass. Det är den första metoden som är bra. Använd öronen, ta lång tid på dig.

Placebo och belöning kryper in direkt när man är känslig för att saker kostar pengar. Det är helt sant. Den dyker dock också in när det bli fint och bra att få något av belöning när man inget hörde. Det blir ju dessutom billigt alternativt gratis!

Då sjunger änglarna extra mycket för det bekräftar tesen att branchen är skum. Världens enklaste grej att hålla rullande. Känns det orättvist? Ungefär som att man lurar kunder då kan tänka....

Jag drar här inga andra växlar eller påstår att Michael G har samma inställning som mig, jag står bra på egna ben.

Vi syns i Stockholm, det blir dyyyra kablar såklart!

mvh

Sladd

,

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2004-01-17 01:00

Jag säger som besan, dyra kablar är iaf jävligt mycket snyggare en EKK! Tjocka ska dom vara!

Man får ju betala lite för design också, den kan man inte lysna sig till, eller utvärdera i blindtest :D

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2004-01-17 01:15

Hoppas du inte får ett rum bredvid LTS bara. Det ryktas att de kommer att ha rätt så baskapabla högtalare. Du lär få kompensera med volympådrag för att musiken ska höras i ditt eget rum! :wink: Närå det e´nog lugnt...

Själv ska jag akta mig för LTS-rummet och istället vara Budhapojke. 8O 8)

Förmodligen kommer jag dock att hålla två kortare föredrag om rumsakustisk planering i LTS rum! 8O

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2004-01-19 10:14

Sladd skrev: Att han sedan inte kan höra skillnaden i blindtest bekräftar enbart för mig att metoden är kass. Det är den första metoden som är bra. Använd öronen, ta lång tid på dig.

Ha ha ha!

Den var bra! Om det inte blir någon skillnad så är det testet det är fel på! Om Sverige inte vinner i VM är det domaren det är fel på!

Det blir enklare när man gör upp reglerna i efterhand..
:wink:

Hälsningar,
jonasp ('Me Myself & I')

Användarvisningsbild
Henrik_Holst

Inläggav Henrik_Holst » 2004-01-19 11:20

Så när han först gör ett blindtest så visar det på att effekten var hörbar, men när han sedan inte kan detektera någon skillnad senare i ett annant blindtest så skulle det visa hur dåliga blindtester är :roll:

När, exakt, skall det sjunka in i vissa människors medvetanden hur blindtester fungerar och hur man skall tolka resultaten? Fast det är ju sannt, har man ett intresse av att motsätta sig blindtest så kvittar det kanske...

Att det kan finnas skillnader i ljudkvalitet beroende på hur fasen är kopplad är ju inget kontroversiellt och jag misstänker att det finns ett flertal blindtester som styrker MichaelGs test. Att han sedan inte kan detektera skillnaden i ett senare blindtest förändrar absolut ingenting, för han har ju redan påvisat skillnad!

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2004-01-19 17:32

Henrik_Holst skrev: Att han sedan inte kan detektera skillnaden i ett senare blindtest förändrar absolut ingenting, för han har ju redan påvisat skillnad!

En slutsats man skulle kunna dra (=som jag drar) är att en under vissa omständigheter detekterbar skillnad, inte är detekterbar under andra omständigheter. :!:

En annan slutsats jag drar, är att (tidsmässigt korta) blindtester inte är helt enkla att utföra på ett korrekt sätt. :!:

En tredje slutsats jag drar är att ett "fenomen" man förväntar sig att höra, kan uppfattas som betydligt större och tydligare när man vet vad man lyssnar på jämfört med när man lyssnar blint. (=Placeboeffekt.) :idea:

Huruvida "korta" blindtester, rätt utförda, kan användas för att detektera samtliga under andra omständigheter (verkligt) hörbara fenomen, eller huruvida "korta" blindtester ej är användbara till detta, har jag ingen uppfattning om. Min fasvändarerfarenhet ger, menar jag, inte heller stöd för någondera slutsatsen beträffande detta.

Hälsn. Michael

Sladd

Inläggav Sladd » 2004-01-20 20:19

Hej P!

"Den var bra! Om det inte blir någon skillnad så är det testet det är fel på! Om Sverige inte vinner i VM är det domaren det är fel på!

Det blir enklare när man gör upp reglerna i efterhand.. "

Jag visste inte att det var en tävling. Sedan så ser jag inte att reglerna skrivs i efterhand.

5 separata, uttagna korrekt, stor eller liten skillnad är skit samma, klart hörbart var det ju bevisligen när man tog god tid på sig, blint eller inte (de flesta sådana här fasvändarövningar är ju blinda).

I blindtest av kort variant= ingen skillnad!!

Slutsats: (vilket stämmer med egen erfarenhet) "korta" blindtest är inget att ha.

Det är som om domaren i varje match hade synfel, hjärtsvikt, var rullstolsbunden samt saknade linjemän. Inte behöver man skriva några regler i efterhand då.... Det blir en sörja av alltihop.

Vems syften tjänar denna typ av "idrott" ?

mvh

sladd

,

Nästa

Återgå till Generellt om hifi