Moderator: Redaktörer
eljulio skrev:Intressant tråd. Det verkar dock krävas en del av förstärkaren för att driva dem ordentligt. Vad rekommenderas på den fronten?
Maarten skrev:Calleberg; ja den har jag hört förut!. Men inom kort så
Maarten skrev:Det är Vituixcad (Vcad): https://kimmosaunisto.net/
Kompentent och ändå enkel att använda på många sätt. (Det verkar som att många större högtalarfabrikanter nyttjar mjukvaran ifråga).
Vcad ihop med REW är en kombination som inte lämnar mycket i övrigt att önska tycker jag.
Pga lathet använde jag för basen simulerad impedans från Vcad.
För mellanregister och diskant (där det är mer kritisk) hade jag gamla impedansmätningar, korrelerade mot fabriksmätningar och även RSG's dito.
Maarten skrev:Lite udda skala är det; stegen är 15, 30, 45 etc och det beror på att vi mätt från 12 eller 15 Hz.
Jag har inte sett någon formel för jämförelse av q-värde basreflex vs sluten, finns det? (Basreflex nyttjar ju resonanser så jag vet inte vilken del man ska betrakta, summan element och port eller delarna var för sig?)
Japp ,jag tycker också att 55 liter 23 Hz "ser trevlig ut."
För att slippa just 40 Hz puckeln kan man kolla på mina mätningar på förra sidan längst ner i bilden (garage). Där är dock stödet under 30 Hz vikande, troligen pga eftergivlighet i garageporten.
Även utifrån dessa trodde jag mest på en avstämning runt 22-24 Hz
@C-berg, aha, då är jag med!
juanth skrev:Jag simulerade BMS 12s305 i Basta och det har onekligen udda egenskaper. Basta föreslår för ett låd-Q på 0,5 kring 12-18 liter låda om jag minns rätt.
Det elementet är antagligen som gjort för att köra slutet med mycket eq tänker jag.
juanth skrev:Vissa motorstarka element går att underavstämma, element och låda i kombination tillåter att porten orkar drivas långt under elementets fs medan andra istället får en fallande flack kurva längst ned och avstämning måste ökas för tillräcklig amplitud längst ned.
Jag simulerade BMS 12s305 i Basta och det har onekligen udda egenskaper. Basta föreslår för ett låd-Q på 0,5 kring 12-18 liter låda om jag minns rätt.
Det elementet är antagligen som gjort för att köra slutet med mycket eq tänker jag.
Maarten skrev:Gustaf, elementen är wo24p-4, sb17cac/nbac och sb26cdc! En budgetvariant använder sb23NRXS som bas.
Morello skrev:Maarten skrev:Gustaf, elementen är wo24p-4, sb17cac/nbac och sb26cdc! En budgetvariant använder sb23NRXS som bas.
Du har således övergett aluminiumkalotten till förmån för en keramisk dito. Hur kommer det sig - lägre distorsion?
Morello skrev:Hittills har jag simulerat filter med ganska grovt tillyxade modeller baserade på mätningar vid väl valda frekvenser. Igår fick jag igång Vituixcad och importerade impedansmätning från REW - det gick riktigt smidigt.
Morello skrev:Plockade fram en magasinerad och helt ny T11m och mätte upp impedansen med REW för att sedan simulera filtret till Die Referenzoch det hela stämde förvånansvärt bra med min gamla spice-simulering, men att mäta impedansen med dator och sedan importera gör arbetet oerhört mycket mer tidseffektivt och därtill med högre precision.
Glebster skrev:juanth skrev:Jag simulerade BMS 12s305 i Basta och det har onekligen udda egenskaper. Basta föreslår för ett låd-Q på 0,5 kring 12-18 liter låda om jag minns rätt.
När jag simulerade element till mina subwoofer drog jag samma slutsats för flera populära baselement så det verkar ligga i tiden.
juanth skrev:Ja i Basta finns det under fliken box information om lådans Q. Se bild.
Angående lådans Q så kanske det finns olika uppfattningar om betydelsen för basreflex. Jag tänker att det har större betydelse när delningen är högre. Ca 0,5-0,65 i Q tycker jag brukar låta bäst. Där porten är dominerande, vilket oftast är ett mindre område av totalen så har det kanske inte samma vikt men samtidigt så flyttar sig det området beroende på avstämning.
Vissa motorstarka element går att underavstämma, element och låda i kombination tillåter att porten orkar drivas långt under elementets fs medan andra istället får en fallande flack kurva längst ned och avstämning måste ökas för tillräcklig amplitud längst ned.
Jag simulerade BMS 12s305 i Basta och det har onekligen udda egenskaper. Basta föreslår för ett låd-Q på 0,5 kring 12-18 liter låda om jag minns rätt.
Se bilder angående formel och flik.
Calleberg skrev:Under förutsättning att ingen Ekvalisering används är jag sedan gammalt stark förespråkare för underavstämnda baslådor, och faktiskt även under vissa omständigheter slutna lådor.
Tack vare Kunskapslyftet som skett på senare år på Faktiskt har jag insett att det helt enkelt beror på att det ger en väsentligt mindre problematisk frekvensgång när rummets egenskaper adderas. Och de allra flesta högtalare hamnar ju tillslut i ett rum av någon sort![]()
Simulatorkurvor för "optimal" (plats för kräksemoji här) frekvensgång i lågbasregistret är helt oanvänbara annat än för högtalare som ämnar brukas utomhus i hyffsat frifält.
Skall det ekvaliseras kan det vara mer lämpligt att skifta fokus till maximal slagvolym kontra utnivå i det avsedda användningsområdet. På det viset har man friare händer i sin ekvalisering och riskerar inte lika lätt att driva basarna utanför deras "komfortzon".
Alldeles oavsett med vilka medel av de som nämns ovan kommer den slutgiltiga lösningen givet identisk frekvensgång även ha identiskt Q..
Morello skrev:Maarten skrev:Gustaf, elementen är wo24p-4, sb17cac/nbac och sb26cdc! En budgetvariant använder sb23NRXS som bas.
Du har således övergett aluminiumkalotten till förmån för en keramisk dito. Hur kommer det sig - lägre distorsion?
I-or skrev:Alldeles för mycket uppmärksamhet har ägnats åt teoretiskt optimala godhetstal (Q-värden) för högtalarkonstruktioner. Ofta hänvisar man till egenskaper i tidsplanet, vilket leder tankarna fel, då hörseln i praktiken enbart registrerar egenskaperna i frekvensplanet.
I-or skrev:Ju närmare baselementet placeras de närmaste begränsningsytorna, desto mer högfrekventa blir SBIR-dalarna och om avståndet är tillräckligt kort så ligger de t.o.m. utanför passbandet. Dessutom kan man förstås "skugga" en av begränsningsytorna med en bredare baffel över sådär 150-200 Hz.
Om man inte vill ha en mycket bred baffel, så kan man utnyttja ett sidoplacerat baselement med ett centrum som hamnar kanske 40 cm från högtalarvägg, 30 cm från golv och kanske 125 cm från sidovägg. Då ligger SBIR-dalarna vid 216, 288 och 69 Hz. För de två övre dalarna kan man välja delningsfrekvens så att de hamnar över passbandet och den undre ligger så lågt att den enkelt kan balanseras med övriga rumsreflektioner. För effektresponsens skull vill man helst att mellanregisterelementet ska placeras inom 1/4 våglängd från baselementet, vilket med en delningsfrekvens om 150 Hz betyder ett avstånd om maximalt 57 cm. Med normala mått på lådan så kan man få till detta för en trevägare.
....
På ovanstående sätt kan man dimensionera en mycket rumsvänlig (och inte alltför ful) lösning, vilken även ger fördelar i samband med ekvalisering eftersom man inte behöver offra en massa förstärkareffekt för att fylla ut djupa SBIR-dalar.
juanth skrev:Jo men visst är Q relevant även för basreflex..elementets T/S-parametrar avgör vad som går att åstadkomma, dvs var Q hamnar. Det är lådan som stäms av men samtidigt så är det elementet som driver porten i den mån det orkar, som i sin tur samverkar med lådan. Allt hänger ihop och transientförmågan (som förstås är ett fundament för högre frekvenser) i basen kan variera rejält beroende på valt Q som jag ser det. Lite handlar det nog om hur övriga ingående element är tänkta att jobba/delas men jag tänker och tycker att jag upplevt att om basen är skev så faller helheten.
Får man inte till det med ett visst element i en viss önskad lådstorlek och med önskat omfång så får man försöka ändra T/S eller byta elementtyp.
På Sonabtiden så användes samma 6,5” element i basreflex i lådor mellan 10-45 liter ca och bäst lät det kring 20 liters låda. I de största lådorna är basen inte så kul.
För vissa PA-element är nog verkningsgrad prioriterad men i fallet BMS så blir det väldigt lågt Q till och med i de pyttelådor på 30-40 liter (kanske är det för slutet?) som tillverkaren föreslår och EQ är nog ett måste för att få ut lågbas som låter vettigt. Lågbas är sen oftast inte prioriterad inom PA. (Brukar väl sällan spela under 40 Hz?)
Hoppas inte att Calleberg frammanar en kräksemoji nu bara..![]()
Jag hävdar inte att det endast finns en optimal avstämning men ett visst spann som fungerar bättre och som lite beror på olika omständigheter/prioriteringar
Eventually becoming a fourth order, of course, because that’s how a bass reflex works... It’s always a fourth order in the end. But it’s a soft roll-off and it has this tendency to be more like a third order...
It is only recently that a work colleague, Jacob Eriksen, reminded me that fourth-order responses do not have a Q value. The concept of Q values belongs to second-order filters.
...
Therefore, when we see anyone mentioning the Q value of a fourth-order response, it must be some sort of composite of those two Q values, but that’s not uniquely defined. Meaning we can’t just add them up or multiply them or anything like that... So maybe it’s better not to talk about Q values when we talk about a fourth-order response.
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot], Majestic-12 [Bot] och 218 gäster