Harryup skrev:
Jag skulle ju inte generalisera så, tror i princip ingen väljer en färgad återgivning eftersom det inte finns någon ofärgad återgivning.
Bra utgångspunkt Harryup!
Allt hörbart artificiellt reproducerat ljud är färgat dvs suboptimalt relativt verkliga icke artificiella ljudet.
Tool och Olive har med viss vetenskaplighet påvistat att amatörer och tränade lyssnare kan särskilja och föredrar ljudet från högtalare med rak tonkurva än från högtalare med icke rak tonkurva i Harmans relativt stora lyssningsrum.
Frekvensrakt ljud i ett ekofrittrum upplevs av amatörer som suboptimalt!
Hörbar fysikalisk distorsion ger mer suboptimalt ljud än samma ljud utan distorsion. Självklart men viktigt i denna kontext.
De flesta fysikaliska suboptimala ljud, utan var för sig hörbar distorsion, upplevs tillsammans som ytterligare klart suboptimala i de flesta situationer.
Inom vissa variabelintervall uppfattas flera odisorderade fysikaliska suboptimala ljud tillsammans som mindre suboptimala än varje ljud för sig! Detta är den normalhörande hjärnans aktiva optimering av vissa ljudkombinationer vid bla precedence effekten, lokalisering och
Neurofysiologin och neuropsykologin ger kontrollerbart hur flera suboptimala fysikaliska ljud kan ge ett upplevt mindre suboptimala totalljud!
Med några enkla fysikaliska ingrepp går det i de flesta lyssningsrum skapa en ljudupplevelse med klart mindre suboptimalt ljud än vid dagens fysikaliska akustiska tänkande.
Misstänker att utifrån luminous avhandling kommer det gå att extrapolera vissa av hans resultat från hörlursvärlden till våra lyssningsrum o vanlig stereolyssnng. Auralisering och spatial förbättring av vanliga stereoinspelningar kommer att komma inom snar framtid.
Det kommer att gå att teoretiskt räkna ut hur ett par högtalare kommer låta relativt inte absolut i ett givet rum utifrån vissa kritiska fysikaliska parametrar och några kritiska neurofysiologiska/psykologiska parametrar. Det krävs bara ny typ av högtalare i det mindre rummet, ny mjukvara och ny hårdvara. Då kommer vanliga stereoinspelningar att få en klart bättre spatial upplevelse - dvs ett mindre suboptimalt ljud än idag.
Då kommer det gå att matematiskt att skatta i de individuella fallet den relativa (ej absoluta) subopimerimgen av upplevda ljudet med en given uppsättning prylar i ett givet rum. Auralisering och ljudoptimering kan kollas innan köpet av prylar.
Kleiner et al. - defined auralization as the process of rendering audible the sound field of a source in a space, by physical or mathematical modeling, in such a way as to simulate the binaural listening experience at a given position in the modeled space.
Vår hjärna är tränad att känna igen det individuella "akustiska finger- avtrycket" som skapas av formen på våra huvuden och öron, och kan vi inte känna igen detta i det återgivna ljudet så blir resultatet en spektralt obalanserad (färgad) återgivning, fel uppfattad riktning på ljudet och ofta upplevs ljudet inuti huvudet istället för utanför det. Ett nyckelbegrepp i detta sammanhang är Head-Related Transfer-Function (HRTF), som beskriver det individuella akustiska avtrycket för ljud från olika riktningar med avseende på öronsignaler- nas spektrum i amplitud och fas.
https://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:uu:diva-527750
Det finns flera studier visandes att individ specifika frekvensskillnader mellan höger och vänster öra är oftast är viktigare än HRTF i den icke generella situationen.
Vid lokalisering av ljud i medellinjen i sagitalplanet i vertikalplanet finns ingen tidsskilland eller frekvensskillnad vid upptagning av med dumhuvuden. I verkligheten är våra ytteröron asymmetriska och ger små frekvensskillnader i både höger och vänster öra samt frekvensskillnader i varje separat öra beroende på ljudets lokalisktion. Dessa små frekvensskillnader har vi lärt oss att tolka som skillnader i höjd i vertikalplanet och i alla andra plan.
https://www.researchgate.net/publicatio ... ttal_Plane
Med intakt hörsel i bara ett öra kan vi hyfsat bra lokalisera ljud i horisontal- och vertikalplanet via inlärda frekvensvariaioner vid olika ljudlokaliseringar.
JM