Vad skulle du vilja få testat av LTS?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

JM

Re: Vad skulle du vilja få testat av LTS?

Inläggav JM » 2024-07-17 23:36

Harryup skrev:
Jag skulle ju inte generalisera så, tror i princip ingen väljer en färgad återgivning eftersom det inte finns någon ofärgad återgivning.

Bra utgångspunkt Harryup!
Allt hörbart artificiellt reproducerat ljud är färgat dvs suboptimalt relativt verkliga icke artificiella ljudet.

Tool och Olive har med viss vetenskaplighet påvistat att amatörer och tränade lyssnare kan särskilja och föredrar ljudet från högtalare med rak tonkurva än från högtalare med icke rak tonkurva i Harmans relativt stora lyssningsrum.

Frekvensrakt ljud i ett ekofrittrum upplevs av amatörer som suboptimalt!

Hörbar fysikalisk distorsion ger mer suboptimalt ljud än samma ljud utan distorsion. Självklart men viktigt i denna kontext.

De flesta fysikaliska suboptimala ljud, utan var för sig hörbar distorsion, upplevs tillsammans som ytterligare klart suboptimala i de flesta situationer.

Inom vissa variabelintervall uppfattas flera odisorderade fysikaliska suboptimala ljud tillsammans som mindre suboptimala än varje ljud för sig! Detta är den normalhörande hjärnans aktiva optimering av vissa ljudkombinationer vid bla precedence effekten, lokalisering och

Neurofysiologin och neuropsykologin ger kontrollerbart hur flera suboptimala fysikaliska ljud kan ge ett upplevt mindre suboptimala totalljud!

Med några enkla fysikaliska ingrepp går det i de flesta lyssningsrum skapa en ljudupplevelse med klart mindre suboptimalt ljud än vid dagens fysikaliska akustiska tänkande.

Misstänker att utifrån luminous avhandling kommer det gå att extrapolera vissa av hans resultat från hörlursvärlden till våra lyssningsrum o vanlig stereolyssnng. Auralisering och spatial förbättring av vanliga stereoinspelningar kommer att komma inom snar framtid.
Det kommer att gå att teoretiskt räkna ut hur ett par högtalare kommer låta relativt inte absolut i ett givet rum utifrån vissa kritiska fysikaliska parametrar och några kritiska neurofysiologiska/psykologiska parametrar. Det krävs bara ny typ av högtalare i det mindre rummet, ny mjukvara och ny hårdvara. Då kommer vanliga stereoinspelningar att få en klart bättre spatial upplevelse - dvs ett mindre suboptimalt ljud än idag.
Då kommer det gå att matematiskt att skatta i de individuella fallet den relativa (ej absoluta) subopimerimgen av upplevda ljudet med en given uppsättning prylar i ett givet rum. Auralisering och ljudoptimering kan kollas innan köpet av prylar.

Kleiner et al. - defined auralization as the process of rendering audible the sound field of a source in a space, by physical or mathematical modeling, in such a way as to simulate the binaural listening experience at a given position in the modeled space.

Vår hjärna är tränad att känna igen det individuella "akustiska finger- avtrycket" som skapas av formen på våra huvuden och öron, och kan vi inte känna igen detta i det återgivna ljudet så blir resultatet en spektralt obalanserad (färgad) återgivning, fel uppfattad riktning på ljudet och ofta upplevs ljudet inuti huvudet istället för utanför det. Ett nyckelbegrepp i detta sammanhang är Head-Related Transfer-Function (HRTF), som beskriver det individuella akustiska avtrycket för ljud från olika riktningar med avseende på öronsignaler- nas spektrum i amplitud och fas.
https://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:uu:diva-527750

Det finns flera studier visandes att individ specifika frekvensskillnader mellan höger och vänster öra är oftast är viktigare än HRTF i den icke generella situationen.
Vid lokalisering av ljud i medellinjen i sagitalplanet i vertikalplanet finns ingen tidsskilland eller frekvensskillnad vid upptagning av med dumhuvuden. I verkligheten är våra ytteröron asymmetriska och ger små frekvensskillnader i både höger och vänster öra samt frekvensskillnader i varje separat öra beroende på ljudets lokalisktion. Dessa små frekvensskillnader har vi lärt oss att tolka som skillnader i höjd i vertikalplanet och i alla andra plan.
https://www.researchgate.net/publicatio ... ttal_Plane

Med intakt hörsel i bara ett öra kan vi hyfsat bra lokalisera ljud i horisontal- och vertikalplanet via inlärda frekvensvariaioner vid olika ljudlokaliseringar.

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.
"Kill your Darlings" => Scientific Progress.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2024-07-18 14:56

petersteindl skrev:Vill bara påpeka att en nivåändring är en linjär ändring och har därmed ingen distorsion enligt gängse matematik.

Rätt förstås. I teorin. I praktiken/verkligheten är det en våldsam skillnad på upplevt ljud vid 110 dB och 70 dB. Om inte annat den rent fysiska upplevelsen av fladdrande byxben och ihopträngd bröstkorg... :-)

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2024-07-18 15:49

Bill50x skrev:
petersteindl skrev:Vill bara påpeka att en nivåändring är en linjär ändring och har därmed ingen distorsion enligt gängse matematik.

Rätt förstås. I teorin. I praktiken/verkligheten är det en våldsam skillnad på upplevt ljud vid 110 dB och 70 dB. Om inte annat den rent fysiska upplevelsen av fladdrande byxben och ihopträngd bröstkorg... :-)

/ B

Även en mikrofon kopplat till voltmeter eller oscilloskop kommer mäta olika nivå, men det betyder inte att den ena nivån är distorsion. Det betyder bara att det är olika nivåer.

I praktiken är det dock så att högtalare/högtalarelement har en inbyggd olinjäritet i sin överföringsfunktion som ökar med ökad nivå. Håller man sig inom rimlig nivå/olinjäritet, så är själva nivåförändringen betydligt mer hörbar än olinjäritetsförändringen.

Personligen lyssnar jag på sådan nivå som jag för stunden helst vill lyssna på. Detta förfarande kan jag även göra då jag jämför olika anläggningar. Jag ställer in den nivå jag vill lyssna på och den nivån kan bli olika på olika anläggningar. Sedan bedömer jag max tryffelvärde som respektive anläggning kan åstadkomma i mitt sinne. Den anläggning som genererar högst tryffelvärde vinner.

Sedan kan man diskutera hur musiken är kryddad och vad som är lagom krydda i återgivningen av musik, eller av ljud, t.ex. filmljud med inslag av ljudeffekter.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
MartinRF

Inläggav MartinRF » 2024-09-20 22:12

INT Seventeen: https://www.holographicaudio.com/produk ... -seventeen

+ gärna jämförelse med vad man får för ungefär samma pengar om man köper något från något större mainstreammärke (analogt och class-D).

/Martin

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2024-09-20 23:35

Fast då blir jag av med min rigg alldeles för länge är jag rädd, de ska ju kopplas mellan en Upscaler och en DAC, måste inte vara Chord, men dubbla koax är ett krav.
Bilagor
optoDX.jpg
optoDX.jpg (49.05 KiB) Visad 4047 gånger
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2024-09-21 02:55

hifikg skrev:Fast då blir jag av med min rigg alldeles för länge är jag rädd, de ska ju kopplas mellan en Upscaler och en DAC, måste inte vara Chord, men dubbla koax är ett krav.

Senaste produkten ifrån Entreq ? 8O
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.
Audioföl & apparat runkare som älskar haj-end och riktigt feta kablar.

Kermit116

Inläggav Kermit116 » 2024-09-21 11:26

distad skrev:
hifikg skrev:Fast då blir jag av med min rigg alldeles för länge är jag rädd, de ska ju kopplas mellan en Upscaler och en DAC, måste inte vara Chord, men dubbla koax är ett krav.

"Helt transparent! Man hör ingen skillnad före respektive efter." :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
" ... probably the best loud-speaker in the world"

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2024-09-21 16:36

Kermit116 skrev:
distad skrev:

"Helt transparent! Man hör ingen skillnad före respektive efter." :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Men bara om det är mina kablar 8) , och hifikg har väl bara ett par eller fick hann två... :?

Imperial-Blomman

Inläggav Imperial-Blomman » 2024-09-22 20:10

PA högtalare :)
Deltidare på Hifikit.

OA-52-PS, OS-52V, OA-116, OA-12, OD-11, OA-50.1, OA-5-II mfl högtalare drivet m rör å trisse steg.

Användarvisningsbild
peterh

Inläggav peterh » 2024-09-22 22:28

Imperial-Blomman skrev:PA högtalare :)

Du skojar ! De låter ju skit !
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Imperial-Blomman

Inläggav Imperial-Blomman » 2024-09-22 23:16

De e me blicken i ögat ja skriver det :wink:
De finns många pa element som låter bra.
Men de ska vara rätt element för sitt anvädnings område.

Du menar väl inte att all pa låter skit 8O
Har du hört hur en riktig danley rigg låter.
Lr Turbosound skelett toppar m 4xdubbel 18".

Me en duktig ljudtekniker å ett bra pa så har större
behållning av det än nån svindyr hifirigg.
Musik ska både kännas å höras.
Deltidare på Hifikit.

OA-52-PS, OS-52V, OA-116, OA-12, OD-11, OA-50.1, OA-5-II mfl högtalare drivet m rör å trisse steg.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2024-09-22 23:37

JM skrev:Det finns flera studier visandes att individ specifika frekvensskillnader mellan höger och vänster öra är oftast är viktigare än HRTF i den icke generella situationen.
Vid lokalisering av ljud i medellinjen i sagitalplanet i vertikalplanet finns ingen tidsskilland eller frekvensskillnad vid upptagning av med dumhuvuden. I verkligheten är våra ytteröron asymmetriska och ger små frekvensskillnader i både höger och vänster öra samt frekvensskillnader i varje separat öra beroende på ljudets lokalisktion. Dessa små frekvensskillnader har vi lärt oss att tolka som skillnader i höjd i vertikalplanet och i alla andra plan.
https://www.researchgate.net/publicatio ... ttal_Plane

Med intakt hörsel i bara ett öra kan vi hyfsat bra lokalisera ljud i horisontal- och vertikalplanet via inlärda frekvensvariaioner vid olika ljudlokaliseringar.

JM

Naturligtvis ger en mindre asymmetri för vänster och höger ytteröra också upphov till aningen olika HRTF:er när källan befinner sig mycket nära sagittalplanet ("vertikalplanet") och det är just dessa skillnader som hjärnan utnyttjar för en förbättrad riktningsbedömning i detta fall. Mönstret i frekvensinnehåll som uppstår via ytteröronens vindlingar kan förvisso ge en relativt god lokalisering även vid fullständig symmetri.

För övrigt ger ett någorlunda modernt konsthuvud upphov till stora skillnader i signalen oavsett källposition relativt konventionella mikrofonpar. I transversalplanet ("horisontalplanet") är detta uppenbart, men även i sagittalplanet uppstår ett mönster i frekvensinnehållet som med påfallande noggrannhet kan tolkas av hjärnan förutsatt att det överensstämmer någorlunda väl med lyssnarens eget individspecifika mönster, vilket är relaterat till huvudets och framförallt ytteröronens form. Så är dock förstås oftast inte fallet om man inte utnyttjar en avgjutning av lyssnarens ytteröron (helst även huvudet). Dessutom bör man utnyttja lämpligt ekvaliserade hörlurar vid reproduktionen av ljudfältet för att ytterligare förbättra lokaliseringen och även se till att klangbalansen blir god.

För att komma runt auraliseringproblemet i sagittalplanet när det gäller VR finns numer möjlighet att utnyttja bilder av lyssnarens ytteröron för att via akustisk simulering nå en ganska god verkan förutsatt att processen utförs väl:

https://www.researchgate.net/figure/Sam ... _260350067

https://arxiv.org/pdf/2301.12613

Notera de detaljerade (och utbytbara) ytteröronen på ett modernt konsthuvud:

20170720105555_HeadAcoustics-HMSII3ArtificialHeadFrontWeb.png
20170720105555_HeadAcoustics-HMSII3ArtificialHeadFrontWeb.png (181.86 KiB) Visad 3764 gånger

Ingenting av detta skulle jag dock vilja få testat av LTS. :mrgreen:
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2024-09-23 14:04

Imperial-Blomman skrev:Musik ska både kännas å höras.

Exakt :!:

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2024-09-23 15:15

distad skrev:

Det är rätt beroende på vilken typ av musik som spisas.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2024-09-24 00:48

RogerGustavsson skrev:
distad skrev:

Det är rätt beroende på vilken typ av musik som spisas.

Nej. Har jag möjlighet, (dvs grannar) så vill jag dra jag på nästan allt förutom på Sophie Zelmani. Där ska det gärna mysas.... med ett glas rött.

Imperial-Blomman

Inläggav Imperial-Blomman » 2024-09-24 22:28

Jazz på stampen på +110dB :twisted:
Deltidare på Hifikit.

Användarvisningsbild
MartinRF

Inläggav MartinRF » 2024-09-28 10:49

MartinRF skrev:INT Seventeen: https://www.holographicaudio.com/produk ... -seventeen

+ gärna jämförelse med vad man får för ungefär samma pengar om man köper något från något större mainstreammärke (analogt och class-D).

/Martin

Bevakar någon från LTS denna tråd?
Vad jag kan se handlar de flesta inläggen om helt andra saker än trådtiteln indikerar så jag gissar att intresset från LTS är skralt.

/Martin

Användarvisningsbild
Rille

Inläggav Rille » 2024-10-06 13:35

Jodå någon läser denna tråd i från LTS. :D

Användarvisningsbild
Prozac

Inläggav Prozac » 2024-10-08 10:05

En sak jag undrat över (och som kanske kan testas) är vilka streamers som skickar ut signalen direkt från Tidal, Qobuz etc. Eller passerar den alltid den dac (av skiftande kvalitet) som oftast finns inbyggd i streamers?
Ha en fortsatt trevlig dag.

jansch

Inläggav jansch » 2024-10-09 00:05

Prozac skrev:En sak jag undrat över (och som kanske kan testas) är vilka streamers som skickar ut signalen direkt från Tidal, Qobuz etc. Eller passerar den alltid den dac (av skiftande kvalitet) som oftast finns inbyggd i streamers?

Hur menar du nu?
En streamer skal väl alltid skicka ut bit-perfect om inte filen är komprimerat/stympat.
Vi lyssnar ju på analog signal och därför är det efterföljande DAC:ens uppgift att att enkom omvandla bitströmmen till ljud samt även undertrycka analogt skräp som eventuellt kan finnas på USB överföringen. Hoppas ingen använder Toslink och låter på så sätt låta streamern vara master styra över t.ex jitter.

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2024-10-09 00:27

jansch skrev:En streamer skall väl alltid skicka ut bit-perfect om inte filen är komprimerat/stympat.

Det bör vara en konfigurationsfråga. Jag vill ha ReplayGain och PEQ i en streamer.
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
ChristianAndersson

Inläggav ChristianAndersson » 2024-10-18 21:16

Labrockar, vilka rockar bäst?
Shatterer of words

Föregående

Återgå till Generellt om hifi