Göteborg hifi & musikfest 2024

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Re: Göteborg hifi & musikfest 2024

Inläggav RogerGustavsson » 2024-09-22 16:12

Då ska ni få bilder men kanske inte på stört. Vädret var fantastiskt i Göteborg, det blev väldigt varmt i en del rum framåt dagen. Jag blev rätt mör på slutet men å andra sidan var de sista rummen inte de bättre på mässan.

Här finns bilder: https://user.faktiskt.io/RogerGustavsson/G%f6tborg%20Hifi%20Show%202024.pdf

Jag kan svara på frågor om ni har, dock knappast heltäckande.

Det var många rum som hade haft god hjälp av ekvalisering! Detta lyste med sin frånvaro...

Användarvisningsbild
sammel

Inläggav sammel » 2024-09-22 18:08

Tack Solhaga o Roger för fina o många bilder.
Nätverksspelare - Azur 851N. Ljudkort Motu Ultra Light 5 med Soft X-over.Diverse Slutsteg. Högtalare med SB acustic, Satori o BMS element
https://user.faktiskt.io/sammel/Naturinspelningar/

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel

Inläggav STDI » 2024-09-22 18:54

sammel skrev:Tack Solhaga o Roger för fina o många bilder.

Jag håller med. Tackar.
OD-11, 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 2xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2024-09-22 19:20

Fick ihop en liten spellista från vistelsen: https://tidal.com/browse/playlist/ce7de ... e61e63954c

solhaga

Inläggav solhaga » 2024-09-22 20:05

Min spellista är ännu mindre.

solhaga

Inläggav solhaga » 2024-09-22 23:16

RogerGustavsson skrev:Det var många rum som hade haft god hjälp av ekvalisering! Detta lyste med sin frånvaro...

Men om de hade justerat ljudkurvan efter rummet, då måste de väl leverera högtalarna eller hela systemet till kund med en sådan justeringstjänst?

Jämför med en visare, där finns det ofta en kalibreringstjänst att köpa till.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2024-09-23 07:02

solhaga skrev:
RogerGustavsson skrev:Det var många rum som hade haft god hjälp av ekvalisering! Detta lyste med sin frånvaro...

Men om de hade justerat ljudkurvan efter rummet, då måste de väl leverera högtalarna eller hela systemet till kund med en sådan justeringstjänst?

Har nog en annan syn just på det. Varför inte demonstrera hur bra det kan bli när rummet är optimerat (inkluderar eq).
Nu går man ju runt och lyssnar på ”rum” mer än anläggning om man hårddrar det hela. :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

solhaga

Inläggav solhaga » 2024-09-23 07:10

För att systemet inte har den möjligheten och/eller att återförsäljaren inte kan erbjuda tjänsten till kunden?

Användarvisningsbild
Prozac

Inläggav Prozac » 2024-09-23 09:19

Bäst:

1) Audioconcepts AudioNec EVO 2 med sina fantastiska mellanregisterelement (400hz-10khz) med plastfilm som drivs av en magnetostat och verkar som dipoler var nog dagens upplevelse. Sällan har röster varit så tydliga och sammanhållna. Men de får kanske inte skönhetspriset direkt :)

Bild

2) Perfect Sense med sina Kroma Atelier Jovita. Inte alls så tydliga och detaljerade som AudioNec EVO 2 men ett mycket fint och balanserat ljud.

Bild

3) QLN Signature, sömlöst och långlyssningsbart

Bild

4) Audiovector Trapeze med sina vinklade fronter och stora basar lät bra.

Bild

Spellista i spottan för de som vågar:
https://open.spotify.com/playlist/5Xj3H ... dv-LumRO-K
Senast redigerad av Prozac 2024-09-23 10:14, redigerad totalt 1 gång.
Ha en fortsatt trevlig dag.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2024-09-23 10:14

Det var många som körde "snäll musik" som kanske inte säger så mycket om framförallt högtalarnas kapacitet. Det gjorde de med Audionec EVO 2 när jag var där. Magnus Östberg fick dem till att spela hardrock av metaltyp på Martin Logan - det gick bra.

Några utställare är duktiga på att få till det. Dynaudio verkar alltid lyckas. I några rum var det direkt dåligt, nästan riktig dåligt, bara en massa odefinierat basmuller. Det är en dålig idé att släpa in stora högtalare i små rum med mycket folk. Hos Hifi Consult var det för packat när jag kom dit, det lät väldigt avlaget. Återkom senare och fick sitta i sweetspot och då var det annat... Då spelade de på Piega-högtalarna.

Det var någon här som var intresserad av Renässans-högtalarna. De hade likt andra en del knas i övre basen, typ röster och akustiska gitarrer blev för mustiga. Visserligen stod högtalarna en bra bit ut i rummet men det skulle behövts göras mer. Jag hade tänkt återvända när konstruktören till dem skulle vara på plats men tiden räckte inte till för mig.

Jag saknade spelandet av realistiskt upptagen akustisk musik, exempelvis Sequoia String Quartet spelandes Ravel. På ett ställe fick man i alla fall höra Händels "Lascia Ch'io Pianga" med gissningsvis María Bayo. På många håll spelades bassångare som verkar ha haft micken i svaljet vid inspelningen, möjligen lite kul men inte mera än så. Inte heller var det någon som spelade storbandsjazz som kan vara rätt avslöjande. En favorit är "That's for Rich (For Buddy)" under ledning av Patrick Williams.

Storgaard & Vestskov spelade högt som fan, tur att den första raden med stolar var 5 m från högtalarna.

I ena vintagerummet spelades på Leak-förstärkare och några större 2-vägs-högtalare jag glömt namnet på. Hur bra som helst inte minst i jämförelse med vad som demades i en del rum. Det fanns ett par Kolboxar i samma rum som det skulle spelas på efter uppvärmning längre fram på dagen men rummet så inte ut att vara lämpligt för dem.

Några profiler från faktiskt stötte man på: Magnus Östberg, Johan Lindroos och Jan Åström. Kanske någon mer som jag inte känner tillutseendet.

Hinner inte skriva mer just nu. Har byggarbete som ska göras.

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2024-09-23 12:03

Tack för alla fina bilder!
De är väldigt uppskattade.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2024-09-24 11:25

Prozac skrev:3) QLN Signature, sömlöst och långlyssningsbart

[ Bild ]

Snygg sak. Används stativet till ngt annat än att hålla upp högtalaren? Tex för att öka volymen på lådan för att utsträcka basen.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2024-09-24 14:11

sprudel skrev:
solhaga skrev:

Har nog en annan syn just på det. Varför inte demonstrera hur bra det kan bli när rummet är optimerat (inkluderar eq).
Nu går man ju runt och lyssnar på ”rum” mer än anläggning om man hårddrar det hela. :)

Ja, det är ju så att rummet sätter grunden för förutsättningarna så det är egentligen ingen hårddragning. När man kommer till den insikten så är varje flytt en skräck.
Ps. Gillade utseendet på Audiovector med en stora basen.
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.
Audioföl & apparat runkare som älskar haj-end och riktigt feta kablar.

Användarvisningsbild
Prozac

Inläggav Prozac » 2024-09-24 15:17

Bill50x skrev:
Prozac skrev:3) QLN Signature, sömlöst och långlyssningsbart

[ Bild ]

Snygg sak. Används stativet till ngt annat än att hålla upp högtalaren? Tex för att öka volymen på lådan för att utsträcka basen.

/ B

Nej, stativet byggs på beställning och fungerar som en resonanslåda för att ge röster en ihålig klang runt 450hz...

https://www.ljudmakarn.se/produkt/qln-signature-stand
Ha en fortsatt trevlig dag.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2024-09-24 17:19

23-32 lök paret för stativen. Som hittat.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2024-09-24 19:24

solhaga skrev:ATS01, Reference Hybrid Speakers:
[ Bild ]
[ Bild ]
Hur lät de jämförelsevis med dina, Roger?

Såg din fråga först nu. Tyvärr var demon precis slut när jag klev i det rummet, de körde QLN efter.

Kralle

Inläggav Kralle » 2024-09-24 20:05

Tack för bilderna. Vad är det för rörprylar på bilden? APS?
tubes.jpg
tubes.jpg (145.47 KiB) Visad 2264 gånger

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2024-09-25 07:21

distad skrev:Ps. Gillade utseendet på Audiovector med en stora basen.

Det gjorde jag med... och ser jag rätt så har de inbyggd invinkling? Det hade de trevligt nog en gång i sin barndom när firman fortfarande hetter F3/Lyd och det var högtalarmodellerna som hetter Audiovector.
Kanske första modellen på länge från dem jag skulle gilla att höra?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
quadclassic

Inläggav quadclassic » 2024-09-25 08:48

Jag var mest imponerad av Quad / Tannoy riggen i vintagerummet samt Kolboxarna.

Herren i vintagerummet pratade intressant historia också isället för stå besvärrad bakom ipaden och spela musik maninte vill & gillar.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2024-09-25 08:56

Kralle skrev:Tack för bilderna. Vad är det för rörprylar på bilden? APS?
tubes.jpg

Entaktkopplade rörstärkare, rullbandspelare och vinylspelare - hamnade du möjligtvis på antikmässan runt hörnet?
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2024-09-25 09:17

tubes.jpg

Nej APS höll till i ett annat rum där jag pratade med konstruktören, verkar göra sina förstärkare på beställning.

De inringade förstärkarna kommer från brittiska Icon Audio. Finns en del om dessa här: https://www.audiophilia.com/reviews/2020/11/30/icon-audio-ps-3-phono-stage

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2024-09-25 09:28

Nattlorden skrev:
distad skrev:Ps. Gillade utseendet på Audiovector med en stora basen.

Det gjorde jag med... och ser jag rätt så har de inbyggd invinkling? Det hade de trevligt nog en gång i sin barndom när firman fortfarande hetter F3/Lyd och det var högtalarmodellerna som hetter Audiovector.
Kanske första modellen på länge från dem jag skulle gilla att höra?

Tror jag läste någonstans att där modellen är en nyutgåva av någon av deras första högtalare..? Men hette de inte bara F3/Lyd innan de bytte namn till Audiovector ? När det gäller ljud så har deras billigare låtit okej, men desto högre priset blivit så har också diskantåtergivningen blivit mer påtaglig i ljudbilden och då har allt fallerat hos mig. Sedan är jag inget fan av massa mindre element på rad är ett större baselement. Högtalare numera har ju ofta fler mindre basar än ett större och jag tycker oftast bättre om högtalare med 1 lite större baselement än 2 mindre. Finns säkert någon teknisk förklaring till detta eller så gillar jag helt enkelt mer bas, som jag ofta gör.

Kralle

Inläggav Kralle » 2024-09-25 10:13

RogerGustavsson skrev:
tubes.jpg

Nej APS höll till i ett annat rum där jag pratade med konstruktören, verkar göra sina förstärkare på beställning.

De inringade förstärkarna kommer från brittiska Icon Audio. Finns en del om dessa här: https://www.audiophilia.com/reviews/2020/11/30/icon-audio-ps-3-phono-stage

Tackar. Roger har koll som vanligt :)
Gillar formfaktorn hos dessa förstärkare.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2024-09-25 10:19

Nja, hade inte koll men det gick att hitta dem ändå. På mässor är det svårt att snappa upp allt. Numera är det så många prylar att hålla reda på, alla dessa "tillbehör" som många tycker är ett måste. Klart är att handlarna tjänar en del på dessa "tillbehör"...

mindcruncher

Inläggav mindcruncher » 2024-09-25 22:08

RogerGustavsson skrev:Nja, hade inte koll men det gick att hitta dem ändå. På mässor är det svårt att snappa upp allt. Numera är det så många prylar att hålla reda på, alla dessa "tillbehör" som många tycker är ett måste. Klart är att handlarna tjänar en del på dessa "tillbehör"...

Fick du lyssna på Lyngdorfs Purifi-högtalare och Dali Rubikore? Lät det bra?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2024-09-26 07:31

Lät bra alla tre men det är alltid svårt utan referenser inte minst när musiken som spelas också är ny. Jättestort rum och brett uppställda högtalare riktade rakt fram och ändå hölls det ihop rätt bra.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2024-09-26 08:08

distad skrev:Tror jag läste någonstans att där modellen är en nyutgåva av någon av deras första högtalare..? Men hette de inte bara F3/Lyd innan de bytte namn till Audiovector ?

Som jag skrev så hette firman F3/Lyd och högtalarna (modellerna alltså!) Audiovector.

F3/Lyd Audiovector 5:
Bild

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2024-09-26 10:31

Dra på trissor - detta är nyheter för mig! Det ser ut som att burkarna är bestyckade med franska Focal-element.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2024-09-26 14:56

Morello skrev:Dra på trissor - detta är nyheter för mig! Det ser ut som att burkarna är bestyckade med franska Focal-element.

Kul! Nu har min smak definitivt trimmats över åren, men alla provlyssningstimmar jag hade med de modellerna (både 3 och 5) minns jag tillbaka på som trevliga.

Kan lägga till att jag vill minnas att F3/Lyd, som alltså var butik i grunden, sålde Linn och därför var "inkörda" på bi-/tri-/etc-amping som idé, så dessa tidiga högtalarna gick lite i samma banor - om man så ville.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2024-09-26 15:36

De där högtalarna minns jag inte att jag sett.... :o ja det är lite förvånande då jag mer eller mindre hade koll på allt på den tiden, dvs knarkade Hifi.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi