Jo, det har det faktiskt men det är lite paus just nu av flera skäl. Bla är Johan E på gång med tester av egen vågledare, fräsen har pajat, jag har inte köpt alla filterkomponenter som kommer att behövas, samt lite tidsbrist på sistone.
Hursomhelst, i höstas var jag hemma hos AVR7000 (Stefan B) och blev stärkt i min idé om att bygga väggplacerade högtalare. Tidigare har det huvudsakliga motivet varit att jag vill att en anläggning ska ta minimalt med plats i anspråk. Sen I-or har påtalat problemen med SBIR och att jag nu fick höra vad
oa51.p med Purifi basstöd kunde leverera, samt att jag blev nödsakad till att bränna bort en del effekt i den första lådan med Rävelator, så ser prototypen ut på följande sätt:

Några mätningar med en låda som varken är tät eller har en fräst baffel (dvs en del diffraktionsproblem), där lådan ligger på mark:

I de två mätningarna ovan är det alltså ingen som helst dämpning av 'väggen', lådan ligger på golvet resp asfalt utanför garage. Utsläckningarna är små, dvs konceptet med den breda och grunda väggplacerade baffeln funkar bra. Porten är ett avloppsrör med lite silvertejp som tätning, dvs den funkar inte alls bra. Men det ska bli nedåtriktad slitsport förstås.
Måtten är ca 84 cm hög, 44 cm bred (baksidan), 32+15 cm bred (framsidan), 11 cm djup på insidan och 26 cm djup på utsidan. Vinkeln på baffeln är 30 grader. Volym drygt 50 liter.
En annan intressant sak är att jag troligen kommer att sikta på högre avstämning, mellan 25-30 Hz, nu när känsligheten kan höjas pga att den breda baffeln samt placering ger mer stöd.