The Rävelator

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

solhaga

Re: The Rävelator

Inläggav solhaga » 2024-09-27 19:28

Maarten skrev:@Solhaga: I tillägg till I-ors svar tänker jag att delningen bör kontempleras då sb17 börjar sprida märkbart sämre över 2 KHz, samt distorderar klart mer under 300 Hz än i övriga register. Frånsett detta är har jag inte sett några bättre och mer prisvärda element, tvärtom har många element en bit kvar till att uppå liknande prestanda. (Purifi + Bliesma är något bättre om man kör tvåvägsvarianter och/eller krämar på mycket högt men pris/prestanda är betydligt sämre än sb26adc/cdc+sb17nbac/cac).

Just 300 Hz som undre brytfrekvens var vad jag tänkte mig, får mäta då om det blir 2 kHz eller högre som övre.

danfra

Inläggav danfra » 2025-01-26 17:59

Har projektet gått framåt ngt?

Maarten

Inläggav Maarten » 2025-01-26 19:35

Jo, det har det faktiskt men det är lite paus just nu av flera skäl. Bla är Johan E på gång med tester av egen vågledare, fräsen har pajat, jag har inte köpt alla filterkomponenter som kommer att behövas, samt lite tidsbrist på sistone.

Hursomhelst, i höstas var jag hemma hos AVR7000 (Stefan B) och blev stärkt i min idé om att bygga väggplacerade högtalare. Tidigare har det huvudsakliga motivet varit att jag vill att en anläggning ska ta minimalt med plats i anspråk. Sen I-or har påtalat problemen med SBIR och att jag nu fick höra vad oa51.p med Purifi basstöd kunde leverera, samt att jag blev nödsakad till att bränna bort en del effekt i den första lådan med Rävelator, så ser prototypen ut på följande sätt:

Bild

Några mätningar med en låda som varken är tät eller har en fräst baffel (dvs en del diffraktionsproblem), där lådan ligger på mark:

Bild

Bild

I de två mätningarna ovan är det alltså ingen som helst dämpning av 'väggen', lådan ligger på golvet resp asfalt utanför garage. Utsläckningarna är små, dvs konceptet med den breda och grunda väggplacerade baffeln funkar bra. Porten är ett avloppsrör med lite silvertejp som tätning, dvs den funkar inte alls bra. Men det ska bli nedåtriktad slitsport förstås.

Måtten är ca 84 cm hög, 44 cm bred (baksidan), 32+15 cm bred (framsidan), 11 cm djup på insidan och 26 cm djup på utsidan. Vinkeln på baffeln är 30 grader. Volym drygt 50 liter.
En annan intressant sak är att jag troligen kommer att sikta på högre avstämning, mellan 25-30 Hz, nu när känsligheten kan höjas pga att den breda baffeln samt placering ger mer stöd.
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2025-01-26 20:58

Spännande!!!

Vad händer om du sätter diskant och mid närmare den kant som är mot vägg och har en 30 cm bred 60 mm typ tjock dämpskiva på vägg (lång som högtalarens höjd typ)?

Det här ser jättespännande ut och man blir byggsugen :)

Stefan
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
sammel

Inläggav sammel » 2025-01-26 21:28

Heja Maarten det ser ju mycket lovande ut :)
Nätverksspelare - Azur 851N. Ljudkort Motu Ultra Light 5 med Soft X-over.Diverse Slutsteg. Högtalare med SB acustic, Satori o BMS element
https://user.faktiskt.io/sammel/Naturinspelningar/

Användarvisningsbild
johaneriksson

Inläggav johaneriksson » 2025-01-26 21:54

Bild

Första tre varianterna som ska testas.

Användarvisningsbild
sammel

Inläggav sammel » 2025-01-26 22:17

Så fina :)
Nätverksspelare - Azur 851N. Ljudkort Motu Ultra Light 5 med Soft X-over.Diverse Slutsteg. Högtalare med SB acustic, Satori o BMS element
https://user.faktiskt.io/sammel/Naturinspelningar/

Användarvisningsbild
Zappa

Inläggav Zappa » 2025-01-26 22:18

Väldigt spännande bygge.
"Without deviation from the norm, progress is not possible."

Maarten

Inläggav Maarten » 2025-01-26 23:18

Tackar, ja hoppas detta faller väl ut. Målet är också att de slutgiltiga lådorna ska se presentabla ut.

Ska bli mycket intressant att se vad Johan&co kommer fram till avseende vågledare. Det blir nog en del trial& error när vi inte sitter på I-ors möjligheter. (En antydan till en förhoppning att sb26adc-modellen ska poppa upp ur I-ors dator lever fortfarande kvar).

Stefan, menar du dämpning på insidan eller utsidan? Jag kan iofs testa lite längre fram med båda alternativen, det kan vara lite intressant att se vad det gör.

Jo förresten, glömde nämna att delningen mellan wo24 och sb17 blir mellan 400-500 Hz.
Senast redigerad av Maarten 2025-01-26 23:28, redigerad totalt 1 gång.
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2025-01-26 23:27

Maarten skrev:Tackar, ja hoppas detta faller väl ut. Målet är också att de slutgiltiga lådorna ska se presentabla ut.

Ska bli mycket intressant att se vad Johan&co kommer fram till avseende vågledare. Det blir nog en del trial& error när vi inte sitter på I-ors möjligheter. (En antydan till en förhoppning att sb26adc-modellen ska poppa upp ur I-ors dator).

Stefan, menar du dämpning på insidan eller utsidan? Jag kan iofs testa lite längre fram med båda alternativen, det kan vara lite intressant att se vad det gör.

Jo förresten, glömde nämna att delningen mellan wo24 och sb17 blir mellan 400-500 Hz.

Jag menar typ elefantöra som på OA51 innanför lådan
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Maarten

Inläggav Maarten » 2025-01-26 23:33

Aha, Carlsson tweak! Varför inte, det låter vettigt! Provar längre fram, just har jag rehabilitering av en fraktur i underarm (rullgrus och bromsning med cykel är ingen bra kombo) så bärande av lådor får bli tidigast om en månad. Det är också en anledning till paus just nu. Återkommer!
sb17nbac till alla!

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2025-01-27 11:20

Jag har ju ett par liknande 2-vägs lådor. Jag har en 10cm tjock dämppanel på insidan. Tyckte det va absolut nödvändigt för att diskanten ska låta rätt.
Sen har den effekt på utsläckningen från väggen också. I Carlssons papper står det att en sådan panel är verksam upp till 300 hz och jag tyckte det verkade stämma då jag mätte.
Men det är längesen jag byggde de nu.

Såhär såg de ut i ena lägenheten.

Bild

Bild

Möjligen kunde det varit bra om dämppanelen även va ovanför högtalaren. Inte testat det.
Panelerna är akustikpaneler från taket i en bilhandlarlokal. De va bara 70mm så jag byggde en ram på baksidan så att de blev 100mm tjocka. Klädde sedan det hela med tyget.

En sak som jag inte blev nöjd med va invinklingen av högtalaren. I mitt tycke blev den inte tillräckligt invinklad.

Intressant också det här med elmentens Z-led. Eftersom diskanten har en WG så såg det rätt ut att inte försänka basen. Men det visade sig bli ett misstag då det va dags att designa delningsfiltret. Hade basen försänkts skulle det varit enklare. Men jag orkade inte fixa det efter att allt va monterat..

Jo en annan sak jag inte blev nöjd med är hur de hängs på väggen. Det är inte bra med stum infästning mot de flesta väggar. Hade problem med att väggar sjöng med. Både betongväggen som syns på bilden men framförallt i andra lägenheten då det va en standard 70mm regelvägg med gips på vardera sida.
Har funderat mycket på hur en flytande dämpad upphängning skulle kunna göras men jag kom aldrig fram till nåt smart. Istället har jag haft tankar på att de skulle få stå på SD-fötter på en hylla. Men sen jag flyttade till huset har högtalarna bara legat i ett hörn.
Mvh
Magnus

Maarten

Inläggav Maarten » 2025-01-29 08:49

Bra tips Kraniet ang vinkel, dämpning och upphängning på vägg!
Hur stor är invinkligen? Och hur stor hade du velat ha?
sb17nbac till alla!

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2025-01-29 10:01

Maarten skrev:Bra tips Kraniet ang vinkel, dämpning och upphängning på vägg!
Hur stor är invinkligen? Och hur stor hade du velat ha?

Ja bra fråga. Kommer inte riktigt ihåg nu.
Men jag tror att en större vinkel än man först tror är bättre. Men det beror säkert på elementen också.
Så jag vet inte vad jag hade föredragit med en annan diskant.

Sen blir det ju en avvägning då en större vinkel flyttar basen längre från väggen. Vilket kan mildras genom att flytta elementen närmare innerkanten.

Men ca30 grader bör det nog va iaf.

Vet jag hade en diskussion med Naqref om det där där han gav lite kryptiska svar.
Han pratade om hur "stereo-ellipsen" för text OA51 ser annorlunda ut än för konventionella högtalare eftersom de tar hjälp av väggen. (så tolka jag det)
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2025-01-30 01:01

Mina OA51 "korsar" framför lyssnaren.... men då sitter jag lite längre ifrån än brukligt

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2025-01-30 17:27

Oj lådan liknar något som jag skissat på senaste veckorna, men lite annorlunda. Unviker att blaska ner denna intressanta tråd, så jag skapa en egen.

//Michael

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2025-01-30 20:54

Michael skrev:Oj lådan liknar något som jag skissat på senaste veckorna, men lite annorlunda. Unviker att blaska ner denna intressanta tråd, så jag skapa en egen.

//Michael

Hehe ja jag har en cad-fil från 2019 med en nästan identisk design.

Men har egentligen funderat på en sån väggnära trevägare sen jag byggde mina tvåvägare. Så det börjar väl va typ 14 år nu. Tiden går..
Tydligen är man inte så produktiv :oops:

Sen finns det ju faktiskt ett helt fantastiskt väggnära bygge här på forumet som gjordes för väldigt längesen.
En WWMMTMMWW med LTS 8" basar.
Bild
viewtopic.php?f=3&t=21273&hilit=v%C3%A4ggh%C3%B6gtalare#p483334

Sen har vi ju även denna skapelse
Bild

viewtopic.php?f=21&t=11362
Mvh
Magnus

Maarten

Inläggav Maarten » 2025-01-31 08:51

@AVR: Ja, så tänker jag mig också, att vinklingen ska korsa en bit framför lyssnarna med 30 grader invinkling av baffeln.

@Kraniet! Bra letat. Svagt minne av de trådarna. Delar av principen är detsamma (minimering av frontväggsreflexer) medans annat är det inte. För basen går jag lite mer åt den gamla Allison-principen där även golvreflexen hanteras. Genom att dela basen högt, mellan 400-500 Hz, samt att den är på et avstånd från golvet som inte medför starka interferenser på direktljudet, samt att basen även är relativt nära mellanregister för att undvika vertikal lobing, kommer de värsta SBIR-problemen från golv och högtalarvägg att flyttas upp över delningen 500 Hz. Förvisso kommer mellanregister och diskant att drabbas men dessa går inte att komma runt med en konventionell konstruktion:

SBIR-Räverlator.png
SBIR-Räverlator.png (414.3 KiB) Visad 1403 gånger

En hög delning ger billigare filter och lägre distorsion med dessa element, samt slutligen bättre effekttålighet.

Med relativt stor invinkling av baffeln minskar man behovet att att dämpa första reflexen i närmaste sidovägg och man drar nytta av reflexen i motstående sidovägg.
Enkel sammanfattning av Floyd T skrev:Reflektioner kan vara bra, i synnerhet laterala. De bidrar till ASW (apparent source width) och envelopment (omslutning eller "att vara där"). De minskar också problemen med fantomcenter, dvs stereosystemfelen, som är mer eller mindre omöjliga att undvika utan centerkanal.

Slutligen vill jag inte köra MTM eller WMTMW el liknande av tidigare många ggr beskrivna nackdelar avseende vertikal lobing. T ex: viewtopic.php?f=10&t=72378&p=2194752&hilit=appolito#p2194752

Här lite snabbt gurglade kommentarer om D'Appolito: D'Appolito Array/MTM Design Falling/Fallen Out of Favor?

Generally speaking that design was only meant to be done vertically and follows some rules as far as center-to-center distance between the drivers at the crossover point. It works very well when the rules are followed and not so well when they are ignored. Ever see one laid on it's side? If so, those things are not following the rules and when done wrong, make a mess of things.

The "rules" if you will demand that the midranges "match" very closely and if any way possible, the midrange to tweeter crossover point center-to-center distance should be within 1/3rd of the crossover wavelength....or as close as possible.

Vilket ger ett c-c-avstånd mellan mid och diskant på 4,5 cm vid delning om 2500 Hz.

Dvs, det är knappast möjligt med konventionella kon och dome-element, om man inte delar dem mycket lågt, vilket förstås för diskanter höjer distorsionen med typ upp till tiopotenser.

Edit: Jag uppfattar att Carlsson-principerna är i huvudsak 'totalljud' (mer tonvikt vid i 70-talsmodellerna) och minimering av SBIR (80-talsmodellerna). OA51 är typiskt minimering av SBIR från frontvägg. OA50/52 försöker minimera SBIR både från frontvägg och golv. Som synes här viewtopic.php?f=17&t=74737 så lyckas detta bara delvis.
Senast redigerad av Maarten 2025-01-31 09:44, redigerad totalt 1 gång.
sb17nbac till alla!

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2025-01-31 09:42

Jo jag förstår att du inte tänkt bygga precis lika.
Tänkte mera bara som tips på låddesign.

Naqrefs högtalare är ju en 2,5+2,5 vägare, så skenet kan bedra :)

Jag tycker Allison-principen låter vettig. Så har mina funderingar sett ut också.
Vad tror du om D'appolitos tips på var delningen ska läggas? Dvs att lägga delningen i det geometriska medelvärdet för när golvreflexen inträffar för mid och bas.
Detta ska reducera eller till och med helt eliminera dippen i frekvensgång som han skriver i "Testing Loudspeakers"
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2025-01-31 09:48

Purifieras nya diskant ligger väl på typ -50dB vid 1000Hz, kanske kan delas vid 1500Hz om man inte spelar superstarkt, och då dra fördel distmässigt om den redan vid delningen är nere i nivå en bit. 1500 ger ju lite större cc att leka med.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Maarten

Inläggav Maarten » 2025-01-31 11:12

Jo, Purifi har hela +-1 mm slaglängd och har låg distorsion även i nedre diskanten så den klarar mer än många andra domediskanter. Ett annat alternativ är BliesMa T34 (ej T25). Men i övrigt är det tunt.
Nedan är t ex T34:
Bild

Om diskant har en diameter om 100 mm och man använder t ex BliesMa M74 (Ø120 mm) eller sb15NBAC (Ø138 mm), så blir c-c misnt 110 mm. Vilket med ovan tumregelformel ger en delning om 1000 Hz.

Frågan är hur effekttåligheten blir och hur högt man kan spela? Slaglängden som behövs vid 1000 Hz är fyrdubbel vid 1000 Hz jämfört mot 2000 Hz, eller 6,25 ggr jämfört delning 2500 Hz. Eller att en slaglängd om 1 mm bara blir 0,16 mm i det senare fallet, vilket är mindre än vad många 200:- domar har (ofta typ 0,2-0,25mm).
sb26ADC/CDC har +-0,5 mm.

Diskanten är vanligen den svaga punkten och svårlöst, om man inte kör långa band.

Kraniet skrev:...Naqrefs högtalare är ju en 2,5+2,5 vägare, så skenet kan bedra :)

Jag tycker Allison-principen låter vettig. Så har mina funderingar sett ut också.
Vad tror du om D'appolitos tips på var delningen ska läggas? Dvs att lägga delningen i det geometriska medelvärdet för när golvreflexen inträffar för mid och bas.
Detta ska reducera eller till och med helt eliminera dippen i frekvensgång som han skriver i "Testing Loudspeakers"

OK! Jag är förstår inte riktigt vad du menar? Kan du förtydliga?
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2025-01-31 11:25

Det finns wg till t34 som inte är större än orginalplattan :)

Nåja, jag kommer själv gå med 2xPurifi papp 6,5”+M74t-6+T34a/T25b i en rak 3-vägare. Jag har inte rum för större element.

Följer tråden med grymt intresse. Jag vinklar in 30 grader, vad kör du med?
Jag saknar dig.

Maarten

Inläggav Maarten » 2025-01-31 11:50

Jag kör med den heliga vinkeln om 30 grader! :-.

Apropå låg delning: Liknande problem med förbrukning av slaglängd uppstår även vid flack delning. Vilket kan leda till slutsatsen att ett mer långslagigt element föredras framför ett mer lågdistorderande element, trots att motsatsen skulle kunna bli tvärtom med ett brantare filter. Således måste element och filter ses som en helhet.
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2025-01-31 12:54

Ytterligare ett problem vid låg delningsfrekvens är att den termiska belastningen ökar och med vissa låtar kan mer än fördubblas för en delningsfrekvens om 1,5 kHz relativt 2,5 kHz. 8O
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2025-01-31 13:34

I-or skrev:Ytterligare ett problem vid låg delningsfrekvens är att den termiska belastningen ökar och med vissa låtar kan mer än fördubblas för en delningsfrekvens om 1,5 kHz relativt 2,5 kHz. 8O

Det är alltid trevligt med hög känslighet och kanske i kombo med wg för att minska termisk belastning.
Jag saknar dig.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2025-01-31 13:35

Maarten skrev:OK! Jag är förstår inte riktigt vad du menar? Kan du förtydliga?

En bild säger mer än ord. Fast en bild med originaltext kanske säger ännu mer :)
Bilagor
Dappo floor bounce 1.jpg
Dappo floor bounce 1.jpg (262.32 KiB) Visad 1140 gånger
Dappo floor bounce 2.jpg
Dappo floor bounce 2.jpg (232.56 KiB) Visad 1140 gånger
Dappo floor bounce 3.jpg
Dappo floor bounce 3.jpg (297.45 KiB) Visad 1140 gånger
Dappo floor bounce 4.jpg
Dappo floor bounce 4.jpg (180.17 KiB) Visad 1140 gånger
Dappo floor bounce 5.jpg
Dappo floor bounce 5.jpg (359.88 KiB) Visad 1140 gånger
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
juanth

Inläggav juanth » 2025-01-31 13:40

@Maarten:

sb26ADC/CDC har +-0,6 mm slaglängd. ( 1,2 mm C-C)
Mvh Johan

Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Styrelseledamot sedan maj 2024 i Stiftelsen Stig Carlsson.

Maarten

Inläggav Maarten » 2025-01-31 16:26

@Kraniet: Aha, tack! Det tar jag med mig. Kollade: För Rävelator hamnar första dippen från golvreflex för bas över 1-1,5 KHz och runt ca 500-600 Hz för mellanregister. Så högt som 800 HZ kommer jag inte att dela. Det kommer även dippar högre upp som man inte kommer ifrån. Annars en god idé!

@JohanT: Selvfølgelig, det skulle jeg have husket! :).

(On an I-or level: Det kan kanske se lite olika ut i gap resp lindning kanske som komplicerar den enkla formeln om (lindning-gap)/2. Men principen är ju användbar ändå).

MagnusÖstberg skrev:
I-or skrev:Ytterligare ett problem vid låg delningsfrekvens är att den termiska belastningen ökar och med vissa låtar kan mer än fördubblas för en delningsfrekvens om 1,5 kHz relativt 2,5 kHz. 8O

Det är alltid trevligt med hög känslighet och kanske i kombo med wg för att minska termisk belastning.

Ja, även termisk belastning förstås. Glömde ju att stora diskanthorn är ett alternativ, även om de har sina nackdelar såsom distorsion.
Magnus, vad är det för vågledare du tänker köra?
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2025-01-31 22:52

Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2025-02-15 00:14

Maarten vad har du för mått från topp till diskant centrum och till mid och bas?
Volym bakom SB17?

//Michael

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum