Moderator: Redaktörer
Kalle G skrev:Kommer ihåg att man i vissa fall använde en isolationstransformator just för att som Calleberg skriver "samma potential i bägge tåtarna" så att säga.
Bill50x skrev:Hur säkert är likström (0 Hz)?dewpo skrev:Om man nu enbart pratar säkerhet. Är inte 50 Hz också olämpligt valt? Som jag förstått det är både högre och lägre frekvenser säkrare?
Har aldrig sett ngt resonemang om frekvensen, mer än att den skiljer sig mellan 50 och 60 Hz.
/ B
dewpo skrev:Bill50x skrev:Hur säkert är likström (0 Hz)?dewpo skrev:Om man nu enbart pratar säkerhet. Är inte 50 Hz också olämpligt valt? Som jag förstått det är både högre och lägre frekvenser säkrare?
Har aldrig sett ngt resonemang om frekvensen, mer än att den skiljer sig mellan 50 och 60 Hz.
Morello skrev:Amplituden och toppvärdesfaktorn definierar effektivvärdet - frekvensen har inget med saken att göra. Att frekvenser run 50 Hz är farligast torde ha med hjärtats rytm att göra.
Lägre frekvens tarvar större transformatorer, men minskar å andra sedan den skenbara, induktiva förlusten vid långa ledningar.
paa skrev:Jag funderar lite på vad denna produkt från Gela är till för? Kan den vara gjord för att ansluta dubbelisolerade apparater till tyska jordade uttag, för i svenska uttag passar den ju bara nästan?
[ Bild ]
Kalle G skrev:Kommer ihåg att man i vissa fall använde en isolationstransformator just för att som Calleberg skriver "samma potential i bägge tåtarna" så att säga.
Bill50x skrev:Inte helt på det klara med vad grafen säger men det verkar vara en väldigt liten ökning av ström mellan 50 och 60 Hz. Men varför? Är det mer energiinnehåll i och med den högre frekvensen? Då borde 60 Hz (och högre) vara farligare än 50.
/ B
BosseS skrev:Bill50x skrev:Inte helt på det klara med vad grafen säger men det verkar vara en väldigt liten ökning av ström mellan 50 och 60 Hz. Men varför? Är det mer energiinnehåll i och med den högre frekvensen? Då borde 60 Hz (och högre) vara farligare än 50.
/ B
Bilden säger att kroppen är mindre känslig för DC och höga frekvenser.
Man tål alltså en högre spänning och därmed ström.
Dock ökar risken för interna brännskador.
Varför kroppen är mindre känsligt vid högre frekvenser vet jag inte.
JM skrev:Hur är det med tågen - har inte de lägre frekvens? Visa gärna med formler skillnaden mot 50 Hz.
BosseS skrev:I vilka två fall får personen ström genom kroppen?
BosseS skrev:Kalle G skrev:Kommer ihåg att man i vissa fall använde en isolationstransformator just för att som Calleberg skriver "samma potential i bägge tåtarna" så att säga.
Ja, isolationstransformator heter det. De ger INTE samma potential i båda tåtarna, utan där är de farliga. Grejen är att de inte har någon farlig potential mot moder jord.
I vilka två fall får personen ström genom kroppen?
Sugtransformator är något helt annat.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster