1:a förstärkarbygget

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Trepip

1:a förstärkarbygget

Inläggav Trepip » 2006-04-30 13:55

Japp, så var det dags att sätta igång på allvar med DIY:andet. Har just beställt en byggsats från audiosector, så nu är det bara att rulla tummarna tills paketet kommer. :)

Nån som beställt och byggt något därifrån? Isf kanske ni kan dela med er av lite tips och trix.

Senare kanske det blir ett par högtalare oxå, får se om jag ska delta i tävlingen...
Mot ljusare tider

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-04-30 13:58

förstärkare är det bara bögar som bygger (eller hur morello :D )

när du bestämt dig för att vara en man så är du välkommen in i högtalartävlingen (ju fler jag vinner över desto bättre :) )

loovet

Forumets policy...

Inläggav loovet » 2006-04-30 15:40

Håkan,

hurvida tycker du att ditt inlägg ovan är lämpligt med hänsyn till forumets policy punkt nr 5?

/loovet

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-04-30 15:42

om man är född med minsta lilla gnutta humor så kan man läsa att det är ironiskt menat mot min gode vän morello...

var det nåt mer du ville? eller måste jag förklara för dig vad humor är för någonting?

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-04-30 15:48

Haakan:

Skärp dig.

Vill trådskaparen att jag rensar så gör jag gärna detta.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Trepip

Inläggav Trepip » 2006-05-01 15:48

Nä, jag är inte så lättstött att det behöver vidtagas några åtgärder :) , men jag blev lite överaskad av den negativa tonen i inläggen ovan. Tydligen är det bara högtalarbyggnation som räknas så då är det ju bara planera för ett sådant oxå...

Det blir nog ett snikbygge för att lära, funderar på att använda respons element p.g.a priset. Nån som har kommentarer om dessa element?

När det blir aktuellt att delta i tävlingen så kommer det en tråd om det.
Mot ljusare tider

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2006-05-01 15:56

Finns det någon länk till byggsatsen du har beställt?
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Trepip

Inläggav Trepip » 2006-05-01 16:20

Japp det blev en sådan här:
http://www.audiosector.com/lm3875.shtml

Sen tillkommer någon trafo, förmodligen från elfa.
Mot ljusare tider

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2006-05-01 16:23

Kylfläns kanske oxå är bra att ha? ;)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-05-01 16:26

Trepip skrev:Nä, jag är inte så lättstött att det behöver vidtagas några åtgärder :) , men jag blev lite överaskad av den negativa tonen i inläggen ovan. Tydligen är det bara högtalarbyggnation som räknas så då är det ju bara planera för ett sådant oxå...

Det blir nog ett snikbygge för att lära, funderar på att använda respons element p.g.a priset. Nån som har kommentarer om dessa element?

När det blir aktuellt att delta i tävlingen så kommer det en tråd om det.

Det är väl bara det att det är många som håller på med högtalarbyggen och väldigt få som begriper sig på elektronik. Inga negativa slutsatser behöver egentligen dras av detta.
Jag ger gärna en stor eloge till den som bygger en elektronikkonstruktion som inte får problem med brum, brus eller självsvängning.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-05-01 16:35

PAA:
Ja, man får väl citera Thore Hevreng (salig i åminnelse) igen:
Det finns inget som är så lätt som att göra en högtalare som låter - men det finns inget som är svårare än att göra en riktigt välåtergivande högtalare. Tröskeln är låg eftersom man inte behöver förstå sig på det man gör för att få det att fungera på låg nivå.

Dock tror jag att folk i gemen är skrämda av elektronikkonstruktion och därför inte vågar (Håkan, din fegfikus! :wink: 8) ) ge sig i kast med det?

Tröskeln är dock rätt låg även i elektronikfallet. I synnerhet om man startar med klassiska oemotkopplade rörkonstruktioner, som inte fordrar speciellt mycket komplext förstånd för att kunna fås att fungera utan instabiliteter.
Eller man kan förstås starta med konstruktioner som någon annan gjort, och som är garanterat stabila som de är (som trådstartaren förnuftigt gjort).

Att sedan lyckas konstruera en PP-trisseförstärkare med hög motkoppling, det är förstås något mycket mera avancerat, men det går bra att lyckas med det också, redan när man lärt sig att hantera begrepp som fasmarginal och liknande på tumregelnivå. Fast som alltid är det inte förrän man släppt tumreglerna och förstår "på riktigt" som de riktiga underverken kan skapas. :P

Allt taget med i ekvationen får man nog trots allt konstatera att svårigheterna är helt olika mellan när man tillverkar förstärkare och högtalare.

I det första fallet (förstärkeriet) är det lätt att förstå uppgiften - men knepigt för de flesta att lösa den perfekt.
I det senare fallet (högtalareriet) är det tvärtom: Svårt som tusan att definiera uppgiften i all sin komplexitet - men ganska lätt (ehuru extremt tidskrävande) att lösa uppgiften när man väl har den klar för sig (förutsatt att man förstått sig på alla inre mekanismer i detalj förstås, annars är de ju svåra att manipulera till att bli det man vill ha ut av dem).

Haakan_W skrev:förstärkare är det bara bögar som bygger (eller hur morello :D )

när du bestämt dig för att vara en man så är du välkommen in i högtalartävlingen (ju fler jag vinner över desto bättre :) )

Nu kan man ju fråga sig vad Håkan menar. Jag väljer välvilligt att tro att Håkan försöker antyda att det är lite sissy (kvinnligt) att pilla med elektronik, medan riktiga män minsann konstruerar och bygger lådor!

Faktum är, att om man tittar runt på en massa olika arbetsplatser så finner man en lustig sak - det finns knappt något manligare yrke än elektronikkonstruktion! :o

Jag har kunnat konstatera att det på konstruktionsavdeleningar är som så, att det är rätt många procent av mekanikkonstruktörer, liksom av programmerare som är kvinnor, men när det gäller elektronikkonstruktion är det nästan 100% män!

Vad det kan komma sig kan man fråga sig, men faktum kvarstår: Elektronikkonstruktion - i synnerhet när det gäller analogteknik - domineras fullständigt av män!

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2006-05-01 16:54, redigerad totalt 3 gånger.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2006-05-01 16:46

Det där förstärkarkitet är ju rätt populärt och det är inga problem att bygga nåt med hjälp av det. Lite tips:

1. Läs på om jordning.
2. Kylning behövs men inte direkt nåt jättestort.
3. Skall du driva 4-ohmshögtalare välj mindre trafo typ max 24 VAC helst max 20 VAC.
4. Välj inte bort Zobeln.
5. Välj inte bort Zobeln.
6. Välj inte bort Zobeln.
7. Ha skoj.

Användarvisningsbild
Trepip

Inläggav Trepip » 2006-05-01 17:56

Angående kylning så har jag gjort lite dykningar i elektronikbingar här och var (dumpster diving). Det finns lite att välja på i datorer, varierande storlekar till processorer och strömdelen bl.a. Jag vet inte om det räcker med sådana men det är väl bara att köra en stund och mäta temperaturen sen :wink:

Jag tror att det ska bli en 18V utgång från trafon då tanken är att driva 8 Ohm's högtalare (visst borde det funka bra även till 4 ohm?)

Jag kan inte bestämma mig om jag ska ha en trafo/kanal eller en trafo till båda.

Vad är Zobeln? det kanske ger sig när man kommer dit?

Annars är planen att ha skoj :D och att lära sig ett och annat under tiden.
Mot ljusare tider

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2006-05-01 18:22

Pratar vi 18 VAC så funkar det utmärkt både till 8 och 4 Ohm. En processorkylare räcker gott om det kan flöda luft omkring den. Zobeln är filternätverket på utgången. Läs databladet.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-05-01 20:27

Njae... En zobel-länk är inte ett filternät. Det har ingen överföringsfunktion i vanlig mening. (Ingen ut/in.)

Det är en faskorrigerande last bara.

Däremot finns det många effektförstärkare som har ett utgångsfilter, och då är det så att zobellänken ofta (men inte alltid) liksom ingår genom att påverka filtrets överföringsfunktion. Men så gör också själva högtalaren, och vem kallar den för förstärkarnens utgångsfilter? :wink:

Vh, iö

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-05-01 20:43

Trepip skrev: men jag blev lite överaskad av den negativa tonen i inläggen ovan. Tydligen är det bara högtalarbyggnation som räknas så då är det ju bara planera för ett sådant oxå...

närå problemet ingen alls negativ ton menad iaf! bygg du din förstärkare :roll: :wink:

försökte mig bara på ett fånigt skämt som lätt missuppfattas av nya här (som du och "loovet" alltså)

men jag måste säga att det vore roligt med mer tävlande i tävlingen :) högtalartävlingen då dvs

Användarvisningsbild
Trepip

Inläggav Trepip » 2006-05-02 09:11

Men vad blir skillnaden med eller utan zobel?
Mot ljusare tider

Användarvisningsbild
peranders

Inläggav peranders » 2006-05-02 11:42

Skillnaden kan vara en förstärkare som gör det den ska till att den inte gör det.

Detta nät bestånde av en konding och ett motstånd är till för att frekvenskompensera utgångssteget vilket är speciellt viktigt vid kapacitiv last som en högtalare alltid är mer eller mindre. Om inte annat så har kabeln en viss kapacitans som kan vara extra stor om den är lång och byggd på ett visst sätt.

Audiosectors /Brian Bells LM3875 pcb är enklast möjliga och den täcker inte upp alla driftsfall men när det väl gör det så tycker jag det är ett bra kort.

Det skadar inte att ta ett kik här:
http://www.national.com/appinfo/audio/f ... uide13.xls
http://www.national.com/appinfo/audio/f ... _Guide.pdf
http://www.national.com/an/AN/AN-1192.pdf
http://cache.national.com/ds/LM/LM3886.pdf
http://cache.national.com/ds/LM/LM3875.pdf

När det gäller just detta kort (som jag har en liten del i) så är det väl tusentals vid det här laget som har köpt åtminstone men byggt med varierande framgång, framför allt med jordning och kylning.

Mina konstruktioner tar det säkra före det osäkra och inkluderar alla filter som är lätta att ta bort om man nu inte behöver dessa.
/Per-Anders
Ny audiolänksamling Lägg till länkar själv om så önskas.
http://sjostromaudio.com/links

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-05-02 11:49

Trepip skrev:

Men vad blir skillnaden med eller utan zobel?

Inte sällan renderar bristen av RC-länken en oscillation. :)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Trepip

Inläggav Trepip » 2006-05-02 12:57

Tackar för de fylliga länkarna peranders, det var en del att läsa där...

Det ser ut som att det finns möjligheter att uppdatera mitt bygge med tiden, med det lär dröja innan kunskaperna infinner sig. Och antagligen (förhoppningsvis) är det inte förstärkaren som är den svagaste länken när den är klar :wink: :?
Mot ljusare tider

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-05-02 13:58

Jag har följt denna tråd med visst intresse. Även om HåkanBråkan tycker det är fjolligt med förstärkarbygge skulle jag ändå kunna tänka mig bygga en sådan :-)

Men, ingenstans har jag kunnat finna någon effektangivelse, inte heller några data i övrigt. Var hittar jag sådant?

Någon som jämfört denna förstärkare med tex T-amp (heter den så?)?

/ B

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2006-05-02 15:02

Bill50x skrev:Jag har följt denna tråd med visst intresse. Även om HåkanBråkan tycker det är fjolligt med förstärkarbygge skulle jag ändå kunna tänka mig bygga en sådan :-)

Men, ingenstans har jag kunnat finna någon effektangivelse, inte heller några data i övrigt. Var hittar jag sådant?

Någon som jämfört denna förstärkare med tex T-amp (heter den så?)?

/ B

Beroende på matning ger de, med LM3875 och LM3886, upp mot 50-60 W beroende på last. Väljer man LM4780 kan man brygga och få uppåt 100 W i 8 Ohm. Data i övrigt finns i länkarna Peranders postade och särskilt i databladen.

Jämfört med en T-Amp är den nog överlägsen på alla punkter förutom effektivitetet. T-Amp ger ju dessutom 5-6 W istället för 50-60 W och dessutom med betydligt högre dist. Jag föredrar helt klart dessa "chipamp" framför T-Amp som jag anser vara mer kuriosa och leksak än en användbar förstärkare.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-05-04 00:00

peranders skrev:Skillnaden kan vara en förstärkare som gör det den ska till att den inte gör det.

Ja, så är det. :wink:

Detta nät bestånde av en konding och ett motstånd är till för att frekvenskompensera utgångssteget vilket är speciellt viktigt vid kapacitiv last som en högtalare alltid är mer eller mindre.

Det stämmer däremot inte alls. Praktiskt alla högtalare är induktiva laster i det område där förstärkaren kan komma att få problem med dem (läs: Höga frekvenser).

Om inte annat så har kabeln en viss kapacitans som kan vara extra stor om den är lång och byggd på ett visst sätt.

Mnjae... Visst kan kabeln vara lite kapacitiv, men inte sällan är induktansen den dominerande faktorn. Extrema lågimpedanskablar, vars impedans börjar komma ned i samma storleksodning som själva högtalarna kan dock uppvisa tendenser till att vara svårdrivna (värre ju längre de är) om man inte adderar en kapacitivt/resistivt lastande länk i slutet av kabeln.

Vh, iö

Användarvisningsbild
rexq

Inläggav rexq » 2006-05-04 00:53

IngOehman skrev:men när det gäller elektronikkonstruktion är det nästan 100% män!

Det skulle ju också kunna tala för Håkans påstående. :D

Användarvisningsbild
Trepip

Inläggav Trepip » 2006-05-05 13:51

Det trillade inte in något i lådan denna vecka :cry: , det ser ut som att jag får vänta lite till. Lite trist då det kliar i fingrarna.

Någon som har någa tankar om var som jag ska välja:
En större trafo till båda kanalerna (kanske 300VA), eller
En mindre trafo till varja kanal (120 VA).

[/list]
Mot ljusare tider

Användarvisningsbild
Trepip

Inläggav Trepip » 2006-05-10 09:11

Nu har prylarna kommit! Snart är det dags att värma upp lödkolven...
Sen ska det bara väljas trafo och bygga låda och ordna ingångsväljare och volym kontroll och... det kan ta tid det här :) Men det ska bli kul.
Mot ljusare tider

Användarvisningsbild
djberndt

Inläggav djberndt » 2006-05-10 09:28

lycka till med bygget! :)
ständigt piPad.

Användarvisningsbild
JohanS

Inläggav JohanS » 2006-05-10 09:32

Jag har byggt samma kit, iallafall tror jag det :) Körde med 300VA trafo till två kanaler och byggde in i en färdig racklåda då jag upptäckte att projektet aldrig verkade bli klart med mina planer på en egen låda.

Har väl inga direkta tips och tricks för just det kitet, men försök vara lugn och metodisk. Har du ingen multimeter så skaffa en så att du kan mäta att saker ser rätt ut. En billig från Biltema duger. Koppla inte ihop allt på en gång och koppla in strömmen utan kolla först att strömförsörjningen ger rätt spänning innan du kopplar in själva förstärkaren osv.

Användarvisningsbild
Trepip

Inläggav Trepip » 2006-05-10 09:52

Jag var häromdagen på biltema och skaffade multimeter, lödtenn och lödfläta. Multimetern hade faktiskt ganska bra toleranser.
Det blir nog till att skaffa RCA kontakter från biltema också.

Är det viktigt att separera de båda kanalerna? alltså rent fysiskt t.ex. i varsin sida av lådan, ell går det bra att använda samma kylfläns om jag får tag i e lite kraftigare?

Hur gjorde du med kylningen JohanS?

Mycket frågor blir det... här kommer en till :oops:
Blev du nöjd med resultatet, ljudmässigt alltså?
Mot ljusare tider

Användarvisningsbild
JohanS

Inläggav JohanS » 2006-05-10 10:05

Det är inte speciellt viktigt, "dual mono" och liknande är nog mest en marknadsföringsgrej. Jag har två ganska stora kylflänsar med två kort på varje, sammanlagt fyra kanaler. De blir aldrig speciellt varma, så de är ganska väl tilltagna för uppgiften (betalade 20:- för dem och några kylflänsar till på en metallåtervinning).

Jag har inte lyssnat med någon annan förstärkare i samma uppställning så jag kan inte uttala mig om förstärkarens ljud. Inget störande brum eller andra konstigheter man lägger märke till iallafall. Har ingen zobel heller, men det kanske vore en bra idé med tanke på kommentarerna i tråden 8O

Här är lite bilder också: http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... pic&t=9854

Och just det, hade jag byggt den igen hade jag nog funderat lite mer på layouten med avseende på kablarnas längd, nu försökte jag bara få allt att se fint ut utan en tanke på det :wink:

Nästa

Återgå till DIY-forum