Glömde slarvigt nog att skriva om dämpning i den enkla beskrivningen men det ska såklart vara dämpning i lådan, annars låter det resonant och lite burkigt. I princip fyller man så mycket det går så länge det inte är nära (inom ett par cm) port eller baselement, samt att det finns en liten fri väg mellan baselement och port (annars har jag ofta upplevt att porten blir väl dämpad. Mineralull duger gott.
Om porten mynnar i övre delen av lådan fyller man den nedre delen men lämnar ett par cm fritt runt element och närmast baffeln. Totalt sett blir fyllnadsvolymen ca 40-50% skulle jag tro.
Generellt är det bra att kontrollmäta hela högtalaren ca 100 cm rakt fram (ortogonalt mot baffeln) med mikrofon i höjd mellan bas och diskant, för att säkerställa att inte något fel smugit sig in. Man fönstrar bort reflexer (i t ex REW) och ska få ett resultat som ligger inom ca +-1,5 dB mellan 500-15000 Hz. Numera hör jag direkt smalbandiga fasfel (t ex polväxling med LR4-filter vilket ger en smal dipp i direktljudet och i princip ingen skillnad i energikurva, men jag tror/upplever att många inte gör det. Rävarna är dessutom såpass rena att bara det ger en positiv upplevelse, som kan dölja att allt inte är helt rätt.
(Att döma av vad många skrivit här under årens lopp och utifrån lite olika tester, både medvetna och omedvetna

, är det många som ej heller reagerar på bredbandiga tonkurveavvikelser om åtskilliga dB, vilket nog ofta beror på circle of confusion, samt att det är få som både mätt och lyssnat mycket och därmed korrelerat intryck och kalibrerat sin hörsel. Även hörselskador eller nedsättning pga ålder är nog vanligare än man tror och bör tas med som en faktor).