Bygga Räv

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
eljulio

Re: Bygga Räv

Inläggav eljulio » 2024-10-26 06:45

Calleberg skrev:
Maarten skrev:
Kraniet skrev:Ang baffelutformningens vara hittade jag denna tråd på diyaudio

Användaren Patrick Bateman experimenterar ju hejvilt med olika horn osv. Vet inte hur korrekt han är i sina resonemang men ändock intressant.
https://www.diyaudio.com/community/thre ... st-5835922

Intressant. Även jag fick associationer om vulkaner.

eljulio, jamen bra att elementen inte blir liggande! Så åkte även du (min brutus) ner i kattlåde- förlåt Carlssonträsket :-). Hifikg är nöjd!

He he, forumets kanske mest audiophilt nevrotiske, parat med ett av orthoakustikens ständigt föränderliga sisyfosprojekt.
Undebart juh! :D

Ha, ha... du satte den....

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2024-10-26 06:49

Calleberg skrev:
Maarten skrev:Match made in ... hell, kanske ? :mrgreen:

Förlåt eljulio, inte visste jag att du var lagd åt det hållet. Inte ensam här på forat i sådana fall.

Jag gissar på flertalet lite ängsliga trådstarter om vilken foliespole som låter bäst och hur den i såfall måste orienteras på filterkortet... och om man i såfall inte måste ta i beaktande hur currylinjerna korsar.... eller nåt i den stilen :mrgreen:

Nja, herr Calleberg överdriver något. Jag är faktiskt väldigt mycket av en följare av auktoriteter som jag uppfattar faktiskt kan något, dvs. långt ifrån en foliehatt, men en okunnig amatör som gärna vill ha välljud. Det har jag också fått, tack vare detta forum. Tycker jag har har hyggligt rätt prioriteringar i systemet nu, satsad krona/välljud. Senaste tillskottet Wiim Ultra är ett sådant exemepel. Mycket nöjd. Carlssonmoddningen blev lite väl bra jämfört huvudanläggningen. 8O

Maarten

Inläggav Maarten » 2024-10-26 16:42

MagnusÖstberg skrev:Den här var lite rävlik…

IMG_0961.jpeg

Ja, lite snickeri inspiration, behövlig för egen del

ejulio, härligt att du fått till så bra ljud för ringa pengar! Precis så det ska vara!

Och drag av folius hattus har jag inte associerat med dig, snarare nyfiken och inlyssnande. :)
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2024-10-26 16:44

Användaren Patrick Bateman experimenterar ju hejvilt med olika horn osv. Vet inte hur korrekt han är i sina resonemang men ändock intressant.

Ja, det får en ju att undra om en Rondo sprider mer eller mindre än en skokartongs-högtalarlåda?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Chris71

Inläggav Chris71 » 2024-10-26 16:49

paa skrev:

Ja, det får en ju att undra om en Rondo sprider mer eller mindre än en skokartongs-högtalarlåda?

Jag kan med säkerhet säga att den är betydligt mycket roligare att titta på och kantreflektioner är ett minne blott, men som jag tror I-or redogjorde för i en tidigare tråd så ställer ju diskantens placering och det obefintliga baffelstödet till med andra krav på val av element.

richjo

Inläggav richjo » 2025-01-03 16:30

Hej
Lyfter denna tråden igen. Hoppas det är okej. Om inte, så skapar jag en ny tråd.

Jag håller på att såga upp bitar till lådorna. Och nu behöver jag hjälp med slitsporten. Jag är inte helt med på hur den skall konstrueras. Försökt läsa mig till bland trådarna men jag är inte med på hur det blir inne i lådan.
Har någon tips och trix hur jag skall göra, eller bilder så vore jag jättetacksam. Antingen här i tråden eller med pm.
Lådorna kommer bli 17.5-18 liter invändigt med yttermåtten 390x290x230 mm (hxdxb). Ambitionen är att ha slitsen på en av sidorna av högtalarna för att kunna placera dom nära bakvägg. Samt en rak baffel i framkant.

mvh/ Richard
Harmony Design PRE906+D900, A906, A90M. DCT90
ProAc, Mission

Maarten

Inläggav Maarten » 2025-01-03 16:59

Den är snodd från Glebster, som tog inspiation från I-or.
Bild

viewtopic.php?f=3&t=73452&start=210#p2274763

Bild

Det finns en bild i byggbeskrivningen, länk första sidan. Utöver den så är JohanE's enkla bild kanske belysande: viewtopic.php?f=3&t=73452&start=180#p2267232
Bild

Se även Kraniet's variant: viewtopic.php?f=3&t=73452&start=210#p2267354
Bild

Eller denna som en vän gjorde med mynning undertill istället för sidan: viewtopic.php?f=3&t=73452&start=210#p2274760

Bild

Spoz: viewtopic.php?f=3&t=73452&start=270#p2291721

Bild

Bild
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
juanth

Inläggav juanth » 2025-01-03 17:19

För att avgöra lådans avstämning och slitsportens mått så finns här en kalkylator för rak slitsport. (Dvs ej expanderande i ändarna.) Kanske något att utgå ifrån iaf.
https://www.the12volt.com/caraudio/boxcalcs.asp#porsq

Den här går åt också: https://www.rapidtables.com/convert/len ... ml?x=15.78
Mvh Johan

Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Styrelseledamot sedan maj 2024 i Stiftelsen Stig Carlsson.

richjo

Inläggav richjo » 2025-01-03 17:26

Hej
Tack för snabba svar. Jag kollar igenom materialet.

mvh
ProAc, Mission

richjo

Inläggav richjo » 2025-01-03 17:45

Kanske en riktigt dum fråga.
Men vilket värde skall jag sätta in i tuning frequency (Fb)?

mvh
ProAc, Mission

Maarten

Inläggav Maarten » 2025-01-04 08:32

Richard, se bild nedan.

juanth skrev:För att avgöra lådans avstämning och slitsportens mått så finns här en kalkylator för rak slitsport. (Dvs ej expanderande i ändarna.) Kanske något att utgå ifrån iaf.

Tack, bra tips!

För att få den att stämma med I-ors goda tumregelformel för slitsportar, måste man ta ett mått närmare (eller i detta fall identiskt) med den minsta höjden. Här med data för Räven:

Slits_calc.png
Slits_calc.png (43.63 KiB) Visad 1570 gånger

Den skulle alltså bli 40% för lång annars.

Själv brukar jag simulera i Basta eller Vcad och sen använda I-ors enkla formel för att räkna ut måtten på slitsen.

Från: viewtopic.php?f=3&t=71958&p=2202718&#p2202718
I-or skrev:Om du vill att basreflexporten ska vara turbulensoptimerad, bör du gradvis öka porthöjden mot ändarna av porten (ca 15 graders vinkel upp till minst dubbla porthöjden fungerar bra om man vill ha en enkel form, men man bör även jämna ut skarpa kanter). Du får då förstås ta hänsyn till detta vid beräkning av avstämningsfrekvensen (det går bra att använda genomsnittsarean vid beräkningen och minska porthöjden i den centrala delen för att kompensera).” Vid en höjd om ca 7 mm börjar gränsskiktens tjocklek att utgöra en så stor del av den totala höjden att man tappar bortåt en halv dB i känslighet, så detta kan anses utgöra en undre gräns. Sedan kan man förstås inte ha obegränsat hög strömningshastighet inne i porten heller, men denna ligger mycket högt och var gränsen går kommer nog mest att bero på ytråheten om formen är jämn utan diskontinuiteter. I praktiken uppstår turbulensproblemen vid utpassage för luften (vid båda portöppningarna), så man vill helst ta ned maximal strömningshastighet i mynningarna till ca 20 m/s (RMS).
Den ekvivalenta porthöjden he = (2 x h1 x L1 + h2 x L2) / Ltot (index 1 gäller ändsektionerna (h1 är genomsnittshöjden här) och index 2 gäller mittsektionen): He = (2*2*5+1*15)/25=35/25=1,4 cm
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
juanth

Inläggav juanth » 2025-01-04 10:45

Maarten skrev:Richard, se bild nedan.

juanth skrev:För att avgöra lådans avstämning och slitsportens mått så finns här en kalkylator för rak slitsport. (Dvs ej expanderande i ändarna.) Kanske något att utgå ifrån iaf.

Tack, bra tips!

För att få den att stämma med I-ors goda tumregelformel för slitsportar, måste man ta ett mått närmare (eller i detta fall identiskt) med den minsta höjden. Här med data för Räven:

Slits_calc.png

Den skulle alltså bli 40% för lång annars.

Själv brukar jag simulera i Basta eller Vcad och sen använda I-ors enkla formel för att räkna ut måtten på slitsen.

Från: viewtopic.php?f=3&t=71958&p=2202718&#p2202718
I-or skrev:Om du vill att basreflexporten ska vara turbulensoptimerad, bör du gradvis öka porthöjden mot ändarna av porten (ca 15 graders vinkel upp till minst dubbla porthöjden fungerar bra om man vill ha en enkel form, men man bör även jämna ut skarpa kanter). Du får då förstås ta hänsyn till detta vid beräkning av avstämningsfrekvensen (det går bra att använda genomsnittsarean vid beräkningen och minska porthöjden i den centrala delen för att kompensera).” Vid en höjd om ca 7 mm börjar gränsskiktens tjocklek att utgöra en så stor del av den totala höjden att man tappar bortåt en halv dB i känslighet, så detta kan anses utgöra en undre gräns. Sedan kan man förstås inte ha obegränsat hög strömningshastighet inne i porten heller, men denna ligger mycket högt och var gränsen går kommer nog mest att bero på ytråheten om formen är jämn utan diskontinuiteter. I praktiken uppstår turbulensproblemen vid utpassage för luften (vid båda portöppningarna), så man vill helst ta ned maximal strömningshastighet i mynningarna till ca 20 m/s (RMS).
Den ekvivalenta porthöjden he = (2 x h1 x L1 + h2 x L2) / Ltot (index 1 gäller ändsektionerna (h1 är genomsnittshöjden här) och index 2 gäller mittsektionen): He = (2*2*5+1*15)/25=35/25=1,4 cm

Jag har för mig att jag sett en formel för att räkna ut genomsnittshöjd (eller bredd, minsta måttet alltså) på forumet.
Är det inte så man bör tänka för en optimerad portform och på så vis få längden (djupet) ?
Mvh Johan

Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Styrelseledamot sedan maj 2024 i Stiftelsen Stig Carlsson.

Maarten

Inläggav Maarten » 2025-01-04 11:49

Jo precis! I citatet ovan fanns faktiskt I-ors formel med! :)

Kan tillägga att porten på Räven är det minst optimerade (lade nästan ingen tid på basoptimeringen utan prioriterade frekvensgång, spridning och distorsion över ca 100 Hz), så här finns möjligen lite utrymme för förbättring för den som känner sig manad. Tror dock att det endast är marginella förbättringar som är möjligt. Basavstämning är dessutom krafigt rumsberoende och bör under alla omständigheter ekvaliseras.
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2025-01-04 12:00

Chris71 skrev:
paa skrev:...

...
men som jag tror I-or redogjorde för i en tidigare tråd så ställer ju diskantens placering och det obefintliga baffelstödet till med andra krav på val av element.

Jag tror att om det stämmer som Bateman har berättat i länkade posterna, att spridningvinkeln blir mindre med en böjd front, så kanske det ändå inte blir ett helt obefintligt baffelstöd med en sfärisk låda?
Kanske måste utredas?
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

richjo

Inläggav richjo » 2025-01-04 14:20

Hej

Saxar ut en del av maartens svar på min fråga ang min framräknade portstorlek (207x152x10mm baserad på min lådvolym) från ett pm tidigare:

"Porten är rimlig men notera att bredden 10 mm då är snittet som ska krympas till ca 7 mm i mitten och ca 15 mm i ändarna.
Som du ser på måtten har du minskat Rävens port med ca 25%. Det kan bli lite blåsljud om du inte gör profilen bra. Å andra sidan är slitsportar betydligt bättre än vanliga portar.

Jag satte porten på utsidan med mynning i nederkant, ca 7-8 cm upp. Man måste ha marginal till nära ytor i mynningarna. Med 390-40 mm = 350 mm, så har du ca 7 cm marginal i båda ändar- Det är ok men inte mindre än så"

Tack alla för snabba svar. Jag fortsätter en stund med porten.
Jag har läst ang portens utforming. Alltså 7mm i mitten för att sedan bli ca 15mm längre ut.
Men om jag väljer att köra en rak port för att göra portningen simpel. Låt säga en spalt på 10mm i detta fallet. Kan jag förvänta mig försämring? Försumbart/mätbart?
Jag ser bygget som en prototyp och att göra nya lådor med annan portning ser jag som ett mindre beskymmer.

mvh/ Richard
ProAc, Mission

richjo

Inläggav richjo » 2025-01-08 10:18

Nu är mina lådor snart klara. Baffel återstår. Planerar att försöka få till en baffel med avrundade kanter samt en mjuk övergång från elementen ut till kanterna.
Jag har några frågor.

Vad blev sista budet ang försänka element eller ej?
Ni som har fått ihop/igång era rävar. Hur gjorde ni frontbafflarna?
Spoz variant ser fin ut med 2 ”ringar” runt.
@Spoz: är du nöjd med dina?

Jag försökte lägga upp lite bilder men dom va för stora på telefonen.

Mvh/ Richard
ProAc, Mission

Användarvisningsbild
johaneriksson

Inläggav johaneriksson » 2025-01-08 13:27

Jag valde att försänka diskanten av estetiska skäl men jag tror inte det är lika viktigt som att få till nivåskillnaden utanför diskanten för att hantera toppen vid 6 kHz.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2025-01-08 13:31

En annan slitsport jag gjort är med två bitar 3mm plywood. Kleta lim på plywooden och lägg ihop dom, placera sedan en kloss under mitten av skivan och kläm ner ändarna så den böjs och vänta till det torkat. Du måste böja den mer än den slutgiltiga formen eftersom den kommer fjädra tillbaka. Limma en bit längst in och runda öppningen. Sen får man pilla in den i lådan och limma fast.

Bild
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
johaneriksson

Inläggav johaneriksson » 2025-01-08 13:42

Bild

Jag har funderat på en liknande lösning men med klossar med rätt form på varje sida för att på så sätt få rätt form på porten.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2025-01-08 13:57

Ja det är förstås också en bra lösning. I det fallet räcker det nog med en enkel 3mm plywood i en såhär liten låda. När den böjs blir den väldigt styv.
Men 3-6mm är ju användbart, tjockare ju bredare porten är.
Mvh
Magnus

richjo

Inläggav richjo » 2025-01-08 14:18

Tack för input.
Min port blev ganska lik det där. Jag valde att gå på en rak port men lösningen påminner om det ni bifogat.
Centrumplacerad i höjdled med 70mm från mynning upp till topp, samt 70mm från mynning ner till botten.

Med vänlig hälsning, Richard
ProAc, Mission

richjo

Inläggav richjo » 2025-01-15 20:50

Angående stoppning av lådan.
Hur mycket ungefär? Klä alla sidor? Har någon en bild?
Nu är det bara lite pill med baffeln. Fräsa kantradie och sen blir det 3D-printade provbitar i 2 olika versioner. Så kan man prova sig fram.
Beställa elektronik också.

Funderade på fanéring av lådor.
Finns det någon firma i GBG-området med omnejd som säljer fanér av god kvalité?

Mvh/ Richard
ProAc, Mission

spoz

Inläggav spoz » 2025-01-15 22:54

richjo skrev:@Spoz: är du nöjd med dina?

Ja, men jag har inte hunnit lyssna så mycket än. Inget att klaga på iaf :)

Angående 3d-printade ringar runt elementen:
Har du kommit på en bra metod att rita upp dom? Annars kan jag försöka förklara hur jag gjorde i Sketchup.
Jag skrev ut en ring först för att kunna justera innermåttet exakt. Det är presspassning på mina ringar.
Notera att svart PLA inte tål fullt solljus på sommaren, det blir totalt deformerat.

Ingen stoppning i mina lådor.

Hur tänker du med fanéring? Ska baffeln vara en separat bit som målas?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2025-01-15 23:59

ASA-plast tål betydligt mer solljus och värme, och är lämpligare för dessa ringar. Den klarar även att användas utomhus och printar nästan lika bra som PLA.
Numera pensionär.

richjo

Inläggav richjo » 2025-01-16 09:08

spoz skrev:
richjo skrev:@Spoz: är du nöjd med dina?

Ja, men jag har inte hunnit lyssna så mycket än. Inget att klaga på iaf :)

Angående 3d-printade ringar runt elementen:
Har du kommit på en bra metod att rita upp dom? Annars kan jag försöka förklara hur jag gjorde i Sketchup.
Jag skrev ut en ring först för att kunna justera innermåttet exakt. Det är presspassning på mina ringar.
Notera att svart PLA inte tål fullt solljus på sommaren, det blir totalt deformerat.

Ingen stoppning i mina lådor.

Hur tänker du med fanéring? Ska baffeln vara en separat bit som målas?

Hej
Ringarna är nästan helt klara för att skrivas ut. Det kvarstår att bestämma ytterdiameter, dubbelkolla mått för alla skruvhål samt någon finjustering på måttet där elementen skall försänkas. Jag CAD:ar inte själv utan får hjälp.
Första utgåvan blir 2 separata ringar så som du gjorde. Samtidigt så skissar vi på en ”Barba-Pappa-Design”.
Denna veckan blir nog lådorna klara. Sen måste jag skissa fram en hållare för delningsfilter som skall sitta i lådorna.
Blir också printat i plast.

Så du har ingen ljuddämpning alls i lådorna? Inte ens på någon vägg?

Om jag blir nöjd med bygget/ljudet och om dom hamnar i huvudanläggningen blir det fanér på lådorna. Och svartlackad baffel.
Vi får se hur allt slutar men det är ambitionen.

Tack spoz och paa för tipsen ang plastmaterial. Skall kolla upp detta.

Mvh/ Richard
ProAc, Mission

Användarvisningsbild
johaneriksson

Inläggav johaneriksson » 2025-01-16 09:39

Bild

Där ser du avstånd från diskantens centrum mot min nedfräsning. Nedfräsningrn är 5mm djup och hanterar diskantens höjning vid 5-6 kHz med bravur.

Maarten

Inläggav Maarten » 2025-01-16 10:12

Glömde slarvigt nog att skriva om dämpning i den enkla beskrivningen men det ska såklart vara dämpning i lådan, annars låter det resonant och lite burkigt. I princip fyller man så mycket det går så länge det inte är nära (inom ett par cm) port eller baselement, samt att det finns en liten fri väg mellan baselement och port (annars har jag ofta upplevt att porten blir väl dämpad. Mineralull duger gott.

Om porten mynnar i övre delen av lådan fyller man den nedre delen men lämnar ett par cm fritt runt element och närmast baffeln. Totalt sett blir fyllnadsvolymen ca 40-50% skulle jag tro.

Generellt är det bra att kontrollmäta hela högtalaren ca 100 cm rakt fram (ortogonalt mot baffeln) med mikrofon i höjd mellan bas och diskant, för att säkerställa att inte något fel smugit sig in. Man fönstrar bort reflexer (i t ex REW) och ska få ett resultat som ligger inom ca +-1,5 dB mellan 500-15000 Hz. Numera hör jag direkt smalbandiga fasfel (t ex polväxling med LR4-filter vilket ger en smal dipp i direktljudet och i princip ingen skillnad i energikurva, men jag tror/upplever att många inte gör det. Rävarna är dessutom såpass rena att bara det ger en positiv upplevelse, som kan dölja att allt inte är helt rätt.

(Att döma av vad många skrivit här under årens lopp och utifrån lite olika tester, både medvetna och omedvetna :oops: 8) , är det många som ej heller reagerar på bredbandiga tonkurveavvikelser om åtskilliga dB, vilket nog ofta beror på circle of confusion, samt att det är få som både mätt och lyssnat mycket och därmed korrelerat intryck och kalibrerat sin hörsel. Även hörselskador eller nedsättning pga ålder är nog vanligare än man tror och bör tas med som en faktor).
sb17nbac till alla!

richjo

Inläggav richjo » 2025-01-16 14:06

Tack båda för bilder och info. Jättesnällt.
Jag jobbare vidare med detta.

Mvh/ Richard
ProAc, Mission

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2025-01-16 23:29

Dum fråga.

Vad står Räv för?

Är det Reverserad äcklig ventilation?
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Froggy

Inläggav Froggy » 2025-01-16 23:46

Räv är ett fyrbent rovdjur som promenerar i svenska skogar :lol:

Jag sa ju håll i hatten i en annan tråd .....

Räv-L gissar jag maarten spånat fram med tanke på högtalartillverkaren Revel

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum