Typiskt att när faktiskt är som bäst så blir det så mycket att svara på att man blir överväldigad. superintressant och kul diskussion i alla fall.
Peter nämner:
Rille, varför skulle du se en sådan dipp?
-jo för att I-or och Maarten nämner en fasvändning som uppstår i mjuka element. Jag har troligen inte mätt tillräckligt många vinklar för att se den specifika vinkel som åtalas men den verkar vara i ett mycket begränsat område och ingenting att lägga så stor vikt vid om jag förstår rätt. Jag har heller inte sett den vid brusmätning åt sidan/runt baffeln så min konstruktion verkar falla inom nedan kriterier.
Det I-or beskriver är ett fenomen som uppstår vid någon frekvens hos konelement.
Är delningsfrekvensen under dessa frekvenser så uppstår inte fenomenet totalt sett.
-Ja då är det ju ett ickeproblem för min del skulle jag tro eftersom jag inte märkt av någon utsläckning eller störande dist. Jag delar med vad jag bäst kan beskriva som 6dB/oktav och 6dB/oktav inverterad (paraboliskt var det någon som sa) och därför spelar elementen med varandra under ett par oktaver lite drygt och behöver sprida likvärdigt i horisontalplanet. Om "vågfronterna" inte skulle överensstämma så skulle mätningar i från sidan se betydligt sämre ut än det gör.
Jag tänker att överensstämmande vågfronter har olika mycket betydelse beroende på hur man delar.
Peter nämner också om vi talar om samma sak. Jag har samma undran. vi kanske ska definiera detta om vi ska fortsätta kidnappa schmutzigers tråd.
jag tänker bara på hur ljudet breder ut sig och inte på åt vilket håll det är starkast. Det kan få vara frekvensvarierande styrka med XXdB svagare åt något håll (Ja ok, helst inte framåt..)

men så länge vågens utbredning från mellanregistret överensstämmer med diskantens så är jag nöjd, vilket jag kunnat mäta mig till med tillräcklig noggrannhet, tycker jag. Extra noggrannhet skulle såklart inte skada. jag mätte med 100Hz steg emellan 6000Hz (då min maximalt högsta tänkta delning var 3000Hz) och 1100Hz.
Förlåt schmutziger. Du får säga till om vi ska flytta på oss till förmån för din tråd.