Ny låda, nytt CC?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
juanth

Re: Ny låda, nytt CC?

Inläggav juanth » 2024-10-31 19:08

petersteindl skrev:Rille, varför skulle du se en sådan dipp?

Det I-or beskriver är ett fenomen som uppstår vid någon frekvens hos konelement.

Är delningsfrekvensen under dessa frekvenser så uppstår inte fenomenet totalt sett.

Det gäller att få upp fenomenet mot högre frekvens så långt från delningsfrekvens som möjligt.

Men det finns andra faktorer som göms i en högtalares frekvensberoende spridningsegenskaper.

Är det alltså rimligt att anta att ett polypropenelement endast drabbas av förhöjd distorsion i området kring 1-2 kHz eller lägre när det används så högt upp att elementets uppbrytningar på något vis kommer i spel?

Dvs att tex mätningar av distorsion som den här inte riktigt visar en korrekt bild då tex 4:e ordnings delning används vid säg 2200 hz?
IMG_0127.jpeg
IMG_0127.jpeg (883.27 KiB) Visad 2643 gånger
Mvh Johan

Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Styrelseledamot sedan maj 2024 i Stiftelsen Stig Carlsson.

Användarvisningsbild
Calleberg

Inläggav Calleberg » 2024-10-31 20:01

juanth skrev:
Är det alltså rimligt att anta att ett polypropenelement endast drabbas av förhöjd distorsion i området kring 1-2 kHz eller lägre när det används så högt upp att elementets uppbrytningar på något vis kommer i spel?

Dvs att tex mätningar av distorsion som den här inte riktigt visar en korrekt bild då tex 4:e ordnings delning används vid säg 2200 hz?

Nix, övertonerna exiteras ändå. Det spelar ingen roll att du filtrerar om du inte filtrerar så lågt att grundtonen dämpas.
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
Rille

Inläggav Rille » 2024-10-31 23:14

Typiskt att när faktiskt är som bäst så blir det så mycket att svara på att man blir överväldigad. superintressant och kul diskussion i alla fall.
Peter nämner:
Rille, varför skulle du se en sådan dipp?

-jo för att I-or och Maarten nämner en fasvändning som uppstår i mjuka element. Jag har troligen inte mätt tillräckligt många vinklar för att se den specifika vinkel som åtalas men den verkar vara i ett mycket begränsat område och ingenting att lägga så stor vikt vid om jag förstår rätt. Jag har heller inte sett den vid brusmätning åt sidan/runt baffeln så min konstruktion verkar falla inom nedan kriterier.

Det I-or beskriver är ett fenomen som uppstår vid någon frekvens hos konelement.
Är delningsfrekvensen under dessa frekvenser så uppstår inte fenomenet totalt sett.

-Ja då är det ju ett ickeproblem för min del skulle jag tro eftersom jag inte märkt av någon utsläckning eller störande dist. Jag delar med vad jag bäst kan beskriva som 6dB/oktav och 6dB/oktav inverterad (paraboliskt var det någon som sa) och därför spelar elementen med varandra under ett par oktaver lite drygt och behöver sprida likvärdigt i horisontalplanet. Om "vågfronterna" inte skulle överensstämma så skulle mätningar i från sidan se betydligt sämre ut än det gör.

Jag tänker att överensstämmande vågfronter har olika mycket betydelse beroende på hur man delar.

Peter nämner också om vi talar om samma sak. Jag har samma undran. vi kanske ska definiera detta om vi ska fortsätta kidnappa schmutzigers tråd.
jag tänker bara på hur ljudet breder ut sig och inte på åt vilket håll det är starkast. Det kan få vara frekvensvarierande styrka med XXdB svagare åt något håll (Ja ok, helst inte framåt..) :D men så länge vågens utbredning från mellanregistret överensstämmer med diskantens så är jag nöjd, vilket jag kunnat mäta mig till med tillräcklig noggrannhet, tycker jag. Extra noggrannhet skulle såklart inte skada. jag mätte med 100Hz steg emellan 6000Hz (då min maximalt högsta tänkta delning var 3000Hz) och 1100Hz.

Förlåt schmutziger. Du får säga till om vi ska flytta på oss till förmån för din tråd.

Användarvisningsbild
Rille

Inläggav Rille » 2024-10-31 23:17

Rille skrev:Typiskt att när faktiskt är som bäst så blir det så mycket att svara på att man blir överväldigad. superintressant och kul diskussion i alla fall.
Peter nämner:
Rille, varför skulle du se en sådan dipp?

-jo för att I-or och Maarten nämner en fasvändning som uppstår i mjuka element. Jag har troligen inte mätt tillräckligt många vinklar för att se den specifika vinkel som åtalas men den verkar vara i ett mycket begränsat område och ingenting att lägga så stor vikt vid om jag förstår rätt. Jag har heller inte sett den vid brusmätning åt sidan/runt baffeln så min konstruktion verkar falla inom nedan kriterier.

-Ja då är det ju ett ickeproblem för min del skulle jag tro eftersom jag inte märkt av någon utsläckning eller störande dist. Jag delar med vad jag bäst kan beskriva som 6dB/oktav och 6dB/oktav inverterad (paraboliskt var det någon som sa) och därför spelar elementen med varandra under ett par oktaver lite drygt och behöver sprida likvärdigt i horisontalplanet. Om "vågfronterna" inte skulle överensstämma så skulle mätningar i från sidan se betydligt sämre ut än det gör.

Jag tänker att överensstämmande vågfronter har olika mycket betydelse beroende på hur man delar.

Peter nämner också om vi talar om samma sak. Jag har samma undran. vi kanske ska definiera detta om vi ska fortsätta kidnappa schmutzigers tråd.
jag tänker bara på hur ljudet breder ut sig och inte på åt vilket håll det är starkast. Det kan få vara frekvensvarierande styrka med XXdB svagare åt något håll (Ja ok, helst inte framåt..) :D men så länge vågens utbredning från mellanregistret överensstämmer med diskantens så är jag nöjd, vilket jag kunnat mäta mig till med tillräcklig noggrannhet, tycker jag. Extra noggrannhet skulle såklart inte skada. jag mätte med 100Hz steg emellan 6000Hz (då min maximalt högsta tänkta delning var 3000Hz) och 1100Hz.

Har jag missat något att svara på? säkert! påminn mig gärna!

Förlåt schmutziger. Du får säga till om vi ska flytta på oss till förmån för din tråd.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2024-10-31 23:24

Mja, att "fasvändningen" kan uppstå betyder inte att den alltid gör det. Det hela beror på hur kon och surround har utformats. Om tillverkaren har gjort ett bra jobb så har egenskaperna balanserats på ett sätt som medför att man inte erhåller så fula modformer som i exemplet ovan. Om man hade delat exempelelementet under ca 2,8 kHz så hade man heller inte noterat "fasvändningen".
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2024-11-01 00:10

Det är bara intressant :D
Var i stockholm o har inte gjort så mycket på detta förrens ikväll.
Att mäta är ju o vet så:
20241031_225923_copy_600x800.jpg
20241031_225923_copy_600x800.jpg (414.68 KiB) Visad 2583 gånger

Titta inte för noga, fort,fel o OSB gällde här!
Får se när jag får tid med mätningp
Maarten om du kollar på min distmätning så ser den inte lika illa ut som audioexcites.
Dock med filter och diskant.

Maarten

Inläggav Maarten » 2024-11-01 09:09

schmutziger skrev:Det är bara intressant :D
Var i stockholm o har inte gjort så mycket på detta förrens ikväll.
Att mäta är ju o vet så:
Bilagan 20241031_225923_copy_600x800.jpg finns inte längre

Titta inte för noga, fort,fel o OSB gällde här!
Får se när jag får tid med mätningp
Maarten om du kollar på min distmätning så ser den inte lika illa ut som audioexcites.
Dock med filter och diskant.

Stort avstånd, förstår vad du menade! :)

Hursomhelst, jag tror inte dina distmätningar stämmer riktigt. Det är lite för låga värden. Enklaste förklaringen är för låg insignal. Edit, se längst ner.
Bild

Du har ca hälften av nivån Hificompass har vid 2,83 V för T25A och resten är för lågt även det. AudioExcite's mätningar har stämt hyfsat med Hificompass, Erins och mina egna när jag jämfört.

Här kan du se hur storebrorsan sb17mfc presterar i Hificompass mätning, den är mycket lik sb15mfc från AudioExcite och klart högre än nbac/cac:

sb15mfc_vs_sb15nbac_sb17_etc.png
sb15mfc_vs_sb15nbac_sb17_etc.png (177.22 KiB) Visad 2522 gånger

Edit, lagt in din mätning ovan och jämför med Hificompass inkl T25A. Som sagt, din mätning visar för låg distorsion.

T25A-sb15mfc_sb17_etc.png
T25A-sb15mfc_sb17_etc.png (101.71 KiB) Visad 2514 gånger
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2024-11-01 18:40

Ang dist så har du helt rätt 2,3e ton brukar se ut så samlat när det är för låg nivå, möjligtvis dämpad mik?
20241101_151029_copy_800x450.jpg
20241101_151029_copy_800x450.jpg (43.82 KiB) Visad 2478 gånger

Det upplevs som jämnare ljud(samma var öronen än är) med den högra när man jämför hur det låter när man står höjer o sänker öronen framför resp. högtalare.
Ska bli spännande o mäta när jag får tillfälle!
Slitsen känns betryggande överdimensionerad

Det ser fortfarande ut som om den högra är bredare än den vänstra, men lådorna har exakt samma mått, den högra baffeln är dock lite kortare av slitsad anledning :)

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2024-11-01 19:04

Måste ändå säga att den högra ser skitful ut :D
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2024-11-01 19:42

MagnusÖstberg skrev:Måste ändå säga att den högra ser skitful ut :D

:lol:
Inte bara byggtekniskt då antar jag!

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2024-11-01 20:37

Vafan Johan, trodde inte du skulle ge vika för den där horibla designen map elementplacering. :o

Slits är helt rätt, du hade nog kunnat reducera den en del utan risk.

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2024-11-01 21:43

Glebster skrev:Vafan Johan, trodde inte du skulle ge vika för den där horibla designen map elementplacering. :o

Slits är helt rätt, du hade nog kunnat reducera den en del utan risk.

:D Det har jag väl inte sagt att jag ska...
Vad jag ska ge upp är att tejpa bafflar, det är ingen vinnare.

Slitsen är bara 12mm hög, men expanderar till 3x den höjden i mynningen, baffeln är gerad för att möta den vinkeln, så det ser ut som en väldigt stor slits, men om du kollar noga på förra vilden så ser du det

Maarten

Inläggav Maarten » 2024-11-02 11:38

schmutziger skrev:Ang dist så har du helt rätt 2,3e ton brukar se ut så samlat när det är för låg nivå, möjligtvis dämpad mik?

Det upplevs som jämnare ljud(samma var öronen än är) med den högra när man jämför hur det låter när man står höjer o sänker öronen framför resp. högtalare.
Ska bli spännande o mäta när jag får tillfälle!

Ja ,det blir intressant att se mätningarna, det är mätningar som kan visa vad det är man hör. Men om fas och lobing är under kontroll bör det vara den ökade distansen mellan elementen som paradoxalt nog ger mer homogent ljud (formler för detta finns i andra trådar).

Rille skrev:Typiskt att när faktiskt är som bäst så blir det så mycket att svara på att man blir överväldigad. superintressant och kul diskussion i alla fall.

Kul att du tycker den är intressant! En sak till som jag tycker är värd att nämna (utöver detta med vågfrontens vara eller icke vara) är att halvmjuka koner inte ger så värst mycket bättre spridning än hårda dito. Nu antar jag att SbA'a plastkoner är relativt styva men i denna sammanställning baserat på mätningar från Hificompass (inkl en del mätosäkerthet) har plastkonerna ingen uppenbar fördel mot metallkonerna avseende spridning:

DI-sb15-sb17.png
DI-sb15-sb17.png (178.48 KiB) Visad 2352 gånger

Jag gissar att orsakerna till detta rör det I-or har skrivit kring hur membranen beter sig, se t ex förra sidan. Se även Purifitråden som har massor av bra inlägg.

Bäst är att släppa den idealiserade bilden av vågutbredningen i membran av olika material och i luft. På så vis undgår man suboptimeringar och kan istället utgå från verklighetsnära beskrivningar och inrikta sig på det som gör skillnad.

Här är några mer verklighetsanpassade bilder från Klippel:

Bild
Bild

Se även: https://www.klippel.de/fileadmin/_migra ... ter_01.pdf
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2024-12-22 11:52

Update:
Minskade cc avståndet så mycket det gick.
Porten är helt klart det mest imponerande med den nya baffeln.
Det är en 12mm port som blir 3x den höjden i ändarna.
Det har blivit uppenbart att den gamla porten tillfförde en del dist.
Man vill bara höja o höja, bara xmax på basen som begränsar, alltför tidigt.
20241222_103659_copy_768x1232.jpg
20241222_103659_copy_768x1232.jpg (142.07 KiB) Visad 807 gånger

Hmm porten borde klara av ett purifi element med kanske? :o
Inga mätningar att presentera tyvärr.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2024-12-25 16:33

Det där såg ju mycket trevligare ut :)
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
juanth

Inläggav juanth » 2024-12-25 21:23

Snyggt. Kul att det blev succé med slitsport.
Mvh Johan

Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Styrelseledamot sedan maj 2024 i Stiftelsen Stig Carlsson.

Föregående

Återgå till DIY-forum