Nätdelar i våra apparater, tänker på Dac och CD-Spelare..

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
distad

Nätdelar i våra apparater, tänker på Dac och CD-Spelare..

Inläggav distad » 2024-11-04 07:05

Jag är ju nyfiken av mig och man har läst lite om i bla. Hifi Musik att en extern nätdel till en Dac kan göra under. Själv har jag aldrig testat, så finns det någon här som har gjort det ? Och av nyfikenhet så började jag googla innehållet i CD-spelarna som finns att köpa idag angående vad nätdelen och blev :o De billigaste CD-spelarna såg ut som de som kostar 10-15-20-25-30 tusen kronor. Det är mer eller mindre toma plåtlådor man köper oavsett prisklass..... Jag kollade inte alla firmor nu utan 6-7 stycken och den enda som stack ut positivt var Rotel när det gällde strömförsörjning.
Förr, så såg det annorlunda ut vad jag minns i spelarna. Så ska man bry sig om detta eller inte ?
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.
Audioföl & apparat runkare som älskar haj-end och riktigt feta kablar.

Användarvisningsbild
Calleberg

Re: Nätdelar i våra apparater, tänker på Dac och CD-Spelare.

Inläggav Calleberg » 2024-11-04 08:39

Nej, det skall du inte bry dig om.
Fokusera istället på hur de låter... (Dvs... likadant allihop...) :D
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2024-11-04 09:47

Calleberg skrev:Nej, det skall du inte bry dig om.
Fokusera istället på hur de låter... (Dvs... likadant allihop...) :D

Det har jag alltid gjort. :wink:

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2024-11-04 10:32

När det gäller formatet på CD-spelare är det kanske främst en anpassning till andra apparater i en serie som gjort att lådan blir stor och nästan tom invändigt. Själva läsenheten är ju inte stor och nätdel och övrigt fyller inga fotbollsplaner. Jag har ingen CD-spelare inkopplad i min anläggning. Den Audiolab 8200CDQ jag har ståendes innehåller ju även ett försteg av god klass och där är det rätt välfyllt. Rätt rejäl strömförsörjning inte minst.

Audiolab.jpg
Audiolab.jpg (1.04 MiB) Visad 2636 gånger

jansch

Inläggav jansch » 2024-11-04 11:44

distad skrev:Jag är ju nyfiken av mig och man har läst lite om i bla. Hifi Musik att en extern nätdel till en Dac kan göra under. Själv har jag aldrig testat, så finns det någon här som har gjort det ? Och av nyfikenhet så började jag googla innehållet i CD-spelarna som finns att köpa idag angående vad nätdelen och blev :o De billigaste CD-spelarna såg ut som de som kostar 10-15-20-25-30 tusen kronor. Det är mer eller mindre toma plåtlådor man köper oavsett prisklass..... Jag kollade inte alla firmor nu utan 6-7 stycken och den enda som stack ut positivt var Rotel när det gällde strömförsörjning.
Förr, så såg det annorlunda ut vad jag minns i spelarna. Så ska man bry sig om detta eller inte ?

Vanligtvis levereras ju den externa nätdelen med och då skall t.ex DAC:en hålla utlovad prestanda med denna.
Om då DAC:en presterar mycket bättre med en annan nätdel har konstruktören inte gjort sitt jobb.

Visst finns det usla konstruktioner och då inte ovanligt "ju dyrare desto sämre" men det är ganska trivialt att konstruera och verifiera(mäta) att en nätdel är väl anpassad till lastens(DAC:ens) behov och dessutom följer regelverk.

Man ska nog läsa sådana artiklar som tidsfördriv, d v s nivå "Hänt i veckan"

PS. Amir har ju mätt på någon/några DAC:ar som var känsliga för nätstörningar och jämfört med 2000 kronors DAC som var helt immun mot nätstörningar.... Det är alltså inte dyrt att konstruera rätt. DS

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2024-11-04 14:00

jansch skrev:PS. Amir har ju mätt på någon/några DAC:ar som var känsliga för nätstörningar och jämfört med 2000 kronors DAC som var helt immun mot nätstörningar.... Det är alltså inte dyrt att konstruera rätt. DS

Du får gärna länka. :)

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2024-11-04 15:07

Sedan är ju jag av den åsikten att det är stor skillnad på drivning till olika högtalare och där finns de ju dem som inte håller med. Men har man testat så mycket högtalare som jag gjort under åren och olika drivning så märker man lätt att många olika högtalare låter bättre med X än W. En del säger bara man har ett kraftigt så räcker det till flera olika. Inte alls säger jag, utan jag vill lyssna och testa. Men när det gäller Dacar och CD-spelare har jag inte testat så mycket då skillnaderna är mycket mindre. Det gjordes ju ett blindtest här på forat , men då låg Dac:arna inte så långt ifrån varandra i pris. Det skulle vara mycket intressant med en blindtest på 4-5 stycken som ligger mellan 1000kr-5000-20.000 upp till tex. 50.000kr....
En sådan test skulle jag vilja vara med på. 8)

jansch

Inläggav jansch » 2024-11-04 16:21

distad skrev:Sedan är ju jag av den åsikten att det är stor skillnad på drivning till olika högtalare och där finns de ju dem som inte håller med. Men har man testat så mycket högtalare som jag gjort under åren och olika drivning så märker man lätt att många olika högtalare låter bättre med X än W. En del säger bara man har ett kraftigt så räcker det till flera olika. Inte alls säger jag, utan jag vill lyssna och testa. Men när det gäller Dacar och CD-spelare har jag inte testat så mycket då skillnaderna är mycket mindre. Det gjordes ju ett blindtest här på forat , men då låg Dac:arna inte så långt ifrån varandra i pris. Det skulle vara mycket intressant med en blindtest på 4-5 stycken som ligger mellan 1000kr-5000-20.000 upp till tex. 50.000kr....

Jo, så är det. Förstärkare/slutsteg har en mycket besvärligare last. Högtalare varierar väldigt mycket i impedans och med stor fasvridning. Tyvärr redovisas normalt bara mätningar med en enkel konstlast - ett effektmotstånd på 4 eller 8 ohm.
Man har då ingen koll på om t.ex "ringningar" uppstår eller hur skyddskretsar beter sig med riktig högtalarlast, mm.
Många har föreslagit en konstlast som mer liknar en högtalare (t.ex I Öhman), en sorts "standardlast" som mer stämmer vid verkliga driftbetingelser.

För förförsärkare, DAC:ar, CD-spelare, mm som t.ex driver en vanlig linjeingång är detta inget problem då t.ex ett slutstegs ingång är i praktiken resistiv utom vid undre/övre gränsfrekvens och mätning med motstånd motsvarar då ungefär verkligheten.
Visserligen finns det konstruktörer som även gör bort sig i detta sammanhang, t.ex vissa OPampar behöver Zobelnätverk etc för att vara stabila.

Tyvärr är vi väldigt gammalmodiga då vi använder passiva högtalare + slutsteg. Mycket bättre att integrera slutsteg med aktiva filter i högtalaren och därmed undvika helt onödiga problem och dessutom kan konstruktören EQ:a bort brister i frekvensgång på ett vettigt sätt.

jansch

Inläggav jansch » 2024-11-04 16:46

jansch skrev:
distad skrev:Sedan är ju jag av den åsikten att det är stor skillnad på drivning till olika högtalare och där finns de ju dem som inte håller med. Men har man testat så mycket högtalare som jag gjort under åren och olika drivning så märker man lätt att många olika högtalare låter bättre med X än W. En del säger bara man har ett kraftigt så räcker det till flera olika. Inte alls säger jag, utan jag vill lyssna och testa. Men när det gäller Dacar och CD-spelare har jag inte testat så mycket då skillnaderna är mycket mindre. Det gjordes ju ett blindtest här på forat , men då låg Dac:arna inte så långt ifrån varandra i pris. Det skulle vara mycket intressant med en blindtest på 4-5 stycken som ligger mellan 1000kr-5000-20.000 upp till tex. 50.000kr....

Jo, så är det. Förstärkare/slutsteg har en mycket besvärligare last. Högtalare varierar väldigt mycket i impedans och med stor fasvridning. Tyvärr redovisas normalt bara mätningar med en enkel konstlast - ett effektmotstånd på 4 eller 8 ohm.
Man har då ingen koll på om t.ex "ringningar" uppstår eller hur skyddskretsar beter sig med riktig högtalarlast, mm.
Många har föreslagit en konstlast som mer liknar en högtalare (t.ex I Öhman), en sorts "standardlast" som mer stämmer vid verkliga driftbetingelser.

För förförsärkare, DAC:ar, CD-spelare, mm som t.ex driver en vanlig linjeingång är detta inget problem då t.ex ett slutstegs ingång är i praktiken resistiv utom vid undre/övre gränsfrekvens och mätning med motstånd motsvarar då ungefär verkligheten.
Visserligen finns det konstruktörer som även gör bort sig i detta sammanhang, t.ex vissa OPampar behöver Zobelnätverk etc för att vara stabila.

Tyvärr är vi väldigt gammalmodiga då vi använder passiva högtalare + slutsteg. Mycket bättre att integrera slutsteg med aktiva filter i högtalaren och därmed undvika helt onödiga problem och dessutom kan konstruktören EQ:a bort brister i frekvensgång på ett vettigt sätt.

Det finns inget kvalitetsskäl till att en serieproducerad DAC skall kosta 20 000 - 50 000kr , det är bara dumheter.
Det gäller bara att hitta rätt konstruerad DAC och få optimal återgivning för under 5 000:-. Wiim, Topping, m.fl utklassar totalt många dyrDAC:ar.

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2024-11-04 18:26

jansch skrev:
jansch skrev:

Det finns inget kvalitetsskäl till att en serieproducerad DAC skall kosta 20 000 - 50 000kr , det är bara dumheter.
Det gäller bara att hitta rätt konstruerad DAC och få optimal återgivning för under 5 000:-. Wiim, Topping, m.fl utklassar totalt många dyrDAC:ar.

Hur många drift timmar vid nominell arbetstemperatur är komponenterna i en billig DAC specificerade att hålla innan prestanda avvikelser uppstår?
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> Viktig information

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2024-11-04 18:35

dewpo skrev:
jansch skrev:Det finns inget kvalitetsskäl till att en serieproducerad DAC skall kosta 20 000 - 50 000kr , det är bara dumheter.

Hur många drift timmar vid nominell arbetstemperatur är komponenterna i en billig DAC specificerade att hålla innan prestanda avvikelser uppstår?

Jadu, vad åldras så mycket i en sådan här? https://nathaliebeimler.com/tech/sound_ ... anced.html
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2024-11-04 18:46

Det är ofta samma aktiva kretsar i de billiga som de dyra. Lite knasigt som i länken att använda adaptrar TRS till XLR. Ju färre kontakter desto bättre i min värld.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2024-11-04 21:20

pLudio skrev:
dewpo skrev:
jansch skrev:Det finns inget kvalitetsskäl till att en serieproducerad DAC skall kosta 20 000 - 50 000kr , det är bara dumheter.

Jadu, vad åldras så mycket i en sådan här? https://nathaliebeimler.com/tech/sound_ ... anced.html
En sådan har jag till data ljudet. Har fungeerat felfri i ca:3år än så länge och jag kommer köra den tills den dör då den är tillräckligt bra till hörlurar vid datorn. Har en hörlursförstärkare.

Neuhausen

Inläggav Neuhausen » 2024-11-04 22:38

dewpo skrev:Hur många drift timmar vid nominell arbetstemperatur är komponenterna i en billig DAC specificerade att hålla innan prestanda avvikelser uppstår?

Det är en intressant fråga, hifi har ofta byggts med billiga kretskort och billiga komponenter. De har hållit ganska länge ändå.

Mekaniska komponenter och elektrolyter är ofta det som dödar elektronik. Båda finns ofta i en dyrare DAC, men i mycket mindre omfattning i en modern kines. Så att den billiga skall hålla mycket längre än den dyra ser jag inte som otroligt.

jansch

Inläggav jansch » 2024-11-04 23:20

dewpo skrev:

Jo, elektronik åldras men kanske inte på det sätt man tror och dessutom är den kommersiella livslängden normalt mycket kortare. T.ex uppåt 10 år är ingenting i sammanhanget.

Åldrandet av framförallt halvledare är en vetenskap i sig och är inte bara beroende av drifttemperatur. Faktiskt är bl.a snabba temperaturförändringar "farligare" än lite hög drifttemperatur.

En DAC (eller vilken konsumentprodukt som helst för hemmabruk) har en stor fördel av att omgivningstemperaturen är väldigt "snäll"/stabil, d v s sådär 18 -25 grader. Det är alltså ingen utmaning i sig för hemelektronik. Fast vi vill ju tro att hifi är väldigt avancerad elektronik....
T.ex fordonselektronik har ett mycket tuffare liv.

Vanliga "standardkretsar" har oftast 0 - 70 graders omgivningstemperatur där specen gäller. För normal inomhusmiljö är det bara dumheter att t.ex använda MIL-specade kretsar.

Dessutom är oftast modern elektronik "självkompenserande" till skillnad från t.ex gamla rörslutsteg med manuell bias och gud vet vad.

Elektrolyter har varit en typisk "dom åldras", dock ett otjänligt ryckte på gränsen till en myt om man menar 10-15 år livscykel. Under en period runt milleniumskiftet tillverkades dock kondensatorer om var undermånliga i många fabriker i Asien (kondensatorpest!), därav allt snack om snabb åldring av kondensatorer än idag.

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2024-11-04 23:47

Vad menar du med kommersiell livslängd? En DAC idag har väl ljudförvrängningar som ligger på en ohörbar nivå? Finns det någon annan anledning att byta om produkten försätter att fungera?
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> Viktig information

Neuhausen

Inläggav Neuhausen » 2024-11-05 00:50

Det är svårt att veta, det var inte länge sedan som olika DA omvandlare lät ganska olika. Kanske kommer de på något nytt som gör att vi förväntar oss ett annat ljud. Kanske blir det på modet att färga ljudet lite mer än vad som görs just nu. Det skall kanske vara rör i analogdelen för att vara acceptabelt om fem år.

Eller så kommer det nya format som gör att det blir intressant att byta. Streamers med DSP och ännu bättre DA omvandlare inbyggt är nog en lite troligare anledning att lägga en vanlig DA omvandlare på hyllan om några år.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2024-11-05 08:55

Visst har det hänt en del om jag jämför min Lavry da 10 som är 15 år gammal med Chord Qutest. Inte för att Lavyn är dålig men Qutest är så mycket mer högupplöst i sin återgivning.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2024-11-05 09:37

När Burr Brown introducerade PCM63 (k) under 90-talets andra halva tangerade man den teoretiska gränsen för vad som kan extraheras från en kompaktskiva.
Under de senate 15 åren har det inte hänt någonting alls på DAC-fronten förutom att priserna sjunkit. De kretsar som för 25 år sedan kostade 500 kr/st kostar idag ungefär en tiondel.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Imperial-Blomman

Inläggav Imperial-Blomman » 2024-11-05 11:40

Nog har de hänt saker på dac sidan.
Daccarna idag har högre sampling å bitrate än tidigare å filtren efter dac e bättre.
Å många koplingar har förenklats med m nya dac chips.
Senast redigerad av Imperial-Blomman 2024-11-05 11:44, redigerad totalt 1 gång.
Deltidare på Hifikit.

OA-52-PS, OS-52V, OA-116, OA-12, OD-11, OA-50.1, OA-5-II mfl högtalare drivet m rör å trisse steg.

Imperial-Blomman

Inläggav Imperial-Blomman » 2024-11-05 11:43

Neuhausen skrev:Kanske blir det på modet att färga ljudet lite mer än vad som görs just nu.

De görs redan på proffessionella sidan m dagens ljudkort.
Deltidare på Hifikit.

OA-52-PS, OS-52V, OA-116, OA-12, OD-11, OA-50.1, OA-5-II mfl högtalare drivet m rör å trisse steg.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2024-11-05 12:10

distad skrev:Jag är ju nyfiken av mig och man har läst lite om i bla. Hifi Musik att en extern nätdel till en Dac kan göra under.

Tja, nåt måste dom ju hitta på och fylla balskorna med. Med betoning på "hitta på".
Någon som träffat på en CD-spelare eller DAC där nätdelen i sig varit ett problem (og då ett värre problem än andra problem)? Jag kommer inte på någon men man kan säkert hitta något i dom högre prisklasserna.
Att bygga en bra nätdel till småsignalprodukter klarar vilket klantarsel som helst.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
VintageHiFi

Inläggav VintageHiFi » 2024-11-05 15:02

sprudel skrev:Visst har det hänt en del om jag jämför min Lavry da 10 som är 15 år gammal med Chord Qutest. Inte för att Lavyn är dålig men Qutest är så mycket mer högupplöst i sin återgivning.

Hur testar man detta då det inte går att få en 15år gammal produkt ny idag.

Jag som håller på lite med mc/bil mm, det snackas mycket om hur mycket bättre
en 15 år nyare sporthoj är men då testar man många gånger just en sliten maskin mot
en helt ny, så klart det är skillnad. Dock finns det dom som testat en äldre
hoj där man åtgärdat slitdelar till nyskick då försvinner en stor del av skillnaden ibland hela.

Ett litet exempel (testet börjar vid 12:30 om man inte orkar kika på hela videon).

jansch

Inläggav jansch » 2024-11-05 18:04

dewpo skrev:Vad menar du med kommersiell livslängd? En DAC idag har väl ljudförvrängningar som ligger på en ohörbar nivå? Finns det någon annan anledning att byta om produkten försätter att fungera?

Kommersiell livslängd kan man översätta med "konkurrensbar" livslängd, lite grovt. D v s konsumenten har inte nåt egentligt behov att välja annan produkt/ köpa "bättre" produkt.

Det hndlar mer om att få funktioner som man inte haft tiigare, eller kunnat tänka sig.
T.ex vem visste för drygt 20 år sedan att digitalt ljud skulle dominera hifi, eller att klass D förstärkare skulle bli bättre än klass AB. Det är ju bara några år sedan man dömde ut klass D totalt som hifi/high end......
Så vad är det idag om vi inte kan tänka oss, men som är standard om 10 år? 5 liters högtalarburkar som går ner till 18Hz?
Senast redigerad av jansch 2024-11-05 18:12, redigerad totalt 1 gång.

Imperial-Blomman

Inläggav Imperial-Blomman » 2024-11-05 18:11

+1
Deltidare på Hifikit.

jansch

Inläggav jansch » 2024-11-05 18:23

VintageHiFi skrev:
sprudel skrev:Visst har det hänt en del om jag jämför min Lavry da 10 som är 15 år gammal med Chord Qutest. Inte för att Lavyn är dålig men Qutest är så mycket mer högupplöst i sin återgivning.

en 15 år nyare sporthoj är men då testar man många gånger just en sliten maskin mot
hoj där man åtgärdat slitdelar till nyskick då försvinner en stor del av skillnaden ibland hela.

Ett litet exempel (testet börjar vid 12:30 om man inte orkar kika på hela videon).

[ YouTube ]

Bra liknelse.
Jag körde en Honda SP1 framtill förra året. Som glad amatör hade jag svårt att få ner framhjulet vid 1;ans och 2:ans växel.
Det jag saknade var ABS-bromsar (som amatör), provade en ny Yamaha R1:a och inte kunde jag köra fortare med den innan jag "fegade ur".........

Tell

Inläggav Tell » 2024-11-05 22:41

Imperial-Blomman skrev:Nog har de hänt saker på dac sidan.
Daccarna idag har högre sampling å bitrate än tidigare å filtren efter dac e bättre.
Å många koplingar har förenklats med m nya dac chips.

Men i praktiken gör inget av det någon vidare skillnad för ljudet, utan dom siffrorna används egentligen mest för ren marknadsföring.

VintageHiFi skrev:

[ YouTube ]

Dålig liknelse.
En DAC innehåller ju noll slitdelar vilket motorcyklar är fyllda av både i och utanför motorerna. Kondensatorer i hifi kan iofs svälla men vet inte om jag nånsin hört om sådana som skapat problem i en DAC. I förstärkare visst, men inte heller där är det väl inte direkt vanligt, jag hade nyligen en välljudande Marantz 2015 på 50 år där kondensatorerna fortfarande var i prima skick. Jag skulle inte bli förvånad om tillomed moderna billiga kina-DAC kommer låta precis likadant om 50 år, vi har ju dessutom massvis med mätningar på dom så det blir väl ganska lätt att bekräfta detta om ett halvt sekel för någon vintage-nörd.

Imperial-Blomman

Inläggav Imperial-Blomman » 2024-11-05 23:00

Tell skrev:Men i praktiken gör inget av det någon vidare skillnad för ljudet, utan dom siffrorna används egentligen mest för ren marknadsföring

Menar du att utvecklingen stått still :?:
Ljudmässigt.

Ja har några gamla daccar å de e inga problem å höra skilnad på dom å min Gustard X16.
Deltidare på Hifikit.

Tell

Inläggav Tell » 2024-11-06 00:04

Imperial-Blomman skrev:
Tell skrev:Men i praktiken gör inget av det någon vidare skillnad för ljudet, utan dom siffrorna används egentligen mest för ren marknadsföring

Menar du att utvecklingen stått still :?:
Ljudmässigt.

Ja har några gamla daccar å de e inga problem å höra skilnad på dom å min Gustard X16.

Nä utvecklingen går helt klart framåt, vi har ju högre samplerates och bitrates idag än förr! Däremot så har inte våran hörsel utvecklats nämnvärt på många tusen år. Diminishing returns är en grej, och placebo likaså.

(med förbehåll att jag såklart inte har en aning om vilka "gamla daccar" du har för det har ju såklart byggts en del mindre bra såna, men skulle ändå inte lita på varken ditt eller någon annans subjektiva omdöme för nåt sånt utan det krävs mätningar och/eller blindtest för att _faktiskt_ veta)

Imperial-Blomman

Inläggav Imperial-Blomman » 2024-11-06 00:15

Placebo ska man inte förakta.

Ja går på hörsel när de gäller daccar ock ljudkort.
Hör ja ingen skillnad så säljer ja den dyrare.

Du behöver inte lita på mej då vi uppenbart har olika hörsel 8)
Senast redigerad av Imperial-Blomman 2024-11-06 00:19, redigerad totalt 1 gång.
Deltidare på Hifikit.

Nästa

Återgå till Generellt om hifi