Förr, så såg det annorlunda ut vad jag minns i spelarna. Så ska man bry sig om detta eller inte ?
Moderator: Redaktörer
Calleberg skrev:Nej, det skall du inte bry dig om.
Fokusera istället på hur de låter... (Dvs... likadant allihop...)
distad skrev:Jag är ju nyfiken av mig och man har läst lite om i bla. Hifi Musik att en extern nätdel till en Dac kan göra under. Själv har jag aldrig testat, så finns det någon här som har gjort det ? Och av nyfikenhet så började jag googla innehållet i CD-spelarna som finns att köpa idag angående vad nätdelen och blevDe billigaste CD-spelarna såg ut som de som kostar 10-15-20-25-30 tusen kronor. Det är mer eller mindre toma plåtlådor man köper oavsett prisklass..... Jag kollade inte alla firmor nu utan 6-7 stycken och den enda som stack ut positivt var Rotel när det gällde strömförsörjning.
Förr, så såg det annorlunda ut vad jag minns i spelarna. Så ska man bry sig om detta eller inte ?
jansch skrev:PS. Amir har ju mätt på någon/några DAC:ar som var känsliga för nätstörningar och jämfört med 2000 kronors DAC som var helt immun mot nätstörningar.... Det är alltså inte dyrt att konstruera rätt. DS
distad skrev:Sedan är ju jag av den åsikten att det är stor skillnad på drivning till olika högtalare och där finns de ju dem som inte håller med. Men har man testat så mycket högtalare som jag gjort under åren och olika drivning så märker man lätt att många olika högtalare låter bättre med X än W. En del säger bara man har ett kraftigt så räcker det till flera olika. Inte alls säger jag, utan jag vill lyssna och testa. Men när det gäller Dacar och CD-spelare har jag inte testat så mycket då skillnaderna är mycket mindre. Det gjordes ju ett blindtest här på forat , men då låg Dac:arna inte så långt ifrån varandra i pris. Det skulle vara mycket intressant med en blindtest på 4-5 stycken som ligger mellan 1000kr-5000-20.000 upp till tex. 50.000kr....
En sådan test skulle jag vilja vara med på.
jansch skrev:distad skrev:Sedan är ju jag av den åsikten att det är stor skillnad på drivning till olika högtalare och där finns de ju dem som inte håller med. Men har man testat så mycket högtalare som jag gjort under åren och olika drivning så märker man lätt att många olika högtalare låter bättre med X än W. En del säger bara man har ett kraftigt så räcker det till flera olika. Inte alls säger jag, utan jag vill lyssna och testa. Men när det gäller Dacar och CD-spelare har jag inte testat så mycket då skillnaderna är mycket mindre. Det gjordes ju ett blindtest här på forat , men då låg Dac:arna inte så långt ifrån varandra i pris. Det skulle vara mycket intressant med en blindtest på 4-5 stycken som ligger mellan 1000kr-5000-20.000 upp till tex. 50.000kr....
Jo, så är det. Förstärkare/slutsteg har en mycket besvärligare last. Högtalare varierar väldigt mycket i impedans och med stor fasvridning. Tyvärr redovisas normalt bara mätningar med en enkel konstlast - ett effektmotstånd på 4 eller 8 ohm.
Man har då ingen koll på om t.ex "ringningar" uppstår eller hur skyddskretsar beter sig med riktig högtalarlast, mm.
Många har föreslagit en konstlast som mer liknar en högtalare (t.ex I Öhman), en sorts "standardlast" som mer stämmer vid verkliga driftbetingelser.
För förförsärkare, DAC:ar, CD-spelare, mm som t.ex driver en vanlig linjeingång är detta inget problem då t.ex ett slutstegs ingång är i praktiken resistiv utom vid undre/övre gränsfrekvens och mätning med motstånd motsvarar då ungefär verkligheten.
Visserligen finns det konstruktörer som även gör bort sig i detta sammanhang, t.ex vissa OPampar behöver Zobelnätverk etc för att vara stabila.
Tyvärr är vi väldigt gammalmodiga då vi använder passiva högtalare + slutsteg. Mycket bättre att integrera slutsteg med aktiva filter i högtalaren och därmed undvika helt onödiga problem och dessutom kan konstruktören EQ:a bort brister i frekvensgång på ett vettigt sätt.
jansch skrev:jansch skrev:distad skrev:Sedan är ju jag av den åsikten att det är stor skillnad på drivning till olika högtalare och där finns de ju dem som inte håller med. Men har man testat så mycket högtalare som jag gjort under åren och olika drivning så märker man lätt att många olika högtalare låter bättre med X än W. En del säger bara man har ett kraftigt så räcker det till flera olika. Inte alls säger jag, utan jag vill lyssna och testa. Men när det gäller Dacar och CD-spelare har jag inte testat så mycket då skillnaderna är mycket mindre. Det gjordes ju ett blindtest här på forat , men då låg Dac:arna inte så långt ifrån varandra i pris. Det skulle vara mycket intressant med en blindtest på 4-5 stycken som ligger mellan 1000kr-5000-20.000 upp till tex. 50.000kr....
Jo, så är det. Förstärkare/slutsteg har en mycket besvärligare last. Högtalare varierar väldigt mycket i impedans och med stor fasvridning. Tyvärr redovisas normalt bara mätningar med en enkel konstlast - ett effektmotstånd på 4 eller 8 ohm.
Man har då ingen koll på om t.ex "ringningar" uppstår eller hur skyddskretsar beter sig med riktig högtalarlast, mm.
Många har föreslagit en konstlast som mer liknar en högtalare (t.ex I Öhman), en sorts "standardlast" som mer stämmer vid verkliga driftbetingelser.
För förförsärkare, DAC:ar, CD-spelare, mm som t.ex driver en vanlig linjeingång är detta inget problem då t.ex ett slutstegs ingång är i praktiken resistiv utom vid undre/övre gränsfrekvens och mätning med motstånd motsvarar då ungefär verkligheten.
Visserligen finns det konstruktörer som även gör bort sig i detta sammanhang, t.ex vissa OPampar behöver Zobelnätverk etc för att vara stabila.
Tyvärr är vi väldigt gammalmodiga då vi använder passiva högtalare + slutsteg. Mycket bättre att integrera slutsteg med aktiva filter i högtalaren och därmed undvika helt onödiga problem och dessutom kan konstruktören EQ:a bort brister i frekvensgång på ett vettigt sätt.
Det finns inget kvalitetsskäl till att en serieproducerad DAC skall kosta 20 000 - 50 000kr , det är bara dumheter.
Det gäller bara att hitta rätt konstruerad DAC och få optimal återgivning för under 5 000:-. Wiim, Topping, m.fl utklassar totalt många dyrDAC:ar.
dewpo skrev:jansch skrev:Det finns inget kvalitetsskäl till att en serieproducerad DAC skall kosta 20 000 - 50 000kr , det är bara dumheter.
Det gäller bara att hitta rätt konstruerad DAC och få optimal återgivning för under 5 000:-. Wiim, Topping, m.fl utklassar totalt många dyrDAC:ar.
Hur många drift timmar vid nominell arbetstemperatur är komponenterna i en billig DAC specificerade att hålla innan prestanda avvikelser uppstår?
En sådan har jag till data ljudet. Har fungeerat felfri i ca:3år än så länge och jag kommer köra den tills den dör då den är tillräckligt bra till hörlurar vid datorn. Har en hörlursförstärkare.pLudio skrev:dewpo skrev:jansch skrev:Det finns inget kvalitetsskäl till att en serieproducerad DAC skall kosta 20 000 - 50 000kr , det är bara dumheter.
Hur många drift timmar vid nominell arbetstemperatur är komponenterna i en billig DAC specificerade att hålla innan prestanda avvikelser uppstår?
Jadu, vad åldras så mycket i en sådan här? https://nathaliebeimler.com/tech/sound_ ... anced.html
dewpo skrev:Hur många drift timmar vid nominell arbetstemperatur är komponenterna i en billig DAC specificerade att hålla innan prestanda avvikelser uppstår?
dewpo skrev:
Neuhausen skrev:Kanske blir det på modet att färga ljudet lite mer än vad som görs just nu.
distad skrev:Jag är ju nyfiken av mig och man har läst lite om i bla. Hifi Musik att en extern nätdel till en Dac kan göra under.
sprudel skrev:Visst har det hänt en del om jag jämför min Lavry da 10 som är 15 år gammal med Chord Qutest. Inte för att Lavyn är dålig men Qutest är så mycket mer högupplöst i sin återgivning.
dewpo skrev:Vad menar du med kommersiell livslängd? En DAC idag har väl ljudförvrängningar som ligger på en ohörbar nivå? Finns det någon annan anledning att byta om produkten försätter att fungera?
VintageHiFi skrev:sprudel skrev:Visst har det hänt en del om jag jämför min Lavry da 10 som är 15 år gammal med Chord Qutest. Inte för att Lavyn är dålig men Qutest är så mycket mer högupplöst i sin återgivning.
Hur testar man detta då det inte går att få en 15år gammal produkt ny idag.
Jag som håller på lite med mc/bil mm, det snackas mycket om hur mycket bättre
en 15 år nyare sporthoj är men då testar man många gånger just en sliten maskin mot
en helt ny, så klart det är skillnad. Dock finns det dom som testat en äldre
hoj där man åtgärdat slitdelar till nyskick då försvinner en stor del av skillnaden ibland hela.
Ett litet exempel (testet börjar vid 12:30 om man inte orkar kika på hela videon).[ YouTube ]
Imperial-Blomman skrev:Nog har de hänt saker på dac sidan.
Daccarna idag har högre sampling å bitrate än tidigare å filtren efter dac e bättre.
Å många koplingar har förenklats med m nya dac chips.
VintageHiFi skrev:sprudel skrev:Visst har det hänt en del om jag jämför min Lavry da 10 som är 15 år gammal med Chord Qutest. Inte för att Lavyn är dålig men Qutest är så mycket mer högupplöst i sin återgivning.
Hur testar man detta då det inte går att få en 15år gammal produkt ny idag.
Jag som håller på lite med mc/bil mm, det snackas mycket om hur mycket bättre
en 15 år nyare sporthoj är men då testar man många gånger just en sliten maskin mot
en helt ny, så klart det är skillnad. Dock finns det dom som testat en äldre
hoj där man åtgärdat slitdelar till nyskick då försvinner en stor del av skillnaden ibland hela.
Ett litet exempel (testet börjar vid 12:30 om man inte orkar kika på hela videon).[ YouTube ]
Tell skrev:Men i praktiken gör inget av det någon vidare skillnad för ljudet, utan dom siffrorna används egentligen mest för ren marknadsföring
Imperial-Blomman skrev:Tell skrev:Men i praktiken gör inget av det någon vidare skillnad för ljudet, utan dom siffrorna används egentligen mest för ren marknadsföring
Menar du att utvecklingen stått still
Ljudmässigt.
Ja har några gamla daccar å de e inga problem å höra skilnad på dom å min Gustard X16.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 36 gäster