Wharfdale Linton 85, ganska bra.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Re: Wharfdale Linton 85, ganska bra.

Inläggav RogerGustavsson » 2024-09-17 10:24

Ja han stukar om högtalare rätt rejält och man undrar om de som köper hans överprissatta kit verkligen vill ha dem så mycket förändrade som de i vissa fall blir. Han gör mätningar som sällan överensstämmer med andras.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2024-09-17 16:51

Tycker att det verkar lite märkligt, men han är hajpad på Tuben.
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.
Audioföl & apparat runkare som älskar haj-end och riktigt feta kablar.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2024-09-17 17:10

Hajpad på tuben är ju nästan garanti för lurendrejeri... Det svamlas rätt ofta när folk har något att saluföra.

Användarvisningsbild
juanth

Inläggav juanth » 2024-09-17 19:03

RogerGustavsson skrev:Den här snubben har som vanligt synpunkter, även på Linton 85 https://www.youtube.com/watch?v=IP1aQI75WWo Han vill lägga över 700 Dollar på modifiering...

Eller så vill han att nån ska lägga 700 dollar så han kan sälja tjänsten..
Han är en Charlatan..som älskar att snacka.. :mrgreen:
Mvh Johan

Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Styrelseledamot sedan maj 2024 i Stiftelsen Stig Carlsson.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2024-09-17 21:17

Ja, "snacka" är han ju bra på. :roll:

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2024-11-03 00:31

Nu kommer det en ny modell. Wharfedale Super Linton https://www.wharfedale.co.uk/super-linton/ Pris ? Inte sett något ännu här hemma, men vanliga Linton Heritage kostar ju 20-papp med stativ, så gissningsvis 30-40 papp då toppmodellen Dovedale kostar runt 70-tusen här hemma.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2024-11-03 03:04

Lite reklam och info vad som är nytt. https://www.youtube.com/watch?v=74lnAWC ... FiOfficial Lite större låda på höjden och nytt och förbättrat inuti.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2024-11-04 10:54

Nåt som ter sig konstigt i mina ögon är frånvaron av kortslutningsringar och kopparklädda polstycken. T-formade polstycken är det ju trots allt men känns lite snålt att inte inkludera de övriga.
Frånvaron av interna trattar på basreflexportarna känns ju också bara fånigt.

Men i övrigt ser den nya linton ändå intressant ut. Men är de värd den extra kostnaden jämfört med Linton?

Erin verkar vara i kast med att testa Super Linton så snart kanske svaret kommer.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2024-11-04 13:57

Kraniet skrev:Nåt som ter sig konstigt i mina ögon är frånvaron av kortslutningsringar och kopparklädda polstycken. T-formade polstycken är det ju trots allt men känns lite snålt att inte inkludera de övriga.
Frånvaron av interna trattar på basreflexportarna känns ju också bara fånigt.

Men i övrigt ser den nya linton ändå intressant ut. Men är de värd den extra kostnaden jämfört med Linton?

Erin verkar vara i kast med att testa Super Linton så snart kanske svaret kommer.

Ja, har gillar ju vanliga Linton som jag också gör, så vi får se.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2024-11-11 22:57

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2024-11-12 15:02

Ja det va ju en meningsfull förbättring ändå. Mer linjär, lägre dist och lägre kompression vid högre ljudtryck
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2024-11-12 18:10

Ja, vanliga Linton har ju blivit en succé och dessa är lite dyrare och bättre så dessa borde också bli en succé tror jag. Jag ska i alla fall provlyssna om de kommer till butik då vanliga Linton lät bra i mina öron.

Användarvisningsbild
Chris71

Inläggav Chris71 » 2024-11-12 20:39

juanth skrev:
RogerGustavsson skrev:Den här snubben har som vanligt synpunkter, även på Linton 85 https://www.youtube.com/watch?v=IP1aQI75WWo Han vill lägga över 700 Dollar på modifiering...

Han hoppade på mig på FB när jag skrev i någon tråd att jag inte rekommenderade att man köpte en uppgradering för 700 dollar till en högtalare för 300 dollar, allra helst inte från någon som gjort det till sin business att "fixa" andras högtalare istället för att sälja egna.

Kom en halv novell i 3:e person där han förklarade att han var en av de ärligaste i branschen med en fläckfritt rykte och en självkritik av oanade mått. :)

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2024-11-13 14:06

Chris71 skrev:
juanth skrev:

Han hoppade på mig på FB när jag skrev i någon tråd att jag inte rekommenderade att man köpte en uppgradering för 700 dollar till en högtalare för 300 dollar, allra helst inte från någon som gjort det till sin business att "fixa" andras högtalare istället för att sälja egna.

Kom en halv novell i 3:e person där han förklarade att han var en av de ärligaste i branschen med en fläckfritt rykte och en självkritik av oanade mått. :)

Han/de säljer ju dock egna högtalare och han rekommenderar alltid de framför allt annat på marknaden.
Modifieringen av andra högtalarmodeller kommer av påtryckning från kunder. Alla högtalare han åtgärdar/omdesignar är ditskickade av kunder.

Men jag håller med om att priserna på det han rekommenderar är sjukt.
Däremot är det väldigt många högtalare som har direkt felkonstruerade filter i behov av ändring.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Chris71

Inläggav Chris71 » 2024-11-14 01:05

Kraniet skrev:
Chris71 skrev:
juanth skrev:

Han/de säljer ju dock egna högtalare och han rekommenderar alltid de framför allt annat på marknaden.
Modifieringen av andra högtalarmodeller kommer av påtryckning från kunder. Alla högtalare han åtgärdar/omdesignar är ditskickade av kunder.

Däremot är det väldigt många högtalare som har direkt felkonstruerade filter i behov av ändring.

Uppenbarligen så fungerar ju marknads gimmicken, om jag själv satt med en högtalare för 3000kr och 7000kr som brände i fickan så skulle jag ju hellre sälja högtalarna jag hade och tagit mina 10000kr och gått och köpt något begagnat som lät bra, de där 3000kr högtalarna kommer ju ändå inte vara värda en krona till oavsett vad det sitter för prylar i filtret.

Jag betvivlar inte en sekund att Danny kan mäta och dra slutsatser om högtalare, eller ens bygga högtalare, det jag reagerar på är den tveksamma och oärliga marknadsföringen.

Det är ju ganska givet vilken högtalare som helst som kostar upp till 20000kr inte har filter med komponenter som kostar 5-7000kr och därför är det ju ganska lätt att åstadkomma en förbättring om man inte har några som helt kostnadsrestriktioner.
Om han var ärlig så skulle han ju börja sina "analyser" med att redovisa att en högtalare för Xkr endast har en filterbudget på 5-10% av högtalaren butikspris, så de filter han designar och rekommenderar får man ju leta i en 100.000kr högtalare för att göra jämförelsen rättvis.

Sen kan jag svälja en del Amerikanska marknadsföringskameler, men hans inflygning är ju i stort sett att ingen annan kan bygga en högtalare med ett fungerande filter så antingen så får man skicka sin favorithögtalare till honom för att få den fixad eller så får man köpa en av hans modeller, det är en minst sagt ödmjuk inställning till branschkollegorna.

Och då har jag inte ens berört all den ormolja som han torgför på sin sida, så nej hans eventuella färdigheter drunknar i självgodhet och oärlighet.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2024-11-14 09:19

Chris71 skrev:
Kraniet skrev:
Chris71 skrev:

Uppenbarligen så fungerar ju marknads gimmicken, om jag själv satt med en högtalare för 3000kr och 7000kr som brände i fickan så skulle jag ju hellre sälja högtalarna jag hade och tagit mina 10000kr och gått och köpt något begagnat som lät bra, de där 3000kr högtalarna kommer ju ändå inte vara värda en krona till oavsett vad det sitter för prylar i filtret.

Jag betvivlar inte en sekund att Danny kan mäta och dra slutsatser om högtalare, eller ens bygga högtalare, det jag reagerar på är den tveksamma och oärliga marknadsföringen.

Det är ju ganska givet vilken högtalare som helst som kostar upp till 20000kr inte har filter med komponenter som kostar 5-7000kr och därför är det ju ganska lätt att åstadkomma en förbättring om man inte har några som helt kostnadsrestriktioner.
Om han var ärlig så skulle han ju börja sina "analyser" med att redovisa att en högtalare för Xkr endast har en filterbudget på 5-10% av högtalaren butikspris, så de filter han designar och rekommenderar får man ju leta i en 100.000kr högtalare för att göra jämförelsen rättvis.

Sen kan jag svälja en del Amerikanska marknadsföringskameler, men hans inflygning är ju i stort sett att ingen annan kan bygga en högtalare med ett fungerande filter så antingen så får man skicka sin favorithögtalare till honom för att få den fixad eller så får man köpa en av hans modeller, det är en minst sagt ödmjuk inställning till branschkollegorna.

Och då har jag inte ens berört all den ormolja som han torgför på sin sida, så nej hans eventuella färdigheter drunknar i självgodhet och oärlighet.

Jag har sett på en hel del av hans videos och jag tycker han verkar vara en väldigt sympatisk person.
Inte självgod och oärlig. Snarare tror han nog bara väldigt mycket på det han säger.

Han har designat alla högtalarelement de använder själv. Tagit fram sina "tube connectors" och dämpmaterialet han vill stoppa in i alla högtalare.
Säger även att han spenderat mycket tid på att lyssna på filterkomponenter och kommit fram till vad som är bättre.
En del personer tror helt enkelt på sina egna undersökningar.

De flesta som har åsikter om det han gör har inte gjort en bråkdel av det han gjort. Han driver ju trots allt en relativt framgångsrik firma med flera anställda.
Han har gjort och gör konsultjobb åt andra kända märken.
Hans egna produkter uppskattas av många och mäter ovanligt bra(för den här branschen).
Högtalaruppgraderingen är ju en sidoverksamhet som växt. Dvs folk slutar inte skicka in sina högtalare för uppgradering. Så de flesta måste väl bli nöjda antar jag.
Han hymlar ju inte om vad saker kostar och vid flera tillfällen säger han också att det blir väldigt dyrt och skulle rekommendera folk att köpa nåt annat. Men en del vill ha just den högtalaren.
Flera högtalare har han ju dessutom avböjt att göra nåt åt. Antingen för att de redan är tillräckligt bra eller att de är så dåliga att de inte går att åtgärda.

Med det sagt så håller jag med om att det är absurt att föreslå så dyra filterkomponenter till vilken högtalare som helst.
Jag placerar honom i samma fack som Troels Gravesen. De gör fina/intressanta högtalare med ganska hyggligt resultat men tror på "speciella komponenter".
Mvh
Magnus

Föregående

Återgå till Generellt om hifi