...
Så jag är tyst,,, typ...
..

...
Tack som attan Anders för länkarna!
Nu har jag något att studera lite medan topplocket faller tillbaka på plats.
Hepp/Johan
Moderator: Redaktörer
Kraniet skrev:Det har ju(väl) konstaterats att ER18RNX har väldigt bra egenskaper i låg/mellanbasen men sämre högre upp i frekvens.
RSG skrev:Idag är jag gladare![]()
Äntligen lite resultat som jag hade förväntat mig!
Estetiskt dårå.
Det närmar sig/Johan
RSG skrev:Idag är jag gladare![]()
Äntligen lite resultat som jag hade förväntat mig!
Estetiskt dårå.
Det närmar sig/Johan
rigi skrev:Har fått en 6”wg utskriven än så länge. Vad har du för baffel bredd? Ingen radie över diskanten?
Tycker dom ser bra ut. Måla och ändra färg är ju det lätta
RSG skrev:Måste lufta lite av det som ligger och gnager.
Jag missar målet...
Avsikten med att använda den lilla lådan var att få hög verkningsgrad, dock så begränsar diskanten möjligheten till detta mål.
Om jag använder mig av Maartens fina förslag till superduperfilter så sänker jag verkningsgraden med 5-6 dB isch, dock med ett stålande slutresultat och tappet i toppen utjämnat.
Kör jag medelvägen med ett lite sämre slutresultat och med ett tapp i toppen så hamnar jag någonstans mitt emellan.
I bägge fallen så måste SB17 dämpas för att inte såsom Duplantis hoppa långt över ribban, och den lilla lådan framträder i frekvengången som en plupp vis 200 Hz
Och det gnager...
Det var högverkningsgrad som lockade och det är liksom någon slags fetisch jag har![]()
Luftat/Johanrigi skrev:Har fått en 6”wg utskriven än så länge. Vad har du för baffel bredd? Ingen radie över diskanten?
Jo sprätta på lite mer/annan färg är snabbt fixat nu när jag kommit till detta stadie.
Måtten är utsatta här https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?f=3&t=71397&start=390#p2317207
Radien skippades denna gång av rent estetiska skäl men som Peter skrev fanns vinster med att lägga en radie även där, dock inte omvälvande (se mätningar tidigare i tråden).
RSG skrev:Så här ser det ut idag.
RSG skrev:
I bägge fallen så måste SB17 dämpas för att inte såsom Duplantis hoppa långt över ribban, och den lilla lådan framträder i frekvengången som en plupp vis 200 Hz
Och det gnager...
Det var högverkningsgrad som lockade och det är liksom någon slags fetisch jag har![]()
Luftat/Johanrigi skrev:Har fått en 6”wg utskriven än så länge. Vad har du för baffel bredd? Ingen radie över diskanten?
Jo sprätta på lite mer/annan färg är snabbt fixat nu när jag kommit till detta stadie.
Måtten är utsatta här https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?f=3&t=71397&start=390#p2317207
Radien skippades denna gång av rent estetiska skäl men som Peter skrev fanns vinster med att lägga en radie även där, dock inte omvälvande (se mätningar tidigare i tråden).
juanth skrev:RSG skrev:Måste lufta lite av det som ligger och gnager.
Jag missar målet...
Avsikten med att använda den lilla lådan var att få hög verkningsgrad, dock så begränsar diskanten möjligheten till detta mål.
Om jag använder mig av Maartens fina förslag till superduperfilter så sänker jag verkningsgraden med 5-6 dB isch, dock med ett stålande slutresultat och tappet i toppen utjämnat.
Kör jag medelvägen med ett lite sämre slutresultat och med ett tapp i toppen så hamnar jag någonstans mitt emellan.
Jättefint resultat!
Det du vill lufta tar du i ett annat bygge. Vill man maximera verkningsgrad osv så är det kanske i en mer väggnära konstruktion det kan göras i. Kanske även i hornbaserad form eller med större baffel. Fler element underlättar dessutom. Hur som helst snyggt jobbat.
I-or skrev:Jag har tjatat om detta många gånger förut, men man bör alltid tänka i termer av system och inte i termer av komponenter. Det spelar ingen roll hur man uppnår den jämna frekvensgången så länge som verkningsgraden inte blir alltför låg.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster