Moderator: Redaktörer
Imperial-Blomman skrev:Placebo ska man inte förakta.
Ja går på hörsel när de gäller daccar ock ljudkort.
Hör ja ingen skillnad så säljer ja den dyrare.
Imperial-Blomman skrev:Placebo ska man inte förakta.
.. men jag påverkas inte av den
Tell skrev:Imperial-Blomman skrev:Placebo ska man inte förakta.
.. men jag påverkas inte av den
Var allt jag läste där..
För nej, ni litar inte på eran hörsel, ni litar på eran hjärna, och den hjärnan är lättlurad.
Ja nä Faktiskt går sakta men säkert från att vara Faktiskt till Magi. Tråkigt!
Imperial-Blomman skrev:Om två daccar mäter likadant men låter olika i ett blindtest.
Vilken ska man välja då
Imperial-Blomman skrev:Om två daccar mäter likadant men låter olika i ett blindtest.
Vilken ska man välja då
Vilken ska man välja då
hifikg skrev:Ändå är det roligare att lyssna på musik genom Qutest.
hifikg skrev:Har förstås inte mätt alla parametrar, ja ingen faktiskt, men den där Sinad-mätaren placerade kinesen och Qutest på samma siffra (vad det nu innebär) så de mäter lika i något avseende. Ändå är det roligare att lyssna på musik genom Qutest. Vad mer kan man mäta? Storleken? Då tror jag att kinesen är större men lättare.
hifikg skrev:O när kan man veta att man har mätt "allt"?
distad skrev:hifikg skrev:O när kan man veta att man har mätt "allt"?
Eller så siiiter (skiter)man i det och lyssnar på musik istället ?
hifikg skrev:O när kan man veta att man har mätt "allt"?
sprudel skrev:Idag ska jag blindtesta min Tesla. Har bytt från en BMW hybrid till Tesla Y. Hela min tillvaro upptas av av mina tvivel på om jag uppfattar tillvaron korrekt. Jag brukar också ta en banan till min musli på morgonen och tycker det är godare med banan än utan. Men är det korrekt? Det kanske är en dålig banan?
Är verkligen djupt intresserad av detta och skulle vilja tillkalla en expertgrupp från Faktiskt för att reda ut det här ordentligt. Experterna är självutnämnda och har mediokra kunskaper inom fysiologi och neurologi, men det spelar ingen roll, de kan ALLT och de är facit ändå för att jag ska få sinnesfrid.
D-a banan.
jansch skrev:hifikg skrev:O när kan man veta att man har mätt "allt"?
Ett seriöst svar på din fråga.
"Alla mätningar" är inte lika med att man har "mätt allt" som går att mäta, det är nog ett vanligt missförstånd att tro det.
Man har analyserat/mätt det som är relevant för målet med mätningarna.
Jag var nog otydlig i mitt tidigare inlägg.
För att vara riktigt "torr" i svaret på din fråga:
Man har mätt "allt" när man har "bockat av" det mätningar som föreskrivs*.
T.ex flygindustrin med dess kontrollorgan är riktigt bra på det, hifiindustrin är kass och snake oil tillverkarna ska vi inte tala om.
*Det finns ju dock ingen samlad kravlista på mätningar för hifiprodukter utan det är upp till varje tillverkare att presentera det som man tycker är lämpligt (och då givetvis gynnar försäljningen). Som tur är har vi generella regler för EMC och elsäkerhet men som dock inte alltid följs.
jansch skrev:sprudel skrev:Idag ska jag blindtesta min Tesla. Har bytt från en BMW hybrid till Tesla Y. Hela min tillvaro upptas av av mina tvivel på om jag uppfattar tillvaron korrekt. Jag brukar också ta en banan till min musli på morgonen och tycker det är godare med banan än utan. Men är det korrekt? Det kanske är en dålig banan?
Är verkligen djupt intresserad av detta och skulle vilja tillkalla en expertgrupp från Faktiskt för att reda ut det här ordentligt. Experterna är självutnämnda och har mediokra kunskaper inom fysiologi och neurologi, men det spelar ingen roll, de kan ALLT och de är facit ändå för att jag ska få sinnesfrid.
D-a banan.
Sprudel,
Jag kan lugna dig med att du är en helt vanlig människa, subjektiv i dina bedömningar, gäller även bl.a bananer och ljudupplevelser och inte minst när man köpt en ny bil. Det är ju svårt att t.ex acceptera ett felköp (ingen värdering av Tesla contra BMW).
Blanda inte ihop fysiska mätningar med hur vi värderar generellt.
Du har säkert kontrollerat Teslans räckvidd på en laddning och att den räcker för ditt behov (ett typiskt standardiserat mätvärde) och dragit av för säkerhetsmarginal och svensk vinter.
Kanske har du googlat på tester också där journalister kört räckviddstester (ett typiskt mätvärde) för att verifiera.
Jag kan alltså inte för mitt liv tro att du bara accepterat säljarens subjektiva "du förstår, den här bilen går långt på en laddning".
Fördelen med fysikaliska tester/resultat är att du inte behöver vara expert, bara veta ditt behov.
Du får gärna berätta för mej hur neurologi kommer in i sammanhanget?
sprudel skrev:Idag ska jag blindtesta min Tesla. Har bytt från en BMW hybrid till Tesla Y. Hela min tillvaro upptas av av mina tvivel på om jag uppfattar tillvaron korrekt. Jag brukar också ta en banan till min musli på morgonen och tycker det är godare med banan än utan. Men är det korrekt? Det kanske är en dålig banan?
D-a banan.
hifikg skrev:Ungefär så, trots att vi mätt 33 parametrar, kommit fram till att allt är lika och ingen skillnad borde finnas, så kan mitt öra ändå uppfatta en skillnad, kanske går den också att mäta, bara med ett mått som vi inte tagit. O så kan vi hålla på i oändlighet, så det där med att tro på vad man hör kanske räcker. För en individ. Ibland kan jag inte förklara vad jag hör för skillnad, det handlar mer om en känsla, en totalupplevelse. Då blir det tufft att veta vad jag borde mäta.
I-or skrev:Jag ser många påståenden av inläggsförfattare som anser sig med säkerhet kunna detektera skillnader när det gäller DAC:ar av god klass. Detta har alltså fastställts i välkontrollerade blindtest?
Frågan är naturligtvis retorisk, men om skillnaderna är så stora som påstås så kräver ett sådant test väldigt lite av deltagarna. Trötthet, bakfylla eller teststress kommer då inte att inverka på resultaten. Inklusive uppkoppling och den obligatoriska nivåkalibreringen inom 0,1 dB som krävs för A/B och ABX så tar det dessutom bara ca en halvtimme till en timme att slutföra ett sådant test.
Istället för att bjuda på diverse anekdoter och undermåliga analogier så är det bara att sätta igång och täppa till trutarna på tvivlarna.
För egen del har jag deltagit som testledare eller lyssnare i blindtest* fler gånger än jag orkar räkna. Även de stöddigaste guldöronen brukar bli högst ödmjuka efter att ha sett resultaten.
Om skillnader de facto föreligger så handlar det för övrigt alltid om tydligt mätbara effekter. Mätinstrumenten är flera tiopotenser känsligare än lyssnarna och dessutom är repeterbarheten skyhög. Vi vet sedan mycket länge vad som har betydelse för hörseln och därför ska mätas.
*Jag har även deltagit i ganska många blindtest när det gäller öl, vin, sprit och läsk, vilket alltid har varit kul. Genom att blindtesta lär man sig vara gränserna för våra sinnen går.
sprudel skrev:I-or skrev:Jag ser många påståenden av inläggsförfattare som anser sig med säkerhet kunna detektera skillnader när det gäller DAC:ar av god klass. Detta har alltså fastställts i välkontrollerade blindtest?
Frågan är naturligtvis retorisk, men om skillnaderna är så stora som påstås så kräver ett sådant test väldigt lite av deltagarna. Trötthet, bakfylla eller teststress kommer då inte att inverka på resultaten. Inklusive uppkoppling och den obligatoriska nivåkalibreringen inom 0,1 dB som krävs för A/B och ABX så tar det dessutom bara ca en halvtimme till en timme att slutföra ett sådant test.
Istället för att bjuda på diverse anekdoter och undermåliga analogier så är det bara att sätta igång och täppa till trutarna på tvivlarna.
För egen del har jag deltagit som testledare eller lyssnare i blindtest* fler gånger än jag orkar räkna. Även de stöddigaste guldöronen brukar bli högst ödmjuka efter att ha sett resultaten.
Om skillnader de facto föreligger så handlar det för övrigt alltid om tydligt mätbara effekter. Mätinstrumenten är flera tiopotenser känsligare än lyssnarna och dessutom är repeterbarheten skyhög. Vi vet sedan mycket länge vad som har betydelse för hörseln och därför ska mätas.
*Jag har även deltagit i ganska många blindtest när det gäller öl, vin, sprit och läsk, vilket alltid har varit kul. Genom att blindtesta lär man sig vara gränserna för våra sinnen går.
Där kom förbehållet, ”av god klass”.![]()
Jag köpte på spekulation en Denafrips Pontus 2 då den fått väldigt fin kritik. Den jämfördes med Qutest och passade inte alls enligt min syn på hur det ska låta. Laidback i ljudbilden och tunn i presentationen. Såldes tämligen omgående vidare.
Skillnaden var stor för att vara DA-omvandlare. Jag trivdes heller aldrig med DA-omvandlaren i min Oppo, förutom på DSD, där var den duktig.
Jag går på det jag hör och har egentligen inga som helst ambitioner att övertyga dig om min uppfattning, men du tycks (liksom Tell på turbo) ha ambitionen att övertyga mig med flera om att vi har fel om de skillnader vi hör. Reserverar mig då för ditt lilla snygga förbehåll.![]()
Varför finns denna ambition att försöka övertyga människor att de har fel, inte hör det de gör? Det är lite intressant, faktiskt.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 34 gäster