sprudel skrev:jansch skrev:Sprudel,
Jag tror du missuppfattar Ior:s inlägg .
........................................
.
Tämligen säker på att att jag inte missuppfattar, Ior är tydlig. Vi är sannolikt ganska ense om att ”välkonstruerade” DA-omvandlare är svåra att skilja åt, ventilen i argumentationen undslapp mig inte. Skillnader drar åt det subtila, och yttrar sig kanske i form av emotionella komponenter, förändringar i 3D-presentationen, distorsion när anläggningen stressas av höga ljudnivåer, läs kombinationsdistorsion som annars döljs.
Vissa av de ovan nämnda är nog omöjliga att komma åt vid blindtester, emotionella komponenter, 3D också?
Blindtester kan ge ett statistiskt underlag för ett sakförhållande, god sannolikhet, men inte absolut. Men alla delar i musikupplevelsen passar inte i rastret som blindtestet är tänkt analysera. Detta vet Ior mycket väl, det är obevisbart, och på så sätt vinner han argumentationen om kravet är att det ska ”bevisas” statistiskt.
Därför mitt ”Skojar du?”
Ok......
"vinna argumentationen"? Jag visste inte att det handlar om det!
För mej är faktiskt.io bl.a en kunskapsbank och ganska fri från tomtar o troll.
Jag blir på något sätt beklämd när det påstås saker som strider mot fysikens lagar och blir ganska ivrig och känner behov att förklara att det är logiskt omöjligt.
Lite som att för sin 4 årige son (det var länge sedan) förklara att det finns inga spöken under sängen och fick sedan frågan "hur kan du veta det, pappa .....du är ju inte polis?"
Samma känsla får jag för t.ex påståendet "förändringar i 3D presentationen". Det kan jag köpa om det gäller en högtalare men inte en DAC*.
Det finns ingen fysikalisk förklaring till hur detta överhuvudtaget kan ske, inte ens en orimlig.
Nåväl, ber om ursäkt för off topic.
Sprudel, är du läkare?
* här måste jag dock ha förbehållet att om DAC:en håller sådan usel kvalitet att hörselupplevelen kraftigt störs/irriteras av sådan förvrängning som är möjlig i en DAC (t.ex kvantiseringsdist, jitter/wander, harmonisk/IM/ linjär dist i analogdelen, brum, osv.) kan vi reagera på oförutsedda sätt.