Nätdelar i våra apparater, tänker på Dac och CD-Spelare..

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
pLudio

Re: Nätdelar i våra apparater, tänker på Dac och CD-Spelare.

Inläggav pLudio » 2024-11-07 22:20

sprudel skrev:Jag köpte på spekulation en Denafrips Pontus 2 då den fått väldigt fin kritik. Den jämfördes med Qutest och passade inte alls enligt min syn på hur det ska låta.

Pontus 2 har stora problem med dagens trasiga masters då 0 dBFS distar lite mer och > 0 dBFS ger overflow. Dålig THD+N över 15 kHz också.

Bild

Det är objektivt inte en bra DAC. Klicka på bilden.
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2024-11-07 22:56

sprudel skrev:Där kom förbehållet, ”av god klass”. :)
Jag köpte på spekulation en Denafrips Pontus 2 då den fått väldigt fin kritik. Den jämfördes med Qutest och passade inte alls enligt min syn på hur det ska låta. Laidback i ljudbilden och tunn i presentationen. Såldes tämligen omgående vidare.
Skillnaden var stor för att vara DA-omvandlare. Jag trivdes heller aldrig med DA-omvandlaren i min Oppo, förutom på DSD, där var den duktig.
Jag går på det jag hör och har egentligen inga som helst ambitioner att övertyga dig om min uppfattning, men du tycks (liksom Tell på turbo) ha ambitionen att övertyga mig med flera om att vi har fel om de skillnader vi hör. Reserverar mig då för ditt lilla snygga förbehåll. :wink:
Varför finns denna ambition att försöka övertyga människor att de har fel, inte hör det de gör? Det är lite intressant, faktiskt.

Av god klass betyder i fallet DAC:ar bara adekvat konstruerad. Friskrivningen gäller huvudsakligen de suboptimala och påstått välljudande filter, vilka är ganska vanligt förekommande idag.

Det var intressant att du med ditt ständigt subjektiva ställningstagande inte försöker övertyga någon. Från min horisont (och uppenbarligen många andras) ser dina inlägg dock annorlunda ut. Du skriver att du hör och jag skriver att du måste producera bevis eftersom detta annars bara handlar om alltför vanliga HiFi-anekdoter. Det hela är inte mer komplicerat än så.
Senast redigerad av I-or 2024-11-07 22:57, redigerad totalt 1 gång.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2024-11-07 22:57

pLudio skrev:
sprudel skrev:Jag köpte på spekulation en Denafrips Pontus 2 då den fått väldigt fin kritik. Den jämfördes med Qutest och passade inte alls enligt min syn på hur det ska låta.

Pontus 2 har stora problem med dagens trasiga masters då 0 dBFS distar lite mer och > 0 dBFS ger overflow. Dålig THD+N över 15 kHz också.

[ Bild ]

Väldigt många gillar den, fföa i NOS-läget men för mig blev det helt förvirrat i det läget. Nöjer mig med att konstatera att det är inget för mig.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2024-11-07 23:06

sprudel skrev:
pLudio skrev:

[ Bild ]

Väldigt många gillar den, fföa i NOS-läget men för mig blev det helt förvirrat i det läget. Nöjer mig med att konstatera att det är inget för mig.

Den presterar ännu sämre i NOS-läget. Du gjorde ett bra val för Qutest är objektivt bra.
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

jansch

Inläggav jansch » 2024-11-07 23:25

Sprudel,
Jag tror du missuppfattar Ior:s inlägg .

För mej är det naturligt att referera till "av god klass" då det även när det gäller DAC:ar finns riktiga skitprodukter trots att dom kostar 10 ggr mer (eller ändå mer) än vad en DAC av god klass gör.
Du skriver bl.a att Denafrips Pontus 2 fått väldigt fin kritik. De MÄTNINGAR som PLudio hänvisar till visar att det är en riktig skitkonstruktion
Att konstruktören inte ens har fattat att max utnyttjande av det digitala samplingsvärdet inte motsvarar max analogt sving i vissa lägen är "skrämmande". Detta är baskunskap för en DAC-konstruktör! Man blir helt enkelt förbannad när man ser prisnivån på eländet.
Nu är ju hörseln väldigt kass att höra fel i återgivning av musik så den/dom som givit "väldigt fin kritik" må vara förlåtna, du verkar ha bättre hörsel än deras guldöron. Jag hade nog inte kunnat höra bristerna, de ligger en bra bit under vad jag kan detektera.

Har man mätt mycket får man en viss referens till vad som är hörbart, detta även om "dagsnoteringen" varierar. Mycket beroende på "psyket" (trötthet, stress, mm) och vad man har utsatt hörseln för under dagen - Efter en veckas mätande ekofritt låter allt skit.
Framför allt då på den tiden när de flesta mätningarna utfördes analogt.

Denafrips DAC är alltså inte "av god klass", den kan man med hjälp av mätningar sålla bort direkt innan man bemödar sig med blindtester.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2024-11-07 23:31

Ja, sådant mög tillhör definitivt inte vanligheterna idag.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2024-11-07 23:55

I-or skrev:
Jag köpte på spekulation en Denafrips Pontus 2 då den fått väldigt fin kritik. Den jämfördes med Qutest och passade inte alls enligt min syn på hur det ska låta. Laidback i ljudbilden och tunn i presentationen. Såldes tämligen omgående vidare.
Skillnaden var stor för att vara DA-omvandlare. Jag trivdes heller aldrig med DA-omvandlaren i min Oppo, förutom på DSD, där var den duktig.
Jag går på det jag hör och har egentligen inga som helst ambitioner att övertyga dig om min uppfattning, men du tycks (liksom Tell på turbo) ha ambitionen att övertyga mig med flera om att vi har fel om de skillnader vi hör. Reserverar mig då för ditt lilla snygga förbehåll. :wink:
Varför finns denna ambition att försöka övertyga människor att de har fel, inte hör det de gör? Det är lite intressant, faktiskt.

Av god klass betyder i fallet DAC:ar bara adekvat konstruerad. Friskrivningen gäller huvudsakligen de suboptimala och påstått välljudande filter, vilka är ganska vanligt förekommande idag.

Det var intressant att du med ditt ständigt subjektiva ställningstagande inte försöker övertyga någon. Från min horisont (och uppenbarligen många andras) ser dina inlägg dock annorlunda ut. Du skriver att du hör och jag skriver att du måste producera bevis eftersom detta annars bara handlar om alltför vanliga HiFi-anekdoter. Det hela är inte mer komplicerat än så.

Mycket i vår tillvaro ter sig olika beroende från vilket håll det betraktas. Renodlad objektivitet existerar, om man granskar det i princip aldrig, likt Higgs boson, det schimärt objektiva hanteras omgående av en subjektiv medvetenhet.
Lite ödmjukt får man antagligen ge efter för att vi är subjektiva i allt.
Bevis? Du skojar va? :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Tell

Inläggav Tell » 2024-11-08 00:10

Ja jag kan vara sluta försöka övertyga er när ni slutar skriva saker som inte har med verkligheten att göra ;) Ni håller som sagt myterna vid liv och göder ljugande företag. Sen kan jag undra vad ni gör på faktiskt om ni nu är subjektivister ända in i märgen?
Fast stora frågan är varför jag fortsätter hänga på faktiskt när det är fullt med subjektivister här. Jag har lämnat förr och jag lär ju lämna igen, tror inte jag kommer vara speciellt saknad ändå så.

distad skrev:Jag uppskattar sådana här inlägg. :) En Dac som man kan undvika på beg marknaden för egen del i framtiden. Och det sista kan man ju undra över, varför ? Jag får direkt känslor åt Jehovas vittnen eller någon diktatur där alla ska tycka likadant.

Fast det handlar ju inte om att tycka eller tro, det är objektiva mätdatan som säger så gott som allt man behöver veta, men ändå är det vi som kallas för religiösa diktatorer..

Imperial-Blomman

Inläggav Imperial-Blomman » 2024-11-08 01:01

Tell!
Vågar du ställa upp i ett blind test?
Deltidare på Hifikit.

OA-52-PS, OS-52V, OA-116, OA-12, OD-11, OA-50.1, OA-5-II mfl högtalare drivet m rör å trisse steg.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2024-11-08 01:40

sprudel skrev:
I-or skrev:

Mycket i vår tillvaro ter sig olika beroende från vilket håll det betraktas. Renodlad objektivitet existerar, om man granskar det i princip aldrig, likt Higgs boson, det schimärt objektiva hanteras omgående av en subjektiv medvetenhet.
Lite ödmjukt får man antagligen ge efter för att vi är subjektiva i allt.
Bevis? Du skojar va? :)

Han lär inte skoja, och snart får man inte skriva något om det inte finns bevis... 8O
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.
Audioföl & apparat runkare som älskar haj-end och riktigt feta kablar.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2024-11-08 01:45

Imperial-Blomman skrev:Tell!

Det är bara snack, som vanligt. Och I-or kräver bevis och snart blir man väl avstängd om man råkar skriver ner sina upplevelser, utan bevis... :o Rena militärjuntan. 8O Men vet inte om man ska skratta :mrgreen: eller gråta :cry: åt eländet.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2024-11-08 02:13

Kan ett väl genomfört och väl dokumenterat blindtest räknas som bevis?
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Ted_B

Inläggav Ted_B » 2024-11-08 03:00

distad skrev:

Det är bara snack, som vanligt. Och I-or kräver bevis och snart blir man väl avstängd om man råkar skriver ner sina upplevelser, utan bevis... :o Rena militärjuntan. 8O Men vet inte om man ska skratta :mrgreen: eller gråta :cry: åt eländet.

Du får såklart skriva vad du vill (om icke tillåtna ämnen, politik osv) men får räkna med att bli ifrågasatt.
Du argumenterar emot mätmaffian men de får inte argumentera emot dig?
Det är ju ett forum, där diskuteras det saker och folk tycker eller har olika uppfattning om saker.

Dessutom är musiklyssnandet ett konstigt ämne där man lätt lurar sig själv.
Jag lyssnade på en skiva där det var lite väl dåligt med bas, så jag drog upp basen ett par decibel med tonkontrollen och tyckte att "nu låter det mycket bättre", pillade lite mer med kontrollen och kom sedan på att tonkontrollerna var inaktiverade 8O
Pinsamt, men jag fick mig en tankeställare där :D
The World's Mine Oyster

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2024-11-08 08:36

jansch skrev:Sprudel,

För mej är det naturligt att referera till "av god klass" då det även när det gäller DAC:ar finns riktiga skitprodukter trots att dom kostar 10 ggr mer (eller ändå mer) än vad en DAC av god klass gör.
Du skriver bl.a att Denafrips Pontus 2 fått väldigt fin kritik. De MÄTNINGAR som PLudio hänvisar till visar att det är en riktig skitkonstruktion
Att konstruktören inte ens har fattat att max utnyttjande av det digitala samplingsvärdet inte motsvarar max analogt sving i vissa lägen är "skrämmande". Detta är baskunskap för en DAC-konstruktör! Man blir helt enkelt förbannad när man ser prisnivån på eländet.
Nu är ju hörseln väldigt kass att höra fel i återgivning av musik så den/dom som givit "väldigt fin kritik" må vara förlåtna, du verkar ha bättre hörsel än deras guldöron. Jag hade nog inte kunnat höra bristerna, de ligger en bra bit under vad jag kan detektera.

Har man mätt mycket får man en viss referens till vad som är hörbart, detta även om "dagsnoteringen" varierar. Mycket beroende på "psyket" (trötthet, stress, mm) och vad man har utsatt hörseln för under dagen - Efter en veckas mätande ekofritt låter allt skit.
Framför allt då på den tiden när de flesta mätningarna utfördes analogt.

Denafrips DAC är alltså inte "av god klass", den kan man med hjälp av mätningar sålla bort direkt innan man bemödar sig med blindtester.

Tämligen säker på att att jag inte missuppfattar, Ior är tydlig. Vi är sannolikt ganska ense om att ”välkonstruerade” DA-omvandlare är svåra att skilja åt, ventilen i argumentationen undslapp mig inte. Skillnader drar åt det subtila, och yttrar sig kanske i form av emotionella komponenter, förändringar i 3D-presentationen, distorsion när anläggningen stressas av höga ljudnivåer, läs kombinationsdistorsion som annars döljs.
Vissa av de ovan nämnda är nog omöjliga att komma åt vid blindtester, emotionella komponenter, 3D också?
Blindtester kan ge ett statistiskt underlag för ett sakförhållande, god sannolikhet, men inte absolut. Men alla delar i musikupplevelsen passar inte i rastret som blindtestet är tänkt analysera. Detta vet Ior mycket väl, det är obevisbart, och på så sätt vinner han argumentationen om kravet är att det ska ”bevisas” statistiskt.
Därför mitt ”Skojar du?”

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2024-11-08 09:50

Sådana däringa "NOS-omvandlare" utan rekonstruktionsfilter medför ett tämligen oförutsägbart resultat, då resultatet i hög grad beror på hur efterföljande elektronik (läs för- och slutsteg) hanterar HF-möget. HF-möget består av i de i stickprovsfrekvensen speglade spektrumet. Mäter man på en DAC utan rekonstruktionsfilter ser man att signalen är diskretiserad i såväl tids- som amplituddimensionen, vilket medför att signalen får ett trappstegsliknande utseende.

Slika omvandlare är förstås direkt underhaltiga och kan ingalunda anses vara av god, eller ens hygglig, klass.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Tell

Inläggav Tell » 2024-11-08 10:35

Ja lätt! Hade varit kul det :)

distad skrev:

Men om du påstår att X låter bättre än Y så är det ju inte orimligt att andra vill veta mer detaljer, speciellt när X och Y kanske mäter antingen helt lika eller tillomed bortom vedertagna hörbara gränser.
Tyvärr inte alltför sällan får man ju inte veta mer än att "det låter bättre" vilket gör att uttalandet inte bär någon vikt alls, medans andra tillfällen så har t ex X mer "detaljer och mer välartikulerad bas" än Y vilket inte alltför sällan går att korrelera till frekvensgången, alltså nåt som går att mäta.

Men jag förstår inte vad ni har så mycket emot mätningar? Är ni alltid lika mycket emot dom? Typ när ni ska skaffa en ny hylla hemma, nu kollar inte upp den uppmätta längden på den innan ni köper? Och ni använder inte vattenpass och tumstock för att se till att den sitter där symmetrisk och helt i våg? Eller kör ni helt på ögonmått trots att ni kanske har en tapet som ganska lätt kan lura ögat att den sitter rakt trots att den faktiskt inte gör det?
Jag antar att dom flesta av er använder mätvertyg för era hyllor, så jag undrar varföe ni inte gör detsamma.föe ljud om ni nu har ett så stoet intresse för det?

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2024-11-08 10:49

Morello, notera att ovan nämnda DAC har valbart interpolationsfilter mellan ett brant och (sjukt dåligt) "utan" (s.k. NOS).

En märklig sak i den länkade recensionen är att det fokuseras på om det verkligen är ett RIKTIGT "NOS-filter" eller inte. Ganska stört eftersom det det är som att diskutera skillnaden i smak mellan avföring i fast eller krämig form fast man tror att det är glass. Ungefär... Det är som att recensenten inte förstår någonting om digital ljudteknik och tror att s.k. NOS är någonting verkligen bra.

:idea: : Men det allra största allvarliga felet i apparaten är att vid rekonstruktion av vågform som innebär vågformsrekonstruktion ÖVER det digitala maxtaket så räknar den helt felaktigt och VÄNDER polaritet, som pLudio visar på ovan. Detta är KLART hörbart och låter som ett knaster. Vad det verkar som blir det detta fel vid bägge filtervalen.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

jansch

Inläggav jansch » 2024-11-08 11:06

sprudel skrev:
........................................
.

Tämligen säker på att att jag inte missuppfattar, Ior är tydlig. Vi är sannolikt ganska ense om att ”välkonstruerade” DA-omvandlare är svåra att skilja åt, ventilen i argumentationen undslapp mig inte. Skillnader drar åt det subtila, och yttrar sig kanske i form av emotionella komponenter, förändringar i 3D-presentationen, distorsion när anläggningen stressas av höga ljudnivåer, läs kombinationsdistorsion som annars döljs.
Vissa av de ovan nämnda är nog omöjliga att komma åt vid blindtester, emotionella komponenter, 3D också?
Blindtester kan ge ett statistiskt underlag för ett sakförhållande, god sannolikhet, men inte absolut. Men alla delar i musikupplevelsen passar inte i rastret som blindtestet är tänkt analysera. Detta vet Ior mycket väl, det är obevisbart, och på så sätt vinner han argumentationen om kravet är att det ska ”bevisas” statistiskt.
Därför mitt ”Skojar du?”

Ok...... "vinna argumentationen"? Jag visste inte att det handlar om det!
För mej är faktiskt.io bl.a en kunskapsbank och ganska fri från tomtar o troll.

Jag blir på något sätt beklämd när det påstås saker som strider mot fysikens lagar och blir ganska ivrig och känner behov att förklara att det är logiskt omöjligt.
Lite som att för sin 4 årige son (det var länge sedan) förklara att det finns inga spöken under sängen och fick sedan frågan "hur kan du veta det, pappa .....du är ju inte polis?"

Samma känsla får jag för t.ex påståendet "förändringar i 3D presentationen". Det kan jag köpa om det gäller en högtalare men inte en DAC*.
Det finns ingen fysikalisk förklaring till hur detta överhuvudtaget kan ske, inte ens en orimlig.

Nåväl, ber om ursäkt för off topic.

Sprudel, är du läkare?

* här måste jag dock ha förbehållet att om DAC:en håller sådan usel kvalitet att hörselupplevelen kraftigt störs/irriteras av sådan förvrängning som är möjlig i en DAC (t.ex kvantiseringsdist, jitter/wander, harmonisk/IM/ linjär dist i analogdelen, brum, osv.) kan vi reagera på oförutsedda sätt.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2024-11-08 11:23

Tell skrev:

distad skrev:

Men om du påstår att X låter bättre än Y så är det ju inte orimligt att andra vill veta mer detaljer, speciellt när X och Y kanske mäter antingen helt lika eller tillomed bortom vedertagna hörbara gränser.
Tyvärr inte alltför sällan får man ju inte veta mer än att "det låter bättre" vilket gör att uttalandet inte bär någon vikt alls, medans andra tillfällen så har t ex X mer "detaljer och mer välartikulerad bas" än Y vilket inte alltför sällan går att korrelera till frekvensgången, alltså nåt som går att mäta.

Men jag förstår inte vad ni har så mycket emot mätningar? Är ni alltid lika mycket emot dom? Typ när ni ska skaffa en ny hylla hemma, nu kollar inte upp den uppmätta längden på den innan ni köper? Och ni använder inte vattenpass och tumstock för att se till att den sitter där symmetrisk och helt i våg? Eller kör ni helt på ögonmått trots att ni kanske har en tapet som ganska lätt kan lura ögat att den sitter rakt trots att den faktiskt inte gör det?
Jag antar att dom flesta av er använder mätvertyg för era hyllor, så jag undrar varföe ni inte gör detsamma.föe ljud om ni nu har ett så stoet intresse för det?

Jag har inget emot mätningar, varför tror du det ? Mätning är en sak, njutning något annat. Musiklyssning för min del är njutning, och njuter jag inte av det jag hör så blir det ingen njutning. Är som med mat, smakar det inte bra så smakar det inte bra. (i min mun) Du, vet hörseln är ju ett sinne och våra sinnen upplever saker olika. Så det är inte exakt likadant hos alla. Och våra sinnen och hur de upplever saker och ting blandar jag inte ihop med om en bokhylla står rakt eller inte.
Men det är bra att detta kommer upp, att man ska inte skriva ner sina upplevelser för att man kommer ändå bara få skit för dem i slutändan. Att man sitter där och njuter mycket mer av produkt X än Y ska man inte lyfta ut i "offentligheten" för då kan mätmaffian såga ens njutning längs med fotknölarna.
Och Tell, bli inte så upprymd så det lyser igenom i din text. :wink:

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2024-11-08 11:27

jansch skrev:
sprudel skrev:
........................................
.

Därför mitt ”Skojar du?”

Ok...... "vinna argumentationen"? Jag visste inte att det handlar om det!
För mej är faktiskt.io bl.a en kunskapsbank och ganska fri från tomtar o troll.

Jag blir på något sätt beklämd när det påstås saker som strider mot fysikens lagar och blir ganska ivrig och känner behov att förklara att det är logiskt omöjligt.
Lite som att för sin 4 årige son (det var länge sedan) förklara att det finns inga spöken under sängen och fick sedan frågan "hur kan du veta det, pappa .....du är ju inte polis?"

Samma känsla får jag för t.ex påståendet "förändringar i 3D presentationen". Det kan jag köpa om det gäller en högtalare men inte en DAC*.
Det finns ingen fysikalisk förklaring till hur detta överhuvudtaget kan ske, inte ens en orimlig.

Nåväl, ber om ursäkt för off topic.

Sprudel, är du läkare?

* här måste jag dock ha förbehållet att om DAC:en håller sådan usel kvalitet att hörselupplevelen kraftigt störs/irriteras av sådan förvrängning som är möjlig i en DAC (t.ex kvantiseringsdist, jitter/wander, harmonisk/IM/ linjär dist i analogdelen, brum, osv.) kan vi reagera på oförutsedda sätt.

Notera att tidiga CD-spelare hade fasfel mellan kanalerna då de inte hade s k sample and hold-kretsar och delade på en gemensam D/A-krets. Se även mätningarna på ovanstående DAC vilken faktiskt HAR ett fasfel mellan kanalerna, dock litet.

D v s, du behöver inte bre på med de stora orden.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2024-11-08 15:44

@Jansch.
Skillnader i 3D-presentationen mellan Pontus 2 och Qutest är uppenbar. Pontus har en mer laidback återgivning och ger en större rymd, men det blir samtidigt lite anonymt. Qutest levererar av ”umami” om det tillåts med de analogi till mat.
Det sker även om du anser det omöjligt. :)

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2024-11-08 15:59

@Jansch
Har 3 olika cd spelare.
2 olika Dacar.
Det skiljer mellan alla 5 på 3D bilden.

Imperial-Blomman

Inläggav Imperial-Blomman » 2024-11-08 18:04

Tell skrev:

Vi får hitta på nåt då.
De vore kul :)

På HF fr många år sedan hade vi dac-fejden.
Då va de en Counterpoint som dom flesta gillade mest.
Deltidare på Hifikit.

OA-52-PS, OS-52V, OA-116, OA-12, OD-11, OA-50.1, OA-5-II mfl högtalare drivet m rör å trisse steg.

Tell

Inläggav Tell » 2024-11-08 18:08

distad skrev:Jag har inget emot mätningar, varför tror du det ? Mätning är en sak, njutning något annat. Musiklyssning för min del är njutning, och njuter jag inte av det jag hör så blir det ingen njutning. Är som med mat, smakar det inte bra så smakar det inte bra. (i min mun) Du, vet hörseln är ju ett sinne och våra sinnen upplever saker olika. Så det är inte exakt likadant hos alla. Och våra sinnen och hur de upplever saker och ting blandar jag inte ihop med om en bokhylla står rakt eller inte.
Men det är bra att detta kommer upp, att man ska inte skriva ner sina upplevelser för att man kommer ändå bara få skit för dem i slutändan. Att man sitter där och njuter mycket mer av produkt X än Y ska man inte lyfta ut i "offentligheten" för då kan mätmaffian såga ens njutning längs med fotknölarna.
Och Tell, bli inte så upprymd så det lyser igenom i din text. :wink:

Du har ju hintat om att du har nåt emot mätningar, men det är möjligt att du inte är helt emot dom, dunno. Det finns iaf folk både här och på många många andra ställen på internet som ganska uppenbarligen är det och det är tråkigt att se hur faktaresistenten står och myterna fortsätter leva och frodas.
Som sagt så har jag ganska svårt att bara sitta tyst när folk kort och gott har fel. Jag har också varit i diskussioner med flatearthers där nivån är ungefär densamma som här. Dom säger att "aameh kolla horisonten då, den är ju helt klart PLATT!" varav man själv drar en "jo men..." och matar på med några väl utlagda argument med enda svaret man får är "asså kolla den den är ju PLATT!". Dock är det ju samtidigt lite kul och faktiskt lärorikt att försöka argumentera med väggen, att med ord förklara nånting man annars mest bara har i huvudet, och ibland också vara tvungen att läsa upp sig lite mer i detalj om saker vilket gör att man också lär sig något nytt. Win-win, förutom då att väggen fortfarande står där och skriker att jorden är platt.

Skärpning! Det där går definitivt emot §2 i policyn. Du har redan varning för personpåhpopp sedan tidigare så blir det inte bättring så kan det bli semester. // Redaktör'N

sprudel skrev:@Jansch.
Skillnader i 3D-presentationen mellan Pontus 2 och Qutest är uppenbar. Pontus har en mer laidback återgivning och ger en större rymd, men det blir samtidigt lite anonymt. Qutest levererar av ”umami” om det tillåts med de analogi till mat.
Det sker även om du anser det omöjligt. :)

Ja det var ju det där med osanningarna du och andra för med. Varför ska vi vara tysta när du fortsätter med dom? Men om du inte anser att det är osant så får du gärna komma med nåt annat än dina anekdoter så vi har nåt att diskutera på riktigt.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2024-11-08 20:14

Tell skrev:Det finns iaf folk både här och på många många andra ställen på internet som ganska uppenbarligen är det och det är tråkigt att se hur faktaresistenten står och myterna fortsätter leva och frodas.
Som sagt så har jag ganska svårt att bara sitta tyst när folk kort och gott har fel.
Då får du prata på, till ingen nytta. För jag tänker inte tystas på något sätt och ställa in mig i ledet.

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2024-11-08 20:20

Op ampar gör skillnad.
Ni som har provat att byta ni borde ha hört skillnader.

Har bytt på Pioneer PD-7700.
Det blev ett helt annat ljud och ljudbild.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2024-11-08 20:25

LeifB skrev:Op ampar gör skillnad.

+1

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2024-11-08 22:42

Trådtiteln handlar om nätdelar och inte DAC:arna i sin helhet, alltså om det blir skillnad beroende på vilken nätdel som används.

Imperial-Blomman

Inläggav Imperial-Blomman » 2024-11-08 22:51

LeifB skrev:Op ampar gör skillnad.

Ja har et Asus Xonar stx där man kan byta op ampar i.
De blir lite skillnad i ljudet.
Deltidare på Hifikit.

Tell

Inläggav Tell » 2024-11-08 23:44

Imperial-Blomman skrev:
Tell skrev:

Vi får hitta på nåt då.
De vore kul :)

På HF fr många år sedan hade vi dac-fejden.
Då va de en Counterpoint som dom flesta gillade mest.

Ja det hade som sagt varit kul, men tyvärr är jag samtidigt i ett stadie i livet däe det antagligen inte är riktigt möjligt för mig, min åtta månader dotter är prio just nu :)

distad skrev:
Tell skrev:Det finns iaf folk både här och på många många andra ställen på internet som ganska uppenbarligen är det och det är tråkigt att se hur faktaresistenten står och myterna fortsätter leva och frodas.
Som sagt så har jag ganska svårt att bara sitta tyst när folk kort och gott har fel.
Då får du prata på, till ingen nytta. För jag tänker inte tystas på något sätt och ställa in mig i ledet.

Äsch det handlar inte om att tysta er, vi bara försöker få er att lägga er tid och pengar på det som spelar roll. En DAC (eller så gott som elektronik i övrigt) och dess inverkan i ljudkvalitet i en stereo är verkligen så extremt minimal att det inte är värt besväret. Vi vill bara väl även om vi kanske till synes går "hårt" ut :) Jag försöker iaf vara så saklig som möjligt för jag har verkligen inget emot er som personer, utan det är bara felfakta vi i "mätmaffian" har svårt för :)

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi