Moderator: Redaktörer
I-or skrev:Nej. Avrullningen för högre frekvenser domineras av induktansen som antagligen är hyggligt hög, vilket ger en relativt låg undre gränsfrekvens även om det antagligen handlar om ett par hundra Hz. Om du kombinerar basmodulen som den är utan extra filtrering med mindre men någorlunda normala högtalare så blir ljudet därför ganska "tjockt" p.g.a. omfattande överlappning i undre mellanregister och övre bas.
JM skrev:Har för mid att någon här faktiskt.io gjorde beräkningarna på subbasarna med och antal andra högtalare. Publicerades i Radio Television? Såldes i liten butik nära Karlaplan.
JM
RogerGustavsson skrev:Kon mot kon (två element vända mot varandra) är väl push-pull och två element efter varandra är isobarik?
BellsnWhistles skrev:Isobarik:
Konerna rör sig åt samma håll, d.v.s. vänster - höger "i takt".
Ej isobarik (utan kanske push-pull, eller mottaktskoppling eller något). Konerna rör sig åt motsatt håll, i bilden nedan rör sig vänster kon åt vänster samtididigt som höger rör sig åt höger och vice versa.
JM skrev:Om jag miss rätt påverkas Thiele / Small parameterna vid push/pull subbas. Bla har jag för mig att kraven på lådvolymen sänks, någon distorsion skall minska och effekttåligheten ökar för övrigt är minnet suddigt. Är det inte viktigare att ha en större yta med dagens effekttåliga och lågdistorderande subbashögtalare?
JM
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 33 gäster