RSG skrev:I-or skrev:Djupet i ljudsceneriet beror för övrigt huvudsakligen på spridningen, dock med inslag av en aning frekvensgång som beroende på balans flyttar ljudsceneriet bakåt eller framåt. För stabilitet krävs framförallt små produktionstoleranser i frekvensgången för högtalarparen.
Går ut med ett citat av I-or detta pga av att jag "ofta" när jag får feeling drar på volymen med en önskan att "
komma in i musiken", men som ni vet funkar det inte riktigt så...
Så där sitter jag kvar med ljudscen kvar vid väggisch (med piP tom. bortom vägg) och
med en önskan kvar om att få smälta in i musiken.
Vet inte om det är för att jag under många år tillbringade mycket tid med att repa i i en småisch replokal och det var en mycketroligtupplevelse, och
där befinner man sig verkligen mitt i musiken.
Vad för egenskaper krävs för att få till denna egenskap?När jag hade stora elektrostater (Final sound 400i tror jag det var) hemma på låns fick jag den upplevelsen, men de drog med sig andra icke riktigt önskvärda egenskaper i mitt lilla rum.
Även mina egna skapelser med Fostex 8" bredbandare hade den egenskapen men hade en sweetspot bred som ett rakblad...
Drar mig till minnes att Ingvar kommenterande att linjekällor kunde
öppna "fönstret till oändligheten" (typ så uttryckte han sig) och det tyckte jag som att det skulle kunna vara något för mig.
Men går detta att uppnå på andra sätt?Dessa fundering kommer i sällskap med att jag skall jobba (länge ?) på filtren till mina "Rocks" och fnular lite fram och tillbaka över vad jag vill åstadkomma.
/Johan
Jag har blåmarkerat de viktiga sakerna i ditt inlägg.
Komma in i musiken är inte samma fenomen som att komma in i ljudhändelsen. Det går att komma in i musiken med klockradio. Man kan definiera ljudhändelse och musikhändelse. Det blir 2 helt skilda definitioner.
En variant är här att smälta in i musiken. Att komma in i musiken är för mig att vara synkad med musiken, en närvaro, fast där man själv är en entitet och musiken är en entitet och dessa entiteter är skilda men synkade.
Att smälta in i musiken är en annan sak. Då har 2 skilda entiteter blivit 1 och endast 1 entitet.
Sedan har du att man befinner sig mitt i musiken. Det är ytterligare en egenskap. Det är inte samma sak som att smälta in i musiken. Det är dock en specifik del av att komma in i musiken.
Om du ser dig själv som en punkt och musiken som en volym, så blir det lite enklare. Punkten kan befinna sig någonstans i volymen. Punkten kan befinna sig mitt i volymen.
Punkten kan istället ha upplösts och befinna sig i hela volymen. Punkten har då smält in i volymen.
Istället kan man applicera resonemanget på ljudhändelsen.
Sedan kan man analysera vad som menas med att öppna ett fönster till oändligheten.
Är man inomhus och man öppnar fönstret så betyder inte det att man befinner sig utomhus. Man kan se ut över naturen. Men man befinner sig inte i naturen, bara för att man öppnar fönstret.
Det här var saker som Stig Carlsson och jag gick igenom på 70-talet. Begreppen benades ut för mer än 50 år sedan.
Ingen av oss strävade efter att öppna ett fönster. Vi ville befinna oss på andra sidan fönstret. Hur kommer man dit!
De olika alternativen på egenskaper, med sina olika resultat, jag beskrivit kräver olika tekniska lösningar för att åstadkommas.
Frågan är vad man vill uppnå.
Man måste även särskilja mellan musiken/musikhändelsen och ljudet/ljudhändelsen.
För att kunna göra det, så måste man kunna definiera egenskapen musik och egenskapen Ljud. Det är min synpunkt.
Har man definierat allt, så har man även definierat resultatet och därmed också lösningen.
Man har stakat ut en väg att vandra och man har tänt lampan.

Man vandrar framåt i ljuset, istället för att famla i mörker.
Hela industrin och tyvärr även skolböckerna har än så länge misslyckats. Men det blir nog ljus i mörkret, vad det lider.
Det går att uppnå, både musikhändelsen och ljudhändelsen, men inte med gängse metoder, inte ens ljudhändelsen i sig med gängse metoder.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.