Den vinklade delen som diskanterna sitter i är en bit av ett hörnskydd i kartong

Dayton ND20 diskanter och Peerless HDS 5". Gör sitt jobb väldigt bra.
Moderator: Redaktörer
Har du förslag på passande diskant med liten aktiv diameter?I-or skrev:Alternativet till vinklade diskanter är att utnyttja ett diskantelement med liten aktiv diameter för maximal högfrekvensspridning.
Den begränsade maximala ljudtrycksnivån för surroundhögtalare gör detta till kanske både den prestandamässigt bästa, enklaste och billigaste vägen.
johaneriksson skrev:Har du förslag på passande diskant med liten aktiv diameter?I-or skrev:Alternativet till vinklade diskanter är att utnyttja ett diskantelement med liten aktiv diameter för maximal högfrekvensspridning.
Den begränsade maximala ljudtrycksnivån för surroundhögtalare gör detta till kanske både den prestandamässigt bästa, enklaste och billigaste vägen.
johaneriksson skrev:Har du förslag på passande diskant med liten aktiv diameter?
Kraniet skrev:Jag tog inspiration från IÖs surrounder för ett antal år sen. De högtalarna ser ut såhär
[ Bild ]
Den vinklade delen som diskanterna sitter i är en bit av ett hörnskydd i kartong![]()
Neuhausen skrev:Det blev lite tid att rita en ny variant som kan användas på fler ställen utan att det ser konstigt ut. Volymen är på ungefär 1.5l.
Delarna till lådan kan kapas utan att vinkla sågbladet och hyvlas eller slipas till rätt vinkel allt eftersom man monterar dem. Man monterar i så fall gavlarna och sidorna på lådans bakre del och slipar sedan fram och baksida för att anpassa sidorna till gavlarnas vinkel. På en bra bandslip går det enormt snabbt, på den bänkbandslip som Clas Ohlsson har på rea just nu så får man ha lite mer tålamod.
Väljer man att såga vinklarna så är vinkeln 20 grader på snitten. De vinklarna kom inte med på ritningen.
Vinklarna för diskanterna är 30 grader från baffelns yta. Men är inte så kritiska och är bara valda för att få plats med 54mm för diskanten, precis som den tjocka baffeln.. Slipar man tills diskanten får plats så är vinkeln tillräcklig.
Har man möjlighet att spänna baffeln stående vertikalt och såga den så slipper man mycket slipning. Det går också att rigga baffeln i 15 grader lutning och såga den på en bänksåg ställd på 45 grader.
Jag tror att du menar att baffeln skall vara vinklad i förhållande till resten av lådan.
rigi skrev:Snabb leverans
smile skrev:Om du tycker att det är kallt så kan du ju värma dig på vinklarna, 30 grader är en behaglig temperatur!
Maarten skrev:Snyggt med ritningar Neuhasen!
Ett annat alternativ, lite inspirerad av mr Zappa, är
https://www.ikea.com/se/sv/p/blanda-mat ... lsrc=aw.ds
Med elementen placerade lite off center. På så vis är man fri att sätta elementen där men vill. Nackdelen är att den runda formen är sådär ur diffraktionssynpunkt. Men med placering lite mot sidorna kan det bli bra.
[ Bild ]
Neuhausen skrev:rigi skrev:smile skrev:Om du tycker att det är kallt så kan du ju värma dig på vinklarna, 30 grader är en behaglig temperatur!
Du har faktiskt helt rätt. Fila ner dom tog en stund.
Hur hög gjorde du baffeln?
Jag kan kanske anpassa de andra måtten till baffeln du gjort.
Jag tror att den nya varianten med mer vinklad baffel behöver lite högre baffel för att få plats med elementets jättemagnet om man fortfarande vill ha det lite symetriskt på höjden. Elementet måste sitta ganska långt ner från lådans topp.
rigi skrev:
Bredd 240, höjd 140 och djup 32.
Kör så det blir så lätt som möjligt om fler vill bygga.
Neuhausen skrev:rigi skrev:
Bredd 240, höjd 140 och djup 32.
Kör så det blir så lätt som möjligt om fler vill bygga.
Jag skall ändra så att båda lådsorterna använder 140mm hög baffel, jag gjorde den 144 hög i lådan med mer vinkel. Men det bör gå att fixa med lite offset på elementet eller genom att skava ur lite om magneten tar i.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 243 gäster