Har ett par Jamo D870/Concert 11. Som väl får betraktas som en vintagehögtalare, dessa har kanske ett annorlunda sound än modernare högtalare när det kommer till basåtergivning. Har lyssnat på moderna högtalare som Polk R700, Dynaudio o några till, de har ju oftast minst 2 baselement ibland fler. Det blir alldeles för mycket bas för att jag ska gilla det.
Basen är dessutom "kort", kontrollerad? snabb kanske är ett bättre ord, jag vet inte.. o torr. Ett ljud jag inte tyckte om, för mycket bas av en sort jag inte gillar.
Funderar på att lite mer bas kanske skulle tillföra något till ljudbilden, därav iden om att köpa en subwoofer. Vilken typ av sub ska jag leta efter som passar in i den ljudbild jag redan har.
Är alla subbar torra o kontrollerde? Finns det basar som är lite vintage i sin återgivning? Eller är frekvenserna där de spelar så låga att bas som bas liksom, dvs. jag kommer inte märka av eventuell stramhet.
Har ett stort vardagsrum på 28 kvm, hur stort bör baselementet vara för att räcka till? Vill ha en låda med ett framåtriktat element. Hur många watt behöver jag ha?