Har länge planerat att bygga egna högtalare och när förutsättningarna nu blev bra genom jobbet med tillgång till verktyg och plats att hålla till på så var det givet att börja planera för ett första bygge.
Arbetar som mekanik-ingenjör inom fordonsindustrin där konstruktion och 3D-modellerande är en stor del av vad jag gör. Byggande av prototyper och annat skoj med hjälp av CNC-fräsning, svarvning, 3D-printande osv. har fått mig att inse att man kan hitta på mycket kul med lite fantasi!
Tanken med projektet var att bygga ett par halvstora golvare som ska agera frontar hemma, mest för film och tv-serier vid lägre volym om kvällarna då det inte blir så mycket tid över till att lyssna musik hemma längre med en aktiv 3-åring och en till på g till våren. Blir trevligt när vi väl flyttar till hus och vi förhoppningsvis har ett rum dedikerat till hemmabio/musik.
Planen var att först köpa ett kit för att känna på det lite, öva mina färdigheter att bygga själva högtalaren och samtidigt göra ändringar för vad jag ville ha. Beställde ett C-note kit från Sound Imports. Det gjorde även min kollega så vi kunde bygga ihop dem med hans son när han hade praktik hos oss, bra övning och kul praktik! De gjordes självklart om en del i designen, kändes inte utmanande nog annars. Dock ligger mitt kit kvar i lådorna och kommer nog aldrig byggas då det inte riktigt var vad jag ville bygga egentligen.

Valchromat, plywood, dämpmatta, oval port etc. Såg bra ut och var en bra övning i att bygga. Spelar glatt i en tonårspojkes rum.
Hur som; då jag genom jobbet arbetar med Faital Pro så har jag förmånen att kunna köpa element från dem till bra priser så det var givet att bygga med något ur deras sortiment. Kände mig inte redo helt att konstruera från grunden med allt vad det innebär så efter lite googlande trillade jag in på Troels Gravesens hemsida. Vet att åsikterna går isär om hans design och boutique delningsfilter, men jag gillar designen av hans 3-wc-10 och de såg lagom utmanande ut.
Intern volym för woofer och mid behåller jag så likt som möjligt, dock har jag gjort några ändringar gentemot hans design, bl.a. yttre mått.
- Jag vill bygga i Valchromat då det är trevligt att fräsa i och blir vackert med vaxolja. Bauhaus där jag bor (Göteborg) säljer Valchromat i två storlekar; bl.a. 16x300x1200mm vilket är en bra bredd för vad jag vill bygga. Blir även mindre spill om man använder skivan effektivt
- Aktiv delning med DSP (2x Thomann t.racks DSP 4x4 mini, verkar löjligt prisvärd om man kollar funktioner och pris). Till en början för enkla delningsfilter samt längre fram; enklarebrumskorrigering med hjälp av REW och en UMIK-1 mikrofon
- https://www.audiosciencereview.com/foru ... iew.33306/
- Har köpt en begagnad Dayton Audio 1240A, 12x40w 8ohm, förstärkare som jag tänkte driva detta med, pre-out från en Denon x3800h. Kommer troligtvis brygga två kanaler till woofrarna för 80w och sen köra 1x40w till midrange och diskant. Får se hur det fungerar.
- Porta nedåt, mot golvet; småbarn och hål är ju som gjort för att stoppa saker i. 2st ø75mm x 230mm om jag inte minns fel.
- Faital Pro 6RS140 som mellanregister
- Faital Pro 10rs350 som Woofer
- Fina diskanter jag fått tag på genom jobbet, har dock gjort infästningarna så att jag kan köpa och montera de Troels Gravesen använder i sin konstruktion om jag vill.
Lite bilder från byggandet:
Konstruerade allt i CAD först för att med de nya dimensionerna få till den interna volymen och allt annat på ett bra sätt, kunde därefter göra en enkel rendering att visa hemma och få OK på att dra igång med byggande och beställning av element; Hög WAF är viktigt! Godkändes som tur var.

Material inköptes, mallar och dylikt frästes och sen var det bara att köra igång.
Bilderna kanske inte är helt i kronologisk ordning, men visar hur det gått framåt. MÅNGA misstag har gjorts, många lärdomar, mycket tid och en del material åt skogen, men det är ett bra sätt att lära sig.

Baksida och interna stag. Specialtejp för att maxa trycket under limning.

Baffel

Baksida baffel med förstärkning för 10" woofern. De sex större hålen är för neodymium magneter som ska hålla grillen på framsidan, sitter 2mm från ytan.

Provmontering i de försänkta hålen i baffeln

Lätt att slipa för mycket med maskin när man ska "rätta till" något snett. Spackel till räddningen.

Baffeln limmas fast på lådan.

Här syns de dubbla portarna nedåt. 3D printade radier kommer sitta fastlimmade här sen.

Provmontering av element. Här syns även ramen till diskanten som jag fräst ut ut aluminium samt 3D printat centrumet för att hålla själva diskanten på plats. Nöjd!

Kondensator fastlödd på kabeln till diskanten, så jag inte råkar bränna den av misstag.

Första lådan tog lång tid att få "klar", speciellt som jag sällan har tid att åka till jobbet och bygga på kvällarna, många moment jag aldrig gjort tidigare och kanske inte alltid optimala verktyg för jobbet. Andra gick snabbare, färre misstag osv. Som det ska vara.

Byggde tillfälliga fötter och provlyssnade, lät väldigt bra med lite snabbt fixande med delningsfilter och nivåer.
Nästa steg var att bygga lådor utanpå valchromaten i 12mm plywood, detta för att fanera på och få till det riktigt klassiska 3-vägs utseendet, tänk Wharfedale Linton.
Detta var väldigt svårt att få till bra, så även här många misstag och en hel del att rätta till och mycket tid som kändes onödig att lägga, men lärdomar är lärdomar. Lådorna byggdes överstar så jag kunde kapa dem till rätt mått senare.

Fanering påbörjad; valde valnöt och är nöjd med det. 1,5-1,7mm tjock, tur det, för mycket slipande blev det för att rätta till många misstag med faneren. Aldrig fanerat något innan men förutom att det kom lim där jag inte ville ha lim osv. Några riktigt fula blemmor lyckades jag få till, men de får vara kvar som en lärdom.

Lade i en 10mm bred mässingsstång bara för att se hur det kunde se ut, helt ok, hade gärna fått vara 2-4mm bred men nu blev det såhär. Även börjat montera kantband här.

Här är jag nu ca 6 månader efter att jag påbörjade projektet; lackerat en låda samt oljat in baksidan på den med OSMO vaxolja. Andra lådan ska slipas lite till, sen ska den lackas och oljas. Det "sista" jag behöver bygga är ett fötter/stativ till dem, funderar fortfarande på hur jag vill att de ska se ut. Lådorna inkl. element kommer troligtvis väga ca 30kg styck så de behöver vara stabila så min 3-åriga son inte lyckas välta dem när han väl gett sig fan på det.