En variant av Troels Faital 3-WC-10

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
audioslave

En variant av Troels Faital 3-WC-10

Inläggav audioslave » 2024-12-03 00:56

Hej,

Har länge planerat att bygga egna högtalare och när förutsättningarna nu blev bra genom jobbet med tillgång till verktyg och plats att hålla till på så var det givet att börja planera för ett första bygge.

Arbetar som mekanik-ingenjör inom fordonsindustrin där konstruktion och 3D-modellerande är en stor del av vad jag gör. Byggande av prototyper och annat skoj med hjälp av CNC-fräsning, svarvning, 3D-printande osv. har fått mig att inse att man kan hitta på mycket kul med lite fantasi!

Tanken med projektet var att bygga ett par halvstora golvare som ska agera frontar hemma, mest för film och tv-serier vid lägre volym om kvällarna då det inte blir så mycket tid över till att lyssna musik hemma längre med en aktiv 3-åring och en till på g till våren. Blir trevligt när vi väl flyttar till hus och vi förhoppningsvis har ett rum dedikerat till hemmabio/musik.

Planen var att först köpa ett kit för att känna på det lite, öva mina färdigheter att bygga själva högtalaren och samtidigt göra ändringar för vad jag ville ha. Beställde ett C-note kit från Sound Imports. Det gjorde även min kollega så vi kunde bygga ihop dem med hans son när han hade praktik hos oss, bra övning och kul praktik! De gjordes självklart om en del i designen, kändes inte utmanande nog annars. Dock ligger mitt kit kvar i lådorna och kommer nog aldrig byggas då det inte riktigt var vad jag ville bygga egentligen.

Bild
Valchromat, plywood, dämpmatta, oval port etc. Såg bra ut och var en bra övning i att bygga. Spelar glatt i en tonårspojkes rum.

Hur som; då jag genom jobbet arbetar med Faital Pro så har jag förmånen att kunna köpa element från dem till bra priser så det var givet att bygga med något ur deras sortiment. Kände mig inte redo helt att konstruera från grunden med allt vad det innebär så efter lite googlande trillade jag in på Troels Gravesens hemsida. Vet att åsikterna går isär om hans design och boutique delningsfilter, men jag gillar designen av hans 3-wc-10 och de såg lagom utmanande ut.

Intern volym för woofer och mid behåller jag så likt som möjligt, dock har jag gjort några ändringar gentemot hans design, bl.a. yttre mått.

- Jag vill bygga i Valchromat då det är trevligt att fräsa i och blir vackert med vaxolja. Bauhaus där jag bor (Göteborg) säljer Valchromat i två storlekar; bl.a. 16x300x1200mm vilket är en bra bredd för vad jag vill bygga. Blir även mindre spill om man använder skivan effektivt

- Aktiv delning med DSP (2x Thomann t.racks DSP 4x4 mini, verkar löjligt prisvärd om man kollar funktioner och pris). Till en början för enkla delningsfilter samt längre fram; enklarebrumskorrigering med hjälp av REW och en UMIK-1 mikrofon
- https://www.audiosciencereview.com/foru ... iew.33306/

- Har köpt en begagnad Dayton Audio 1240A, 12x40w 8ohm, förstärkare som jag tänkte driva detta med, pre-out från en Denon x3800h. Kommer troligtvis brygga två kanaler till woofrarna för 80w och sen köra 1x40w till midrange och diskant. Får se hur det fungerar.

- Porta nedåt, mot golvet; småbarn och hål är ju som gjort för att stoppa saker i. 2st ø75mm x 230mm om jag inte minns fel.

- Faital Pro 6RS140 som mellanregister
- Faital Pro 10rs350 som Woofer
- Fina diskanter jag fått tag på genom jobbet, har dock gjort infästningarna så att jag kan köpa och montera de Troels Gravesen använder i sin konstruktion om jag vill.

Lite bilder från byggandet:

Konstruerade allt i CAD först för att med de nya dimensionerna få till den interna volymen och allt annat på ett bra sätt, kunde därefter göra en enkel rendering att visa hemma och få OK på att dra igång med byggande och beställning av element; Hög WAF är viktigt! Godkändes som tur var.
Bild

Material inköptes, mallar och dylikt frästes och sen var det bara att köra igång.

Bilderna kanske inte är helt i kronologisk ordning, men visar hur det gått framåt. MÅNGA misstag har gjorts, många lärdomar, mycket tid och en del material åt skogen, men det är ett bra sätt att lära sig.

Bild

Bild

Baksida och interna stag. Specialtejp för att maxa trycket under limning.
Bild

Bild

Baffel
Bild

Baksida baffel med förstärkning för 10" woofern. De sex större hålen är för neodymium magneter som ska hålla grillen på framsidan, sitter 2mm från ytan.
Bild

Provmontering i de försänkta hålen i baffeln
Bild

Lätt att slipa för mycket med maskin när man ska "rätta till" något snett. Spackel till räddningen.
Bild

Baffeln limmas fast på lådan.
Bild

Bild

Här syns de dubbla portarna nedåt. 3D printade radier kommer sitta fastlimmade här sen.
Bild

Bild

Provmontering av element. Här syns även ramen till diskanten som jag fräst ut ut aluminium samt 3D printat centrumet för att hålla själva diskanten på plats. Nöjd!
Bild

Bild

Kondensator fastlödd på kabeln till diskanten, så jag inte råkar bränna den av misstag.
Bild

Första lådan tog lång tid att få "klar", speciellt som jag sällan har tid att åka till jobbet och bygga på kvällarna, många moment jag aldrig gjort tidigare och kanske inte alltid optimala verktyg för jobbet. Andra gick snabbare, färre misstag osv. Som det ska vara.

Bild

Byggde tillfälliga fötter och provlyssnade, lät väldigt bra med lite snabbt fixande med delningsfilter och nivåer.

Nästa steg var att bygga lådor utanpå valchromaten i 12mm plywood, detta för att fanera på och få till det riktigt klassiska 3-vägs utseendet, tänk Wharfedale Linton.

Detta var väldigt svårt att få till bra, så även här många misstag och en hel del att rätta till och mycket tid som kändes onödig att lägga, men lärdomar är lärdomar. Lådorna byggdes överstar så jag kunde kapa dem till rätt mått senare.
Bild

Bild

Fanering påbörjad; valde valnöt och är nöjd med det. 1,5-1,7mm tjock, tur det, för mycket slipande blev det för att rätta till många misstag med faneren. Aldrig fanerat något innan men förutom att det kom lim där jag inte ville ha lim osv. Några riktigt fula blemmor lyckades jag få till, men de får vara kvar som en lärdom.
Bild

Bild

Lade i en 10mm bred mässingsstång bara för att se hur det kunde se ut, helt ok, hade gärna fått vara 2-4mm bred men nu blev det såhär. Även börjat montera kantband här.
Bild

Bild

Här är jag nu ca 6 månader efter att jag påbörjade projektet; lackerat en låda samt oljat in baksidan på den med OSMO vaxolja. Andra lådan ska slipas lite till, sen ska den lackas och oljas. Det "sista" jag behöver bygga är ett fötter/stativ till dem, funderar fortfarande på hur jag vill att de ska se ut. Lådorna inkl. element kommer troligtvis väga ca 30kg styck så de behöver vara stabila så min 3-åriga son inte lyckas välta dem när han väl gett sig fan på det.

Bild

Bild

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Re: En variant av Troels Faital 3-WC-10

Inläggav Kalejdokom » 2024-12-03 01:19

Jag minns mitt första försök till högtalarbygge... not so good! :oops:
Men det här ser ju uberfantastiskt ut - kul med riktiga maskiner och så välbyggda lådor. Kanske är dom redan klara, annars stort lycka till med resten. :)

momotom

Inläggav momotom » 2024-12-03 01:26

Fint bygge, snygg valnöt. Är det fanér på pappersbärare?

Användarvisningsbild
audioslave

Inläggav audioslave » 2024-12-03 10:08

Kalejdokom skrev:Jag minns mitt första försök till högtalarbygge... not so good! :oops:
Men det här ser ju uberfantastiskt ut - kul med riktiga maskiner och så välbyggda lådor. Kanske är dom redan klara, annars stort lycka till med resten. :)

Tack! Som sagt, en del smådetaljer kvar, men sånt som tar mycket tid. Förhoppningen är att jag ska hinna klart med detta till julledigheten så jag får möjlighet att sätta mig in i REW, mätteknik och att jag kan göra en första tuning.

momotom skrev:Fint bygge, snygg valnöt. Är det fanér på pappersbärare?

Tack, det är "ren" valnöt, så jag har limmat med trälim. Kantbanden är sådant fanér som är förlimmat som man värmer på med strykjärn.

Användarvisningsbild
audioslave

Inläggav audioslave » 2024-12-03 10:17

Bild

CAD-modell; bra att ha så man kan räkna på t.ex. volym snabbt och enkelt. Har gjort två 90 graders böjar för portarna, internt, kommer jämföra/mäta detta mot raka rör och se om det är någon skillnad. Totallängd samma dock.

För 10rs350 är volymen ~47 liter, 6rs140 ~6 liter.

Simuleringar i VituixCAD, här finns stor risk att jag tabbat mig då detta är ny mark för min del.
Bild

Bild

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2024-12-03 12:31

Kan inget om VituixCAD men har erfarenhet från BR-byggen att faktiskt längd på rören kan skilja rätt mycket mot simulerad längd. Ofta blir rören lite kortare än beräknat för önskad avstämning. Troels har forskat en del på detta: http://www.troelsgravesen.dk/vent_tuning.htm

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2024-12-03 12:42

Snyggt bygge men den utskjutande kanten runt baffeln brukar ställa till en del.

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2024-12-03 12:53

Extremt fint bygge för att vara första gången.
Om man hade så fina maskiner då hade resultatet blivit bättre första gången. :wink:
Kommer ihåg att jag använde fogsvans såg, borrmaskin och rasp i mitt första bygge. :|

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2024-12-03 13:20

Lite nyfiken på hur du simulerat. Om man jämför med Troels design så har du ganska hög avstämningsfrekvens. Lådan på 47 liter medger en del underavstämning och Troels landade på 35 Hz medan du ser ut att ligga runt 43 Hz, vilket ger en liten puckel i kurvan innan den avtar nedåt. Prova att sänka avstämningen så får du en mer jämnt fallande avrullning, som med rumsstöd säkert ger bra respons ned under 40 Hz.
Senast redigerad av Kalejdokom 2024-12-03 14:54, redigerad totalt 1 gång.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2024-12-03 14:01

Varför är portarna böjda i slutet? Ser ut som att de hade rymts även om de va raka?
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
sammel

Inläggav sammel » 2024-12-03 14:52

Väldigt snygga högtalare.
Nätverksspelare - Azur 851N. Ljudkort Motu Ultra Light 5 med Soft X-over.Diverse Slutsteg. Högtalare med SB acustic, Satori o BMS element
https://user.faktiskt.io/sammel/Naturinspelningar/

Neuhausen

Inläggav Neuhausen » 2024-12-03 16:39

Det är ett imponerande bygge!

Valchromat ser ut som ett intressant material att arbeta med. Det är praktiskt att det finns att köpa i lite mindre format så att man kan bygga något litet som prov.

Hur är det att lackera om man vill ha en högblank finish?

Användarvisningsbild
audioslave

Inläggav audioslave » 2024-12-03 16:42

Kalejdokom skrev:Kan inget om VituixCAD men har erfarenhet från BR-byggen att faktiskt längd på rören kan skilja rätt mycket mot simulerad längd. Ofta blir rören lite kortare än beräknat för önskad avstämning. Troels har forskat en del på detta: http://www.troelsgravesen.dk/vent_tuning.htm

Yes, det är med i åtanke att jag eventuellt får modifiera längden på dem, efter att jag mätt upp och ser var jag hamnar. Tack för länken!

Kalejdokom skrev:Lite nyfiken på hur du simulerat. Om man jämför med Troels design så har du ganska hög avstämningsfrekvens. Lådan på 47 liter medger en del underavstämning och Troels landade på 35 Hz medan du ser ut att ligga runt 43 Hz, vilket ger en liten puckel i kurvan innan den avtar nedåt. Prova att sänka avstämningen så får du en mer jämnt fallande avrullning, som med rumsstöd säkert ger bra respons ned under 40 Hz.

Det som skiljer min design mot Troels är att han har 68mm portar samt 220mm långa mot mina 75mm x 230 mm långa. Går jag ner till samma dimension så får jag väldigt lika resultat; f3 = 34,6Hz.

Skulle det visa sig att jag inte är nöjd med nuvarande konstruktion av portarna kan jag printa nytt och prova som tur är.

Användarvisningsbild
audioslave

Inläggav audioslave » 2024-12-03 16:45

RogerGustavsson skrev:Snyggt bygge men den utskjutande kanten runt baffeln brukar ställa till en del.

Så är det, i det här fallet fick utseende gå före en än mer optimerad design. Dessutom kommer högtalargaller/tyg sitta monterat 99% av tiden ändå för att skydda dem mot nyfikna fingrar. Då är det bra om jag även kan få lite press passning mot kanterna runt baffeln så det krävs lite styrka att få av gallret/tyget.

Användarvisningsbild
audioslave

Inläggav audioslave » 2024-12-03 16:51

LeifB skrev:Extremt fint bygge för att vara första gången.
Om man hade så fina maskiner då hade resultatet blivit bättre första gången. :wink:
Kommer ihåg att jag använde fogsvans såg, borrmaskin och rasp i mitt första bygge. :|

Ja jag hade inte satt ribban så här högt om jag inte haft tillgång till den utrustningen, den saken är säker.

Kraniet skrev:Varför är portarna böjda i slutet? Ser ut som att de hade rymts även om de va raka?

Lekte med tanken att inte ha portarnas öppning precis bakom 10" porten, vilket de har om de är raka rör bara. Kommer testa med 90 graders böjarna samt raka rör och se om det mäter någon skillnad eller hörs någon skillnad; mest en kul grej för att jag ville prova.

Användarvisningsbild
audioslave

Inläggav audioslave » 2024-12-03 16:56

sammel skrev:Väldigt snygga högtalare.

Tack!

Neuhausen skrev:Det är ett imponerande bygge!

Valchromat ser ut som ett intressant material att arbeta med. Det är praktiskt att det finns att köpa i lite mindre format så att man kan bygga något litet som prov.

Hur är det att lackera om man vill ha en högblank finish?

Jag har inte provat att lackera det utan endast oljat in med vaxolja, det ger en fin yta som är lite halvblank om man slipat med ~180-220 och finare papper.

Valchromat är HDF, väldigt bra egenskaper för att fräsa och kapa i, annars likt MDF på många sätt.

https://www.modinex.com.au/wp-content/u ... 0a95a27aae

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2024-12-03 17:18

HDF eller MDF, skillanden i densitet är liten. "Riktig" HDF finns bara en tunna skivor.

Användarvisningsbild
Chris71

Inläggav Chris71 » 2024-12-03 17:51

RogerGustavsson skrev:HDF eller MDF, skillanden i densitet är liten. "Riktig" HDF finns bara en tunna skivor.

Nu skall jag inte ljuga i kyrkan, men OA50 har en botten av något pressat trämaterial av sällan skådat slag, skall inte kalla det HDF utan att veta men det är iaf med bindmaterial än MDF för sågblad gillar den inte direkt.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2024-12-03 18:41

Lite off topic, men i mina OA-50 är det vanlig 22 mm spånskiva i botten. Jag sågade ju hål i dem när jag byggde mina XLR:

Bild

On topic, gällande behandling av Valchromat, så kan jag bara bekräfta att det blir riktigt fin yta med olja och bivax:
viewtopic.php?f=3&t=69167&start=92

Användarvisningsbild
audioslave

Inläggav audioslave » 2024-12-03 19:34

Kalejdokom skrev:Lite off topic, men i mina OA-50 är det vanlig 22 mm spånskiva i botten. Jag sågade ju hål i dem när jag byggde mina XLR:

[ Bild ]

On topic, gällande behandling av Valchromat, så kan jag bara bekräfta att det blir riktigt fin yta med olja och bivax:

Wow! Det där är riktigt fint! Nu vet jag vilken tråd som ska sträckläsas ikväll.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2024-12-03 19:45

OK, då ska jag inte spoila hur det slutar... :cry:

momotom

Inläggav momotom » 2024-12-03 20:38

RogerGustavsson skrev:HDF eller MDF, skillanden i densitet är liten. "Riktig" HDF finns bara en tunna skivor.

Lite OT: Ja, så är det. Förr var den mesta MDF:en likvärdig, lite halvdan sådär (förutom vår stolthet från Karlit) Idag finns det en uppsjö för olika ändamål, djupfräskvalíte tex som ligger runt 800kg/m3, och kallas "bara" för MDF. Valchromaten är dock mkt trevlig att arbeta med, även om den känns onödigt dyr ibland. Nu finns det ju billigare genomfärgad MDF om man inte just prompt måste ha Valchromat, den är dock inte i samma klass. Till sitt eget högtalarbygge ska man ju naturligtvis välja det man vill ha :) Jag gör av med ca 25 ton MDF/år, mest melaminbelagd och där väljer vi inte kärnan. Ett ickeproblem för oss då det alltid kantlistas. Jag kan nog med gott samvete säga att jag testat det mesta i MDF-väg :)

Hur som helst, ett mkt fint bygge!

Användarvisningsbild
kimmen

Inläggav kimmen » 2024-12-03 23:23

Grymt snyggt, men vad är det för kondensator du har där?
Jag tycker det ser ut som en vanlig/unipolär elektrolytkondensator och den kommer nog inte göra så mycket nytta som skydd eftersom de leder ström i backriktningen och kanske också exploderar.
Den kan också tillföra kraftig distorsion om spänningen över den överstiger ca 1 V AC av samma anledning.

Bäst är nog någon platsfilmskondensator men fungerar skulle väl även en bipolär elektrolytkondensator göra.
Spänningståligheten bör dimensioneras efter förstärkaren.

Användarvisningsbild
Chris71

Inläggav Chris71 » 2024-12-04 00:15

Kalejdokom skrev:Lite off topic, men i mina OA-50 är det vanlig 22 mm spånskiva i botten. Jag sågade ju hål i dem när jag byggde mina XLR:

[ Bild ]

Nu vet jag inte vilken gen det där var och tyvärr är min numera trossbotten mellan första och andra våningen, men det kan finnas någon bild eller den biten som kapades ur liggandes i någon bra att ha till ved eller annat på landet men hårt som fan.

Hamster som man är fanns det bildbevis kvar, vet inte om det går att utröna något men spånskiva var det inte.
Bilagor
oa50botten.jpeg
oa50botten.jpeg (78.47 KiB) Visad 12004 gånger

Användarvisningsbild
audioslave

Inläggav audioslave » 2024-12-04 08:09

Kalejdokom skrev:OK, då ska jag inte spoila hur det slutar... :cry:

Du hade uppdaterat första inlägget så det spoilades redan där, riktigt trist för det var verkligen fina byggen. Gillar även de nya!

Användarvisningsbild
audioslave

Inläggav audioslave » 2024-12-04 08:14

kimmen skrev:Grymt snyggt, men vad är det för kondensator du har där?
Jag tycker det ser ut som en vanlig/unipolär elektrolytkondensator och den kommer nog inte göra så mycket nytta som skydd eftersom de leder ström i backriktningen och kanske också exploderar.
Den kan också tillföra kraftig distorsion om spänningen över den överstiger ca 1 V AC av samma anledning.

Bäst är nog någon platsfilmskondensator men fungerar skulle väl även en bipolär elektrolytkondensator göra.
Spänningståligheten bör dimensioneras efter förstärkaren.

Fungerar som ett enkelt första ordningens delningsfilter, egentligen bara för att skydda diskanten från att gå sönder om jag av misstag kör ett fullt svep 20-20kHz vid mätning. Vanligt inom billjud (hoppas jag inte svär i kyrkan genom att nämna det här). :lol:

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2024-12-04 08:27

Jo, funktionen var det nog ingen fråga om. :wink: Det gällde ju typ av kondensator. Det funkar inte med en bipolär kondensator (om det är det på bilden).

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2024-12-04 08:30

Gällande Carlsson och typ av materiel i hans byggen så blev jag också lite förvånad att det satt folierad spånskiva som stag i mina OA-50. Kan det helt enkelt vara så att det varierade lite, beroende på vad Stig fick tag i för material till sina byggen? Om det var spån eller MDF spelade kanske inte så stor roll.

Användarvisningsbild
audioslave

Inläggav audioslave » 2024-12-04 08:38

Kalejdokom skrev:Jo, funktionen var det nog ingen fråga om. :wink: Det gällde ju typ av kondensator. Det funkar inte med en bipolär kondensator (om det är det på bilden).
:D

Får skylla på att jag ännu inte hade fått i mig min första kopp kaffe för dagen när jag svarade. Ska dubbelkolla att det är rätt sorts kondensator senare idag.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2024-12-04 10:12

Kalejdokom skrev:Gällande Carlsson och typ av materiel i hans byggen så blev jag också lite förvånad att det satt folierad spånskiva som stag i mina OA-50. Kan det helt enkelt vara så att det varierade lite, beroende på vad Stig fick tag i för material till sina byggen? Om det var spån eller MDF spelade kanske inte så stor roll.

Stig var nog inte med i produktionen...

Nästa

Återgå till DIY-forum