Lista bra högtalare

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
distad

Re: Lista bra högtalare

Inläggav distad » 2024-11-27 07:17

PerStromgren skrev:Jag är förvånad att Guru inte sålde bättre, med tanke på dess kvaliteter. Varför funkar inte det som Ogjort beskriver ovan på marknaden?

Sålde inte bättre ? :? Om folk väljer annat så beror det väl på att de tycker annat låter bättre. Svårare än så är det inte. Det är ju bara här på forat som Öhman sålt in sina alster så att säga. Ni får besöka butiker och jämföra, för att förstå att det finns annat där ute som låter bra också. Det finns massor av högtalare som låter bra där ute, om man lyssnar runt rejält.
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.
Audioföl & apparat runkare som älskar haj-end och riktigt feta kablar.

Användarvisningsbild
Ogjort

Inläggav Ogjort » 2024-11-27 10:35

PerStromgren skrev:Jag är förvånad att Guru inte sålde bättre, med tanke på dess kvaliteter. Varför funkar inte det som Ogjort beskriver ovan på marknaden?

Det är nog inte konstigt alls.

Dels har INO-system hipfaktor noll.

Det är ytterst få förunnat att kunna jämföra ett direkt akustiskt intryck med dess inspelade återgivning, med bara sekunders mellanrum.

Återges en normal "presad" och toppvässad poplåt med klent eller obalanserat lågbasinnehåll via Pi60, så låter den apa!
Då föredrar man förmodligen en annan högtalare där den låter hyfsat.

Generellt (och begripligt) har "normalkonsumenten" svår att skilja på programmaterialets egenskaper och återgivningsmanickernas påverkan.
--- Ogjort producerar ljud av allehanda slag - oftast radioprogram --- ogjort.com ---

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2024-11-27 10:44

distad skrev:

Sålde inte bättre ? :? Om folk väljer annat så beror det väl på att de tycker annat låter bättre. Svårare än så är det inte. Det är ju bara här på forat som Öhman sålt in sina alster så att säga. Ni får besöka butiker och jämföra, för att förstå att det finns annat där ute som låter bra också. Det finns massor av högtalare som låter bra där ute, om man lyssnar runt rejält.

Ja, det är intressant att vi har så olika referenser till hur det hela ska återges. Jag stämmer in i ”ogjorts” kör.
Jag lyssnar fokuserat på vanliga ljud som röster, fågelsång ( biologdj-l) rör om i en tekopp, prassel i en låda, toti. Likväl som på akustiska instrument, både nära och på avstånd. För min personliga del har IÖ:s alster kommit närmast.
Kanske är jag bra på att isolera bort behovet av kombinerade synintryck? Har en känsla av att bortfallet av synsinnet vid endast musiklyssning via ljud för många kräver en överdriven presens i återgivningen för att det ska bli bra. En liten fundering bara. :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Zappa

Inläggav Zappa » 2024-11-27 11:00

Jag tycker att pi60 låter riktigt bra!
"Without deviation from the norm, progress is not possible."

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2024-11-27 11:16

Ogjort skrev:Generellt (och begripligt) har "normalkonsumenten" svår att skilja på programmaterialets egenskaper och återgivningsmanickernas påverkan.

För att inte nämna att säljaren i butiken kan ha ekonomiskt incitament att sälja in en annan produkt med större marginaler. Eller med större imponatoregenskaper om kund verkar tveksam.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Kermit116

Inläggav Kermit116 » 2024-11-27 11:36

Nattlorden skrev:...
Eller med större imponatoregenskaper om kund verkar tveksam.

De senare Guruhögtalarna tycker jag varit riktigt lyckade i designen, den lilla stativaren med dess (apdyra) stativ tycker jag är snygg, "skandinaviskt återhållen" skulle man kanske kunna kalla stilen. Dom säljer bra i Tyskland o Holland påstås det.

Kriteriet på "bra högtalare" kan väl vara dom som låter någorlunda vettigt men som Designavdelningen låter en få ha stå framme för att kunna lyssna på. Då borde några Guru kunna platsa, givetvis även Carls...! :-)
" ... probably the best loud-speaker in the world"

Imperial-Blomman

Inläggav Imperial-Blomman » 2024-11-27 11:57

Nattlorden skrev:
Ogjort skrev:Generellt (och begripligt) har "normalkonsumenten" svår att skilja på programmaterialets egenskaper och återgivningsmanickernas påverkan.

För att inte nämna att säljaren i butiken kan ha ekonomiskt incitament att sälja in en annan produkt med större marginaler. Eller med större imponatoregenskaper om kund verkar tveksam.

Då får man öka marginalerna 8)
Deltidare på Hifikit.

OA-52-PS, OS-52V, OA-116, OA-12, OD-11, OA-50.1, OA-5-II mfl högtalare drivet m rör å trisse steg.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2024-11-29 17:35

Ogjort skrev:

Det är nog inte konstigt alls.

Dels har INO-system hipfaktor noll.

Det är ytterst få förunnat att kunna jämföra ett direkt akustiskt intryck med dess inspelade återgivning, med bara sekunders mellanrum.

Återges en normal "presad" och toppvässad poplåt med klent eller obalanserat lågbasinnehåll via Pi60, så låter den apa!
Då föredrar man förmodligen en annan högtalare där den låter hyfsat.

Generellt (och begripligt) har "normalkonsumenten" svår att skilja på programmaterialets egenskaper och återgivningsmanickernas påverkan.

Det där känns rimligt. Många eftersträvar kanske att återge något som är tänkt för någon typ av högtalarlyssning redan från början, något som saknar ursprungstrohet.

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2024-11-30 07:50

Låg distortion, bra spridning och frekvensgång kan åstadkommas av flera fabrikanter, så det är egentligen inget problem. Jag vet inga andra egenskaper, om sådana finns som betyder något i hur olika "typer" av ljud återges mest verklighetstroget eller inte. Själv kan jag i alla fall konstatera hemma att äggen presterar väsentligt bättre, läs låg distortion när de avlastas rejält i basområdet och att hela frekvensgången ekvaliseras. Det är verkligen inte subtila skillnader vi pratar om. Dessutom är de en livsstilsprodukt de luxe. Man kan kommer inte så mycket längre som jag ser det med välljud och möbleringsvänlig inredning än så här.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2024-11-30 10:56

När jag frågade panelen om lågdsit-högtalare, kom denna lista upp. Den borde platsa även här.
viewtopic.php?p=2270100#p2270100
Maarten skrev:Mycket svagt resultat: > 1 %
OD-11?

Svagt resultat: 0,5-1 %
Mirsch Rondo, gissar att de hamnar här eller lägre
OD-11?
Harbeth under 400 Hz?

Ordinärt resultat: 0,2-0,5 %
pi60 i register 300 - 3000 samt 6000-20000 Hz
Harbeth över ca 400 Hz?
"Morello" över 100 Hz?
Grimm?

Gott resultat: 0,1-0,2 %
pi60 i register 100-300, samt 3000-6000 Hz
Monitor audio Silver 500 7G?

Mycket gott resultat: 0,05-0,1 %
Revel F206/208/226BE och dess större syskon 100-10000 Hz
Räv-L 300-10000 Hz.
Förmodligen "The Äggs" mellan 300-500 Hz och 7000-15000 Hz?

Toppklass: < 0,05 %
Ns-1000 300-6000 Hz
Förmodligen "The Äggs" mellan 500-7000 Hz?
2912 (låga ljudtryck)
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2024-11-30 13:18

Stämmer de där nivåerna så ska jag kanske titta på en ännu högre delningsfrekvens. Den ligger på 170 idag, men det kan bli tight att sträcka ut den ännu högre som det ser ut idag.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2024-12-02 16:02

Nattlorden skrev:

Generellt är väl att det inte finns något känt programmaterial och att man vill att återgivningsmaskinerna skall påverka musiken i en kul riktning.
Hög naturtrogenhet är passé för 99% eller klart mer av folkmassan.

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2024-12-02 19:08

Fast hög naturtrogenhet inryms i den subjektiva delen, jag tror nog de flesta vill att det skall låta naturligt enligt deras egna bedömningskriterier.
Strävan mot så hög transparensnivå som möjligt däremot, är det nog endast en liten del av den musiklyssnande befolkningen som bryr sig om.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2024-12-02 22:08

Goldfinger skrev:Fast hög naturtrogenhet inryms i den subjektiva delen, jag tror nog de flesta vill att det skall låta naturligt enligt deras egna bedömningskriterier.
Strävan mot så hög transparensnivå som möjligt däremot, är det nog endast en liten del av den musiklyssnande befolkningen som bryr sig om.

Vad är transperansnivå? Kan man ha hög naturtrogenhet men låg transperans? Eller tvärtom? Folks vanliga konsertlyssnande är av equade PA-installationer. De som verkligen lyssnar mycket på akustisk musik är få och är oerhört svåra att locka till en HiFi-handlare eftersom dom tror att B&O är det bästa som finns och vet inte om att det finns några HiFi-handlare.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2024-12-03 06:28

Mycket i den här tråden som jag inte rankar så högt som andra. Och flera topp ljuds modeller som ingen nämner... :o Måste ha konstiga öron... :?
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.
Audioföl & apparat runkare som älskar haj-end och riktigt feta kablar.

Användarvisningsbild
RJohan

Inläggav RJohan » 2024-12-04 10:48

Goldfinger skrev:Fast hög naturtrogenhet inryms i den subjektiva delen, jag tror nog de flesta vill att det skall låta naturligt enligt deras egna bedömningskriterier.

Jo det är högst subjektivt. I det flesta fall (i mina fall alla) vet vi inte hur det lät när inspelningen gjordes. Ja även 'finaudiofil' sådana med få mikrofoner. Vi var helt enkelt inte på plats. Vi kan bara gissa och digga det som vi gillar.

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2024-12-04 11:20

Jag har haft äran att lyssna på Ino Audio piP en gång.
Blev väldigt sugen att köpa ett par. Det är några år sedan.
De lät bra. Men det finns många högtalare att köpa för dom pengar dom kostar.
Vet någon vad dom kostar idag?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2024-12-04 11:39

Förra årets prislista:

från 10000 i monteringssats
från 16640 färdigbyggda

priserna är beroende på ytbehandling av lådan

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2024-12-04 11:41

Tack Roger.
Ingår låda i monteringsats?
Vad är priset för piPs?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2024-12-04 12:11

Monterad låda i industrilack, Fanér extra. piPs 2700 kr extra.

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2024-12-04 12:44

Tackar Roger.
Har du ägt några Ino högtalare?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2024-12-04 14:07

Har ett par piP sedan mer än 20 år.

Användarvisningsbild
Ogjort

Inläggav Ogjort » 2024-12-04 17:17

Harryup skrev:
Nattlorden skrev:

Generellt är väl att det inte finns något känt programmaterial och att man vill att återgivningsmaskinerna skall påverka musiken i en kul riktning.
Hög naturtrogenhet är passé för 99% eller klart mer av folkmassan.

Det tror jag nog inte alls stämmer.
Jag tror de flesta föreställer sig att de lyssnar på något så som avsändaren har tänkt sig att det ska låta.
Oavsett med vad de lyssnar.
Den medvetna föreställningen om högtalares speciella och kanske önskvärt färgande egenskaper, tror jag är betydligt lägre,
än tron på att det alltid "låter som det låter". Man tror nog att man har en "återgivare" snarare än en "processor".

Så det finns knappast något incitament hos "normalkonsumenten" att INTE köpa en högtalare som är en neutral "återgivare".
Men sannolikt är nog att allt det där är helt omedvetet. Inte en avbockningslista man tar med sig när det ska köpas högtalare.
Då köper man förmodligen något som man subjektivt tycker låter bra. (eller övertalas till, av en försäljare)

Å då kan man ju lätt "drabbas" av att det man bedömer utifrån, låter apa i en icke färgande högtalare.
Då väljer man istället en färgande i tron att den är just "neutral", eftersom det låter så bra.

/Anders O.
--- Ogjort producerar ljud av allehanda slag - oftast radioprogram --- ogjort.com ---

Tell

Inläggav Tell » 2024-12-04 17:56

distad skrev:

Nja, hur nånting säljer har inte nödvänditvis nånting alls att göra med faktisk prestanda (varken subjektiv eller objektiv sådan), utan snarare marknadsföring. Nu vet jag iofs inte hur exakt Guru har eller inte har marknadsförts, utan jag menar mer generellt sett även om det kan vara ju där som Guru har misslyckats.
Ja och sen ska det väl med lite tur i ekvationen också!

Medhåll på piP för övrigt, mina har spelat på i ganska många år nu och dom få gånger jag nuförtiden kan spela på starkare så blir jag fortfarande lika imponerad över vad dom små klarar av, framför allt för en bas-nörd som mig!

AlbertHall

Inläggav AlbertHall » 2024-12-04 19:46

distad skrev:

Du tror väl inte att majoriteten väljer hifikomponenter efter väljud?
De väljer efter prislapp och att det ska se så fett ut i vardagsrummet som möjligt. De väljer också gärna komponenter som innehåller "allt".
Det är inte väljud som styr. Detta går inte att avgöra på mässan, eller i hifibutiken. Och synnerligen inte om man handlar ohört över internet, baserat på omdömen från sk "YouTubeexperter".

Användarvisningsbild
peterh

Inläggav peterh » 2024-12-04 23:02

I en helt annan liga spelar mina canton plus . De används som TV-högtalare tillsammans med ett litet kina-steg, det hela kostar inte mycket men förvandlar TV'ns usla ljud till åtminstånde telefonkvalitet.

Platt-tv i allmänhet har uselt ljud.
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

gcs

Inläggav gcs » 2024-12-08 17:59

Hur många högtalare har ni lyckats spela sönder? De första var ett par Carlsson som jag inte längre minns namnet på. Sedan har jag sprängt vid två olika tillfällen ett par mellandiskanter från Yamaha NS1000.
Jag har också haft och har fortfarande ett par JBL högtalare som jag gillar än idag. Med tiden fick jag låta byta gummi kanterna på 15":s basarna av ålder. Jag har nog haft dem i mer än 50år.
Någon gång under 70-talet beställdes ett elektroniskt special byggt delningsfilter från EA produkter. Nu är det hos någon annan på forumet. Det blev ersatt med ett trevägs dBx driverack plus ett från BSS 366. Båda har PEQ.
Jag hoppas att jag aldrig mera behöver byta till något annat. Jag sitter nu nöjd sedan mer än 50 år speciellt då det inte varit särskilt dyrbart.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2024-12-08 18:30

Har aldrig spelat sönder några högtalare under 54 år med hyfsade anläggningar.

gcs

Inläggav gcs » 2024-12-08 19:53

Vad menar du med hyfsade anläggningar och jag vet inte heller hur starkt du spelar. Själv spelar jag rejält starkt för dynamikens skull. Jag ligger oftast på >100dB C. Man kan lätt att tro att jag blivit hörselskadad men det har jag ännu inte blivit och jag är glad att fortfarande kunna njuta av musik som jag gillar. En sak som jag tycker känns bra är den live känslan som man får rakt i ansiktet och kroppen.

Användarvisningsbild
RJohan

Inläggav RJohan » 2024-12-09 09:31

RogerGustavsson skrev:Har aldrig spelat sönder några högtalare under 54 år med hyfsade anläggningar.

Inte jag heller. När det börjar låta illa sänker man. Och då äger jag ett par LS3/5a som, enligt ryktet, kan gå söner bara det finns en rejäl stärkare i samma rum :wink:

Men jag har varit på fester där...

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi