PerStromgren skrev:Jag är förvånad att Guru inte sålde bättre, med tanke på dess kvaliteter. Varför funkar inte det som Ogjort beskriver ovan på marknaden?
Sålde inte bättre ?

Moderator: Redaktörer
PerStromgren skrev:Jag är förvånad att Guru inte sålde bättre, med tanke på dess kvaliteter. Varför funkar inte det som Ogjort beskriver ovan på marknaden?
distad skrev:PerStromgren skrev:Jag är förvånad att Guru inte sålde bättre, med tanke på dess kvaliteter. Varför funkar inte det som Ogjort beskriver ovan på marknaden?
Sålde inte bättre ?Om folk väljer annat så beror det väl på att de tycker annat låter bättre. Svårare än så är det inte. Det är ju bara här på forat som Öhman sålt in sina alster så att säga. Ni får besöka butiker och jämföra, för att förstå att det finns annat där ute som låter bra också. Det finns massor av högtalare som låter bra där ute, om man lyssnar runt rejält.
Ogjort skrev:Generellt (och begripligt) har "normalkonsumenten" svår att skilja på programmaterialets egenskaper och återgivningsmanickernas påverkan.
Nattlorden skrev:...
Eller med större imponatoregenskaper om kund verkar tveksam.
Nattlorden skrev:Ogjort skrev:Generellt (och begripligt) har "normalkonsumenten" svår att skilja på programmaterialets egenskaper och återgivningsmanickernas påverkan.
För att inte nämna att säljaren i butiken kan ha ekonomiskt incitament att sälja in en annan produkt med större marginaler. Eller med större imponatoregenskaper om kund verkar tveksam.
Ogjort skrev:PerStromgren skrev:Jag är förvånad att Guru inte sålde bättre, med tanke på dess kvaliteter. Varför funkar inte det som Ogjort beskriver ovan på marknaden?
Det är nog inte konstigt alls.
Dels har INO-system hipfaktor noll.
Det är ytterst få förunnat att kunna jämföra ett direkt akustiskt intryck med dess inspelade återgivning, med bara sekunders mellanrum.
Återges en normal "presad" och toppvässad poplåt med klent eller obalanserat lågbasinnehåll via Pi60, så låter den apa!
Då föredrar man förmodligen en annan högtalare där den låter hyfsat.
Generellt (och begripligt) har "normalkonsumenten" svår att skilja på programmaterialets egenskaper och återgivningsmanickernas påverkan.
Maarten skrev:Mycket svagt resultat: > 1 %
OD-11?
Svagt resultat: 0,5-1 %
Mirsch Rondo, gissar att de hamnar här eller lägre
OD-11?
Harbeth under 400 Hz?
Ordinärt resultat: 0,2-0,5 %
pi60 i register 300 - 3000 samt 6000-20000 Hz
Harbeth över ca 400 Hz?
"Morello" över 100 Hz?
Grimm?
Gott resultat: 0,1-0,2 %
pi60 i register 100-300, samt 3000-6000 Hz
Monitor audio Silver 500 7G?
Mycket gott resultat: 0,05-0,1 %
Revel F206/208/226BE och dess större syskon 100-10000 Hz
Räv-L 300-10000 Hz.
Förmodligen "The Äggs" mellan 300-500 Hz och 7000-15000 Hz?
Toppklass: < 0,05 %
Ns-1000 300-6000 Hz
Förmodligen "The Äggs" mellan 500-7000 Hz?
2912 (låga ljudtryck)
Nattlorden skrev:Ogjort skrev:Generellt (och begripligt) har "normalkonsumenten" svår att skilja på programmaterialets egenskaper och återgivningsmanickernas påverkan.
För att inte nämna att säljaren i butiken kan ha ekonomiskt incitament att sälja in en annan produkt med större marginaler. Eller med större imponatoregenskaper om kund verkar tveksam.
Goldfinger skrev:Fast hög naturtrogenhet inryms i den subjektiva delen, jag tror nog de flesta vill att det skall låta naturligt enligt deras egna bedömningskriterier.
Strävan mot så hög transparensnivå som möjligt däremot, är det nog endast en liten del av den musiklyssnande befolkningen som bryr sig om.
Goldfinger skrev:Fast hög naturtrogenhet inryms i den subjektiva delen, jag tror nog de flesta vill att det skall låta naturligt enligt deras egna bedömningskriterier.
Strävan mot så hög transparensnivå som möjligt däremot, är det nog endast en liten del av den musiklyssnande befolkningen som bryr sig om.
Harryup skrev:Nattlorden skrev:Ogjort skrev:Generellt (och begripligt) har "normalkonsumenten" svår att skilja på programmaterialets egenskaper och återgivningsmanickernas påverkan.
Generellt är väl att det inte finns något känt programmaterial och att man vill att återgivningsmaskinerna skall påverka musiken i en kul riktning.
Hög naturtrogenhet är passé för 99% eller klart mer av folkmassan.
distad skrev:PerStromgren skrev:Jag är förvånad att Guru inte sålde bättre, med tanke på dess kvaliteter. Varför funkar inte det som Ogjort beskriver ovan på marknaden?
Sålde inte bättre ?Om folk väljer annat så beror det väl på att de tycker annat låter bättre. Svårare än så är det inte. Det är ju bara här på forat som Öhman sålt in sina alster så att säga. Ni får besöka butiker och jämföra, för att förstå att det finns annat där ute som låter bra också. Det finns massor av högtalare som låter bra där ute, om man lyssnar runt rejält.
RogerGustavsson skrev:Har aldrig spelat sönder några högtalare under 54 år med hyfsade anläggningar.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 34 gäster