Sluten planlösning ökar

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
E

Sluten planlösning ökar

Inläggav E » 2024-12-03 12:13

En nyhet som torde glädja mången audiofil som önskar slippa höra
slamrandet från köket, exempelvis.

https://www.svd.se/a/XjaV6b/vilken-ar-d ... nlosningen

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Re: Sluten planlösning ökar

Inläggav LeifB » 2024-12-03 12:15

Öppen planlösning är ett fördärv. :(

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2024-12-03 13:59

Ja öppen planlösning utan mattor och gardiner är ju ett bedrövligt mode. Sjukt otrevliga rum blir det.
Min syster hade så ett tag med två småbarn och en Rottweiler. Man va ju helt knäckt redan efter en halvtimme i det ljudstök det blev..
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2024-12-03 15:44

Ljudnivån och utsikten över disken och alla använda kastruller är illa nog. Men att det inte finns några väggar! Var på en bostadsutställning och tittade på en 5-rummare på 105 kvadrat. I kök/vardagsrum fanns inte ens en vägg som rymde något större än en 42" tv, urdåligt planerat. Men fast nätverk fanns i varje rum så familjemedlemmarna kunde sitta i varsitt rum och surfa.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2024-12-03 16:32

Bill50x

Ja öppen planlösning är ett fördärv.
Ungdomarna vill ha ett eget rum och egen mobil när de fyllt 3.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2024-12-03 16:34

Människan har sitt revir. Även i slutna system där flera människor ingår.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2024-12-03 16:37

Det är inte undra på att ett toalettbesök brukar vara minst en halvtimme för att få lite ro. :wink:

Användarvisningsbild
RJohan

Inläggav RJohan » 2024-12-04 10:41

LeifB skrev:Det är inte undra på att ett toalettbesök brukar vara minst en halvtimme för att få lite ro. :wink:

Min bror med fru bor i 'modern' lägenhet med sån där öppen planlösning. Men det finns två toaletter (med lås), så de kan sitta ifred på varsin holk :)

Ja, öppen planlösning är verkligen en styggelse.

MoonMartin

Inläggav MoonMartin » 2024-12-04 22:43

Perfekt för Quad-elektrostater av nyare modell, medan alla med fågelholkar gråter.

AlbertHall

Inläggav AlbertHall » 2024-12-07 20:09

LeifB skrev:Det är inte undra på att ett toalettbesök brukar vara minst en halvtimme för att få lite ro. :wink:

Toaletten har väl inga dörrar eller väggar i en öppen planlösning.
Allt ska redovisas.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2024-12-07 23:49

Jag bor i en 3 rumslägenhet på 78 m2 med inglasad hyggligt stor balkong. Två vanliga sovrum med dörrar samt badrum och en liten toalett.
Fastigheten är ett helt eget kvarter med inglasad vinterträdgård med boulebana. Finns varmbad och kallbad samt två bastuar. Även 40 m3 stor gästlägenhet och hygglig träningsanläggning. En matbutik i bottenplanet.

Jag trivs mycket i en öppen planlösning innebärande att det finns öppenhet mellan kök, matplats, hall samt soffa med tv/anläggning.

Igår arrangerade jag en enkel ölprovning med 15 personer inklusive 5 hundar. Fungerade utmärkt. Kunde till och med varit fler och ändå klarat av att servera gästerna.

Rent akustiskt så finns det stora fördelar i just min lägenhet. Dörrarna till sovrum, toalett och badrum har en enklare ljuddämpande utformning. Dock inte absolut ljuddämpande. Fönster och ytterdörrar samt väggar/golv släpper inte igenom ljud i någon störande grad.

Givetvis finns det nackdelar med vår specifika lägenhet och öppna planlösningar. Så vad som passar alla finns inte.

På intet sätt är det nya boendet dyrare än tidigare.

Bild

Bild

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2024-12-08 00:04

Charmigt! Våra hus står lite för långt ifrån varandra för att kunna sätta tak över gården, men ett badhus har funnits med i planerna länge nu. Så nästa gång vi har nollränta...
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2024-12-08 11:10

Kraniet skrev:Ja öppen planlösning utan mattor och gardiner är ju ett bedrövligt mode. ...

Ja, jag har aldrig begripit varför det ska gå mode i boendet. Eller mode i hur man inreder detsamma.
Mode? Man bestämmer väl själv. Det vill säga - Man har väl en egen åsikt.

PS
Minns en gång när vi skulle titta på tapeter:
"De här är väldigt populära nu..." sa försäljaren.
Hm, jag bryr mig väl inte om vad som är populärt - jag bryr mig om vad jag själv tycker.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Ted_B

Inläggav Ted_B » 2024-12-08 13:22

Precis min tanke också.
Struntar fullständigt i och blir lite irriterad när de säger att de är populära.
Jag vill ju ha det jag gillar och inte det som är populärt.
The World's Mine Oyster

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2024-12-08 13:44

Inredning och mode passar inte riktigt ihop. Inte fasen tapetserar man om varje år för att följa modet? Lixom lite jobbigare än att byta T-tröja...

Man får helt ta det som man själv gillar, som passar boendet - och som håller några år.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2024-12-08 20:23

Om man äger sin lägenhet kan man lätt sätta upp väggar. Öppen planlösning är att det inte finns väggar mellan kök, vardagsrum/matplats.

När jag sålde min förra lägenhet fanns det en alternativ planlösning med ett extra rum utritat på en separat planlösning.

Nu lever vi på privata 78,5 m2. Om man har ett större hus är saken annorlunda.

Genom att vi inte har någon vägg mellan kök och matplats använder vi samma stolar och bord både när vi har gäster och när vi är ensamma.

Spisen/kylskåpet/diskmaskin är nära där vi äter både med gäster och ensamma. Däremot har vi valt bekväma stolar med armstöd. Bordet har två klaffar på sidorna. Tar ingen tid alls att variera storleken. Vi kan till nöds få plats med 12 personer :D när båda klaffarna är utfällda och bordet står långt ut från väggen. Hela lösningen blir bekväm och ytterst flexibel samt utrymmessnål.

Det är ju också en fråga om ljus. Ett vanlig villa har ju ytterväggar åt alla håll. Medan det i lägenheter kan uppstå behov av dagsljus. Så är det för oss genom att vi har en hörnlägenhet. Till och med fönster i klädkammare och badrum. Kvalité det med. Extremt fina fönster i sovrummet och stora glasytor mot balkonongen. Med köket är lite mörkare.

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2024-12-08 20:45

Jag har bott i en lägenhet med öppen planlösning, en gång för många år sedan :| Trivdes aldrig med att ha surret från kyl och frys bakom ryggen när man skulle se på tv :(
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> Viktig information

Neuhausen

Inläggav Neuhausen » 2024-12-08 22:11

Jag tror att en kombination av öppen planlösning och separata rum är bäst. Gärna då med kontakt mellan kök vardagsrum och matplats. Helst med en stor köksö där man kan göra olika saker på samma ställe samtidigt. Att tex laga mat är roligare om den som för dagen är ansvarig för det inte behöver isolera sig i samband med det.

Men de flesta vill ha ett utyymme för sig själva för lugn och ro eller hobby. Involverar hobbyn ljud och film så är det bra om man kan kombinera det med vardagsrummet och är inte vardagsrummet avdelat så har man ett problem.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2024-12-08 22:40

Detta är inte exakt vår planlösning genom att vi har en hörnlägenhet och då har vi fönster i badrum, klädkammare och ett stort fönster i sovrum 2.
Men principen är detsamma. 78,5 m2 och rejäla sociala ytor i vinterträdgården/boulebanan plus ett hyggligt spa samt träning. Separat liten verkstad samt underjordiskt garage ((separat avgift).

Allt har fördelar och nackdelar men vi trivs.

Dörrarna är enkelt ljudisolerade.

Soffan/lyssningspositionen är framför dörren till sovrum 1.
Den längsta längden i det öppna rummet är ca 11 meter. Men det är rejält diffuserad genom diskbänk mm samt de korta avskiljande väggarna till kök/hall ger diffusion. Alla fönsternischer är djupa.

Detta gör att de ”stående vågorna” blir många och ger ett bra fundament till bas.

Halva väggen i vardagsrummet har akustikpanel. Takhöjden är 2,7 meter och det blir mycket reflekterande vägg.

Bild

Neuhausen

Inläggav Neuhausen » 2024-12-09 01:39

Kronkan skrev:Detta är inte exakt vår planlösning

Hur som helst så ser de ut att ha tänkt till istället för det vanliga: Nedrans, de vill ha garderober också. Vi ställer ut dem lite slumpvis så att alla rum blir fula och osymmetriska.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2024-12-09 10:08

Planlösningen är som vår fast fönster finns i badrum och klädkammare. Klädkammarens inredning är utslängd och ersatt med ny.

Gällande klädhängaren i hallen så har vi behållt denna. En del sätter upp skjutdörrar. Men detta är för mig en sämre akustisk lösning. Hallen blir en del av det stora rummets akustik speciellt i basområdet. Garderobens sida mot klädhängaren har en enkel absorbent monterad direkt utan luftspalt. Hylla är uppsatt med lite korgar för förvaring. Det finns också ”hylla” för skor under klädhängarna m m. Någon matta också. Pall m m. Alltså jag ökar framförallt absorptionen där.

Inte lika enkelt i köket att öka absorptionen och inte heller diffusionen. Lite enkla hyllor med glas, tavla och allmänna apparater m m. Finns en enkel köksradio där. Blev lite förvånad att när jag provade att inte ha den på fönsterbrädan så blev ljudet bättre gällande talet. Så nu är den placerad på en hylla uppsatt på vägen bredvid diskmaskinen.

Möjligt att jag ökar både diffusion och absorptionen i vardagsrumsdelen.

Jag kommer senare gå igenom vissa längdmått för att påvisa diffusionen i basområdet.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2024-12-09 10:21

Sannolikheten att en lägenhet har en köksventilator med sådant flöde att inte lägenheten luktar matos är identiskt lika med noll.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2024-12-09 11:34

Morello skrev:Sannolikheten att en lägenhet har en köksventilator med sådant flöde att inte lägenheten luktar matos är identiskt lika med noll.

+1

Skrammel och matos från köket vill man slippa. Och att som gäst
slippa se stöket i köket är förstås positivt.

Mvh E*

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2024-12-09 11:35

PS.
dewpo skrev:Jag har bott i en lägenhet med öppen planlösning, en gång för många år sedan :| Trivdes aldrig med att ha surret från kyl och frys bakom ryggen när man skulle se på tv :(

Gratulerar till din nuvarande slutna planlösning!

Nu stryka ett par skjortor.

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2024-12-09 11:44

Att få en så optimerad lägenhet/hus som möjligt för musikåterskapning är få förunnat.
Hur tänker ni som flyttar in i nytt boende?
Prio ett är för mig att det ska finns goda förutsättningar att få ett bra ljud i lägenheten/huset.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2024-12-09 14:07

Morello skrev:Sannolikheten att en lägenhet har en köksventilator med sådant flöde att inte lägenheten luktar matos är identiskt lika med noll.

Jag har tidigare, när barnen bodde hemma, bott i ett större hus med kök, stor matsal, stort vardagsrum och stor hall. Trots köksfläkt så kom det mera os från matlagningen än i nuvarande kök.

Alla lägenheter här har eget ventilationsaggregat. Det är ett så kallat balanserat ventilationssystem innebärande att inluften går till alla rum. Luften som lämnar lägenheten gör det i kök, badrum och toalett. Viss ventilation går hela tiden genom köksfläkten men om man sätter på köksfläkten går ventialtionsaggregatet med stor styrka på och utsuget koncentreras till köket. Samtidigt ökar ju inflödet till lägenhetens rum.
Det är det som kallas balanserad ventilation.

Luften tas direkt från lägenhetens utsida utan långa kanaler samt förvärms i värmeåtervinningen och filtreras genom två filter.

Det finns nog villor med balanserad ventilation. En del saknar nog det. Ventilationsaggregatet syns på ritningen.

Här en jämförande studie kring FX och FTX.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2024-12-09 17:58

Det är svårt att veta varför denna frågeställning hamnar under rubriken ”Generellt om Hifi”. Olika personer, par och familjer tycker väldigt olika om hur man skall bo. Men är man i grunden tyckare så klart man ägnar sig åt att tycka om hur andra vill ha det och lever.

Nu är det under rubriken hifi och därmed om ljudåtergivning. Så först snor jag lite text som jag finner stämmer med vad jag själv kommit fram till. Sedan skall jag använda ritningen för att titta på vad som händer akustiskt.

Men detta i ett separat inlägg.

(Jag har glömt att nämna att vi i fastigheten har en stor festvåning)

…..

”Vad är en stående våg?

Stående vågor uppstår när rummets mått överensstämmer med frekvensens halva våglängd - och multiplar av halva våglängden. Man kan också tala om resonansfrekvenser i rummet - och när det gäller akustikbehandling, är dessa resonansfrekvenser oönskade, eftersom vissa frekvenser förstärks av rummet - något som innebär att man får problem med att få en välfungerande balans på sina mixar. Om rummet har fler än ett mått som är lika stort, så kommer problemet att öka ännu mer, eftersom resonansfrekvensen då kommer att förstärkas mellan fler än två ytor... Av förklarliga skäl, är därför ett helt kubformat rum ett mardröms-scenario i ljudsammanhang.
Parallella väggar eller inte?

Det som händer, är att ljudet studsar fram och tillbaka mellan de två parallella ytorna och det är därför man pratar om en "stående våg". Bygger man rummet utan parallella väggar, så reduceras problemet, men det kan i stället uppstå stående vågor vid många fler frekvenser (dock något svagare än i rummet med parallella väggar) - och det blir i princip omöjligt att räkna ut hur det kommer att bli, som man kan när det är parallella väggar. Det är alltså både bra och dåligt med väggar som inte är parallella, men till största delen dåligt eftersom man inte får förutsägbara resultat som man kan bygga avstämda basfällor för...
Man ser ibland bilder på diamantformade kontrollrum - men om man bygger på det sättet, så har man varit noga med att bygga in basabsorption i väggarna också. Att akustikbehandla ett sådant rum efter att det är färdigbyggt, är mycket svårt.
Rumsnoder :D

Det var den enkla biten. Det kommer mera... Det kommer inte bara att bli resonans i rummet, utan det blir också olika nivå på olika platser i rummet, på grund av fenomenet med stående vågor. Om man har halva våglängden, så blir det enbart en stående våg - men om man har hela våglängden, så kommer man exakt mitt emellan väggarna att få ett väldigt svagt ljud (i teorin helt tyst i en specifik punkt), eftersom det är där vågformen passerar noll. Man brukar prata om rumsnoder (room nodes), som ger upphov till förstärkning och försvagning av olika frekvenser på olika platser i rummet”.

https://wiki.kontrollrummet.com/St%C3%A5ende_v%C3%A5g

…….

Här en länk till en gammal diskussion om stående vågor i Faktiskt där faktiskt Peter, Svante och IO diskuterar fenomenet.
viewtopic.php?t=56417

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2024-12-09 19:56

Min tanke var att musiklyssning inte blir bättre av vare sig matos eller
skrammel från köket. Därför hamnade ämnet i denna avdelning.

Det kanske de flesta förstod.

Mvh E*

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2024-12-11 00:33

Börjar åter med de något annorlunda förutsättningar som finns i öppna planlösningar. Nedan är planlösningen som förutom att jag har mera fönster.
Mätningarna av måtten är ungefärliga. Denna del handlar om vad som händer under Schröderfrekvensen där de akustiska egenskaperna och problemen är annorlunda. Ibland har jag sett att det anges till ca 300-400 hz.

I ett rum finns det parallella ytor där ljudvågorna studsar. Vid stående vågor kommer återstudsarna förstärka toppar och dalar. Toppar kan kapas av en men dalarna finns kvar.

Även egenskaperna i väggen påverkar mycket. Vissa väggar och glasytor släpper igenom en del av energin så dessa fungerar som absorbenter. Andra ytor som betong ger kraftigare stående vågor.

Högtalarnas inklusive bashögtalare antal och placering påverkar.

Olika frekvenser har olika våg-LÄNGDER och därför uppstår det förstärkningar vid vissa frekvenser beroende på rummets mått och väggarnas egenskaper. Om detta är ett problem beror på om förstärkningen blir mycket stor eller blir ett bra rumsstöd. Samma med utsläckningar.

En öppen planlösning kan eventuellt erbjuda varierande och även långa längder där de stående vågorna kan spela. Det blir diffusion.

Det längsta måttet mellan glasytorna vid balkongen och dörren/fönster i hall är ca 9,3 meter. Fönster vid balkongen har en fönstersmyg på 0,3 meter och på andra sidan 0,2. Där uppstår det en längd på 8,8 meter. Sedan har vi 60 cm diskmaskin/diskmaskin vilket erbjuder ytterligare ett mått på 8,2 cm. Det finns avskiljande väggar mot kök/hall 5,7 meter från glasytorna vid balkongen.

Mellan högtalarväggen och gipsväggen bakom lyssningssoffan är 4,3 meter. Högtalarväggen är betong delvis klädd med absorbenter.

Jag är nöjd :D

Bild

jansch

Inläggav jansch » 2024-12-11 11:37

Kronkan skrev:Börjar åter med de något annorlunda förutsättningar som finns i öppna planlösningar. Nedan är planlösningen som förutom att jag har mera fönster.
Mätningarna av måtten är ungefärliga. Denna del handlar om vad som händer under Schröderfrekvensen där de akustiska egenskaperna och problemen är annorlunda. Ibland har jag sett att det anges till ca 300-400 hz.

I ett rum finns det parallella ytor där ljudvågorna studsar. Vid stående vågor kommer återstudsarna förstärka toppar och dalar. Toppar kan kapas av en men dalarna finns kvar.

Även egenskaperna i väggen påverkar mycket. Vissa väggar och glasytor släpper igenom en del av energin så dessa fungerar som absorbenter. Andra ytor som betong ger kraftigare stående vågor.

Högtalarnas inklusive bashögtalare antal och placering påverkar.

Olika frekvenser har olika våg-LÄNGDER och därför uppstår det förstärkningar vid vissa frekvenser beroende på rummets mått och väggarnas egenskaper. Om detta är ett problem beror på om förstärkningen blir mycket stor eller blir ett bra rumsstöd. Samma med utsläckningar.

En öppen planlösning kan eventuellt erbjuda varierande och även långa längder där de stående vågorna kan spela. Det blir diffusion.

Det längsta måttet mellan glasytorna vid balkongen och dörren/fönster i hall är ca 9,3 meter. Fönster vid balkongen har en fönstersmyg på 0,3 meter och på andra sidan 0,2. Där uppstår det en längd på 8,8 meter. Sedan har vi 60 cm diskmaskin/diskmaskin vilket erbjuder ytterligare ett mått på 8,2 cm. Det finns avskiljande väggar mot kök/hall 5,7 meter från glasytorna vid balkongen.

Mellan högtalarväggen och gipsväggen bakom lyssningssoffan är 4,3 meter. Högtalarväggen är betong delvis klädd med absorbenter.

Jag är nöjd :D

[ Bild ]

Kronkan,
Dina beskrivningar av "hur det funkar" är lite väl yviga.
Jag nöjer mig dock med att kommentera Schröderfrekvensen som ofta missförstås.

Schröderfrekvensen nås när det inte längre är menigsfullt, eller att det helt enkelt inte går att särskilja enskilda rumsresonanser. En övergång från resonans till reflektion ur hörselns perspektiv.

Rumsresonanser har en viss bandbredd (Q-värde) och till slut är det så tätt mellan resonanserna att att alla frekvenser påverkas av rumsresonanserna.

Det gäller alltså att ha rumsresonanserna så jämt utspridda som möjligt. Detta för att sänka Schröderfrekvensen.
Ett "fyrkantigt" rums mått bör då ha förhållandet 1 till 1,25 till 1,6 vilket inte alltid stämmer så bra med Svenska byggnormer (T.ex 2,5m takhöjd ger 3,13m kortvägg och 4m långvägg).
Man kan då dubbla något av måtten, t.ex 3.13, och får då ett rum med måtten 2,5m/6,26m/4m vilket är mer "svenskt".
Bra mått (rätt förhållande) i rimligt stora rum ger en Schröderfrekvens på ca 100 - 150 Hz.

Nästa

Återgå till Generellt om hifi