Moderator: Redaktörer
LeifB skrev:Det är inte undra på att ett toalettbesök brukar vara minst en halvtimme för att få lite ro.
LeifB skrev:Det är inte undra på att ett toalettbesök brukar vara minst en halvtimme för att få lite ro.
Kraniet skrev:Ja öppen planlösning utan mattor och gardiner är ju ett bedrövligt mode. ...
Kronkan skrev:Detta är inte exakt vår planlösning
Morello skrev:Sannolikheten att en lägenhet har en köksventilator med sådant flöde att inte lägenheten luktar matos är identiskt lika med noll.
dewpo skrev:Jag har bott i en lägenhet med öppen planlösning, en gång för många år sedanTrivdes aldrig med att ha surret från kyl och frys bakom ryggen när man skulle se på tv
Morello skrev:Sannolikheten att en lägenhet har en köksventilator med sådant flöde att inte lägenheten luktar matos är identiskt lika med noll.
Kronkan skrev:Börjar åter med de något annorlunda förutsättningar som finns i öppna planlösningar. Nedan är planlösningen som förutom att jag har mera fönster.
Mätningarna av måtten är ungefärliga. Denna del handlar om vad som händer under Schröderfrekvensen där de akustiska egenskaperna och problemen är annorlunda. Ibland har jag sett att det anges till ca 300-400 hz.
I ett rum finns det parallella ytor där ljudvågorna studsar. Vid stående vågor kommer återstudsarna förstärka toppar och dalar. Toppar kan kapas av en men dalarna finns kvar.
Även egenskaperna i väggen påverkar mycket. Vissa väggar och glasytor släpper igenom en del av energin så dessa fungerar som absorbenter. Andra ytor som betong ger kraftigare stående vågor.
Högtalarnas inklusive bashögtalare antal och placering påverkar.
Olika frekvenser har olika våg-LÄNGDER och därför uppstår det förstärkningar vid vissa frekvenser beroende på rummets mått och väggarnas egenskaper. Om detta är ett problem beror på om förstärkningen blir mycket stor eller blir ett bra rumsstöd. Samma med utsläckningar.
En öppen planlösning kan eventuellt erbjuda varierande och även långa längder där de stående vågorna kan spela. Det blir diffusion.
Det längsta måttet mellan glasytorna vid balkongen och dörren/fönster i hall är ca 9,3 meter. Fönster vid balkongen har en fönstersmyg på 0,3 meter och på andra sidan 0,2. Där uppstår det en längd på 8,8 meter. Sedan har vi 60 cm diskmaskin/diskmaskin vilket erbjuder ytterligare ett mått på 8,2 cm. Det finns avskiljande väggar mot kök/hall 5,7 meter från glasytorna vid balkongen.
Mellan högtalarväggen och gipsväggen bakom lyssningssoffan är 4,3 meter. Högtalarväggen är betong delvis klädd med absorbenter.
Jag är nöjd
[ Bild ]
Användare som besöker denna kategori: Byron och 35 gäster