Moderator: Redaktörer
I-or skrev:Nja, även om jag förstår vad du menar så beror Schröderfrekvensen fs inte på rummets dimensioner utan enbart på dess volym och efterklangstid:
fs= 2000*sqrt(RT60/V)
(Ett någorlunda normalt lyssningsrum har en Schröderfrekvens om ca 150-200 Hz.)
Manfred Schröder förde här ett statistiskt resonemang om hur många moder med en viss dämpning som krävs för att ljudfältet i praktiken ska kunna anses vara diffust (d.v.s. med samma egenskaper överallt). Enligt min mening så var han dock lite väl snål med modaltätheten, vilket är varför våra lyssningsrum typiskt sett inte fungerar riktigt bra förrän vi är drygt en halv oktav över Schröderfrekvensen. I-or-frekvensen fi för musiklyssning blir alltså:
fi = 3000*sqrt(RT60/V)
Däremot är det förstås helt korrekt att det är av värde att sprida ut moderna någorlunda jämnt i frekvensled för att närma sig diffusiva förhållanden vid lägre frekvenser och här blir rumsdimensionerna avgörande.
Vad gäller Kronkans inlägg ovan så förekommer många tveksamheter och ibland rena felaktigheter, varför lekmannen bör läsa dessa med försiktighet. Den intresserade bör framförallt studera skillnaden mellan stående vågor och moder/resonanser samt bör även känna till att moder och noder är helt olika saker.
jansch skrev:Jovisst, men jag avstod att belasta mitt inlägg med formler utan att beskriva det ur ett lyssningperpektiv och lite praktisk rumsoptimering.
En fundering
Schröders formel ger ju ett ganska "luddigt" resultat, mer som en dålig fingervisning. Man kanske borde fokusera mer på det praktiska rumsmåtten och strunta i Schröder.
petersteindl skrev:I princip har man 3 skilda frekvensområden i rum.
Det undre frekvensområdet är modalt d v s med rumsmoder som dominant frekvensgångsfaktor.
Det övre frekvensområdet kallas Schroederområdet. Där är rumsmoderna många och den upplevda frekvensgången blir rak om T60 är konstant med frekvens vilket den i stort sett är.
Eftersom T60 oftast börjar öka under ungefär 250 Hz, från 0,5 sek till uppemot 1,0 sek i basen eller ännu mer, så uppstår en olinjäritet med frekvens i detta frekvensområde.
Det frekvensområde mellan modalt och Schroeder kallas övergångsområde.
Det är övergångsområdet som bidrar till viss osäkerhet.
Tror att den här artikeln är ok. Har bara skummat.
https://www.akutek.info/Papers/MS_Schroeder_Revisited.pdf
I-or skrev:Lyckligtvis så är dock hörseln ganska förlåtande i många avseenden, varför förenklingarna ändå oftast fungerar hyggligt i praktiken.
Ted_B skrev:Men är det bättre med en lägre Schroeder-frekvens än en högre?
Hur påverkar det? Förstår inte riktigt.
Ted_B skrev:Men är det bättre med en lägre Schroeder-frekvens än en högre?
Hur påverkar det? Förstår inte riktigt.
eljulio skrev:Apropå toppar och dalar så har jag en dal som är svår att fylla igen vid ca. 65Hz utan att dra på för mycket gain i ekvaliseringen. På samma sätt har jag en rätt rejäl bulle strax under 130Hz, men den kan jag ändå ta ner. Den vid 65Hz kan jag inte fylla upp vad det verkar. Finns det något att göra eller bara gilla läget? Basmodulerna står där de står i stort sett. Handlar nog mer om feelgood än något annat då den ändå är hyfsat smal.
eljulio skrev:Apropå toppar och dalar så har jag en dal som är svår att fylla igen vid ca. 65Hz utan att dra på för mycket gain i ekvaliseringen. På samma sätt har jag en rätt rejäl bulle strax under 130Hz, men den kan jag ändå ta ner. Den vid 65Hz kan jag inte fylla upp vad det verkar. Finns det något att göra eller bara gilla läget? Basmodulerna står där de står i stort sett. Handlar nog mer om feelgood än något annat då den ändå är hyfsat smal.
I-or skrev:Det kostar alltid en del effekt och luftpumpningskapacitet att kämpa mot naturlagarna.
Om man inte kan ändra de akustiska egenskaperna för system och rum så bör man åtminstone börja med att ratta in den relativa fördröjningen mellan basmodulerna för maximal effektivitet i lyssningspositionen. Med en kraftig dal runt 65 Hz så kan man optimera mot detta frekvensområde. När man har kommit så långt som man kan här så övergår man till ekvalisering, där man får försöka hitta en kompromiss mellan klangbalans och ljudtryckskapacitet. Smalbandiga dalar har låg hörbarhet, vilket kan utnyttjas här.
Kronkan skrev:Om det är mätt i lyssningspositionen så antar jag att du sitter i noden. Alltså den punkt där det blir en utsläckning. Så pröva att flytta tillbaka eller framåt själva lyssningspositionen. Det kan eventuellt finnas andra sätt såsom att flytta basmodulerna.
Tidigare har jag haft tabeller för att se frekvens och vilka våglängderna är.
IÖ igen. Hoppas att han inte misstycker?
[ Bild ]
I-or skrev:Kronkan skrev:Om det är mätt i lyssningspositionen så antar jag att du sitter i noden. Alltså den punkt där det blir en utsläckning. Så pröva att flytta tillbaka eller framåt själva lyssningspositionen. Det kan eventuellt finnas andra sätt såsom att flytta basmodulerna.
Tidigare har jag haft tabeller för att se frekvens och vilka våglängderna är.
IÖ igen. Hoppas att han inte misstycker?
[ Bild ]
Det verkar som att du fortfarande inte riktigt har förstått hur detta fungerar och det hjälper inte hur många gånger som du lägger upp animeringen ovan. Det finns många moder i eljulios L-formade rum även runt 65 Hz. Det är alltså inte bara en enstaka resonans som ställer till det här. eljulio är också ganska låst i möbleringen, varför han inte vill flytta vare sig lyssningssoffan eller basmodulerna.
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 31 gäster