Sluten planlösning ökar

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Morello

Re: Sluten planlösning ökar

Inläggav Morello » 2024-12-16 11:46

Dåförtiden använde arkitekter huvudet och ritade sådant som fungerar. Idag styr känslor. Köket är en arbetsplats (där jag gärna arbetar), men äta vill jag göra i matsalen.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2024-12-16 13:06

JM skrev:Är oblika och tak moder beaktade?

JM

FEM-lösningar visar alltid samtliga moder (upp till den frekvensberoende gräns som sätts av diskretiseringen, förstås). Ovanstående resultat gäller bara för att illustrera modformerna, vilket är betydligt enklare än att beräkna frekvensgången. Som synes blir det ganska knepiga modformer i ett L-format rum. Den sista modformen ovan är oblik (sned) över alla tre dimensioner även om det förstås blir någon form av symmetri här, då de båda grenarna av rummet är lika stora.

Bidragen från samtliga moder inkluderas naturligtvis även i mina Matlab-simuleringar för frekvensgången i lyssningspositionen (begränsningen är dock att rummet måste vara rätblocksformat). Detta är fallet även om skriptet i praktiken utnyttjar spegelkällor och alltså i grunden är tidsplansbaserat, d.v.s. inte arbetar modalt.

Egentligen kan tyckas att den modala beskrivningen är betydligt mer abstrakt än att bara se det hela som reflekterade ljudvågor i tidsplanet, men det fiffiga är att resultatet blir detsamma oavsett vilken väg man väljer.

Tilläggas bör att en mod (egensvängning) endast leder till en möjlig resonans. För att resonansen ska uppstå så måste den exciteras, d.v.s. att källan inte får vara placerad i eller nära ett nollställe. Om mottagaren är placerad i ett nollställe så existerar förvisso resonansen, men bidrar inte just i mottagarpositionen.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

JM

Inläggav JM » 2024-12-16 13:32

Tack I-or du visar tydligt att basen skall inte bara korrigeras med PEQ i frekvensdimensionen utan även i tidsdimensionen samt att ljudkällor o lyssningsposition inte skall sluta i relevanta ljudtrycksminima.
Kan du på ett begripligt sätt utveckla hur du gör beräkningen i tidsdimensionen?

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.
"Kill your Darlings" => Scientific Progress.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2024-12-16 13:43

Ja, men det fiffiga är att minst hälften av avvikelserna i tidsplanet automagiskt korrigeras av en helt vanlig ekvalisator av minfastyp. 8O

(Om väggarna uppträdde idealt så skulle hela tidsplansavvikelserna korrigeras, vilket medför att akustiskt "hårda" rum med betong- eller tegelväggar, som ger de största frekvensgångsproblemen, även är de som erhåller den bästa tidsplanskorrektionen. 8O )

I praktiken räcker detta för att erhålla en minfasekvaliserad basåtergivning som inte nämnvärt skiljer sig från det optimala, vilket bl.a. medförde att B&W lade ned sitt linjärfasekvalisatorprojekt precis före marknadsintroduktion i början av 1990-talet eftersom hörbarheten för de ideala fasegenskaperna ansågs vara alltför låg.

JM

Inläggav JM » 2024-12-16 13:51

Det räcker att fixa en ok PEQ kurva där kvarvarande dippar fixas i tidplanet. Genom iterativ trail and error eller finns ngt smartare sätt?

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2024-12-16 14:10

Mja, lösningen är som följer:

1. Välj någorlunda vettiga placeringar för basmoduler och lyssnare genom att försöka undvika att skapa lite mer bredbandiga djupare dalar. Resultatet blir sällan perfekt om rummet är normalt möblerat med påföljande begränsningar i uppställningen, men misströsta ej!

2. Justera fördröjningen för minimala dalar i lyssningspositionens frekvensgång (inte efter de fysiska avstånden). Om uppställningen är asymmetrisk som t.ex. i eljulios fall så kan man variera även den relativa fördröjningen mellan basmodulerna. Många skenbart symmetriska uppställningar är för övrigt någorlunda asymmetriska akustiskt sett beroende på att den ena väggen är en yttervägg och den andra är en innervägg eller att det förekommer stora fönster eller stora väggöppningar längs sidoväggarna.

3. Ekvalisera.

4. Lyssna och njut av en fantastiskt bra basåtergivning.

Användarvisningsbild
faema

Inläggav faema » 2024-12-16 14:47

Morello skrev:Dåförtiden använde arkitekter huvudet och ritade sådant som fungerar. Idag styr känslor. Köket är en arbetsplats (där jag gärna arbetar), men äta vill jag göra i matsalen.

Nja, något som dåtidens arkitekter inte tänkte på var just köket, det fick vara en liten skrubb dom köksan eller husmodern fick husera, där satte inte en man ens en blick.
Jag brassar gärna mat vid spisen medan gästerna hänger på bardisken med en Campari.

JM

Inläggav JM » 2024-12-16 15:31

Köket är ett viktigt socialt område. Jag har bara byggt stora öppna kök med stor köksö där det går att laga mat i större sällskap. Nu bygger jag ett öppet kök/vardagsrum i Spanien.

JM

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2024-12-16 16:11

Det är ett jäkla pill med att ekvalisera ihop två basmoduler tillsammans med toppar. Till slut hamnade SVS-modulen på 8ms fördröjning. Vid 25Hz är krävs det en del, men annars rätt bra. Jag har också testat att dela äggen vid 250Hz istället. Nu ska jag lyssna också...

Skärmbild 2024-12-16 150844.jpg
Skärmbild 2024-12-16 150844.jpg (121.41 KiB) Visad 565 gånger

Föregående

Återgå till Generellt om hifi