Laptop som streamer, mediaspelare och försteg?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

JanneX

Laptop som streamer, mediaspelare och försteg?

Inläggav JanneX » 2024-12-22 10:18

Vad gäller egentligen vid användning av en dator som signalkälla och försteg i en anläggning? Idag i det system jag använder mest har jag en nyare laptop kopplad med HDMI till en TV och från tv:n optiskt till en receiver. Med ett trådlöst tangentbord med pekplatta tycker jag att lösningen är extremt smidig. Alla film och musiktjänster på ett ställe och jag måste säga att det låter bra. Så pass bra att jag funderar på att hoppa förbi receivern och koppla datorn direkt till ett par hyfsade aktiva högtalare. Antingen direkt ifrån analogutgången eller optiskt till en gammal Cambridge DacMagic (systemet används alltså bara i två kanaler).
Jag har försökt läsa på lite men allt verkar avråda å det bestämdaste. Att använda en dator som försteg kommer förr eller senare döda högtalarna då något händer som skickar maxvolym.. Kopplat till receiver eller vanliga datorhögtalare med volymkontroll har det nog aldrig hänt mig..
Vidare läser jag att den analoga utgången ur en dator låter anskrämligt. Jag vill påstå att jag med goda hörlurar fått en fin upplevelse ur datorers analoga utgång och även ur mobiltelefoner och surfplattor (och jag har ju möjlighet att skicka signal digitalt om det är en stor förbättring).
Jag har även läst att oavsett om man använder analog eller digital signal så är Windows volymkontroll satan själv och den måste konstant stå på 100%, annars förstör man den lilla ljudkvalitet som finns.. Då faller ju poängen med en dator som försteg ganska hårt..
Idag använder jag datorn som volymkontroll. Receivern inställd på den nivå jag maximalt använder mig av och sedan höjer och sänker jag med tangentbordet. Jag har inte märkt att det är problematiskt..
Då kan man ju undra varför jag ställer frågan. Jag tycker det låter bra, jag har aldrig märkt av att det skulle vara lynnigt när det kommer till starta program med olika inställningar eller att volymkontrollen skulle vara dålig att använda så varför inte bara köra?
Feelgood antar jag..och nyfikenhet när det kommer till vad som egentligen gäller.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Re: Laptop som streamer, mediaspelare och försteg?

Inläggav RogerGustavsson » 2024-12-22 11:05

Jag använder datorer som streamer/signalkälla/försteg. Kör digitalt förutom med hörlurar, vilket är sällan. Equalizer APO ställer in man så att Windows inte lägger sig i med limitering.

JanneX

Inläggav JanneX » 2024-12-22 15:06

RogerGustavsson skrev:Jag använder datorer som streamer/signalkälla/försteg. Kör digitalt förutom med hörlurar, vilket är sällan. Equalizer APO ställer in man så att Windows inte lägger sig i med limitering.

Equalizer APO? Måste googla.. Har hittat en del bra EQ men verkar inte kunna hitta någon som funkar "globalt" utan bara i det aktuella uppspelningsprogranmet..och jag använder flera. Spotify och Tidal via deras respektive Windows 10 appar. Prime, Disney och Netflix via deras appar och resten via webläsare och mitt ljudkort, Realtek nånting för det analoga iaf, har ingen eq utan några fasta lägen som inte funkar alls.
Sedan detta med asio, wasapi osv.. Kan man få det att funka globalt? Och hur skadligt är det egentligen att bara låta saker i Windows vara som det är? Visst, det låter inte som i huvudsystemet men prylarna är inte motsvarande heller och utifrån förutsättningarna kan jag inte riktigt sätta fingret på vart just datoruppspelningen begränsar..

JanneX

Inläggav JanneX » 2024-12-22 15:45

Tog hem equalizer APO och vilket fantastiskt program. Verkar ta volymkontrollen ur ekvationen och eq-möjligheterna är ju kanon. Vet inte riktigt hur jag ska kunna använda funktionen med aktiva högtalare dock om jag inte kan justera volymen i Windows direkt (högtalarna har ingen fjärr och en svåråtkomlig gain på baksidan) men med en dator kopplad till stereon i storsystemet är det ett ganska kraftfullt verktyg för musikuppspelning. Dator via hdmi till receiver som sköter volym..och med grafik som fixar 4k kan man ju skrota tv:n trötta operativ och köra allt via dator.
Men..finns en likaledes smutt lösning om man vill fortsätta använda Windows volymkontroll? Kan man fortsätta använda alla eq-möjligheter och bara stänga av pre amplification? Och hur mycket sämre är isf det?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2024-12-22 16:03

I mina installationer på Windows 10 och 11 fungerar Windows egna volymkontroll. Jag skickar ljudet vidare via USB till en miniDSP i huvudanläggningen (som delar till bas/toppar och gör EQ). Jag använder Equalizer APO för ekvalisering av källmaterialet. För att undvika limiten i Windows gäller det att hålla nivån under -1 dBFS, detta inkl. ekvaliseringen av källmaterialet.

JanneX

Inläggav JanneX » 2024-12-22 16:13

RogerGustavsson skrev:I mina installationer på Windows 10 och 11 fungerar Windows egna volymkontroll. Jag skickar ljudet vidare via USB till en miniDSP i huvudanläggningen (som delar till bas/toppar och gör EQ). Jag använder Equalizer APO för ekvalisering av källmaterialet. För att undvika limiten i Windows gäller det att hålla nivån under -1 dBFS, detta inkl. ekvaliseringen av källmaterialet.

Är rädd att jag inte riktigt förstår.. Vart ställer jag in detta? Windows volymkontroll fungerar hos mig om jag stänger av pre amplification-fliken..
Jag får leta runt i programmet och se om jag förstår vad du menar.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2024-12-22 16:27

I fliken Preamplification ställer man in max -1 dB. Har du gjort stora lyft i något register i de andra flikarna (i mitt exempel är avstängda) kan det bli aktuellt med att sänka ytterligare i Preamplification.

Skärmbild 2024-12-22 152228.png
Skärmbild 2024-12-22 152228.png (75.99 KiB) Visad 1101 gånger

Tell

Inläggav Tell » 2024-12-22 22:51

Kolla nere i vänstra hörnet efter Peak gain och se till att den inte går över -1dB.
Editor_64_241222-214949.png
Editor_64_241222-214949.png (126.71 KiB) Visad 1045 gånger

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2024-12-23 01:46

Kör MacBookPro som streamer o mediaspelare, funkar finfint.
Sitter nöjd :)

Återgå till Generellt om hifi