Vad gäller egentligen vid användning av en dator som signalkälla och försteg i en anläggning? Idag i det system jag använder mest har jag en nyare laptop kopplad med HDMI till en TV och från tv:n optiskt till en receiver. Med ett trådlöst tangentbord med pekplatta tycker jag att lösningen är extremt smidig. Alla film och musiktjänster på ett ställe och jag måste säga att det låter bra. Så pass bra att jag funderar på att hoppa förbi receivern och koppla datorn direkt till ett par hyfsade aktiva högtalare. Antingen direkt ifrån analogutgången eller optiskt till en gammal Cambridge DacMagic (systemet används alltså bara i två kanaler).
Jag har försökt läsa på lite men allt verkar avråda å det bestämdaste. Att använda en dator som försteg kommer förr eller senare döda högtalarna då något händer som skickar maxvolym.. Kopplat till receiver eller vanliga datorhögtalare med volymkontroll har det nog aldrig hänt mig..
Vidare läser jag att den analoga utgången ur en dator låter anskrämligt. Jag vill påstå att jag med goda hörlurar fått en fin upplevelse ur datorers analoga utgång och även ur mobiltelefoner och surfplattor (och jag har ju möjlighet att skicka signal digitalt om det är en stor förbättring).
Jag har även läst att oavsett om man använder analog eller digital signal så är Windows volymkontroll satan själv och den måste konstant stå på 100%, annars förstör man den lilla ljudkvalitet som finns.. Då faller ju poängen med en dator som försteg ganska hårt..
Idag använder jag datorn som volymkontroll. Receivern inställd på den nivå jag maximalt använder mig av och sedan höjer och sänker jag med tangentbordet. Jag har inte märkt att det är problematiskt..
Då kan man ju undra varför jag ställer frågan. Jag tycker det låter bra, jag har aldrig märkt av att det skulle vara lynnigt när det kommer till starta program med olika inställningar eller att volymkontrollen skulle vara dålig att använda så varför inte bara köra?
Feelgood antar jag..och nyfikenhet när det kommer till vad som egentligen gäller.