Bill50x skrev:AlbertHall skrev:High Fidelity= trohet gentemot källan.
Källan är korrekt citerad. Vad det nu än vara.
Just så. Men säg att källan är en fiol. Hur vet jag hur den lät vid upptagningstillfället? Och hur påverkar det med dubbla akustiker (inspelningslokalen respektive lyssningsrummet).
Visst, det är ju vad som finns på fonogrammet som är referensen - men hur vet man hur det låter på denna? Som jag ser det är det nästan omöjligt att avgöra. För mig är det bara att välja bland ett antal välrenommerade apparater/högtalare (får gärna mäta bra också) och sedan välja det som man själv tycker låter bäst. Med den musik man tycker om! Att sitta och lyssna på sk referens-fonogram och lyssna efter detaljer och hur (tex) en triangel låter är ju ganska dödfött.
Finns "High Fidelity" verkligen fortfarande?
/ B
Nej, det är inte det som finns på fonogrammet som är referensen för begreppet High Fidelity. Begreppet High Fidelity gäller hela reproduktionen från inspelning till uppspelning av ett akustiskt ursprung. Då ingår det som finns på mastern eller på fonogrammet i själva reproduktionen. Referensen är Input. Då är referensen det som fanns före mikrofonerna, d v s den levande ljudhändelsen före inspelning.
Idag är Input något annat än då uttrycket myntades.
Då du frågar om "High Fidelity" verkligen fortfarande finns, så bör du specificera om du menar själva begreppet "High Fidelity", eller om du menar själva orden "High Fidelity", d v s om orden idag används.
Det är då man kommer in i viss semantik. Man hör ofta t.ex. This is true "High Fidelity". Då menar man den ursprungliga betydelsen av begreppet. Det vet alla insatta. Frågan är då vad som menas med motsatsen d v s false "High Fidelity". Det är en slags modern variant av "High Fidelity", som inte klassas som true "High Fidelity" då man säger så.
Jag anser att true "High Fidelity" = "High Fidelity". Då är det den ursprungliga meningen hos begreppet som gäller och inget annat nymodigt påfund.
De som förstår och har insyn i hela reproduktionskedjan är egentligen inspelningsteknikerna vid kontrollyssning och de högtalarkonstruktörer i avspelningsled som har kontroll över hur det lät före inspelning.
Det är ett fåtal högtalartillverkare som har kontroll på påde inspelning och uppspelning.
Linn är en, Stig Carlsson en annan. Wilson var en, Mark Levinson en annan. Paul W. Klipsch gjorde stereoinspelningar på rullbandare innan stereo fanns på marknaden.
Sedan finns det inspelningstekniker som jobbar tillsammans med högtalartillverkare.
Själv har jag fördelen att sedan 1967 ha umgåtts med Bertil Alving och hört livehändelse och masterband.