HiFidelity.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
PerStromgren

Re: HiFidelity.

Inläggav PerStromgren » 2024-12-23 16:31

peterh skrev:Tyvärr framförs mycket livemusik förstörd redan på scen [...]

Det beror nog mycket på vilken genre det gäller. Det mesta jag lyssnar till live förstörs inte alls. Det gäller små jazzensembler och symfoniorkester.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
peterh

Inläggav peterh » 2024-12-23 17:32

PerStromgren skrev:

Det beror nog mycket på vilken genre det gäller. Det mesta jag lyssnar till live förstörs inte alls. Det gäller små jazzensembler och symfoniorkester.

Självklart beror det på musikens art. Men så fort man "mickar upp" och återger musiken i urusla PA system så blir det pannkaka. Varför man gör det är ofta ett mysterium, lokalen kan mycket väl täckas av instrumenten och de små
instrumentförstärkarna som eventuellt används, och varför man skall återge musiken i mycket hög volym så att åhörarna
plockar fram sina hörselskydd är ett annat mysterium,För att att inte tala om mickarnas och PA systemens brister.

Tycker jag ..
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

jansch

Inläggav jansch » 2024-12-23 18:22

petersteindl skrev:
RJohan skrev:
petersteindl skrev:
Egentligen är det ett uttryck för en seriös strävan efter naturtrogenhet.

Dock bör man beakta att dagens musik ofta strävar efter ett eget sound som ett slags igenkännande varumärke och där soundet inte är en strävan efter naturlighet, men soundet är en del av musiken. Då blir soundet själva input till ljudåtergivningssystemet d v s det är soundet som skall reproduceras. Om soundet reproduceras adekvat korrekt så innefattas detta idag i termen High Fidelity. Då är det inte naturtrogenhet som gäller. Personligen skulle jag istället välja ett annat uttryck än High Fidelity gällande god reproduktion av icke naturliga sound.

Det är din tolkning och om den gör dej lycklig har jag inga problem med det. Det står dock inget i urfrasen om 'naturtrogenhet'. Bara att det kan tas på allvar, vilket räcker bra för mej.

För mej är HiFi just att återge signalen som finns på inspelningen så nära det går, oberoende av inspelningens beskaffenhet. Något annat kan vi inte kräva, anläggninge kan inte veta om det är en gammal underbar inspelning med Ella eller något hårdprocessat modernt med bara syntar, bara göra sitt jobb så bra det går. Helt subjektivt från mej då vad som är bra eller dåligt. Att sen mycken inspelad musik av idag, enligt min mening och kanske även din, låter för j*****gt kan vi inte göra något åt. Annat än, naturligtvis, låta bli att lyssna på eländet.

Eftersom jag under flera år umgåtts med de gamla patriarkerna i England, som tillverkade högtalare och förstärkare sedan slutet av 1920, så har jag fått en bra inblick hur de resonerade gällande High Fidelity på den tiden. Vi skulle till och med bilda bolag tillsammans kring 1983/84. Det som gällde var: ”In constant quest.” Det var en strävan. Jag behöver inte tolka något. Jag vet! Jag har koll på läget. Det räcker för mig. Ditt påstående att jag skulle tolka det på något sätt är en ren lögn. Är du stolt över det? Är du säker på att du har koll på hur det var? Var du också med på den tiden?

Oj , vad du tar i.......
England är ju bara en liten del av världen, trots att de själva kanske är av en annan uppfattning.

Jag jobbade i Tyskland (på 70-talet) för flera av de då större "hifi"-tillverkarna, t.ex Braun, Heco, Isophon, m.fl. Allt var då enormt fokuserat på DIN45500 som referens för HiFi.
Endast Telefunken hade, enligt min mening, några tankar "utanför boxen" men hade redan då bl.a givit upp ett segt projekt om Kugelstrahler (Atmende Kugel). Dom köpte faktiskt in några OA5:or för analys!
Vi fick sedan behålla några av deras Kugelstrahl-prototyper.

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2024-12-23 22:02

Härligt med folk inom branschen.
Ni har gått igenom mycket som har format det vi har idag. Önskar er alla en riktigt God Jul!

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2024-12-23 23:34

jansch skrev:. . . Oj , vad du tar i.......
England är ju bara en liten del av världen, trots att de själva kanske är av en annan uppfattning.

Jag jobbade i Tyskland (på 70-talet) för flera av de då större "hifi"-tillverkarna, t.ex Braun, Heco, Isophon, m.fl. Allt var då enormt fokuserat på DIN45500 som referens för HiFi.
Endast Telefunken hade, enligt min mening, några tankar "utanför boxen" men hade redan då bl.a givit upp ett segt projekt om Kugelstrahler (Atmende Kugel). Dom köpte faktiskt in några OA5:or för analys!
Vi fick sedan behålla några av deras Kugelstrahl-prototyper.

I hela mitt liv med musikåtergivnings-intresse d v s sedan 60-talet och under den tid jag jobbat inom gebitet d v s sedan 70-talet, varit distributör i Sverige för ungefär 30 märken, haft butik, åkt på nästan samtliga intressanta hifi-mässor runt i världen, kommit i kontakt med svensk och internationell hifi-press, träffat inspelningstekniker, tillverkat produkter samt ställt ut på mässor, så har jag hittills aldrig vid något tillfälle stött på en endaste person som haft en Deutsche Industrie Normen DIN som definition på begreppet High Fidelity. Inte en endaste.

Jag har aldrig sett en annons, från exempelvis Braun där de stoltserar med att säga att de minsann uppfyller DIN45500 och därför är det High Fidelity.

Om tyska företag inom audio väljer att ha en QC i produktion som är satt till DIN 45500, så må det vara hänt, men steget därifrån till att marknadsföra produkten som High Fidelity på grund av deras QC är milsvitt stort. Har aldrig någonsin sett det. Möjligtvis på stereopaket för 1995 kr hos TV-handlare.

DIN gäller bland annat ljuskänslighet hos film och motoreffekt hos bilar. Sedan kan man föra fram DIN 45500 specifikt, som bl.a. gäller värdet på nivån hos låga och höga frekvenser hos högtalare, så som en tysk industrinorm.
Bild Detta är troligtvis ekofritt.

Ingen tillverkare av hifi-produkter har mig veterligen marknadsfört eller ens hävdat att deras produkter satisfierar DIN4550 och därför är de High Fidelity. Det skulle snarast uppfattas som motsatsen eller som leksaksprodukter.

Här är mer om DIN 45500.

Bild

Bild

Läs gärna normen gällande amplifiers.

Av alla som jobbade i branschen som kan betraktas som High Fidelity såg 99% DIN 45500 knappast en norm för High Fidelity, snarast som ett skämt.
Det är min erfarenhet av det hela.
Det fanns säkert apparater som inte ens uppfyllde dessa krav och det finns säkert en del så kallade High End-högtalare som testats i Stereophile eller Absolute Sound som inte uppfyller DIN 45500 i frekvensgången i mellanregistret.

Men det är ett långt steg till att DIN45500 skulle uppfattas synonymt med begreppet High Fidelity.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2024-12-24 11:44

Mina exempel på hur utvecklingen var kring High Fidelity är hämtade från USA där både utveckling av musik och inspelning samt uppspelning av musik fanns. Detta hoppade över havet till England. Det intressanta är att Peter exemplifierar med engelska elektrostater. Alltså man angriper högtalar/rumproblemet.

Ok, DIN men den verkliga tyska inflyttandet på musikscenen är när influenser av amerikansk pop flyger över pölen och några grabbar vill utveckla en tysk pop och Kraftwerk uppstår. Enligt min mening har de också en syn på ljudkvalité trots att de startar en helt ny utveckling inom musiken.
Alltså, de har ingen onödig generell dynamisk kompression åtminstone inte i början. De har också full kontroll på sin utgivning.

Det finns. Inget som säger att god återgivning av ljud bara kan handla om akustisk musik. För mig är Kraftwerk ett mycket intressant exempel.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2024-12-24 11:59

Här hämtar jag ett exempel ur Kraftwerks utgivning av ett av deras album. I huvudsak grönt enligt databasen Dynamic Range. Någon utgivning något klenare.

https://dr.loudness-war.info/?artist=kr ... h-Maschine

Jag parkerar en alldeles för lång video här som jag kommer se senare. Det jag sett är mycket intressant.
Jag har tidigare spelat för forumet är MJQ som spelade jazz men som var klassiskt skolade musiker. Samma var det med Kraftwerk fast de spelade pop. Genom att se videon kan man förstå att de behöver dynamik.

Nu jul. Det blir för mig mycket intressant eftersom ett barn-barn bett min hustru sjunga när hon spelar synt.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2024-12-26 12:18

Efter introduktionen av stereo kom begreppet High Fidelity förändras till att bli Hi-Fi och egentligen bara att omfatta apparaterna. Några kom inbegripa högtalare-rummet i ett utvecklingsarbete.

Sound blev viktigt. Phil Spector och ABBA ..

Personliga minnet var att ABBA vann Melodifestivalen 1974 med Waterloo. Jag tittar i Dynamic Range Database för att se på hur utgåvorna av detta album har presenterats. Någon fullständig dokumentation är det inte. Men över tid sjunker dynamiken förutom för vinylutgåvor.

https://dr.loudness-war.info/album/list ... m=Waterloo

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2024-12-26 14:01

Vinnaren av The Lodness War är nu utsedd

https://dr.loudness-war.info/album/view/166196

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2024-12-28 11:23

För att spela in naturliga ljud förutsätter jag hög dynamik om det skall användas för att återge naturliga ljud.
Nu fortsatte jag dock på låg dynamik. Gjorde en sökning på Dynamic Range Database och med rent subjektivt letande efter någon band/album som jag kände till som hade låg rating.

Men vad som detta inlägg inte svarar på är att tendensen mot att återutgivningar av musik får lägre dynamik.

I den andra ändan av skalan ”Dynamic Range” kan man finna inspelningar gjorda av ljudkonstnären Dallas Simpson. Finns ingen video men här ett spår med vågor mot stenar.
https://phonographiqlabel.bandcamp.com/ ... -of-stones

Här är ljud tilllagda
https://phonographiqlabel.bandcamp.com/ ... rovisation

Bild

Tell

Inläggav Tell » 2024-12-28 12:02

Kronkan skrev:För att spela in naturliga ljud förutsätter jag hög dynamik om det skall användas för att återge naturliga ljud.
Nu fortsatte jag dock på låg dynamik. Gjorde en sökning på Dynamic Range Database och med rent subjektivt letande efter någon band/album som jag kände till som hade låg rating.

Men vad som detta inlägg inte svarar på är att tendensen mot att återutgivningar av musik får lägre dynamik.

[ YouTube ]

I den andra ändan av skalan ”Dynamic Range” kan man finna inspelningar gjorda av ljudkonstnären Dallas Simpson. Finns ingen video men här ett spår med vågor mot stenar.
https://phonographiqlabel.bandcamp.com/ ... -of-stones

Här är ljud tilllagda
https://phonographiqlabel.bandcamp.com/ ... rovisation

[ Bild ]

Dynamic Range Database är dock inget facit för ljudkvalitet. T ex så hamnar basig musik som Infected Mushroom lägre än ambient likt Dallas Simpson i sin natur.
Nu minns jag inte exakt siffra, men jag har gjort nån väldigt basig låt nångång i tiden som helt utan kompressor hamnade på runt 10dB i dynamik enbart pga den konstant mullrande djupbasen.

Dessutom så är det skillnad på komprimering och komprimering då dom blivit mycket bättre på senare år att dra ner dynamiken utan att det låter helt dåligt. Klart det hade låtit bättre helt utan kompressorn, men mycket modern musik idag låter ändå väldigt bra trots att dom kanske "bara" ligger på runt 8dB på Dynamic Range Database.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2024-12-28 14:18

Mina inlägg är mera beskrivande än dömande.

Men gällande Infected Mushroom så är min bild att komprimeringen är en del av soundet. Medan det i andra fall är det en förvanskning av orginalet.

Men om det enligt klassisk modell skall vara High Fidelity på en del typer av musik och som skall återges naturtroget så fodras det något hög dynamik.

Kind of Blue (1959) har en återutgivning som verkar nästan helt frisk.
https://dr.loudness-war.info/album/list ... 0of%20blue

Senast redigerad av Kronkan 2024-12-28 14:39, redigerad totalt 1 gång.

steven33

Inläggav steven33 » 2024-12-28 14:35

Kronkan, bara en liten fråga har du precis upptäckt Youtube eller varför den här fascinationen av Youtube. Här i tråden har du postat 20 videor från Youtube.

Användarvisningsbild
RJohan

Inläggav RJohan » 2024-12-29 07:55

peterh skrev:
PerStromgren skrev:

Självklart beror det på musikens art. Men så fort man "mickar upp" och återger musiken i urusla PA system så blir det pannkaka. Varför man gör det är ofta ett mysterium, lokalen kan mycket väl täckas av instrumenten och de små
instrumentförstärkarna som eventuellt används, och varför man skall återge musiken i mycket hög volym så att åhörarna
plockar fram sina hörselskydd är ett annat mysterium,För att att inte tala om mickarnas och PA systemens brister.

Tycker jag ..

Tycker jag med!

Användarvisningsbild
RJohan

Inläggav RJohan » 2024-12-29 08:05

Kronkan skrev:Mina exempel på hur utvecklingen var kring High Fidelity är hämtade från USA där både utveckling av musik och inspelning samt uppspelning av musik fanns. Detta hoppade över havet till England. Det intressanta är att Peter exemplifierar med engelska elektrostater. Alltså man angriper högtalar/rumproblemet.

Ok, DIN men den verkliga tyska inflyttandet på musikscenen är när influenser av amerikansk pop flyger över pölen och några grabbar vill utveckla en tysk pop och Kraftwerk uppstår. Enligt min mening har de också en syn på ljudkvalité trots att de startar en helt ny utveckling inom musiken.
Alltså, de har ingen onödig generell dynamisk kompression åtminstone inte i början. De har också full kontroll på sin utgivning.

Det finns. Inget som säger att god återgivning av ljud bara kan handla om akustisk musik. För mig är Kraftwerk ett mycket intressant exempel.

[ YouTube ]

Jo, även elektronmusik eller för den delen all musik värd att lyssnas på ska naturligtvis få äran att spelas upp i HiFi.

Användarvisningsbild
RJohan

Inläggav RJohan » 2024-12-29 08:48

Kronkan skrev:Mina inlägg är mera beskrivande än dömande.

Men gällande Infected Mushroom så är min bild att komprimeringen är en del av soundet. Medan det i andra fall är det en förvanskning av orginalet.

Men om det enligt klassisk modell skall vara High Fidelity på en del typer av musik och som skall återges naturtroget så fodras det något hög dynamik.

Kind of Blue (1959) har en återutgivning som verkar nästan helt frisk.
https://dr.loudness-war.info/album/list ... 0of%20blue

[ YouTube ]

Hehe. Och det är säkert inte alla. KOB är nästan en egen genre!

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2024-12-29 15:22

RJohan skrev:
Kronkan skrev:Mina exempel på hur utvecklingen var kring High Fidelity är hämtade från USA där både utveckling av musik och inspelning samt uppspelning av musik fanns. Detta hoppade över havet till England. Det intressanta är att Peter exemplifierar med engelska elektrostater. Alltså man angriper högtalar/rumproblemet.

Ok, DIN men den verkliga tyska inflyttandet på musikscenen är när influenser av amerikansk pop flyger över pölen och några grabbar vill utveckla :D en tysk pop och Kraftwerk uppstår. Enligt min mening har de också en syn på ljudkvalité trots att de startar en helt ny utveckling inom musiken.

[ YouTube ]

Jo, även elektronmusik eller för den delen all musik värd att lyssnas på ska naturligtvis få äran att spelas upp i HiFi.

Absolut!

Jag vill betona att jag på intet sätt är någon motståndare till att använda de moderna redskapen i exempelvis techno. Finns inte på kartan.
Nu finns det synpunkter på att jag presenterat en del videos i tråden. Men här en liten snutt om hur man använder kompression till att skapa intressanta ljud :D

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2024-12-29 15:47

petersteindl skrev: Jag har aldrig sett en annons, från exempelvis Braun där de stoltserar med att säga att de minsann uppfyller DIN45500 och därför är det High Fidelity.

... Ingen tillverkare av hifi-produkter har mig veterligen marknadsfört eller ens hävdat att deras produkter satisfierar DIN4550 och därför är de High Fidelity. Det skulle snarast uppfattas som motsatsen eller som leksaksprodukter.

När jag köpte min första ljudanläggning, nåja ett kassettdäck o ett par hörlurar, på 70-talet var jag mycket noga med att de skulle uppfylla DIN-normen :)
Som jag minns det annonserade "alla" om att de gjorde just det.

Philips

DIN45500_philips.png
DIN45500_philips.png (782.96 KiB) Visad 657 gånger

Grundig

grundighifi.jpg
grundighifi.jpg (147.83 KiB) Visad 656 gånger

Ja, de drog till o med på med Super Hifi

grundigsuperhifi.jpg
grundigsuperhifi.jpg (114.96 KiB) Visad 656 gånger

Braun var tidigt ute med att de uppfyllde Normen :)
Bilagor
braun45500.png
braun45500.png (1.25 MiB) Visad 656 gånger
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2024-12-29 18:23

hifikg skrev:
petersteindl skrev: Jag har aldrig sett en annons, från exempelvis Braun där de stoltserar med att säga att de minsann uppfyller DIN45500 och därför är det High Fidelity.

... Ingen tillverkare av hifi-produkter har mig veterligen marknadsfört eller ens hävdat att deras produkter satisfierar DIN4550 och därför är de High Fidelity. Det skulle snarast uppfattas som motsatsen eller som leksaksprodukter.

När jag köpte min första ljudanläggning, nåja ett kassettdäck o ett par hörlurar, på 70-talet var jag mycket noga med att de skulle uppfylla DIN-normen :)
Som jag minns det annonserade "alla" om att de gjorde just det.

Philips

DIN45500_philips.png

Grundig

grundighifi.jpg

Ja, de drog till o med på med Super Hifi

grundigsuperhifi.jpg

Braun var tidigt ute med att de uppfyllde Normen :)

Jo, men är DIN 45500 en kvalitetsnorm som duger för att sortera fram High Fidelity d v s välljud? Det är ju mest mass-market-products som använder kvalitetsnormen i brist på välljud/High Fidelity.

Eftersom Stig Carlsson inte använde denna kvalitetsnorm för High Fidelity på sina högtalare medans de produkter du visar gör det, så ligger det i sakens natur att Carlssonhögtalarna inte är High Fidelity och därför har betydligt sämre ljud än Brauns TV. Är det så? Varför köper du inte en Braun TV eller Grundig och kastar ut dina nedrans usla ljudstinkande OA52 på soptippen? Så uppfattar jag saken om jag skall följa ditt inlägg till punkt och pricka. Är det det du menar?
Jag står fast vid det jag tidigare skrivit.
De fabrikanter som inte har en aning om vad välljud är, kan dra halmstrået och använda en slags industrinorm som låter vederhäftigt, som om det vore High Fidelity.

Då det gäller Brauns klassiska stereoapparater av rang, så stoltserar de inte med DIN normen för att visa att de minsann kan konkurrera med marknadens välljudande stereoapparater. Många av dessa produkter var helt ok och hade välljud + sin designfilosofi.
Däremot i massmarknaden, så användes begreppet för att ha en slags kvalitetsstämpel i brist på riktig High Fidelity.

Grundig stoltserar med SUPER-HIFI DIN 45500. Tja.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2024-12-29 19:55

DIN 45500 överträffas, numera, av nästan vilken ljudande apparat som helst. På den tiden det begav sig var det hett. Nästan som THX :)
Numera säger alltså inte normen mycket, men på 70-talet, då jäklar!
Ger mig tusan på att det någonstans angavs att OD11 kvalade in för DIN 45500, men när åttiotalarna kom så var normen helt urvattnad och hänvisning onödig.
Bilagor
basf45500.png
basf45500.png (943.65 KiB) Visad 604 gånger

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2024-12-29 20:05

Dieter Rams var väl, på sin tid, jämförbar med nutida hifi-moguler, inte sant?
Bilagor
braun45500.jpg
braun45500.jpg (93.57 KiB) Visad 602 gånger

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2024-12-29 20:14

Dieter Rams är 92 år nu. Han var formgivare hos Braun under 40 år och har egentligen inget med DIN 45500 att göra vad jag vet. OD11 är möjligen på gränsen av DIN 45500 vad beträffar kurvan i basen.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2024-12-29 20:42

RogerGustavsson skrev:Dieter Rams är 92 år nu. Han var formgivare hos Braun under 40 år och har egentligen inget med DIN 45500 att göra vad jag vet. OD11 är möjligen på gränsen av DIN 45500 vad beträffar kurvan i basen.

Inte mer än att Braun använde DIN 45500 som säljargument, något som Peter uppenbarligen inte minns att någon seriös tillverkare överhuvudtaget gjorde en gång i tiden. Bara påminner lite. Hittar jag någon gång min pärm med broschyrer från den tiden jag samlade på såna så kommer det nog visa sig att det inte var många som underlät att påpeka att deras pryttlar uppfyllde, eller överträffade normen. Det var allt. Idag har förstås inte normen någon som helst bäring, min övervakningskamera levererar antagligen ljud i hifi enligt den normen.
En gång i tiden, förmodar jag, att det var ett säljargument att man inte behövde dubbeltrampa för att växla sin bil, ett argument som troligen inte ens skulle begripas idag. Kanske är det på samma sätt med DIN 45500.

jansch

Inläggav jansch » 2024-12-29 22:28

hifikg skrev:
RogerGustavsson skrev:Dieter Rams är 92 år nu. Han var formgivare hos Braun under 40 år och har egentligen inget med DIN 45500 att göra vad jag vet. OD11 är möjligen på gränsen av DIN 45500 vad beträffar kurvan i basen.

Inte mer än att Braun använde DIN 45500 som säljargument, något som Peter uppenbarligen inte minns att någon seriös tillverkare överhuvudtaget gjorde en gång i tiden. Bara påminner lite. Hittar jag någon gång min pärm med broschyrer från den tiden jag samlade på såna så kommer det nog visa sig att det inte var många som underlät att påpeka att deras pryttlar uppfyllde, eller överträffade normen. Det var allt. Idag har förstås inte normen någon som helst bäring, min övervakningskamera levererar antagligen ljud i hifi enligt den normen.
En gång i tiden, förmodar jag, att det var ett säljargument att man inte behövde dubbeltrampa för att växla sin bil, ett argument som troligen inte ens skulle begripas idag. Kanske är det på samma sätt med DIN 45500.

Om man läser ursprunget till denna DIN45500 diskussion, d v s mitt inlägg (23 dec kl: 3:22 pm), kan man konstatera att det inte handlade om marknadsföring mot konsument utan hur vissa hifi-företag i Tyskland använde DIN45500 som norm. De upphandlade mätningar som utgick ifrån DIN45500.
Varför/hur sedan Peter fick det till marknadsföring mot konsument förstår jag inte.
Jag orkade dock inte kommentera detta då det bara skulle bli onödigt tjafs.

Nu kan vi dock konstatera att åtminstone Braun även använde begreppet mot slutkund.

Kuriosa:
Braun ville egentligen ha "eget" skrivarpapper (Bruel&Kjaer skrivare 2305) med förtryckta DIN45500 gränsvärden för frekvensgång och polardiagram samt logga. Det blev dock för dyrt...

Användarvisningsbild
RJohan

Inläggav RJohan » 2024-12-30 09:20

hifikg skrev:

Så minns jag det också, Peter är inte ensam. Det var nästan så att man resonerade 'Aha, det följer DIN normen, det köper jag inte'. Den var inte svår att överträffa, ens på 70-talet.

Eller:
- DIN grejer såldes i TV-affärer där säljaren var medelålders och kortklippt.
- Sånt utan DIN-stämpel såldes i HiFi-butiker där säljaren var ung och långhårig, som man själv. Kom ihåg, det var 70-tal!

Ska tas rätt :D :) och mycket :wink:

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2024-12-30 12:59

Kom grunkorna ifrån Tyskland nämndes nog DIN-normen på diverse produktblad, ifrån övriga Europa mera sällan. Men typ Philips och Dux och likvärdiga hade nog med lite DIN referenser. Typ engelskt aldrig och i synnerhet inte högtalartillverkare. Bilradio inte sällan. Amerikanskt tror jag aldrig jag sett.
Men lite mer på kassetdäck och bandspelare fanns det nog lite än på t.ex. högtalare.

/Harry

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2024-12-30 15:12

Grunkor från USA hade andra standarder som de relaterade till. IHF och FTC var det kanske?

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2024-12-30 15:20

Som jag minns det var nog DIN-normen lite relaterad till FM radio och det var ungefär på den nivån som mätvärden skulle ligga för att vara HiFI.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2024-12-30 15:49

RogerGustavsson skrev:Grunkor från USA hade andra standarder som de relaterade till. IHF och FTC var det kanske?

Jag kommer inte helt säkert ihåg. Amerikanerna har ASA som exempelvis har en standard kring ljuskänsligheten på film. Men inget kring stereo vad jag vill minnas.

Det verkar dock finnas standarder kring ljud typ buller.

https://asastandards.org/

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2024-12-30 16:11

- The IHF, supported by most major US manufacturers at the time, in the mid-60s attempted to sort out some standards for consumers to evaluate amp purchases.

- Abuses of the IHF's meansurements by vendors offering low-cost, poorly designed gear throughout the first half of the 70s, prompted the US's Federal Trade Commission to issue its own guidelines. These resulted in testing procedures that caused problems for many well-engineerd amplifer models, primarily due to the 2/3 power preconditioning requirement. Many models simply shut down or failed prior to the testing even starting.

- Later in the 80s and even into the 90s, other standards by then-dominant industry associations (CEA, for one) provided other standards. I would also lump in the THX certification processes, too.

So, there's been a series of ever-changing standards over the decades of which the IHF/FTC were just a part.

The ihf standards (there seem to be two - one from 1966 and one from 1978) will define how to measure input sensitivity (for example, perhaps it's the voltage required to generate 1V output or something similar).

damping factor is a measure of the output impedance - this is important for controlling the back emf from speaker coils (it needs to be high to give controlled bass).

smpte intermodulation is a test where two signals of different frequencies are used (together, at the same time) as input. you really want just the two frequencies as output, but if your amp has non-linearities then you will also get other junk.

På sidan 35 beskrivs IHF Amplifier Standard, https://www.worldradiohistory.com/Archi ... 966-03.pdf

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi