Tripath TA2020 bygge (Uppdaterad med tillhörande högtalare!)

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
TygelBy

Tripath TA2020 bygge (Uppdaterad med tillhörande högtalare!)

Inläggav TygelBy » 2006-02-23 23:07

Ville bara dela med mig av lite bilder på mitt första riktiga DIY projekt. Jag har byggt lite småsaker tidigare (bl.a. kablar och mic-förstärkare) men den här är jag riktigt stolt över. Inte illa för en ultra-nybörjare som mig :P .

Det är en Amp6 från 41hz.

Amp6 Front
Amp6 Back
Amp6 Top

Låter riktigt hyggligt. Kan inte spela på alltför höga volymer med den, men den räcker till som köks-, dator- eller sovrums-förstärkare. Över förväntan!

/TygelBy
Senast redigerad av TygelBy 2006-05-11 23:46, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-02-23 23:23

Snyggt bygge, grattis! Själv skulle jag nog dra mig för att göra mitt första bygge i plexi, det avslöjar lixom ganska mycket..... :-)

Men du fixade det galant!

/ B

Användarvisningsbild
TygelBy

Inläggav TygelBy » 2006-02-24 00:34

Tack!
Det var lite av utmaningen att göra det på ett snyggt sätt. Jag har en tendens att bli för ivrig och slarva när jag får nya idéer, men med plexi så tvingades jag till att 'ta det lugnt' och göra det noggrant för att få det snyggt.

Jag hade tänkt att bygga ett par kompletterande högtalare till förstärkaren och ev. en sub. Är det helt förkastligt att bygga det också i plexi?
Jag har sett ett fåtal komersiella högtalare i plexi, men det verkar ju inte vara det optimala byggmaterialet. De 8mm skivorna jag använde kändes ändå ganska stabila och stumma.
Någon som har erfarenhet av högtalare i plexi?

/TygelBy

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-02-24 14:48

Det finns lite högtalare gjorda i det materialet, HiFi-klubben hade någon sådan tidigare där elemnten satt i en liten låda av trä eller metall och den kombinerade baffel/stativ var gjort i plexi. På Svalanders webbsia hittade jag denna: Bild

/ B

Användarvisningsbild
TygelBy

Inläggav TygelBy » 2006-02-24 14:58

Jag hade tänkt mig att bygga ett par riktigt små bredbandiga typ Zaph Audio med antingen HiVi BS3 eller Tangband 871s. De är så små så stabiliteten kommer nog inte att bli något problem, men hur är det med reflexer i lådan? Jag kan ju inte klistra dämpmaterial på insidan av väggarna, men jag kan ju kanske fylla dom med färgade skumgummibollar eller nå't... :lol:

Skulle det fungera tror ni?

/TygelBy

edit: stavfel...

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-02-24 16:36

Normalt klistrar man inte dämpmaterialet utan det stoppas löst i lådan. Det är väl utmed väggarna det gör mest/bäst nytta för där är ljudets hastighet låg. Om jag förstått saken rätt, men det finns kunniga människor här på forumet som kan sådant långt bättre än lilla jag :-)

/ B

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2006-02-24 17:43

Snyggt som tusan och ordentligt kompakt, men det blir väl ingen värmealstring i den här typen av förstärkare.

Vad limmade du plexin med?
Gjorde ett eget skivspelarlock i plexi, för länge sen, då blev jag rekommenderad ett UV-härdande lim, (osynlig limfog) typ som tandläkarna använder nu för tiden.

En tanke som for genom huvudet: statisk elektrisitet och plexi.

Användarvisningsbild
Dellstig

Inläggav Dellstig » 2006-02-24 18:01

Hej!

Visst finns det högtalare i plexiglas.

Jag har en OA-116

mvh

Martin

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2006-02-24 18:09

Bill50x skrev:Det finns lite högtalare gjorda i det materialet, HiFi-klubben hade någon sådan tidigare där elemnten satt i en liten låda av trä eller metall och den kombinerade baffel/stativ var gjort i plexi. På Svalanders webbsia hittade jag denna:
/ B

Det där är Thorsten Loeschs flickvän och hans prylar. S&B TVC i hyllan med hans moddade Shanling-CD. Högtalarna är öppen baffel med en Supravox 215 Signature Bicone bredbandare.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2006-02-24 21:01

Thorsten Loeschs flickvän har i alla fall hårtorken centralt placerad. :)

Användarvisningsbild
TygelBy

Inläggav TygelBy » 2006-02-25 01:27

Den är kompakt, men jag har ännu inte ens lyckats spela den halvljummen. Jag överdrev kylfänsarna ordentligt på Tripathen och spänningsregulatorn och jag borrade t.o.m små hål i locket och botten för att få luften att strömma och kyla. Det hade jag nog inte behövt besvära mig med...

Plexit är limmat med Acrifix(116), ett riktigt plexilim med en helt transparent fog. Just 116 härdar utan UV-ljus, men jag vet att det finns andra varianter av Acrifix som kräver UV-bestrålning för att härda. Acrifix är lite svårt att få tag i eftersom det blivit klassat på nå't sätt. Man måste ha tillstånd för att använda/sälja det, men det är det nästan ingen som orkar söka. Jag ringde runt till ett par firmor som jobbade i plexi och till slut lyckades jag tigga mig till en tub mot en mindre summa direkt i handen.

Statisk elektricitet tänkte jag inte på förrän jag redan hade börjat och märkte hur allt fastnade på plexiskivorna. Min bror är i 'antistat'-branchen (säljer antistat-förpackningar och tillbehör) och jag fick nå'n typ av spray-skum av honom som jag behandlade skivorna med innan jag skruvade ihop allt. Det skulle tydligen hålla ganska bra så länge man inte tog på ytan och gned bort skyddet, och det gör man ju inte på insidan. Vi får väl se hur länge det skyddar...

Jag får väl bygga mig ett par små högtalare i plexi också. Än så länge är det ju ingen som allvarligt försökt avråda mig från det. Det kan ju inte bli sämre än att det låter skit, och då får jag väl bygga nya lådor i trä för elementen...

/TygelBy

Användarvisningsbild
TygelBy

Inläggav TygelBy » 2006-02-25 01:35

Dellstig:
Har du ett par OA-116 i plexi? (Eller missuppfattar jag dig?)

Har du lust att lägga upp en bild?

/TygelBy

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2006-02-26 10:32

Bill50x skrev:Snyggt bygge, grattis! Själv skulle jag nog dra mig för att göra mitt första bygge i plexi, det avslöjar lixom ganska mycket..... :-)

Men du fixade det galant!

/ B

Undrar: läcker det inte ut hf-strålning genom plasten??
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-02-26 11:49

Det läcker inte bara uyt, det strålar in HF också. :) Något att tänka på i framtiden.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2006-02-26 12:21

Morello skrev:Det läcker inte bara uyt, det strålar in HF också. :) Något att tänka på i framtiden.

En kompis hade köpt ett switchad stärkare och fast den var kapslad i en metallåda läckte det ut hf överallt. CD-spelaren fick hicka av alla störningar.
Misstänker att en högre kurs i radioteknik skulle sitta fint.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2006-02-26 13:23

Bill50x skrev:Normalt klistrar man inte dämpmaterialet utan det stoppas löst i lådan. Det är väl utmed väggarna det gör mest/bäst nytta för där är ljudets hastighet låg. Om jag förstått saken rätt, men det finns kunniga människor här på forumet som kan sådant långt bättre än lilla jag :-)

/ B

dämpmaterial gör sig bäst mitt i lådan.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2006-05-03 13:39

Nu är jag på G.
Beställt en T-förstärkare från 41Hz och ska till mitt gamla jobb och löda ihop allt imorgon (ytmonterat).
Bild
Letar bra och liten låda - sneglar på gamla konservburkar ....
Rapport kommer senare.

Användarvisningsbild
TygelBy

Inläggav TygelBy » 2006-05-03 13:53

Ja 'proffsen' väljer ju såklart den ytmonterade varianten :wink: , jag för min del hade nog med problem med den hålmonterade :oops:

Chipen i Amp6 och Amp3 skall ju vara snarlika, så det skall bli intressant att höra vad du tycker. Du gillar ju rör-förstärkare (eller?), många har beskrivit ljudet i dessa som 'rör-likt'.

/TygelBy

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2006-05-03 14:43

TygelBy skrev:Ja 'proffsen' väljer ju såklart den ytmonterade varianten :wink: , jag för min del hade nog med problem med den hålmonterade :oops:
/TygelBy

Proffs å proffs - jag läste nåt om att SMD-varianten förordades för den hålmonterade. Ville att det skulle bli rätt. Den här är himla liten - är din det med? Kortet mäter 25 x 75 mm. Man skulle kunna bygga in den i volymratten ...

Här ett lite större kort. En stereo SE-förstärkare med 6T9.
Bild

Användarvisningsbild
TygelBy

Inläggav TygelBy » 2006-05-03 15:16

Mitt kort är inte riktigt lika litet. Samma längd men något bredare. Det som tar plats i min låda är trafo'n, och så sticker ju anslutningarna en bit in i lådan. På bilden ser nog min låda större ut än vad den är eftersom där inte finns någon referens. Lådan är i verkligheten väldigt liten och kompakt.

Om du lägger strömförsörjningen externt så skulle du nog få plats med förstärkaren i en 'makrill-burk' :).

Den här lådan är inte heller alltför stor:

http://img88.imageshack.us/my.php?image=dscf15754jf.jpg
http://img120.imageshack.us/my.php?imag ... 5451nj.jpg
http://img88.imageshack.us/my.php?image=dscf15754jf.jpg
http://img120.imageshack.us/my.php?imag ... 5451nj.jpg

(Taget från en tråd i 41hz's forum som jag inte lyckades länka till.)

/TygelBy

Användarvisningsbild
dadygee

Inläggav dadygee » 2006-05-03 16:10

Tom. velodyne har en plexisub och ljudia har en 2x10"
Bild
Bild
Problemet är som för din förstärkare.. met måste se snyggt ut innuti.. Duger inte att slaffsa på lim för att täta fogarna. (leker med tanken snygg difusor utsågad i plexi..och röda dioder )

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2006-05-03 16:15

TygelBy skrev:Om du lägger strömförsörjningen externt så skulle du nog få plats med förstärkaren i en 'makrill-burk' :).
/TygelBy

Titta på http://www.diyparadise.com. Där har man en T-förstärkare i halvfabrikat och har tagit fram en lagom exotisk låda till den.

Jag har skruvat isär ett gammalt kabelmodel - perfekt men nätdelen får inte plats.

Användarvisningsbild
pairair

Inläggav pairair » 2006-05-04 00:08

Här finns lite bilder på mitt AMP5 bygge....har inte direkt satsat på liten låda, utan mer standardmått.
Bild 1
Bild 2
Bild 3

/Pär
Senast redigerad av pairair 2006-05-04 08:08, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Nusse

Inläggav Nusse » 2006-05-04 07:42

Bild1 och 3 är hyfsat lika :wink:

Användarvisningsbild
pairair

Inläggav pairair » 2006-05-04 08:09

Ändrat! :wink:

Användarvisningsbild
TygelBy

Inläggav TygelBy » 2006-05-04 08:13

Tjusigt! Hur låter det?

/TygelBy

OlA-68
Mr. Muzic

Inläggav OlA-68 » 2006-05-04 09:38

Ragnwald skrev:Thorsten Loeschs flickvän har i alla fall hårtorken centralt placerad. :)

kan man få se en bil som bevisar detta påstående :lol:
jag får inte ut ngt av att vara bland dem som inte förstår mig

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2006-05-04 10:45

pairair skrev:Här finns lite bilder på mitt AMP5 bygge....har inte direkt satsat på liten låda, utan mer standardmått.
Bild 1
Bild 2
Bild 3

/Pär

Se det inte som kritik, men jag tycker det ser lite traditionellt ut ...
Fronten är dock snygg (mycket).

Användarvisningsbild
pairair

Inläggav pairair » 2006-05-04 11:01

TygelBy skrev:Tjusigt! Hur låter det?

/TygelBy

Det lilla jag hunnit lyssna kan jag bara säga.... bra!?!?
Mekar lite på ett försteg, så får vi se sen.
Soundbrigade skrev:Se det inte som kritik, men jag tycker det ser lite traditionellt ut ...
Fronten är dock snygg (mycket).

Jo, det gör det nog. Ska inte sticka ut för mycket bland de andra grejerna.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2006-05-04 11:23

pairair skrev:Mekar lite på ett försteg, så får vi se sen.

FÖRASTEG??!!

Nästa

Återgå till DIY-forum