Jag tackar stort för denna eminenta bruksanvisning till välljud, bockar och bugar för I-or.
För några månader sedan bytte jag ut den gamla hembioreciever jag använde som försteg mot en MiniDSP Flex, kompletterade med en UMIk-1 och gav mig på att försöka justera in frekvensgången upp till några hundra Hz enligt metod 1a i trådens första inlägg. Första mätningen resulterade i följande:

Efter den höftade jag några PEQ-ingrepp på egen hand och kom till den här mätningen:

Detta upplevde jag som en rejäl förbättring, mycket tydligare och mer distinkt i botten. Så jag rullade på den inställningen ganska länge och kände mig nöjd, men jag blev så klart nyfiken på hur mycket mer man kan trimma in det, och så kom jag att tänka på REWs funktion för att skapa en filterkurva automatiskt. Med den första mätningen som bas och filen med Harman-kurvan som florerat på forat tidigare så ställde jag in REW på matchning mellan 20 och 500 Hz med max 4 dB individuell förstärkning. Det blev ett väldigt komplicerat filter med 9 ingreppspunkter:

Jag filade lite på det på de mest extrema ställena, men bara enstaka dB. Mätning med den inställningen aktiverad gav detta:

Nu har jag endast lyssnat någon timme i det här läget, men nog är det ännu ett lyft. Framförallt tror jag dämpningen av 100-120 Hz-knölen gjorde lite för luftigheten. Nu återstår nog bara att få ett litet lyft under 50 Hz.
Och så en sammanfattning av min ekvaliseringsresa så här långt:

Återigen stort tack till trådförfattaren.
Men nu till anledningen att jag började skriva på det här inlägget. Som ni ser på kurvorna ovan så finns det alltid en ganska tydlig bulle runt 1,3 kHz. Till att börja med brydde jag mig inte om det så mycket iom att jag bara tänkt ekvalisera under ~500 Hz. Men av ren nyfikenhet gav jag mig på att fönstra mätningarna så här:

Och då framträder den bullen extremt tydligt:

Så pass tydligt att jag börjar på vad som skulle kunna orsaka den, om min mätuppställning varit helt tokig eller så. Vad skulle kunna orsaka något dylikt?
Det börjar ju gnaga längst bak i hjärnan att jag kanske gjort något galet när jag monterade delningsfiltret till högtalarna, som jag köpte för ungefär 15 år sedan...
Om mätningarna: Rummet är ganska litet, 3,4 x 4,3 x 2,1 m med den nya dämpväggen som jag byggt bakom lyssningsplats, jag flyttade bort soffbordet men soffan blev kvar under mätningarna eftersom den måste demonteras för att komma ut genom dörren. Jag lade lite Aixfoam-skum på de platser jag tänkte kunde störa mätningen mest. Så här såg det ut:

Så, är en dylik mätning bra nog ens när den är fönstrad? Om ja, ser det galet nog ut för att jag borde fundera på att riva ut delningsfiltret?
#faktiskt.se på Quakenet.