Tbx i fabriken

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
Chris71

Re: OA 5xx.XXL aka Storebror går igen

Inläggav Chris71 » 2025-01-14 02:45

MagnusÖstberg skrev:Hur syor volym lyckades du skapa till basen?

Fnulade lite på hur den kunde sett ut om den blev snäppet högre med elementen i linje, skissade du något på det? Min hjärna får snurr på den lementplaceringen :D

Formen utmanar ju mattematiken lite och något vätsketest har inte utförts så jag höftar en del, men 15-18liter skulle jag säga, känner igen mycket av beteendet från OA51 med den väsentliga skillnaden att det är tyst i slitsen trots ett ganska friskt luftutbyte.

Som du redan konstaterat så är det en ganska stor liten låda, bredd på bredaste stället är 43cm precis som en OA51, porten hade kunnat byggas i tunnare material men jag ville ha lite tjocklek för att kunna få en ordentlig midja på den och trots höjden på lådan så måste man ju avsluta porten innan man kommer upp till mellanregistret.
För och nackdelar med placeringen har inte varit huvud prio men kan ju vara värt att tänka på inför kommande versioner, nu blir det ju lite klassiskt höger vänster tänk, men mätningen får utvisa men efter att bara lyssnat på 1 låda så känns det som en acceptabel spridning.

Långsiktigt mål är att peta in bliesma om konceptet håller och då behöver man ju mindre plats, gör man på det viset så skulle man kunna göra en port som bygger mindre och låta mellanregistret få sin låda direkt under locket och inte som toppdelen idag.

Användarvisningsbild
Prozac

Inläggav Prozac » 2025-01-14 10:08

Spännande och snyggt bygge! Många sneda vinklar att klura på. Man får lite Bremen ägg-vibbar ?

Kan du berätta mer om den sidledes elementplaceringen och hur den/de är avsedda att placeras i ett rum?
Ha en fortsatt trevlig dag.

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn

Inläggav Eri » 2025-01-14 11:04

"Men så var det ju det där som skavt lite sen jag sögs in OA träsket, om Stig hade kunnat svara postumt på vilken högtalare han varit mest nöjd med så kan man ju undra vad svaret hade blivit, det är ju onekligen en viss skillnad mellan 2212 och de senare 2-vägsmodeller som kom ut under den senare delen av hans verksamma liv.
Tyvärr så kommer inte den frågan besvaras av honom personligen om han inte planerare en reinkarnation nu till 100års dagen".

Kan ju minnas fel, men har för mig att jag någon gång för länge sedan läst ett uttalande av Stig att den högtalare han var mest nöjd med var OA 51.
Medlem i MEK

Användarvisningsbild
radelius

Inläggav radelius » 2025-01-14 11:48

Intressant bygge, hoppas få möjlighet att lyssna på dessa när det beger sig :D

Användarvisningsbild
Chris71

Inläggav Chris71 » 2025-03-18 20:20

MagnusÖstberg skrev:Hur syor volym lyckades du skapa till basen?

Fnulade lite på hur den kunde sett ut om den blev snäppet högre med elementen i linje, skissade du något på det? Min hjärna får snurr på den lementplaceringen :D

Sorry missade tydligen denna fråga, vilket bygga gällde det?

Användarvisningsbild
Chris71

Re: Logisk fail

Inläggav Chris71 » 2025-03-18 20:35

Jag köper en del prylar, gärna begagnat och om priset råkar var extra rätt så är det ju lite grädde på moset.

Inte sällan så försöker man skapa sig en bild och en uppfattning om den tidigare ägaren då man uppenbarligen har gillat samma saker, men det är inte alltid så hälsosamt för psyket, särskilt som jag precis hämtade ut det senaste fyndet.

Jag råkade snubbla över lite udda placerade produkter som gjorde att det nog inte sågs av så speciellt många andra, så kan fick helt enkelt tag på en Holographic Audio hörlursförstärkare till ett riktigt bra pris det följde dock med ett par lurar som föregående ägare använt tillsammans med denna och det är nu som mitt huvud snurrar rejält.
Lurarna har förvissa fått ganska goda betyg givet att de är relativt billiga, när jag köpte paketet så tänkte jag inte så mycket över kombon, men nu när jag står och tittar på dem så blir det ju riktig uppenbart och väldigt konstigt.

Vad tror man sig få för fördelar ljudmässigt i sina 1000kr trådlösa hörlurar, för att man ansluter dem via en hörlursförstärkare för 5ggr priset för lurarna? De är ju dessutom trådlösa, hur hittar man ens en sån produkt som en HA Ear om man lägger 1000kr på ett par hörlurar och vem var säljaren som tyckte att detta var en bra kombo?

Frågorna är så många och svaren lyser med sin frånvaro. Hjälp mig att förstå.

PS: Jag är absolut nöjd med mitt HA fynd så det är inte där skon klämmer, det är bara mitt behov av att förstå.
Bilagor
EAR TWO.jpg
EAR TWO.jpg (79.68 KiB) Visad 3165 gånger
SONY MDR.jpg
SONY MDR.jpg (94.85 KiB) Visad 3165 gånger

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2025-03-19 13:00

Ju bättre signal du matar dina hörlurar med, ju bättre kommer musiken att låta. Det är väl ganska logiskt? Och där behöver priset nödvändigtvis inte vara en parameter.
Rent tekniskt/teoretiskt kan man ju också tänka sig att vissa hörlurar är en svårare last för hörlursstärkaren (kanske pga billigare konstruktionslösning) och det därför finns en anledning till att kombon låter så bra.

Jag bara spånar lite men visst kan det finnas en logik i det hela?

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Chris71

Inläggav Chris71 » 2025-03-19 13:23

Bill50x skrev:Ju bättre signal du matar dina hörlurar med, ju bättre kommer musiken att låta. Det är väl ganska logiskt? Och där behöver priset nödvändigtvis inte vara en parameter.
Rent tekniskt/teoretiskt kan man ju också tänka sig att vissa hörlurar är en svårare last för hörlursstärkaren (kanske pga billigare konstruktionslösning) och det därför finns en anledning till att kombon låter så bra.

Jag bara spånar lite men visst kan det finnas en logik i det hela?

/ B

Jag anar att logiken kan ha börjat där någonstans, jag har bara lite svårt att få ihop hur den sen lyckas surfa vidare på den radiovåg som finns ända ut till lurarna. Det är nämligen trådlösa lurar.

Användarvisningsbild
Calleberg

Inläggav Calleberg » 2025-03-19 13:26

Möjligen är det Crossfadern som han gillat.

Det trådlösa protokollet kanske inte heller är helt transparent? Går det inte att koppla in sig med sladd i lurarna?

Jag har ett par trådbundna SHURE lurar som jag matar via En Ettöring med crossfadern aktiv, Helt jävla kanon låter det. Tror det kostat mig ca 7kkr
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
Chris71

Inläggav Chris71 » 2025-03-19 13:38

Calleberg skrev:Möjligen är det Crossfadern som han gillat.

Det trådlösa protokollet kanske inte heller är helt transparent? Går det inte att koppla in sig med sladd i lurarna?

Jag har ett par trådbundna SHURE lurar som jag matar via En Ettöring med crossfadern aktiv, Helt jävla kanon låter det. Tror det kostat mig ca 7kkr

Det skulle ju kunna vara en del av en mer logiskt förklaring, dock har jag inte lyft på locket ock kikat i förstärkaren, lite si och så med dokumentationen på dessa produkter och ju denna stämmer inte till utseendet med någon av de Ear som skall ha Öhman X under locket, det finns ju inget annat än ett vred på den.

Jag får uppfattningen att sladd inte använts då dockan varit ansluten till head-ampen.

Användarvisningsbild
Calleberg

Inläggav Calleberg » 2025-03-19 14:11

Chris71 skrev: ...denna stämmer inte till utseendet med någon av de Ear som skall ha Öhman X under locket, det finns ju inget annat än ett vred på den.

Det har du ju rätt i... och ratten är den äldre Tuttratten.

Kanske nån förseriemodell/specialare. Du kan ju alltid kolla med Lars på Holographic. Han kanske kan ge svar på vad det är för bastard.
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
Chris71

Re: Tbx i fabriken

Inläggav Chris71 » 2025-04-14 23:30

I förra veckan blev det äntligen tid och väder för ett länge efterlängtat besök i högtalare fabriken.

Som vanligt så följer man invanda mönster, det där med att göra det lätt för sig verkar inte vara min forté.

När man väljer att ta sig av uppgiften att bygga högtalare så finns det ju lite olika vägval man kan göra, de kloka och mindre ångestdrivna kanske väljer den enklare och kloka vägen och hittar en konstruktion från någon etablerad bygger och sen sätter sin prägel på utförandet för att på så sätt få en personlig högtalare som kanske låter riktigt bra, synd att man inte är en sån person.

Sen kan man tillhöra den nyfikna och lite lagom misstänksamme som tror att det alltid tagits genvägar eller kompromisser som omöjliggör att den bästa högtalaren byggts ännu, så det enda som man kan "fuska" mer är att studera in vad som gjorts innan för att sedan absolut inte följa i samma spår utan måste traska rakt ut i midjedjup snö utan skidor på fötterna.
Ibland önskar jag att jag kunde omfamna "fusk" med hjärtans lust, tänk om man tog emot hjälp, gjorde ritningar och kunde ta sig tiden att lära sig att köra CAD, kanske till och med be en riktig snickare bygga något åt en, men det vore ju för enkelt.

Min utvecklingsmetodik kan nog bäst beskrivas som trial and many errors och iterativa optimeringar, lite som idag då jag limmade små pillriga specialsågade mdf lister för att jag känner att det känns lite bättre med "riktigt" trä i de avrundningar som jag skall ha på min baffel, hade jag tänkt ett steg längre när jag bestämde formen på baffeln så hard jag bara behövt luta sågen så hade allt det jag gör nu redan varit gjort.

Men nog med gnäll, det var ett par riktigt effektiva dagar som lämnade spår av träningsverk och mycket jobb avklarat så det var nätter av djup sömn efter 12 timmars passen. När allt skulle summeras ihop så var det egentligen bara det minsta jobbet som inte blev av så det var ju helt OK.

Mina Inferno spelade för första gången som en helt komplett högtalare, vilket avslöjade nya sidor av dessa rackare, givetvis önskar jag att allt det fysiska snickrandet vore helt klart och det skulle var superkul att höra dem som ett par men jag tror att jag behöver tiden för att låta de växa fram i sin takt då det avslöja vad de kan erbjuda. Nu kan jag fullt ut jobba med filtren för det hände något ganska avgörande med spridning och direktiviteten.

Jag fick ett litet kvitto att de tänkta grunderna för delningen verkar hålla, elementen faller som de skall, akustiskt är ju inte elektrisk så det glider lite men håller sig inom 10% marginal så det känns lovande, med lite tur så kan sommaren inledas med att man har tillräckligt relevanta filter för lite mätningar utomhus, en övning som man inte vill behöva göra om allt för många ggr då det är ca 125kg och 500liter som skall flyttas varje gång.

Mina experiment med 3-väggaren har ju sin grund i mina erfarenheter från OA51 men önskan om ett kunna få upp en hel fullregister upplevelse på väggen, OA51 kunde inte nå riktigt fram, med basstöd till funkade det men då kändes det inte som att bara såga en 3-vägs högtalare i 2 delar så det saknades något. Min vita koncept försök gav mersmak, det var kanske lite mycket fokus på kul former, men det förtog inte kvittot att det går att leverera väldigt stort från en vägg, en väl konstruerad slitsport går att ladda till något kapabelt.

Så här kommer nästa version med en twist, nu testar vi att revidera till en 2.5-vägs lösning.
Formspråket går från en massa vinklar och hörn till en enda mjuk form.
Inspiratörerna står i en lång rad, elementen har hamnat enligt Joe d'appolito, baffeln begår helgerån på alla fina versioner av Räv som vi sett genom åren, självklart svävar Stigs ande över bygget oxå när den väggnära placeringen av inte mindre än 2 basar skall göra sitt.

Hem med mig i bilen kom 2 annorlunda lådor som redan har sin slutgiltiga form men otroligt mycket detaljarbete kvar då det är bara nya okända moment kvar.
Jag är hur som helst taggad att gå vidare med detta test och i värsta fall så får det bli ytterligare en versions men än så länge så känns det lovande.

Ett exemplar av Paj32 som är ett test på en klassisk och lite blygsam 3-vägare fick följa med hem för lite mätning och filterjobb, så nu behöver jag inte känna mig sysslolös i alla fall.
Bilagor
image0.jpeg
image0.jpeg (162.51 KiB) Visad 1295 gånger
image1.jpeg
image1.jpeg (148.5 KiB) Visad 1295 gånger
image2.jpeg
image2.jpeg (217.53 KiB) Visad 1295 gånger
image4.jpeg
image4.jpeg (139.21 KiB) Visad 1295 gånger
image12.jpeg
image12.jpeg (155.36 KiB) Visad 1295 gånger
image11.jpeg
image11.jpeg (143.34 KiB) Visad 1295 gånger
image6.jpeg
image6.jpeg (154.12 KiB) Visad 1295 gånger
image7.jpeg
image7.jpeg (147.95 KiB) Visad 1295 gånger
image8.jpeg
image8.jpeg (151.29 KiB) Visad 1295 gånger

Användarvisningsbild
smile

Inläggav smile » 2025-04-15 14:00

Vilket monster! 8O

Påminner om en tre-vägare jag gav mig på att bygga en gång i tiden, det slutade med att jag insåg att jag tagit mig vatten över huvudet när jag kom till filter designen.
Lådan hamnade på tippen och elementen såldes av, hoppas att du lyckas bättre! :)

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2025-04-15 15:12

Det där ser ju ut som en "riktig högtalare" :o :mrgreen:
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten och Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.
Audiofil som tycker om "naturligt" ljud och riktigt feta kablar.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2025-04-15 17:46

Phett! :P
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Hjalmar_Branting

Inläggav Hjalmar_Branting » 2025-04-15 19:45

Alla fingrarna i behåll?

Användarvisningsbild
Chris71

Inläggav Chris71 » 2025-04-15 21:45

smile skrev:Vilket monster! 8O

Påminner om en tre-vägare jag gav mig på att bygga en gång i tiden, det slutade med att jag insåg att jag tagit mig vatten över huvudet när jag kom till filter designen.
Lådan hamnade på tippen och elementen såldes av, hoppas att du lyckas bättre! :)

Ja hur svara man på något sånt utan att det blir självbefläckande och brist på självkritik?

Som så många andra gjort så skulle man kunna skylla allt på IÖ, vilket delvis är korrekt i detta fallet. Mina end-game har ju naturligtvis varierat över tid som de säkert gör för många av oss, en del har endast passerat som en dröm, andra har man haft nöjet att äga och vissa finns fortfarande kvar men det var inte förrän Ingvar sade något på en kurs som jag gick, -det går att bygga högtalare med låg ordning på filtren om man bara tillåter sig att bygga en mångvägshögtalare.

När jag sen läste på mer och mer om John Dynlavy och hans filosofi bakom filter och högtalare som nästa tokiga ide växte fram, resultatet är det som håller på att växa fram. Till saken hör oxå att jag är en ganska duktig element hamster så när jag väl bestämde mig för att jag skulle bygga dessa högtalare så behövde jag ju bara komplettera med lite fler så där en halv pall ungefär.

Än så länge så är jag ju i fasen då teorier testas, har jag valt rätt storlek på lådor, kommer det att fungera att dela där jag tror, kommer 1a ordningen filter hålla hela vägen fram.
Det känns lovande, redan nu så låter det mycket roligt, förhoppningsvis kommer jag hinna tillräckligt fort fram för att orka flytta dessa in och ut tillräckligt många ggr i sommar för att göra de nödvändiga mätningar som bekräftar att detta projekt har varit värt allt jobb.

Användarvisningsbild
Chris71

Inläggav Chris71 » 2025-04-15 21:47

distad skrev:Det där ser ju ut som en "riktig högtalare" :o :mrgreen:

De är i högsta grad på riktigt, varenda kilo som skall släpas runt skvallrar om det, och när man vrider på så påminns man oxå om varför det är "riktiga" högtalare som man drömmer om.

Användarvisningsbild
Chris71

Inläggav Chris71 » 2025-04-15 21:54

Johan_Lindroos skrev:Phett! :P

Jo tack, plötsligt är inte jag den mest omfångsrika medlemmen i hushållet.

För att ge lite perspektiv så står de 205cm höga i strumplästen, drygt 80cm djupa och med en volym av precis under 500liter, slutvikt är lite tidigt att spekulera om då hela det yttre lagret av ytbehandling saknas men under 130kg /st kommer det inte bli, så ja ganska phett.

Något säger mig att det lurar något ganska omfattande bygge i dina tankar oxå, det ser jag fram emot.

Användarvisningsbild
Chris71

Inläggav Chris71 » 2025-04-15 22:27

Hjalmar_Branting skrev:Alla fingrarna i behåll?

10 fingrar och 2 tummar, är det så det skall vara?

Gjorde några justeringar på sågen och monterade tillbaks en del säkerhets prylar så det känns som livet är säkrare än på länge.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2025-04-16 10:59

Tittar man in i rummet bakom högtalaren verkar du ha flera projekt på G :D

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Chris71

Inläggav Chris71 » 2025-04-16 18:49

Bill50x skrev:Tittar man in i rummet bakom högtalaren verkar du ha flera projekt på G :D

/ B

Det är alldeles korrekt, förutom de ca 20talet högtalare som gömmer sig på olika ställen så finns det lite inredningsjobb för den som är road av sånt, härnäst är nog att lyfta golvet i köket och få ner golvvärmen så att det går att bygga upp köket igen.

Just nu så bor jag i bagarstugan som är på 50-60 kvm och det stora huset är högtalar workshop / renoverings objekt, allt har sin tid.

Föregående

Återgå till Carlsson Illuminati