av Chris71 » 2025-04-14 23:30
I förra veckan blev det äntligen tid och väder för ett länge efterlängtat besök i högtalare fabriken.
Som vanligt så följer man invanda mönster, det där med att göra det lätt för sig verkar inte vara min forté.
När man väljer att ta sig av uppgiften att bygga högtalare så finns det ju lite olika vägval man kan göra, de kloka och mindre ångestdrivna kanske väljer den enklare och kloka vägen och hittar en konstruktion från någon etablerad bygger och sen sätter sin prägel på utförandet för att på så sätt få en personlig högtalare som kanske låter riktigt bra, synd att man inte är en sån person.
Sen kan man tillhöra den nyfikna och lite lagom misstänksamme som tror att det alltid tagits genvägar eller kompromisser som omöjliggör att den bästa högtalaren byggts ännu, så det enda som man kan "fuska" mer är att studera in vad som gjorts innan för att sedan absolut inte följa i samma spår utan måste traska rakt ut i midjedjup snö utan skidor på fötterna.
Ibland önskar jag att jag kunde omfamna "fusk" med hjärtans lust, tänk om man tog emot hjälp, gjorde ritningar och kunde ta sig tiden att lära sig att köra CAD, kanske till och med be en riktig snickare bygga något åt en, men det vore ju för enkelt.
Min utvecklingsmetodik kan nog bäst beskrivas som trial and many errors och iterativa optimeringar, lite som idag då jag limmade små pillriga specialsågade mdf lister för att jag känner att det känns lite bättre med "riktigt" trä i de avrundningar som jag skall ha på min baffel, hade jag tänkt ett steg längre när jag bestämde formen på baffeln så hard jag bara behövt luta sågen så hade allt det jag gör nu redan varit gjort.
Men nog med gnäll, det var ett par riktigt effektiva dagar som lämnade spår av träningsverk och mycket jobb avklarat så det var nätter av djup sömn efter 12 timmars passen. När allt skulle summeras ihop så var det egentligen bara det minsta jobbet som inte blev av så det var ju helt OK.
Mina Inferno spelade för första gången som en helt komplett högtalare, vilket avslöjade nya sidor av dessa rackare, givetvis önskar jag att allt det fysiska snickrandet vore helt klart och det skulle var superkul att höra dem som ett par men jag tror att jag behöver tiden för att låta de växa fram i sin takt då det avslöja vad de kan erbjuda. Nu kan jag fullt ut jobba med filtren för det hände något ganska avgörande med spridning och direktiviteten.
Jag fick ett litet kvitto att de tänkta grunderna för delningen verkar hålla, elementen faller som de skall, akustiskt är ju inte elektrisk så det glider lite men håller sig inom 10% marginal så det känns lovande, med lite tur så kan sommaren inledas med att man har tillräckligt relevanta filter för lite mätningar utomhus, en övning som man inte vill behöva göra om allt för många ggr då det är ca 125kg och 500liter som skall flyttas varje gång.
Mina experiment med 3-väggaren har ju sin grund i mina erfarenheter från OA51 men önskan om ett kunna få upp en hel fullregister upplevelse på väggen, OA51 kunde inte nå riktigt fram, med basstöd till funkade det men då kändes det inte som att bara såga en 3-vägs högtalare i 2 delar så det saknades något. Min vita koncept försök gav mersmak, det var kanske lite mycket fokus på kul former, men det förtog inte kvittot att det går att leverera väldigt stort från en vägg, en väl konstruerad slitsport går att ladda till något kapabelt.
Så här kommer nästa version med en twist, nu testar vi att revidera till en 2.5-vägs lösning.
Formspråket går från en massa vinklar och hörn till en enda mjuk form.
Inspiratörerna står i en lång rad, elementen har hamnat enligt Joe d'appolito, baffeln begår helgerån på alla fina versioner av Räv som vi sett genom åren, självklart svävar Stigs ande över bygget oxå när den väggnära placeringen av inte mindre än 2 basar skall göra sitt.
Hem med mig i bilen kom 2 annorlunda lådor som redan har sin slutgiltiga form men otroligt mycket detaljarbete kvar då det är bara nya okända moment kvar.
Jag är hur som helst taggad att gå vidare med detta test och i värsta fall så får det bli ytterligare en versions men än så länge så känns det lovande.
Ett exemplar av Paj32 som är ett test på en klassisk och lite blygsam 3-vägare fick följa med hem för lite mätning och filterjobb, så nu behöver jag inte känna mig sysslolös i alla fall.
- Bilagor
-

- image0.jpeg (162.51 KiB) Visad 1296 gånger
-

- image1.jpeg (148.5 KiB) Visad 1296 gånger
-

- image2.jpeg (217.53 KiB) Visad 1296 gånger
-

- image4.jpeg (139.21 KiB) Visad 1296 gånger
-

- image12.jpeg (155.36 KiB) Visad 1296 gånger
-