Waveguide SB26ADC/CAC

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
johaneriksson

Waveguide SB26ADC/CAC

Inläggav johaneriksson » 2025-02-10 22:20

Jag och Mårten har drömt om att ha en waveguide till Rävelatorerna och vid test av Somasonus tyckte vi oss se viss förbättringspotential.

En vän hjälpte att rita enligt instruktioner från Mårten och fick även äran att skriva ut waveguiderna.

Ikväll har jag mätt och skulle gärna höra vad den samlade skaran tycker och tänker? Vilken av vågledarna tycker ni visar mest potential?

Bild

Waveguide 1 har denna form:

Bild

Waveguide 3 är betydligt flackare direkt från membranet.

Bild

Waveguide 2 ligger mitt emellan 1 och 3 i form.

Här är mätningar 0-60 grader med 10 graders steg.

Mätt på 1,25 m avstånd och 2 m över golvet, 2,7 volt. 1/12 smoothing.

Bild

Waveguide 1

Bild
Waveguide 2

Bild
Waveguide 3

Toppen mellan 5 och 6 kHz lyser med sin frånvaro vilket var ett av målen att åtgärda så på det stora hela känns det som ett lovande första test.

Jag noterar att kurvorna inte fått enhetliga färger vilket jag ska åtgärda senare. Kurvorna kommer dock i ordning med 0 grader högst upp och 60 grader längst ner på respektive bild.

Edit: mätt med Umik-1

/Johan

Maarten

Re: Waveguide SB26ADC/CAC

Inläggav Maarten » 2025-02-10 22:38

Det ovan var första iterationerna. Kan tillägga att nivåerna ska upp 4 dB då det är mätt på 1,25 m. Med dessa slipper man den irriterande toppen vid 6 kHz som sb26adc uppvisar. Tappet i övre diskanten vore fint att höja en aning (samma problem som Sonasomus har, liksom många andra vågledare verkar det som).
Här är några kompletterande diagram.

Johans vågledare 1-3

JOHANe-wg1-3.png
JOHANe-wg1-3.png (286.08 KiB) Visad 12231 gånger

Denna är höjd 4 dB för att kompensera för mätavståndet:
JOHANe-wg1-3-fr.png
JOHANe-wg1-3-fr.png (59.62 KiB) Visad 12228 gånger

Jmf Sonasomus:

Bild

Jmf Pida's:

Bild

Bild

Målet är jämn och relativt bred spridning jämfört mot andra vågledare och gärna inte för mycket tapp i översta oktaven.
sb17nbac till alla!

Hjalmar_Branting

Inläggav Hjalmar_Branting » 2025-02-10 23:56

Jag har testat Somasonus till T25B, den var inget vidare.
Köpt printfil av HifiCompass och testade, bättre resultat.
Somasonus tappar mer högst upp än HifiCompass och den stora skillnaden är djupet, Somasonus är nästan dubbelt så djup,främst i den första radien.printa dem stående så får ni en riktigt fin yta.
Bilagor
IMG_4834.png
IMG_4834.png (231.09 KiB) Visad 12161 gånger

Användarvisningsbild
Rille

Inläggav Rille » 2025-02-11 11:09

Jag hade velat jämföra mot original diskanten.
Sen hade jag velat lyfta tonkurvan vid högre frekvenser dvs prioritera det snarare än att prioritera spridning. Hur hög blir känsligheten i den nuvarande Waveguiden? I övrigt är det väldigt tjusigt om man fokuserar på spridning.

Användarvisningsbild
johaneriksson

Inläggav johaneriksson » 2025-02-11 11:24

Mårten vill också se jämförelse mot originalfrontplatta så det ska tas med i kommande mätningar.

Och även vi vill få upp nivån i översta diskanten då den annars begränsar nyttan med waveguiden.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2025-02-11 12:12

Varför har ni tagit bort den lilla diffusorpluppen? Den hjälper upp nivån vid höga frekvenser. Nu när ni själva på utmärkt vis skriver ut borde det gå att designa in uttag för arrangemanget. Även här finns utrymme för ytterligare experiment, till exempel med ringar och dylikt för att förändra spridning. Inspirationsbilder:
Bild
Bild
Bild
Bild
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
johaneriksson

Inläggav johaneriksson » 2025-02-11 12:33

Mittpluppar står på att göra listan. Stort tack för inspirationsbilderna! Den sista som har integrerat petskydd kändes riktigt intressant.

Användarvisningsbild
sammel

Inläggav sammel » 2025-02-11 14:53

Detta är mycket intressant tycker jag :)
Nätverksspelare - Azur 851N. Ljudkort Motu Ultra Light 5 med Soft X-over.Diverse Slutsteg. Högtalare med SB acustic, Satori o BMS element
https://user.faktiskt.io/sammel/Naturinspelningar/

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2025-02-11 16:01

Absolut intressant. Jag har haft tankar på det själv men har inte tid för ytterligare projekt.

Olika stora WGs vore ju också intressant.
Mvh
Magnus

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2025-02-11 16:04

Skrutten testade lite WG i DXT-form också med ganska bra resultat.
Dock en seasdiskant

Bild

viewtopic.php?f=3&t=37507
Mvh
Magnus

Neuhausen

Inläggav Neuhausen » 2025-02-11 16:15

Jag vet inte om jag fortfarande har möjlighet att få mindre 3d utskrifter gjorda i metall för vettiga pengar. Men om det blir aktuellt med spridningslinser och liknande så kan jag se vilka möjligheter som finns.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2025-02-11 16:17

Fidelias waveguide är ju också väldigt intressant.

Den ser ut att ha Förhöjningar i "X-mönster" liknande det som JBL har gjort i sina image wg.

Bild

JBL har ju dock betydligt djupare WG och mer utstående mönster.
Bild

Men jag kanske tolkar bilden av Fidelia fel. Kan vara skuggor bara?

(JBLs waveguide är ju bland det snyggaste iaf :) )
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
RSG

Inläggav RSG » 2025-02-11 21:27

Mycket intressant och kul att se!!!
Och synnerligen trevliga resultat på spridningen.

Vad jag har funderat över är hur det skulle resultera i/se ut med en "släpp ner och skruva dit diskanten" vågledare med en ett ringa djup som typ denna.
Asså höjden på mittpluppen dårå...

20250211_201501.jpg
20250211_201501.jpg (26.61 KiB) Visad 11490 gånger

Jag följer med MYCKET stort intresse då jag har kört fast pga missnöjet med tappet i toppen på Somnanosnusa och velar fram och tillbaka över hur "vända blad och gå vidare".

Lycka till!!!

/Johan

Hjalmar_Branting

Inläggav Hjalmar_Branting » 2025-02-11 22:27

Största bekymret jag har i en 2-vägs konfiguration har varit den stora energipuckeln 2,5-4kHz, den är svår att tygla på ett bra sätt.
Har mellanlandat i passivt filter plus lite eq för att att få bukt på det.
Får vara så ett tag under tiden jag klurar vidare.
Man skulle provat med en liten påvekalott i mitten, den kanske jämnar ut kurvan lite fast med bibehållen spridning?

Bara att testa!

Min printer är upptagen med slitsport närmast dagarna så någon annan får gärna testa.
Följer med spänning.

Användarvisningsbild
johaneriksson

Inläggav johaneriksson » 2025-02-11 23:20

Här har vi nästa gäng som ska mätas på till helgen.

Bild

Användarvisningsbild
RSG

Inläggav RSG » 2025-02-11 23:26

Spännande!

Maarten

Inläggav Maarten » 2025-02-12 08:54

Hjalmar_Branting skrev:Somasonus tappar mer högst upp än HifiCompass och den stora skillnaden är djupet, Somasonus är nästan dubbelt så djup,främst i den första radien.printa dem stående så får ni en riktigt fin yta.

Den såg verkligen inte djup ut. Nästan hälften så djup som Sonasomus som väl (?) då innebär ca 14-15 mm. Jag tror att det är vad vi siktade på i dessa versioner, utgående från att Sonasomus ger för riktad spridning och att Purifi verkar mindre djupa.
Hificompass verkar ha testat många: https://hificompass.com/en/projects/hor ... 6-tweeters

Rille skrev:Jag hade velat jämföra mot original diskanten.
Sen hade jag velat lyfta tonkurvan vid högre frekvenser dvs prioritera det snarare än att prioritera spridning. Hur hög blir känsligheten i den nuvarande Waveguiden? I övrigt är det väldigt tjusigt om man fokuserar på spridning.

Ja, håller med. Det är det huvudsakliga målet. Vi får se om vi når det.

Johan_Lindroos skrev:Varför har ni tagit bort den lilla diffusorpluppen? Den hjälper upp nivån vid höga frekvenser. Nu när ni själva på utmärkt vis skriver ut borde det gå att designa in uttag för arrangemanget. Även här finns utrymme för ytterligare experiment, till exempel med ringar och dylikt för att förändra spridning. Inspirationsbilder:
[ Bild ]
[ Bild ]
[ Bild ]
[ Bild ]

Bra inspiration! Sådan här arrangemang tror jag är nödvändigt.

Kraniet skrev:Olika stora WGs vore ju också intressant.

Ja, det tänker jag med. Mindre diameter neråt 100 mm och djup om ca 10 mm.

Neuhausen skrev:Jag vet inte om jag fortfarande har möjlighet att få mindre 3d utskrifter gjorda i metall för vettiga pengar. Men om det blir aktuellt med spridningslinser och liknande så kan jag se vilka möjligheter som finns.

Intressant!

RSG skrev:Jag följer med MYCKET stort intresse då jag har kört fast pga missnöjet med tappet i toppen på Somnanosnusa och velar fram och tillbaka över hur "vända blad och gå vidare".

Lycka till!!!

/Johan

Trodde att du fastnat i musiken? :D

Hjalmar_Branting skrev:Största bekymret jag har i en 2-vägs konfiguration har varit den stora energipuckeln 2,5-4kHz, den är svår att tygla på ett bra sätt.
Har mellanlandat i passivt filter plus lite eq för att att få bukt på det.

Ja, det är ju ett av du huvudsakliga motiven att nyttja vågledare.

Ovan tre var förresten första iteration men tre olika varianter för att se vad som händer.
Nedan är några höftade fort&fel gissningar utifrån ovan varianter och baserade på magkänsla + lite klantmekanik:

Gissningar_WG1-3.png
Gissningar_WG1-3.png (366.44 KiB) Visad 11376 gånger

Något att testa?
Gissningar-profiler-_WG1.png
Gissningar-profiler-_WG1.png (201.23 KiB) Visad 11376 gånger
sb17nbac till alla!

Hjalmar_Branting

Inläggav Hjalmar_Branting » 2025-02-12 11:30

Gissning nr 2 tror jag mest på.

Den jag testat från HiFi compass heter WG104-16-25

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2025-02-12 14:14

Visaton har ju en waveguide som ser ut såhär

Bild

https://www.visaton.de/en/products/acce ... e-wg-148-r

Monacor har en liknande också som är lite djupare.

Bild

Heissmann har testat monacors WG på några olika diskanter.
https://heissmann-acoustics.de/en/treibertests/

Jag skulle ju eventuellt kunna skicka över en av varje om det intressant att testa.

I Elsinore projektet tog de också fram en WG. Ser ganska annorlunda ut. Bra eller dålig vet jag ej.
Bild

Så det går verkligen att flå katten på olika sätt.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
kimmen

Inläggav kimmen » 2025-02-12 23:49

Är det någon som möjligtvis har mätt profilen på Monacor WG-300 eller Pro Audios likadana?
Det verkar som den har utgått och inte går att köpa längre, men man kanske skulle kunna 3D-printa eller fräsa ut något liknande.

Efter att has sett Heissmanns mätningar tillsammans med XT25 är jag sugen på att försöka para ihop WG300+XT25BG60-04 i en tvåvägare med 8" Peerless 850490 som jag fått tag i ett par av och dela vid ca 2 kHz: liknande koncept som Genelec 1031A och alla kloner av denna med stor PP-bas och diskant med waveguide...

Denna waveguide används ju också i FUKDIST tillsammans med XT25.

Användarvisningsbild
Chris71

Inläggav Chris71 » 2025-02-13 05:18

kimmen skrev:Är det någon som möjligtvis har mätt profilen på Monacor WG-300 eller Pro Audios likadana?
Det verkar som den har utgått och inte går att köpa längre, men man kanske skulle kunna 3D-printa eller fräsa ut något liknande.

Efter att has sett Heissmanns mätningar tillsammans med XT25 är jag sugen på att försöka para ihop WG300+XT25BG60-04 i en tvåvägare med 8" Peerless 850490 som jag fått tag i ett par av och dela vid ca 2 kHz: liknande koncept som Genelec 1031A och alla kloner av denna med stor PP-bas och diskant med waveguide...

Denna waveguide används ju också i FUKDIST tillsammans med XT25.

Jag vet att Troels har experimenterat en del med att para ihop WG med olika element och hans hög effektiva konstruktioner har ju oxå en WG som använts både till en audax 34mm diskant och en dito 35mm från seas.
Jag blev själv inspirerad av Heissman och experimenterade med att para ihop visatons wg med XT25, gjorde dock inga mätningar då det kändes överflödigt då mina öron protesterade å det grövsta över den hissade diskanten som jag upplevde, syftet var samma som jag antar är i ditt fall att kunna para in en större bas med diskanten.

jag kanske har känsliga öron, men i mitt fall så är det undantagslöst så att jag bara klarar av grundare WG då deras ingrepp blir mer passande för den tonkurva som jag föredrar, men för att en regel skall gälla så finns det så klart ett undantag SS 2606-920000 och antagligen är det för att den anses mer vara en hornladdad diskant och inte en WG försedd.

Användarvisningsbild
audioslave

Inläggav audioslave » 2025-02-14 16:55

Finns det några designregler/guidelines gällande waveguides? Djup, bredd, radier osv. Det är ju fantastiskt att snabbt kunna 3D printa och testa, iterera vidare. Men jag tänker att det inte bara är en gissningslek utan det baseras på data från elementen man använder samt de fysikaliska egenskaperna för hur ljudvågor beter sig.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2025-02-14 17:10

Kom att tänka på JBL LSR6332 som har en relativt liten WG till diskanten.

Bild

Ser ut att vara ca 1,5 kalottdiameter på höjden och 2x på bredden. En Elliptical oblate spheroidal waveguide
Bild

Delas vid 2 kHz och verkar ju ha kontroll på saker trots den lilla storleken.
Bilagor
LSR6332 delning.jpg
LSR6332 delning.jpg (41.63 KiB) Visad 10925 gånger
LSR6332 spino.jpg
LSR6332 spino.jpg (83.79 KiB) Visad 10925 gånger
Mvh
Magnus

Maarten

Inläggav Maarten » 2025-02-14 21:40

Ja, JBl verkar ofta ha gjort rätt i sina professionella serier sen typ vadå, 60-talet?

audioslave skrev:Finns det några designregler/guidelines gällande waveguides? Djup, bredd, radier osv. Det är ju fantastiskt att snabbt kunna 3D printa och testa, iterera vidare. Men jag tänker att det inte bara är en gissningslek utan det baseras på data från elementen man använder samt de fysikaliska egenskaperna för hur ljudvågor beter sig.

Svårt att säga, möjligen kan någon med I-or-fu-skills bringa klarhet?

Några inlägg upp kastade jag ur mig några snabba gissningar och nedan kommer några spårningar som ger lite stöd för dessa gissningar, även om de ska tas med nypor av salt. Bla för att jag inte tagit med elementens responser.

Jmf_WG_profiiler.png
Jmf_WG_profiiler.png (79.34 KiB) Visad 10443 gånger

Vid första anblicken kan det vara svårt att se några samband men jag tror man kan notera följande:
1: Storleken ger (som nämnt ovan) nedre gränsfrekvens, eller mao, allt flyttas ner i frekvens med ökande storlek (linjärt samband, rimligen).
2: Kraftig böjning av profil ger också en kraftig böjning av frekvensrespons.
Dumregel? Kanske, men värt att laborera utifrån.

3: Lägg till jämn övergång i tangentens riktning i ytterkant (ses ovan). Jag tror att ett bra exempel på motsatsen är https://heissmann-acoustics.de/en/test- ... 06-920000/

Baserat på ovan bör WG1 minskas väsentligt i storlek och kanske små justeringar av profilen (som då kankse hamnade ganska rätt från början). Men det är värt att testa en brantare profil först.

Den här tråden simulerar diffusorer mm för sb26adc:
https://www-diy--hifi--forum-eu.transla ... r_pto=wapp

Bild
The widening 'smeares' over a wider frequency range and shifts to a higher frequency (around 17-18kHz). Overall, the result is a more even dispersion in the highs up to almost 20 kHz.

Lite länkar till bilder bara:

Hjalmar_Branting skrev:Gissning nr 2 tror jag mest på.

Den jag testat från HiFi compass heter WG104-16-25

Ja, jag tror också mer på nr2, dvs mindre djup och mindre storlek överlag.

Här fanns ju en ritning där man får en viss känsla för profilen:
Bild

Tycker dock att även den ger för mycket vågledareffekt:
Bild
Förvisso tappar man 'bara' ca 3 dB vid 20 KHz.

Kraniet skrev:Visaton har ju en waveguide som ser ut såhär

[ Bild ]

https://www.visaton.de/en/products/acce ... e-wg-148-r

Monacor har en liknande också som är lite djupare.

[ Bild ]

Heissmann har testat monacors WG på några olika diskanter.
https://heissmann-acoustics.de/en/treibertests/

Hmm, de har ju typiskt en liknande vågledareffekt och inte riktigt de vi vill åstadkomma:

WG-148:
Bild

Profil:
Bild
sb17nbac till alla!

Hjalmar_Branting

Inläggav Hjalmar_Branting » 2025-02-14 22:32

Det var det jag menade med att den har för mkt energi 2,5-4kHz, ungefär.
Den skjutsar på som fasen där, funkar säkert bra till en 3vägare tex för man delar diskanten högre än en 2-vägare.
Jag har ju mest labbat med en kapad variant för OA50 så det är inte helt översättningsbart till en hel WG.
Bra jobbat och kämpa på!

Neuhausen

Inläggav Neuhausen » 2025-02-14 22:57

Vilken verkningsgrad är målet vid 17k-20k?

Vill man använda 4 ohm eller 8 ohm för både bas och diskant så får det inte tappa mycket. På en tvåvägare kan man tänka sig 8 ohm bas och 4 ohm diskant för att kunna bränna bort lite på låga frekvenseri diskantfiltret.

Maarten

Inläggav Maarten » 2025-02-15 13:15

NeuH: Såg lite tapp som möjligt. Nu är det ca 87 dB vid 20 kHz och helst 88-89 dB.
Som I-or skrev nånstans, helst ska en riktigt bra högtalare nå över 90 dB @2,8 V i känslighet och då bör inte diskanten vara begränsande. Men 88 dB för en trevägare är helt ok och jag tror att det ändå är svårt att klämma ut högre utan dubbla basar eller typ 12-18-tumsbasar och rejält stora lådor.

Hjalmar; Ja, det är klart spännande och oortodox idé att laborera med vågledare för di Calzones. Antar att vågledare får en lite annan funktion i dessa sammanhang. Men man skulle kanske kunna säga att trevägaren nyttjar vågledarmodeller, även om det kanske är tveksamt med att kalla vinklade begränsningsytor för detta.
sb17nbac till alla!

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2025-02-15 18:43

Här är en artikel om oblate spheroid

https://at-horns.eu/release/OS-SE%20Waveguide.pdf
Mvh
Magnus

Maarten

Inläggav Maarten » 2025-02-16 10:10

Bra letat Kraniet. Det står en del ekvationer för vissa profiler men jag saknar hur man räknat eller simulerat varför profilen ska se ut på ett visst sätt. Jag upplever att det blir lätt lite samma resonemang som de gyllene måtten. Men det kanske finns mer sådan information?
I väntan på det kör vi genvägar som i denna tråd.

JohanE har testat med de nya mittdelarna. Utfallet var inte helt tillfyllest, kanske beroende på avstånd från mittplupp till domen var för stort? Men det visar i varje fall att man uppnår en höjning av känsligheten i övre diskant. Tyvärr har inte spridning blivit bättre.

SPIN_WG4-0--WG4-3.png
SPIN_WG4-0--WG4-3.png (353.15 KiB) Visad 9876 gånger

FR-WG4-0--4-3.png
FR-WG4-0--4-3.png (144.06 KiB) Visad 9876 gånger

WG4-2 ger mest boost upp till 12-13 KHz men sen stort tapp och mest oregelbundenheter.

Resultaten stämmer väl med: https://www-diy--hifi--forum-eu.transla ... r_pto=wapp

What happens when the diffuser (height 3.2mm = distance between membrane 1.2mm) is added (still the dome in the infinite baffle)?

Bild

you can see the widening again and the slightly higher sound pressure at around 15-17kHz. But above that, the sound pressure and radiation are at their knees. Where exactly that happens will depend on the diameter and distance of the diffuser...

What does a hole in the diffuser do? A quick simulation...

Bild

Bild

the widening 'smeares' over a wider frequency range and shifts to a higher frequency (around 17-18kHz). Overall, the result is a more even dispersion in the highs up to almost 20 kHz
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
johaneriksson

Inläggav johaneriksson » 2025-02-16 10:42

Även om resultatet i övre diskant är katastrof känns det bra att dippen kring 7 kHz åtgärdades med tangentiell övergång mot baffeln samt att vi höjde nivån upp till 12 kHz med mittplupparna. Två steg framåt och ett steg bakåt :)

Nästa test blir med wg4-3 där jag ska minska avståndet till kalotten med hjälp av tejp. Jag ska även prova att borra hål i mittpluppen.

Det hade antagligen inte skadat med en coherer likt purifi har på sin diskant men då vår waveguiden är klart djupare vet vi inte riktigt hur man ska lösa det?

Nästa

Återgå till DIY-forum