Ja, JBl verkar ofta ha gjort rätt i sina professionella serier sen typ vadå, 60-talet?
audioslave skrev:Finns det några designregler/guidelines gällande waveguides? Djup, bredd, radier osv. Det är ju fantastiskt att snabbt kunna 3D printa och testa, iterera vidare. Men jag tänker att det inte bara är en gissningslek utan det baseras på data från elementen man använder samt de fysikaliska egenskaperna för hur ljudvågor beter sig.
Svårt att säga, möjligen kan någon med I-or-fu-skills bringa klarhet?
Några inlägg upp kastade jag ur mig några snabba gissningar och nedan kommer några spårningar som ger lite stöd för dessa gissningar, även om de ska tas med nypor av salt. Bla för att jag inte tagit med elementens responser.

- Jmf_WG_profiiler.png (79.34 KiB) Visad 10444 gånger
Vid första anblicken kan det vara svårt att se några samband men jag tror man kan notera följande:
1: Storleken ger (som nämnt ovan) nedre gränsfrekvens, eller mao, allt flyttas ner i frekvens med ökande storlek (linjärt samband, rimligen).
2: Kraftig böjning av profil ger också en kraftig böjning av frekvensrespons.
Dumregel? Kanske, men värt att laborera utifrån.
3: Lägg till jämn övergång i tangentens riktning i ytterkant (ses ovan). Jag tror att ett bra exempel på motsatsen är
https://heissmann-acoustics.de/en/test- ... 06-920000/ Baserat på ovan bör WG1 minskas väsentligt i storlek och kanske små justeringar av profilen (som då kankse hamnade ganska rätt från början). Men det är värt att testa en brantare profil först.
Den här tråden simulerar diffusorer mm för sb26adc:
https://www-diy--hifi--forum-eu.transla ... r_pto=wapp
The widening 'smeares' over a wider frequency range and shifts to a higher frequency (around 17-18kHz). Overall, the result is a more even dispersion in the highs up to almost 20 kHz.
Lite länkar till bilder bara:
Hjalmar_Branting skrev:Gissning nr 2 tror jag mest på.
Den jag testat från HiFi compass heter WG104-16-25
Ja, jag tror också mer på nr2, dvs mindre djup och mindre storlek överlag.
Här fanns ju en ritning där man får en viss känsla för profilen:

Tycker dock att även den ger för mycket vågledareffekt:

Förvisso tappar man 'bara' ca 3 dB vid 20 KHz.
Hmm, de har ju typiskt en liknande vågledareffekt och inte riktigt de vi vill åstadkomma:
WG-148:

Profil: