Bygga Räv

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

richjo

Re: Bygga Räv

Inläggav richjo » 2025-02-15 12:50

Hej
Ang ljuddämpning.
Bör man ha mer än detta?

Mvh
Bilagor
IMG_0179.jpeg
IMG_0179.jpeg (1.46 MiB) Visad 4366 gånger
Harmony Design PRE906+D900, A906, A90M. DCT90
ProAc, Mission

Maarten

Inläggav Maarten » 2025-02-15 13:01

Bra med bild!
Är det täckjacksfoder? Då kanske det kan behövas lite extra fyllning.
Oavsett material bör du nog (utöver det du lagt in) även fylla nedre delen mitt i lådan åtminstone 1/3-del upp. Annars bra.

OBS: Om det är porten längst bak måste den inre (och även yttre mynningen) vara fri med typ minst 70 mm till dämpning eller andra innerväggar. Elementen bör heller inte inkapslas i dämpmaterial, dvs ha några cm fritt även här.
sb17nbac till alla!

richjo

Inläggav richjo » 2025-02-15 13:16

Det är ljuddämpning från hifikit (syntet+fårull).
Avståndet från bakvägg och ”fram” till dämpning (på den sidan där det inte är port) är ~70mm.
Då lägger jag till lite i botten.
Tack för tipset.

Mvh
ProAc, Mission

richjo

Inläggav richjo » 2025-02-21 17:51

Äntligen står dom och spelar. Nu väntar ett antal timmars inspelning så får vi se sen.
Tack alla berörda för hjälpen.

Mvh/ Richard
Bilagor
IMG_0244.jpeg
IMG_0244.jpeg (1.64 MiB) Visad 4229 gånger
IMG_0242.jpeg
IMG_0242.jpeg (1.58 MiB) Visad 4229 gånger
ProAc, Mission

Användarvisningsbild
johaneriksson

Inläggav johaneriksson » 2025-02-21 18:14

Kul! Hur låter det?

Användarvisningsbild
xmag

Inläggav xmag » 2025-02-21 18:41

Enkelt, stilrent och fantastiskt snyggt!
Med den tid och noggrannhet jag gissar har lagts ner på projektet tror jag de kommer att låta mästerligt.
Snygg och stilren "stereo"-bänk dessutom!
Mer av detta finns här: https://www.xmag.se/
Människan värmer upp Jorden, nu måst vi se till att stoppa uppvärmningen innan det går riktigt illa.

Användarvisningsbild
audioslave

Inläggav audioslave » 2025-02-21 19:21

Snyggt!

Användarvisningsbild
radelius

Inläggav radelius » 2025-02-21 20:19

Instämmer med tidigare skribenter, hoppas den låter lika bra som den ser ut :D

rigi

Inläggav rigi » 2025-02-21 20:40

Stiligt bygge. Är du nöjd med ljudet?

richjo

Inläggav richjo » 2025-02-21 20:57

Tack för återkopplingen.

Jag har bara lyssnat nån timme eller två så det är egentligen lite tidigt att ge en djupare analys men efter en stund så får man ändå en viss känsla för ljudet.
Det första som slog mig var att jag fick vrida på lite mer än mina föregående prylar. Upplevde inte ljudet så värst högt tills jag lämnade rummet och insåg att jag ändå hade lyssnat ganska högt. Det lät dessutom både högt och bra i rummet bredvid vilket jag aldrig tidigare upplevt.
Är det den goda spridningen?
Är det den låga disten?

Hur som helst så låter dom riktigt harmoniskt och härligt. Ett lugn i större delen av registret. Basstarkare än vad jag hade förväntat mig. Det finns bastoner som jag kommer att behöva jobba lite med. Tror tv-bänken i kombination med det rummet som orsakar det. Eller så blev min slitsport inte så bra som jag hade hoppats på.

Men nu skall jag spela ett tag och försöka vänja mig och efter ett tag kan jag nog delge en något djupare analys.
Kommer hålla mig ifrån mätningar ett tag och bara förlita mig på öronen.

Mvh
ProAc, Mission

Användarvisningsbild
xmag

Inläggav xmag » 2025-02-21 23:24

Jag gläds med dig!
Mer av detta finns här: https://www.xmag.se/
Människan värmer upp Jorden, nu måst vi se till att stoppa uppvärmningen innan det går riktigt illa.

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2025-02-22 02:15

Snyggt jobbat! En vänlig rekommendation är att prova att vinkla in högtalarna mot lyssningsplats i mitten. Då slipper du sitta som i ett skruvstäd och ljudet blir dessutom mindre påverkat av eventuella reflektioner från sidoväggarna.

Med vänlig hälsning

Pekka, som själv går i Rävtankar efter att ha byggt OA50.SB
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2025-02-22 07:29

Väääääldigt snyggt och slitsportens placering ser riktigt elegant ut. Nu har jag petat in mina element i OA50, men när man ser de här blir man sugen igen...

Maarten

Inläggav Maarten » 2025-02-22 10:09

Mycket fina!
Basen kan bli väl kraftig när de placeras nära vägg. Jag förstår att de ska placeras där de står men testa att flytta fram dem ett antal dm (upp till 1 m från framväggen) eller flytta fram lyssningspositionen motsvarande sträcka. Om högtalare eller lyssnare befinner sig nära en vägg, kommer basen att bli förstärkt.

Om du vill ha kvar dem där de står, så ekvaliserar du. Som I-or sagt många ggr behöver alla högtalare i rum ekvaliseras, då både basen får stora toppar och dalar, samt att SBIR uppstår som ger för svag nivå ca 100-300 Hz.

Som Pekka skriver kan man vinkla in dem så att de korsar lite framför lyssnaren.

Jag hade från början tänkt att göra ett filter som var mer anpassat för väggnära placering men jag lade ingen större tid på det. Rigi har (med lite stöd från mig) gjort ett filter för toppar som dämpar betydligt mindre (finns tidigare i tråden) och man kan testa att gå mot det hållet. Men den rimliga och alltid nödvändiga delen är ändå ekvalisering.
Senast redigerad av Maarten 2025-02-22 10:11, redigerad totalt 1 gång.
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
Zappa

Inläggav Zappa » 2025-02-22 10:11

Ja, väldigt fina!
"Without deviation from the norm, progress is not possible."

richjo

Inläggav richjo » 2025-02-22 13:41

Tack för den fina kritiken.
Återstår lite arbete med färg eller fanér.

Tack för tipsen ang placering. Jag valde medvetet att, på en enkelt sätt, börja med noll i toe in samt så långt fram jag vågade ~120mm från bakvägg. För att ha som ett utgångsläge inför finjusteringar. Igår så startade jag bara låtlistan och gick därifrån för att då och då komma tillbaka för att lyssna lite.

Nästa steg är toe in-justering samt försöka få ut dom något som både pekka och Maarten beskriver.

Maarten: vad är det för nominell impedans på rävarna med filter enligt byggbeskrivning? Jag mätte dom till runt 4ohm, samt har du någon uppfattning om känsligheten?
Jag har mycket effekt att tillgå i ~4ohm men upplever ändå att dom är effekthungriga.

Mvh/ Richard
ProAc, Mission

Maarten

Inläggav Maarten » 2025-02-22 13:57

De är 4-ohmshögtalare.

Som alla konventionella tvåvägare med rak frekvensgång är de effekthungriga. Dessa element är normala 4-ohmselement som har ca 90 dB @2,83V i halvrymd. Man behöver dämpa bort ca 5-6 dB i filtret om man inte har högtalarna inbyggda i vägg eller kör filter anpassat för ekvalisering, så känsligheten ligger nog inte över 85 dB utan nånstans där (har tidigare estimerat den till denna känslighet).
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2025-02-22 14:39

Känsligheten ligger nog någon dB under 85 dB, 2,83 V, 1 m, då känsligheten för elementen inte riktigt når upp till 90 dB.

Detta betyder förstås att man får dra på ordentligt om man gillar lite tryck.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2025-02-22 14:55

Kommer ihåg den gången jag provlyssnade Scan-Speak A4-monitor. Med 5 tum basen med slitsad kon.
Undra om den va på 82 dB känslighet eller nåt sånt?
Man fick vrida och vrida på volymkontrollen men till slut så hände det grejer :D
Mvh
Magnus

rigi

Inläggav rigi » 2025-02-22 16:21

Jag kan kolla vilken känslighet jag har på mina något optimerade för att delas högre någon gång framöver. Måste bara bli klar med allt först.

Imperial-Blomman

Inläggav Imperial-Blomman » 2025-02-22 19:41

Väldigt snygga byggen.
De tar ett tag för elementena att bli inspelade.
Uphängningen på många av SB's element behöver lite motion för att prestera optimalt
Deltidare på Hifikit.

OA-52-PS, OS-52V, OA-116, OA-12, OD-11, OA-50.1, OA-5-II mfl högtalare drivet m rör å trisse steg.

richjo

Inläggav richjo » 2025-02-22 21:03

[quote="Imperial-Blomman"]Väldigt snygga byggen.
De tar ett tag för elementena att bli inspelade.
Uphängningen på många av SB's element behöver lite motion för att prestera optimalt[/quote

Ja, det får bli några timmar med radio P4 göteborg på i helgen tror jag. Det brukar vara lagom med prat och musik.
ProAc, Mission

rigi

Inläggav rigi » 2025-02-26 15:55

Maarten skrev:
eljulio skrev:Det där måste låta galet bra. Ultralåg distortion! 8O

Ja, det bör låta mycket bra, förutsatt bra ekvalisering på lyssningsplats! (Främst under 500 Hz. Över 500 Hz är det i huvudsak sänkning med ca 1,5-2 dB mellan 1000-1500 Hz och kanske 0,5-1 dB mellan 1500-3000 Hz).

Här ser man vad basarna gör (Obs, olika nivåer, 6,2 resp 11,3 V):

Bilagan Distorsion-Rigi_med_utan_basar.gif finns inte längre

I huvudsak är enda förbättringspotentialen alltså registret 150-300 Hz. Här kan man antingen dela högre med t ex en Flex, eller om det finns någon bra lösning för att integrera pre-out och .1 och göra ett enkelt filter innan slutsteg.
Eller så bygger Rigi en sluten trevägare eller bara lägger till en liten sluten låda om 10 liter med wo24p eller sb23-nånting och fixar ett passivt filter mellan dessa och Rävarna.
Eller så låter man det bara vara :-). Det är ju verkligen bra som det är.

Jag gör ett tillägg här. Mina lådor var under utveckling om man så säger. Efter att läst på och fattat mer + riktigt (ja nästan lite kvar) täta lådor och mer rätt inställda basar mot toppar blev resultatet lite annulunda till det ännu bättre. Maarten har/är ett väldigt värdefullt bollplank till mig som får mig att tänka till lite. 2 dist mätningar gjorde jag nu. Micken 1 meter ifrån ena fronthögtalaren. 11,3 volt och 14,3 volt. Hoppas jag gjort rätt nu.
Bilagor
dist 11,3.jpg
dist 11,3.jpg (88.3 KiB) Visad 3588 gånger
dist 14,3volt.jpg
dist 14,3volt.jpg (90.73 KiB) Visad 3588 gånger

richjo

Inläggav richjo » 2025-02-28 17:24

Hej
Nu har Rävarna gått varma i snart en vecka. Började med att skifta R och L så basportarna spelade utåt istället för inåt. Bra start. Sen justerade jag toe-vinkeln och fastnade för en relativt försiktig ”invinkling” där dom inte korsar framför lyssnaren à la piP utan träffar nästan rätt på mig som lyssnare.
Kanske en smaksak men upplevde dom inte särskilt känsliga för toe-vinkel men det gjorde ändå susen för stereobilden att få in dom.
Nästa utmaning va basen. Upptäckte omgående att basen var stark och något diffus när lådorna står så nära vägg. Placerade små gummipuckar under högtalarna för att få bort lite dunk i tv-bänk och vägg. Blev bättre.
Sammantaget är jag väldigt nöjd och framförallt imponerad av prestandan i dom. Provade att placera dom på stativ en bit från vägg vilket gav en oerhörd förbättring. Då satt man som klistrad och ville absolut inte sätta dom på tv-bänken igen. Rävarna är bra. Bra på riktigt skall tilläggas. Allt är som bekant en smaksak men hos mig, med min elektronik, min musiksmak så kan jag förklara det som att dom gör ingenting dåligt. Och det är enligt mig en mycket viktig utgångspunkt. Dom ger heller ingen ”färg” eller så.
Dom spelar rent, rakt och behagligt. Det är deras största styrka. Att dom är behagliga utan att något register sticker ut och blir dominant. Upplever inget tokigt i området 5-6kHz. Nästan alla låtar på min låtlista har låtit lite annorlunda senaste veckan. Och det är till det bättre. Bibehållen ljudbild med ökat ljudtryck är viktigt, vilket dom löser med bravur. Mitt för- & slutsteg har precis den egenskapen. Bra match.
Under Räv-bygget köpte jag ett par piPs för att ha som jämförelse. Men piPs var inte min grej och är sålda igen till förmån för Räv-L.
Jag kopplade in min wiim pro+ för att labba med EQ. Gjorde en minskning med ca 3-6 dB i området 40-60Hz, vilket gjorde gott för basen i det stökiga området. Finns mer att jobba med men ville inte börja labba mer såhär tidigt.

Tack alla berörda för hjälp och tips. Tack @spoz för den fina design-inspirationen på plastdetaljen. Och inte minst Maarten för support. På önskelistan står en ytbehandling samt en liten justering av diskantdämpningen. I vissa låtar så vill jag ha lite lite mer driv/energi till diskanten. Åter igen. Smaksak.

Har påbörjat mätningar i REW men kämpar med att få till en bra fönstring.

/ Richard
ProAc, Mission

Maarten

Inläggav Maarten » 2025-03-01 10:35

richjo skrev:Kanske en smaksak men upplevde dom inte särskilt känsliga för toe-vinkel men det gjorde ändå susen för stereobilden att få in dom.
...
Provade att placera dom på stativ en bit från vägg vilket gav en oerhörd förbättring. Då satt man som klistrad och ville absolut inte sätta dom på tv-bänken igen.
...
Dom spelar rent, rakt och behagligt. Det är deras största styrka. Att dom är behagliga utan att något register sticker ut och blir dominant.
...
Jag kopplade in min wiim pro+ för att labba med EQ. Gjorde en minskning med ca 3-6 dB i området 40-60Hz, vilket gjorde gott för basen i det stökiga området. Finns mer att jobba med men ville inte börja labba mer såhär tidigt.
...
I vissa låtar så vill jag ha lite lite mer driv/energi till diskanten. Åter igen. Smaksak.

Ja, de sprider mycket väl och är därmed inte så känsliga för invinkling. De är även homogena så de låter hyfsat bra även från olika platser och tom från annat rum.

De excellerar när de placeras relativt fritt i rummet på stativ, ¨- mer naket, 'luftigare' och öppet direktljud, basen blir inte lika tung och högtalarna försvinner på ett annat sätt (det är väl därför en del gillar 'minimonitorer'). 'Stereoeffekten' märks dock mer på gott och ont.
Själv har jag det inte så av möbleringsskäl men än vän har valt att placera sina på det viset.

Beskrivningen av styrkorna och den relativa frånvaron av svagheter har jag samma uppfattning om och det är inte konstigt, eftersom de mäter på det viset. Vilket är i överensstämmelse med den lilla mängd forskning jag läst inom området (Floyd, Olive och lite artiklar) och som I-or ofta refererat till (där I-or ocksåhar skrivit många mycket initierade inlägg, samt visat och delat avancerade simuleringar av olika slag). Syftet med Rävarna var ju att uppnå rimligt 1) rak frekvensgång, 2) god spridning och 3) låg distorsion, samt att faktiskt lära mig lite på vägen.

Som sagt, ekvalisering under 500 Hz mår alla högtalare i rum gott av.
Och slutligen kan man anpassa diskantnivån med seriemotståndet genom att variera det mellan säg 3,9-6 ohm. Från början hade jag 4,7 ohm vilket ger lite ljusare klang men valde själv 5,6 ohm. Valet beror inte bara på visst utrymme för 'smak', utan ffa på inspelningar (presning, basnivåer) och på uppställning, samt hur dämpat rummet är vid olika register.

Jättekul att du gjort så fina byggen!
sb17nbac till alla!

richjo

Inläggav richjo » 2025-03-01 15:56

En av dom första egenskaperna som jag reagerade på med Rävarna var att det lät bra i rummet bredvid.
Imponerande. Om inte annat är det uppskattat.
Jag skall lägga en beställning på ett par 4.7ohm resistorer. När jag satte ihop delningsfiltret så sparade jag lite utrymme bredvid 5.6-resistorn för att kunna få dit ett till och skifta fram och tillbaka.

Mvh
Bilagor
IMG_0237.jpeg
Delningsfilter Räv-L
IMG_0237.jpeg (1.66 MiB) Visad 1203 gånger
ProAc, Mission

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2025-05-01 07:01

Maarten skrev:Jag drar slutsatsen att man bygger TMM för att få mer kapacitet och högre känslighet. En trävägare är fortfarande mer optimalt men dubbla mids kan ju bilda grunden för en riktigt kapabel trevägare, vilket då maximerar prestanda.

Det finns andra orsaker med, som kanske inte alltid syns på simuleringar, och som Kraniet varit inne på - något händer när konarean ökar som upplevs tydligt positivt.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Föregående

Återgå till DIY-forum