Moderator: Redaktörer
Maarten skrev:eljulio skrev:Det där måste låta galet bra. Ultralåg distortion!
Ja, det bör låta mycket bra, förutsatt bra ekvalisering på lyssningsplats! (Främst under 500 Hz. Över 500 Hz är det i huvudsak sänkning med ca 1,5-2 dB mellan 1000-1500 Hz och kanske 0,5-1 dB mellan 1500-3000 Hz).
Här ser man vad basarna gör (Obs, olika nivåer, 6,2 resp 11,3 V):
I huvudsak är enda förbättringspotentialen alltså registret 150-300 Hz. Här kan man antingen dela högre med t ex en Flex, eller om det finns någon bra lösning för att integrera pre-out och .1 och göra ett enkelt filter innan slutsteg.
Eller så bygger Rigi en sluten trevägare eller bara lägger till en liten sluten låda om 10 liter med wo24p eller sb23-nånting och fixar ett passivt filter mellan dessa och Rävarna.
Eller så låter man det bara vara. Det är ju verkligen bra som det är.
richjo skrev:Kanske en smaksak men upplevde dom inte särskilt känsliga för toe-vinkel men det gjorde ändå susen för stereobilden att få in dom.
...
Provade att placera dom på stativ en bit från vägg vilket gav en oerhörd förbättring. Då satt man som klistrad och ville absolut inte sätta dom på tv-bänken igen.
...
Dom spelar rent, rakt och behagligt. Det är deras största styrka. Att dom är behagliga utan att något register sticker ut och blir dominant.
...
Jag kopplade in min wiim pro+ för att labba med EQ. Gjorde en minskning med ca 3-6 dB i området 40-60Hz, vilket gjorde gott för basen i det stökiga området. Finns mer att jobba med men ville inte börja labba mer såhär tidigt.
...
I vissa låtar så vill jag ha lite lite mer driv/energi till diskanten. Åter igen. Smaksak.
Maarten skrev:Jag drar slutsatsen att man bygger TMM för att få mer kapacitet och högre känslighet. En trävägare är fortfarande mer optimalt men dubbla mids kan ju bilda grunden för en riktigt kapabel trevägare, vilket då maximerar prestanda.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster