Är det något generellt fel med High End Hifi eller?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

eca81

Är det något generellt fel med High End Hifi eller?

Inläggav eca81 » 2025-02-23 23:01

Det kan ju vara mig det är fel på, men jag upplever att dyrare hifi-anläggningar generellt, är sämre på att förmedla musik än billigare. Jag är visserligen gammal och lider kanske lite av att "det var bättre förr" men i somras åkte jag runt lite i hifi-Sverige och lyssnade på det som skulle vara riktigt bra utan att någonstans uppleva den där känslan av att det var riktigt bra. Det lät för all del "snyggt" men inte vidare engagerande.

Jag har haft två stora upplevelser som jag bär med mig. Det första var en anläggning från Roger Sperrling som jag hörde 1977. Det andra var en Linn-demo 1986. Det var inte speciellt dyra anläggningar och de High End anläggningar jag lyssnade på i somras var, i mitt tycke, helt orimligt dyra, typ över millionen. Ändå förmedlade de gamla och billiga anläggningarna betydligt större musikupplevelse för mig. Varför?

Efter Linn-demon 1986 har jag varit lite så att jag har tyckt att Linn har gjort bra produkter. Men det har gått över efter att jag i somras hörde en Linn-anläggning som kostade över en million, där bara LP-12,an kostade flera hundra tusen kronor och jag funderade på varför jag skulle lägga ut så mycket pengar på något som jag tyckte förmedlade musiken sämre än det jag har hemma, som har kostat mig ca. 40.000:-

Vad är problemet? Eller är det bara jag som inte fattar vad det är som kostar så hutlöst mycket pengar eftersom jag åkte till fel butiker och lyssnade på fel grejer.

Eric.

Neuhausen

Re: Är det något generellt fel med High End Hifi eller?

Inläggav Neuhausen » 2025-02-23 23:21

Jag tror att din utrustning hemma är tillräckligt bra för att fördelen den har då det är vad du är van vid gör att något som kanske är ganska mycket bättre ändå inte räcker.

Varför tror du det är så viktigt att spela in högtalare i några veckor? :)

Men givetvis låter allt mycket sämre nu, skulle du vaknat en morgon 1977 och hört lika dåligt som idag så skulle du börja fundera på vaxproppar.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2025-02-24 00:00

Välkommen till Faktiskt. Alltid skönt att sitta nöjd. Jag har varit i den sitsen sen jag fick hem mina OA52 för snart 40 år sedan. Åker på mässor för att hitta spännande musik o snick-snacka med polare numera. Bara en gång har jag hört något som, kanske, lät bättre än det gör hemmavid. Men Sheraton ville inte sälja Drottningholms-salen till mig så jag gav upp tanken på att införliva den anläggningen i min egen rigg :)

Trots att jag sitter nöjd så händer det att jag byter ut små prylar ibland, eller lägger till. Ibland testar jag saker av nyfikenhet, t ex ESL 63. Finns några rader om det i min medlemspresentation. En sådan bör du skaffa dig och krydda med massor av bilder!
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2025-02-24 18:57

eca81 skrev:Det kan ju vara mig det är fel på, men jag upplever att dyrare hifi-anläggningar generellt, är sämre på att förmedla musik än billigare. Jag är visserligen gammal och lider kanske lite av att "det var bättre förr" men i somras åkte jag runt lite i hifi-Sverige och lyssnade på det som skulle vara riktigt bra utan att någonstans uppleva den där känslan av att det var riktigt bra. Det lät för all del "snyggt" men inte vidare engagerande.

Jag har haft två stora upplevelser som jag bär med mig. Det första var en anläggning från Roger Sperrling som jag hörde 1977. Det andra var en Linn-demo 1986. Det var inte speciellt dyra anläggningar och de High End anläggningar jag lyssnade på i somras var, i mitt tycke, helt orimligt dyra, typ över millionen. Ändå förmedlade de gamla och billiga anläggningarna betydligt större musikupplevelse för mig. Varför?

Efter Linn-demon 1986 har jag varit lite så att jag har tyckt att Linn har gjort bra produkter. Men det har gått över efter att jag i somras hörde en Linn-anläggning som kostade över en million, där bara LP-12,an kostade flera hundra tusen kronor och jag funderade på varför jag skulle lägga ut så mycket pengar på något som jag tyckte förmedlade musiken sämre än det jag har hemma, som har kostat mig ca. 40.000:-

Vad är problemet? Eller är det bara jag som inte fattar vad det är som kostar så hutlöst mycket pengar eftersom jag åkte till fel butiker och lyssnade på fel grejer.

Eric.

Linn har de senaste 20åren tappat det.
Nu är fokus design och svindyrt. Ligger tyvärr massa pengar på exoterisk Hifi.
Jag har var varit trogen Linn o Naim sedan 80-talets början och fram till 2005-10-ish blev det bara mer o mer musikaliskt. Sedan införde de "Exakt" med rumskorrigering mm.
Detta med korrigering är ingen lek, och de gick bort sig helt.
Att vara bra på analog teknik innebär inte att man är bra på digital manipulation. Även akustik i ett rum med dynamiskt material är trixigt att behärska.
Allt detta var helt ny mark för Linn som saknade kompetens inom båda områdena.

Har numera lämnat Linn och kör Naim och Lejonklou elektronik famför JBL-talare.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2025-02-24 18:57

Och välkommen hit !!

Kermit116

Inläggav Kermit116 » 2025-02-24 23:42

Välkommen till faktiskt.io

Frågan om varför så mycket dyr-fi inte har välljud som står i paritet med priset har stötts o blötts här en hel del. Jag har en teori om att priset som sådant blivit ett omvänt konkurrensmedel, ju dyrare desto bättre, lite som handväskor o klockor.
" ... probably the best loud-speaker in the world"

MoonMartin

Inläggav MoonMartin » 2025-02-24 23:55

Många som har blivit snuskigt rika, snuskigt dyr hifi följer med strömmen.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2025-02-25 19:11

Inget problem med att få höga kostnader i ett företag som gör att priset på slutprodukten blir osedvanligt högt. Har man sysslat med engelsk hifi så vet man hur svårt det är att tillverka 10 st grunkor i serie som skall bete sig likadant och alla ha identisk hög finish. Har man då ambitionen att göra 100 st likadana så blir det väldigt mycket svårare. Highend firmor är i regel inte så stora vilket gör det svårt att producera i långa serier.
Tar man med asiatiska marknaden så köper man inte gärna saker som alla har råd med om man har svinmycket pengar, och det har många i asien.

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2025-02-25 20:54

High End Hifi har en design som sticker ut och en finish som sticker ut,,, det är precis i sin ordning! Vad man förväntar sig av premium produkter!
Sorgligt nog upplevs de flesta ljud produkter i normal prisklass som väldigt blasé design och finish mässigt vilket är tråkigt då produkternas roll är att skänka livskvalité till ägaren...

Men sen så finns det en avigsida med High End ljudet och det är att många även förväntar sig att ljudet likt finishen och designen skall sticka ut jämfört med standard produkt,,,
Fast då redan högtalare av standard klass återger ljudet i det närmsta perfekt (om ljudet justeras riktigt och akustiken i rummet är god) så finns det inte mycket förbättringspotential,,,
Och då så väljer många tillverkare av dyrare högtalare att istället för att återge ljudet korrekt att även i ljud hänseende sticka ut med ett färgat ljud som först fängslar men snart upplevs som tröttande...
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> Viktig information

eca81

Inläggav eca81 » 2025-02-25 22:41

Tack! för alla svar och välkomnande.

Det där med hörseln är ju helt rätt. Men frågan är om det påverkar hela upplevelsen, även basgångar, eller bara diskantdelen?

Sen tror jag att det där om väskor och klockor är sant. Marknadsvärde eller Bruksvärde, det är frågan. Bara man är överens kan ju vad som helst bli dyrt, t ex Volvo Amazon i London på 80-talet sedan alla skaffat porsche.

Det där med hög kvalitet på material och finish kanske är enklare att få till än musikåtergivning.

Jag får väl också erkänna att det känns lite surt att inte ha pengar till att köpa en musikanläggning för en million eller två och att det då kanske känns bra att kunna säga "surt sa räven om rönnbären".

Tack! igen, nu bara en liten följdfråga. Vad är skillnaden mellan PRaT och Pitch i praktiken?

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2025-02-26 09:44

MoonMartin skrev:Många som har blivit snuskigt rika, snuskigt dyr hifi följer med strömmen.

Det tror jag inte, alltså att många blivit snuskigt rika, det blir inga volymer av dyrprylarna.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2025-02-26 10:16

sprudel skrev:
MoonMartin skrev:Många som har blivit snuskigt rika, snuskigt dyr hifi följer med strömmen.

Det tror jag inte, alltså att många blivit snuskigt rika, det blir inga volymer av dyrprylarna.

Instämmer. Men visst har en del tillverkare passat på med prissättningen när de dumpade all tillverkning till Kina och nu tänker jag inte på det dyraste grejerna för där tillverkas de sällan i KIna.
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten och Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.
Audiofil som tycker om "naturligt" ljud och riktigt feta kablar.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2025-02-26 10:22

dewpo skrev:High End Hifi har en design som sticker ut och en finish som sticker ut,,, det är precis i sin ordning! Vad man förväntar sig av premium produkter!
Sorgligt nog upplevs de flesta ljud produkter i normal prisklass som väldigt blasé design och finish mässigt vilket är tråkigt då produkternas roll är att skänka livskvalité till ägaren...

Men sen så finns det en avigsida med High End ljudet och det är att många även förväntar sig att ljudet likt finishen och designen skall sticka ut jämfört med standard produkt,,,
Fast då redan högtalare av standard klass återger ljudet i det närmsta perfekt (om ljudet justeras riktigt och akustiken i rummet är god) så finns det inte mycket förbättringspotential,,,
Och då så väljer många tillverkare av dyrare högtalare att istället för att återge ljudet korrekt att även i ljud hänseende sticka ut med ett färgat ljud som först fängslar men snart upplevs som tröttande...

Håller inte med här om "högtalare med standard klass återger ljudet i det närmast perfekt" Har du och övriga som hävdar det, jämfört ? Du hävdar ju att det är bara ide att gå upp till ett visst pris, sedan blir det inte bättre... Du kan inte ha lyssnat på mycket grejer... :? Hävdar man detta så kan man inte ha lyssnat brett där ute, eller försöker intala sig själv "jag har världens bästa ljud" för xxxxxkr
Ps. Och var går gränsen, för vad som kostar mer än nödvändigt ?

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2025-02-26 11:00

sportbilsentusiasten skrev:
eca81 skrev:Det kan ju vara mig det är fel på, men jag upplever att dyrare hifi-anläggningar generellt, är sämre på att förmedla musik än billigare. Jag är visserligen gammal och lider kanske lite av att "det var bättre förr" men i somras åkte jag runt lite i hifi-Sverige och lyssnade på det som skulle vara riktigt bra utan att någonstans uppleva den där känslan av att det var riktigt bra. Det lät för all del "snyggt" men inte vidare engagerande.

Eric.

Linn har de senaste 20åren tappat det.
Nu är fokus design och svindyrt. Ligger tyvärr massa pengar på exoterisk Hifi.
Jag har var varit trogen Linn o Naim sedan 80-talets början och fram till 2005-10-ish blev det bara mer o mer musikaliskt. Sedan införde de "Exakt" med rumskorrigering mm.
Detta med korrigering är ingen lek, och de gick bort sig helt.
Att vara bra på analog teknik innebär inte att man är bra på digital manipulation. Även akustik i ett rum med dynamiskt material är trixigt att behärska.
Allt detta var helt ny mark för Linn som saknade kompetens inom båda områdena.

Har numera lämnat Linn och kör Naim och Lejonklou elektronik famför JBL-talare.

Jag gillar Linn men deras prissättning har verkligen skjutit i höjden på senare år från att redan ha varit ganska dyra, så de har tyvärr lämnat kvar mig på perrongen då t.o.m deras billigare serier är för dyra för mig.

Nu vet jag inte om du lyssnat på Linn på ett tag, men jag tycker nog de fått till det nu med sin Exakt-teknik. Och jag tycker det är klart rätt väg de iallafall försöker gå med att jobba med rumskorrigering, även om jag ser att den inte riktigt prickar helt rätt då den är baserad på användarens mätningar av lyssningrummets fysiska mått istället för akustiska mätningar med mikrofon. Jag kan samtidigt förstå den väg de valt eftersom det blir så mycket mer komplicerat att ställa kravet på den genomsnittlige användaren att sätta sig in i akustiska mätningar. Det fungerar iallafall bättre än ingenting men det verkar inte fullt ut fungera att bara utgå från de exakta rumsmåtten, då de akustiska förutsättningarna verkar bero på fler och mer komplicerade variabler än så (trots att man även pillar in information om angränsningsytornas material, dörrar och fönster m,m.)

Själv kör jag fortfarande med Linn Akurate DSM som ljudkälla, men istället för att köra den nya varianten av Space Optimisation så använder jag fortfarande den gamla vaianten där jag manuellt pillar in korrigeringar baserade på akustiska mätningar, och det fungerar väl även om antalet filter är begränsade till fyra stycken plus low-shelf och high-shelf filter. Jag kommer nog fortsätta använda denna streamer tills den ger upp då användarvänligheten är superb och att det så sällan uppstår några problem, det bara ångar på.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2025-02-26 11:40

Det finns high end som är tokbra, men att hitta dem i en allmän mässblandning - speciellt om man inte explicit letar baserat på förhandskunskap. Det har ju skett ett lyft på nivån på högtalarelement, så om de bara implementeras kompetent finns mycket att hämta.... vilken vi mycket tydligt kan se på OA51-uppgraderingarna här på forumet, exempelvis.

Tyvärr skiljer ambitionerna och kompetensen och ekonomiska intressen högst markant i high end (och lägre)....
It's all fun and games until Darth Vader comes.

MoonMartin

Inläggav MoonMartin » 2025-02-26 21:21

sprudel skrev:Det tror jag inte, alltså att många blivit snuskigt rika, det blir inga volymer av dyrprylarna.

:lol:

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2025-02-26 21:59

MoonMartin skrev:
sprudel skrev:Det tror jag inte, alltså att många blivit snuskigt rika, det blir inga volymer av dyrprylarna.

OK, om de är så många bör det väl inte vara svårt för dig att redovisa mängden och förmögeheterna?
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel

Inläggav STDI » 2025-02-26 22:12

sprudel skrev:
MoonMartin skrev:

OK, om de är så många bör det väl inte vara svårt för dig att redovisa mängden och förmögeheterna?

MoonMartin skrev:Många köpare som har blivit snuskigt rika, snuskigt dyr hifi följer med strömmen.

Det fetade köpare är mitt tillägg och min tolkning. Vad tror du om det Sprudel?
OD-11, 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 2xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2025-02-26 22:40

Egentligen är det inget generellt fel med just High end Hifi, annat än att det är lite dyrt.

Men, ni har väl Angelique, grabbar? Om inte, så är loppet kört.

https://www.mundorf.com/audio/en/shop/Cables/ACW_Solid_Core/
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2025-02-27 00:34

petersteindl skrev:Egentligen är det inget generellt fel med just High end Hifi, annat än att det är lite dyrt.

Är de mer prisvärda än Transparent?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2025-02-27 00:37

hifikg skrev:
petersteindl skrev:Egentligen är det inget generellt fel med just High end Hifi, annat än att det är lite dyrt.

Ingen aning. Vad tycker du?
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2025-02-27 00:48

petersteindl skrev:
hifikg skrev:

Ingen aning. Vad tycker du?

Hittade inga priser på länken
Edit: Nu hittade jag. Ser rimliga ut. Men kan så billiga kablar verkligen låta bra?

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2025-02-27 09:19

STDI skrev:
sprudel skrev:
MoonMartin skrev: :lol:

MoonMartin skrev:Många köpare som har blivit snuskigt rika, snuskigt dyr hifi följer med strömmen.

Det fetade köpare är mitt tillägg och min tolkning. Vad tror du om det Sprudel?

Stroke! :mrgreen:

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2025-02-27 09:28

Det är förstås precis som Sprudel säger.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

jansch

Inläggav jansch » 2025-02-27 10:35

Jisses!
"...... provide an audible improvement" även för USB kablar!

Så visst är det nåt fel med High End Hifi - eller på vissa kunder som tror på tomtar o troll.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2025-02-27 12:37

jansch skrev:

Jisses!
"...... provide an audible improvement" även för USB kablar!

Så visst är det nåt fel med High End Hifi - eller på vissa kunder som tror på tomtar o troll.

Så du ville också gå med i "förbundet" ?

Blixten11

Inläggav Blixten11 » 2025-02-27 15:19

tja jag har min lilla enkla anläggning med Audio pro cube, Polk audio och Marantz 6015. Visst till frontarna har jag Transparent kablar, men tror inte jag hade hört någon större skillnad om någon hade bytt ut dem mot billiga kablar. Har också varit på high end mässor och hört bättre ibland, men så kommer man hem och tycker fan mitt system är inte så kasst ändå. Vidare får man se hur mycket kan man få av de där supersystemet är det värt det i kostnad? Får jag verkligen ljud som är värt tre miljoner, är det systemet värt så mycket mer?? För min del är det inte lönt för när det gäller musik så lyssnar jag bara på spotify och är nöjd med det ljudet. Spotify kan låta väldigt bra om inspelningen är bra. Är det sen vilken streaming det gäller så kvittar det om de kan streama högupplöst för är inspelningen kass så är allt kasst. Dessutom är jag över 50 år och då är hörseln inte lika bra som man var när man var 15.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2025-02-27 16:02

Vad du än gör, byt "inte" ut den där Transparent kabeln. Du skulle ångra dig djupt. :wink:

Användarvisningsbild
juanth

Inläggav juanth » 2025-02-27 17:33

Ett fel förutom diverse ormoljelösningar är definitivt hur produkter demonstreras. Högtalare som demas i ett stort rum 7-8 meter isär och pekandes rakt fram. (Vilket oftast ger en isärdragen ljudbild och avsaknad av sweetspot) Därtill så är det ovanligt att den som demar öht har gjort något för att minska rummets påverkan.
Jag tycker det är obegripligt hur man som säljare av en produkt inte inser nyttan av att ge sina produkter en rimlig chans att framstå på ett bra vis. Det är lika illa var år på alla mässor. Ett fåtal undantag finns.
En beskrivning av hur tex en högtalarkonstruktion bör placeras och användas borde vara minimum att förvänta sig som kund.

Höga priser kan knappast anses som ett fel. Det är upp till kunden att bedöma prisvärdhet.
Mvh Johan

Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Styrelseledamot sedan maj 2024 i Stiftelsen Stig Carlsson.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2025-02-27 18:40

Jag hade precis en groda i luren som sa att har man spelat kablar i fel riktning så är frysen den enda räddningen annars är det bara att kasta. Smaka på den gott folk. 8O :mrgreen: Sedan sades det ett och annat till, som jag hoppar här. Kanske börjar smuttat på nubben till ärtsoppan så här på Torsdagen.... :?

Nästa

Återgå till Generellt om hifi