Moderator: Redaktörer
eca81 skrev:Det kan ju vara mig det är fel på, men jag upplever att dyrare hifi-anläggningar generellt, är sämre på att förmedla musik än billigare. Jag är visserligen gammal och lider kanske lite av att "det var bättre förr" men i somras åkte jag runt lite i hifi-Sverige och lyssnade på det som skulle vara riktigt bra utan att någonstans uppleva den där känslan av att det var riktigt bra. Det lät för all del "snyggt" men inte vidare engagerande.
Jag har haft två stora upplevelser som jag bär med mig. Det första var en anläggning från Roger Sperrling som jag hörde 1977. Det andra var en Linn-demo 1986. Det var inte speciellt dyra anläggningar och de High End anläggningar jag lyssnade på i somras var, i mitt tycke, helt orimligt dyra, typ över millionen. Ändå förmedlade de gamla och billiga anläggningarna betydligt större musikupplevelse för mig. Varför?
Efter Linn-demon 1986 har jag varit lite så att jag har tyckt att Linn har gjort bra produkter. Men det har gått över efter att jag i somras hörde en Linn-anläggning som kostade över en million, där bara LP-12,an kostade flera hundra tusen kronor och jag funderade på varför jag skulle lägga ut så mycket pengar på något som jag tyckte förmedlade musiken sämre än det jag har hemma, som har kostat mig ca. 40.000:-
Vad är problemet? Eller är det bara jag som inte fattar vad det är som kostar så hutlöst mycket pengar eftersom jag åkte till fel butiker och lyssnade på fel grejer.
Eric.
MoonMartin skrev:Många som har blivit snuskigt rika, snuskigt dyr hifi följer med strömmen.
sprudel skrev:MoonMartin skrev:Många som har blivit snuskigt rika, snuskigt dyr hifi följer med strömmen.
Det tror jag inte, alltså att många blivit snuskigt rika, det blir inga volymer av dyrprylarna.
dewpo skrev:High End Hifi har en design som sticker ut och en finish som sticker ut,,, det är precis i sin ordning! Vad man förväntar sig av premium produkter!
Sorgligt nog upplevs de flesta ljud produkter i normal prisklass som väldigt blasé design och finish mässigt vilket är tråkigt då produkternas roll är att skänka livskvalité till ägaren...
Men sen så finns det en avigsida med High End ljudet och det är att många även förväntar sig att ljudet likt finishen och designen skall sticka ut jämfört med standard produkt,,,
Fast då redan högtalare av standard klass återger ljudet i det närmsta perfekt (om ljudet justeras riktigt och akustiken i rummet är god) så finns det inte mycket förbättringspotential,,,
Och då så väljer många tillverkare av dyrare högtalare att istället för att återge ljudet korrekt att även i ljud hänseende sticka ut med ett färgat ljud som först fängslar men snart upplevs som tröttande...
sportbilsentusiasten skrev:eca81 skrev:Det kan ju vara mig det är fel på, men jag upplever att dyrare hifi-anläggningar generellt, är sämre på att förmedla musik än billigare. Jag är visserligen gammal och lider kanske lite av att "det var bättre förr" men i somras åkte jag runt lite i hifi-Sverige och lyssnade på det som skulle vara riktigt bra utan att någonstans uppleva den där känslan av att det var riktigt bra. Det lät för all del "snyggt" men inte vidare engagerande.
Jag har haft två stora upplevelser som jag bär med mig. Det första var en anläggning från Roger Sperrling som jag hörde 1977. Det andra var en Linn-demo 1986. Det var inte speciellt dyra anläggningar och de High End anläggningar jag lyssnade på i somras var, i mitt tycke, helt orimligt dyra, typ över millionen. Ändå förmedlade de gamla och billiga anläggningarna betydligt större musikupplevelse för mig. Varför?
Efter Linn-demon 1986 har jag varit lite så att jag har tyckt att Linn har gjort bra produkter. Men det har gått över efter att jag i somras hörde en Linn-anläggning som kostade över en million, där bara LP-12,an kostade flera hundra tusen kronor och jag funderade på varför jag skulle lägga ut så mycket pengar på något som jag tyckte förmedlade musiken sämre än det jag har hemma, som har kostat mig ca. 40.000:-
Vad är problemet? Eller är det bara jag som inte fattar vad det är som kostar så hutlöst mycket pengar eftersom jag åkte till fel butiker och lyssnade på fel grejer.
Eric.
Linn har de senaste 20åren tappat det.
Nu är fokus design och svindyrt. Ligger tyvärr massa pengar på exoterisk Hifi.
Jag har var varit trogen Linn o Naim sedan 80-talets början och fram till 2005-10-ish blev det bara mer o mer musikaliskt. Sedan införde de "Exakt" med rumskorrigering mm.
Detta med korrigering är ingen lek, och de gick bort sig helt.
Att vara bra på analog teknik innebär inte att man är bra på digital manipulation. Även akustik i ett rum med dynamiskt material är trixigt att behärska.
Allt detta var helt ny mark för Linn som saknade kompetens inom båda områdena.
Har numera lämnat Linn och kör Naim och Lejonklou elektronik famför JBL-talare.
sprudel skrev:Det tror jag inte, alltså att många blivit snuskigt rika, det blir inga volymer av dyrprylarna.
MoonMartin skrev:sprudel skrev:Det tror jag inte, alltså att många blivit snuskigt rika, det blir inga volymer av dyrprylarna.
sprudel skrev:MoonMartin skrev:sprudel skrev:Det tror jag inte, alltså att många blivit snuskigt rika, det blir inga volymer av dyrprylarna.
OK, om de är så många bör det väl inte vara svårt för dig att redovisa mängden och förmögeheterna?
MoonMartin skrev:Många köpare som har blivit snuskigt rika, snuskigt dyr hifi följer med strömmen.
petersteindl skrev:Egentligen är det inget generellt fel med just High end Hifi, annat än att det är lite dyrt.
Men, ni har väl Angelique, grabbar? Om inte, så är loppet kört.
https://www.mundorf.com/audio/en/shop/Cables/ACW_Solid_Core/
hifikg skrev:petersteindl skrev:Egentligen är det inget generellt fel med just High end Hifi, annat än att det är lite dyrt.
Är de mer prisvärda än Transparent?
petersteindl skrev:hifikg skrev:petersteindl skrev:Egentligen är det inget generellt fel med just High end Hifi, annat än att det är lite dyrt.
Är de mer prisvärda än Transparent?
Ingen aning. Vad tycker du?
STDI skrev:sprudel skrev:MoonMartin skrev:
OK, om de är så många bör det väl inte vara svårt för dig att redovisa mängden och förmögeheterna?MoonMartin skrev:Många köpare som har blivit snuskigt rika, snuskigt dyr hifi följer med strömmen.
Det fetade köpare är mitt tillägg och min tolkning. Vad tror du om det Sprudel?
petersteindl skrev:Egentligen är det inget generellt fel med just High end Hifi, annat än att det är lite dyrt.
jansch skrev:petersteindl skrev:Egentligen är det inget generellt fel med just High end Hifi, annat än att det är lite dyrt.
Jisses!
"...... provide an audible improvement" även för USB kablar!
Så visst är det nåt fel med High End Hifi - eller på vissa kunder som tror på tomtar o troll.
Användare som besöker denna kategori: Byron och 16 gäster